Re: Beleggen
Geplaatst: 25 nov 2024, 18:40
En als je spaart voor je kind (eren) kun je dat beter in ETF’s stoppen dan op een spaarrekening zetten.
Dat is zeker waar.FlyingEagle schreef: ↑25 nov 2024, 18:40 En als je spaart voor je kind (eren) kun je dat beter in ETF’s stoppen dan op een spaarrekening zetten.
Mijn vader wist zeker wel wat beleggen was.. Hij was van beroep boekhouder ( zo heette dat toen) later hoofd van een administratieve afdeling. Beleggen was in die tijd in de kring waar mijn ouders in verkeerden not done. Ze waren toen nog lid van de GKv. Had te maken met de notie dat wij geen schatten op de aarde moeten verzamelen …..want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Mattheus 6 : 19 - 21) De Bergrede kreeg toen sowieso meer concreet gestalte in kerk en gezin.Zeeuw schreef: ↑25 nov 2024, 18:37Dat is erg mooi, maar mijn punt blijft overeind.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:23Dat waren mijn lieve ouders die deze opvoedkundige les vonden passen bij een christelijke opvoeding. Net als niet staken, niet demonstreren, geen lid van een vakbond, niet naar de kermis, bioscoop, disco enz.Zeeuw schreef: ↑25 nov 2024, 17:12Dan ben je opgevoed door mensen die niet wisten wat beleggen is.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 16:44
Nee hoor. Ik ben opgevoed met de notie dat beleggen gelijkstond aan gokken of een loterij. Als ik nu even google dan zie ik lokkertjes met rendementen van 17.3% enz. Dat lijkt mij de begeerte naar meer rijkdom op te wekken.
Volg het totaal niet maar ken meerdere kerkenraden die het spaargeld principieel niet beleggen. Dat zal ook een reden hebben.
Kijk met dankbaarheid terug op een liefdevolle warme en christelijke opvoeding.
Hoe combineer je dit met je mening dat bezit van edelmetalen wel kan?Maanenschijn schreef: ↑25 nov 2024, 18:53 Ik vind dat een beetje erg makkelijk. Als je je hart er maar niet op zet mag je gerust erg je best doen om rijk te worden.
Dikke rendementen, aandelen, cyrpto’s, obligaties. Hoe alles vergaard wordt, maakt blijkbaar niet uit. De ernstige waarschuwingen van de neveneffecten van rijkdom en goederen gelden blijkbaar niet.
Zomaar wat resultaten op de zoekterm ‘woeker’ (de SV kent geen rente, aandelen etc):
Ex. 22: 25
Lev 25: 36, 37.
Deut. 23: 19
In de Oud Testamentische wetten was het verboden (!) geld op rente uit te lenen. De profeten benoemen dat als zonde waar de Heere over vertoornd is. Ez. 18 bijvoorbeeld. Ook in Jeremia.
Maar ook lezen we het in Ps. 15:5 of Spr. 28:8.
Begrijp me goed hoor, hard werken met veel inkomen of een groot salaris veroordeel ik niet. Ook bezit veroordeel ik niet. Daar spreekt de Heere geen oordeel over uit in de Bijbel. Wel ernstige waarschuwingen. Hele ernstige. Het verbaasd me echt hoe makkelijk we bezig zijn met geld binnen harken.
Ook niet via je pensioenpot? Het verbaast mij dat geld op een spaarrekening zetten prima lijkt. Maar je geld in bedrijven stoppen die er wat nuttigs mee doen soms vraagtekens oproept. Hetzelfde telt voor mensen die tegen het bezit van aandelen zijn, maar wel panden exploiteren. Met het laatste ben je vaak een stuk actiever bezig.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:54Mijn vader wist zeker wel wat beleggen was.. Hij was van beroep boekhouder ( zo heette dat toen) later hoofd van een administratieve afdeling. Beleggen was in die tijd in de kring waar mijn ouders in verkeerden not done. Ze waren toen nog lid van de GKv. Had te maken met de notie dat wij geen schatten op de aarde moeten verzamelen …..want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Mattheus 6 : 19 - 21) De Bergrede kreeg toen sowieso meer concreet gestalte in kerk en gezin.Zeeuw schreef: ↑25 nov 2024, 18:37Dat is erg mooi, maar mijn punt blijft overeind.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:23Dat waren mijn lieve ouders die deze opvoedkundige les vonden passen bij een christelijke opvoeding. Net als niet staken, niet demonstreren, geen lid van een vakbond, niet naar de kermis, bioscoop, disco enz.
Kijk met dankbaarheid terug op een liefdevolle warme en christelijke opvoeding.
Ik beleg niet en zal het ook niet gaan doen maar heb ook veel te veel rijkdom dus boter op mijn hoofd. Ga dus ook niemand veroordelen die het wel doet maar verbaas mij soms wel. Het leven bij ‘ hier beneden is het niet’ is in onze welvarende positie vaak lastig.
Ons spaargeld staat tegen 1.5% rente op onze bank. Mijn pensioen zit bij het ABP. De bank en het ABP beleggen wel maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als met je eigen geld beleggen.MGG schreef: ↑25 nov 2024, 19:03Ook niet via je pensioenpot? Het verbaast mij dat geld op een spaarrekening zetten prima lijkt. Maar je geld in bedrijven stoppen die er wat nuttigs mee doen soms vraagtekens oproept. Hetzelfde telt voor mensen die tegen het bezit van aandelen zijn, maar wel panden exploiteren. Met het laatste ben je vaak een stuk actiever bezig.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:54Mijn vader wist zeker wel wat beleggen was.. Hij was van beroep boekhouder ( zo heette dat toen) later hoofd van een administratieve afdeling. Beleggen was in die tijd in de kring waar mijn ouders in verkeerden not done. Ze waren toen nog lid van de GKv. Had te maken met de notie dat wij geen schatten op de aarde moeten verzamelen …..want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Mattheus 6 : 19 - 21) De Bergrede kreeg toen sowieso meer concreet gestalte in kerk en gezin.Zeeuw schreef: ↑25 nov 2024, 18:37Dat is erg mooi, maar mijn punt blijft overeind.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:23
Dat waren mijn lieve ouders die deze opvoedkundige les vonden passen bij een christelijke opvoeding. Net als niet staken, niet demonstreren, geen lid van een vakbond, niet naar de kermis, bioscoop, disco enz.
Kijk met dankbaarheid terug op een liefdevolle warme en christelijke opvoeding.
Ik beleg niet en zal het ook niet gaan doen maar heb ook veel te veel rijkdom dus boter op mijn hoofd. Ga dus ook niemand veroordelen die het wel doet maar verbaas mij soms wel. Het leven bij ‘ hier beneden is het niet’ is in onze welvarende positie vaak lastig.
Het woord komt maar één keer voor in het Nieuwe Testament. Het was vanmorgen juist aan de beurt in mijn leesrooster. Ik ontleen daaraan niet de goedkeuring dat op rente zetten een goede manier is om rijk te worden of geld te verdienen. Het was (in de gelijkenis) een harde heer. De burgers van dat land haatte hem, staat er. De essentie van die gelijkenis is om waakzaam, werkzaam te zijn met de talenten in de tijd dat het Koninkrijk der Hemelen nog niet is aangebroken. Ik ben daarin erg voorzichtig om er goedkeuring van allerlei rendementen uit te halen.MGG schreef:Hoe combineer je dit met je mening dat bezit van edelmetalen wel kan?Maanenschijn schreef: ↑25 nov 2024, 18:53 Ik vind dat een beetje erg makkelijk. Als je je hart er maar niet op zet mag je gerust erg je best doen om rijk te worden.
Dikke rendementen, aandelen, cyrpto’s, obligaties. Hoe alles vergaard wordt, maakt blijkbaar niet uit. De ernstige waarschuwingen van de neveneffecten van rijkdom en goederen gelden blijkbaar niet.
Zomaar wat resultaten op de zoekterm ‘woeker’ (de SV kent geen rente, aandelen etc):
Ex. 22: 25
Lev 25: 36, 37.
Deut. 23: 19
In de Oud Testamentische wetten was het verboden (!) geld op rente uit te lenen. De profeten benoemen dat als zonde waar de Heere over vertoornd is. Ez. 18 bijvoorbeeld. Ook in Jeremia.
Maar ook lezen we het in Ps. 15:5 of Spr. 28:8.
Begrijp me goed hoor, hard werken met veel inkomen of een groot salaris veroordeel ik niet. Ook bezit veroordeel ik niet. Daar spreekt de Heere geen oordeel over uit in de Bijbel. Wel ernstige waarschuwingen. Hele ernstige. Het verbaasd me echt hoe makkelijk we bezig zijn met geld binnen harken.
Uit de gelijkenis van de talenten maak ik op dat rente in het NT niet fout is.
Om te beleggen hoef je niet je best te doen. Het is net zo makkelijk als een spaarrekening. Ik heb vandaag al meer tijd in de paar berichtjes in dit topic gestopt dan het hele jaar in mijn aandelenportefeuille.
Je geeft aan dat goud,onroerende zaken een grond dat zij te nutte kunnen zijn van de medemens. Maar dat kan met beleggen ookMaanenschijn schreef: ↑25 nov 2024, 19:19Het woord komt maar één keer voor in het Nieuwe Testament. Het was vanmorgen juist aan de beurt in mijn leesrooster. Ik ontleen daaraan niet de goedkeuring dat op rente zetten een goede manier is om rijk te worden of geld te verdienen. Het was (in de gelijkenis) een harde heer. De burgers van dat land haatte hem, staat er. De essentie van die gelijkenis is om waakzaam, werkzaam te zijn met de talenten in de tijd dat het Koninkrijk der Hemelen nog niet is aangebroken. Ik ben daarin erg voorzichtig om er goedkeuring van allerlei rendementen uit te halen.MGG schreef:Hoe combineer je dit met je mening dat bezit van edelmetalen wel kan?Maanenschijn schreef: ↑25 nov 2024, 18:53 Ik vind dat een beetje erg makkelijk. Als je je hart er maar niet op zet mag je gerust erg je best doen om rijk te worden.
Dikke rendementen, aandelen, cyrpto’s, obligaties. Hoe alles vergaard wordt, maakt blijkbaar niet uit. De ernstige waarschuwingen van de neveneffecten van rijkdom en goederen gelden blijkbaar niet.
Zomaar wat resultaten op de zoekterm ‘woeker’ (de SV kent geen rente, aandelen etc):
Ex. 22: 25
Lev 25: 36, 37.
Deut. 23: 19
In de Oud Testamentische wetten was het verboden (!) geld op rente uit te lenen. De profeten benoemen dat als zonde waar de Heere over vertoornd is. Ez. 18 bijvoorbeeld. Ook in Jeremia.
Maar ook lezen we het in Ps. 15:5 of Spr. 28:8.
Begrijp me goed hoor, hard werken met veel inkomen of een groot salaris veroordeel ik niet. Ook bezit veroordeel ik niet. Daar spreekt de Heere geen oordeel over uit in de Bijbel. Wel ernstige waarschuwingen. Hele ernstige. Het verbaasd me echt hoe makkelijk we bezig zijn met geld binnen harken.
Uit de gelijkenis van de talenten maak ik op dat rente in het NT niet fout is.
Om te beleggen hoef je niet je best te doen. Het is net zo makkelijk als een spaarrekening. Ik heb vandaag al meer tijd in de paar berichtjes in dit topic gestopt dan het hele jaar in mijn aandelenportefeuille.
Wat edelmetaal betreft moet ik je toegeven dat dat best een grijs gebied is. Het winnen van bijvoorbeeld goud kan onder goede en slechte omstandigheden plaats vinden. Wel denk ik dat tastbare middelen als goud, grond, in mindere mate onroerende zaken goede investeringen zijn die ten nutte kunnen zijn van de medemens. Natuurlijk kunnen ook daar woekerprijzen gevraagd worden. En natuurlijk kan een lening aan een zoon/dochter ook prima worden verstrekt tegen een zeer schappelijke rente.
Wat ik vooral probeer te benadrukken: Rijkdom is levensgevaarlijk. En bezit ten diensten van de medemens laten komen is niet eenvoudig. Wel denk ik dat beleggen, crypto’s etc veel meer het tegenovergestelde zijn van het goed met je bezit omgaan.
Helemaal mee eens, rijkdom is heel gevaarlijk.Maanenschijn schreef: ↑25 nov 2024, 19:19Het woord komt maar één keer voor in het Nieuwe Testament. Het was vanmorgen juist aan de beurt in mijn leesrooster. Ik ontleen daaraan niet de goedkeuring dat op rente zetten een goede manier is om rijk te worden of geld te verdienen. Het was (in de gelijkenis) een harde heer. De burgers van dat land haatte hem, staat er. De essentie van die gelijkenis is om waakzaam, werkzaam te zijn met de talenten in de tijd dat het Koninkrijk der Hemelen nog niet is aangebroken. Ik ben daarin erg voorzichtig om er goedkeuring van allerlei rendementen uit te halen.MGG schreef:Hoe combineer je dit met je mening dat bezit van edelmetalen wel kan?Maanenschijn schreef: ↑25 nov 2024, 18:53 Ik vind dat een beetje erg makkelijk. Als je je hart er maar niet op zet mag je gerust erg je best doen om rijk te worden.
Dikke rendementen, aandelen, cyrpto’s, obligaties. Hoe alles vergaard wordt, maakt blijkbaar niet uit. De ernstige waarschuwingen van de neveneffecten van rijkdom en goederen gelden blijkbaar niet.
Zomaar wat resultaten op de zoekterm ‘woeker’ (de SV kent geen rente, aandelen etc):
Ex. 22: 25
Lev 25: 36, 37.
Deut. 23: 19
In de Oud Testamentische wetten was het verboden (!) geld op rente uit te lenen. De profeten benoemen dat als zonde waar de Heere over vertoornd is. Ez. 18 bijvoorbeeld. Ook in Jeremia.
Maar ook lezen we het in Ps. 15:5 of Spr. 28:8.
Begrijp me goed hoor, hard werken met veel inkomen of een groot salaris veroordeel ik niet. Ook bezit veroordeel ik niet. Daar spreekt de Heere geen oordeel over uit in de Bijbel. Wel ernstige waarschuwingen. Hele ernstige. Het verbaasd me echt hoe makkelijk we bezig zijn met geld binnen harken.
Uit de gelijkenis van de talenten maak ik op dat rente in het NT niet fout is.
Om te beleggen hoef je niet je best te doen. Het is net zo makkelijk als een spaarrekening. Ik heb vandaag al meer tijd in de paar berichtjes in dit topic gestopt dan het hele jaar in mijn aandelenportefeuille.
Wat edelmetaal betreft moet ik je toegeven dat dat best een grijs gebied is. Het winnen van bijvoorbeeld goud kan onder goede en slechte omstandigheden plaats vinden. Wel denk ik dat tastbare middelen als goud, grond, in mindere mate onroerende zaken goede investeringen zijn die ten nutte kunnen zijn van de medemens. Natuurlijk kunnen ook daar woekerprijzen gevraagd worden. En natuurlijk kan een lening aan een zoon/dochter ook prima worden verstrekt tegen een zeer schappelijke rente.
Wat ik vooral probeer te benadrukken: Rijkdom is levensgevaarlijk. En bezit ten diensten van de medemens laten komen is niet eenvoudig. Wel denk ik dat beleggen, crypto’s etc veel meer het tegenovergestelde zijn van het goed met je bezit omgaan.
Nee, lees mijn bijdrage eerder.HersteldHervormd schreef:Helemaal mee eens, rijkdom is heel gevaarlijk.Maanenschijn schreef: ↑25 nov 2024, 19:19Het woord komt maar één keer voor in het Nieuwe Testament. Het was vanmorgen juist aan de beurt in mijn leesrooster. Ik ontleen daaraan niet de goedkeuring dat op rente zetten een goede manier is om rijk te worden of geld te verdienen. Het was (in de gelijkenis) een harde heer. De burgers van dat land haatte hem, staat er. De essentie van die gelijkenis is om waakzaam, werkzaam te zijn met de talenten in de tijd dat het Koninkrijk der Hemelen nog niet is aangebroken. Ik ben daarin erg voorzichtig om er goedkeuring van allerlei rendementen uit te halen.MGG schreef:Hoe combineer je dit met je mening dat bezit van edelmetalen wel kan?Maanenschijn schreef: ↑25 nov 2024, 18:53 Ik vind dat een beetje erg makkelijk. Als je je hart er maar niet op zet mag je gerust erg je best doen om rijk te worden.
Dikke rendementen, aandelen, cyrpto’s, obligaties. Hoe alles vergaard wordt, maakt blijkbaar niet uit. De ernstige waarschuwingen van de neveneffecten van rijkdom en goederen gelden blijkbaar niet.
Zomaar wat resultaten op de zoekterm ‘woeker’ (de SV kent geen rente, aandelen etc):
Ex. 22: 25
Lev 25: 36, 37.
Deut. 23: 19
In de Oud Testamentische wetten was het verboden (!) geld op rente uit te lenen. De profeten benoemen dat als zonde waar de Heere over vertoornd is. Ez. 18 bijvoorbeeld. Ook in Jeremia.
Maar ook lezen we het in Ps. 15:5 of Spr. 28:8.
Begrijp me goed hoor, hard werken met veel inkomen of een groot salaris veroordeel ik niet. Ook bezit veroordeel ik niet. Daar spreekt de Heere geen oordeel over uit in de Bijbel. Wel ernstige waarschuwingen. Hele ernstige. Het verbaasd me echt hoe makkelijk we bezig zijn met geld binnen harken.
Uit de gelijkenis van de talenten maak ik op dat rente in het NT niet fout is.
Om te beleggen hoef je niet je best te doen. Het is net zo makkelijk als een spaarrekening. Ik heb vandaag al meer tijd in de paar berichtjes in dit topic gestopt dan het hele jaar in mijn aandelenportefeuille.
Wat edelmetaal betreft moet ik je toegeven dat dat best een grijs gebied is. Het winnen van bijvoorbeeld goud kan onder goede en slechte omstandigheden plaats vinden. Wel denk ik dat tastbare middelen als goud, grond, in mindere mate onroerende zaken goede investeringen zijn die ten nutte kunnen zijn van de medemens. Natuurlijk kunnen ook daar woekerprijzen gevraagd worden. En natuurlijk kan een lening aan een zoon/dochter ook prima worden verstrekt tegen een zeer schappelijke rente.
Wat ik vooral probeer te benadrukken: Rijkdom is levensgevaarlijk. En bezit ten diensten van de medemens laten komen is niet eenvoudig. Wel denk ik dat beleggen, crypto’s etc veel meer het tegenovergestelde zijn van het goed met je bezit omgaan.
Maar als je een goede baan hebt, inclusief bijbehorend salaris, is dat dan per definitie fout? Is ondernemen c.q. veel geld verdienen per definitie verwerpelijk? Omdat het je geldzuchtig kan maken?
Met het beroep op deze gelijkenis gaat het al mis. De gelijkenis over de talenten gaat over onze talenten in Gods koninkrijk en niet over financiële aspecten.MGG schreef: ↑25 nov 2024, 18:59Hoe combineer je dit met je mening dat bezit van edelmetalen wel kan?Maanenschijn schreef: ↑25 nov 2024, 18:53 Ik vind dat een beetje erg makkelijk. Als je je hart er maar niet op zet mag je gerust erg je best doen om rijk te worden.
Dikke rendementen, aandelen, cyrpto’s, obligaties. Hoe alles vergaard wordt, maakt blijkbaar niet uit. De ernstige waarschuwingen van de neveneffecten van rijkdom en goederen gelden blijkbaar niet.
Zomaar wat resultaten op de zoekterm ‘woeker’ (de SV kent geen rente, aandelen etc):
Ex. 22: 25
Lev 25: 36, 37.
Deut. 23: 19
In de Oud Testamentische wetten was het verboden (!) geld op rente uit te lenen. De profeten benoemen dat als zonde waar de Heere over vertoornd is. Ez. 18 bijvoorbeeld. Ook in Jeremia.
Maar ook lezen we het in Ps. 15:5 of Spr. 28:8.
Begrijp me goed hoor, hard werken met veel inkomen of een groot salaris veroordeel ik niet. Ook bezit veroordeel ik niet. Daar spreekt de Heere geen oordeel over uit in de Bijbel. Wel ernstige waarschuwingen. Hele ernstige. Het verbaasd me echt hoe makkelijk we bezig zijn met geld binnen harken.
Uit de gelijkenis van de talenten maak ik op dat rente in het NT niet fout is.
Om te beleggen hoef je niet je best te doen. Het is net zo makkelijk als een spaarrekening. Ik heb vandaag al meer tijd in de paar berichtjes in dit topic gestopt dan het hele jaar in mijn aandelenportefeuille.
Het is wat zwart wit maar rente is toch toegestaan of niet toegestaan. Als schappelijke rentes toegestaan zijn, dan neem ik aan dat obligaties dat ook zijn.Maanenschijn schreef: ↑25 nov 2024, 19:19Het woord komt maar één keer voor in het Nieuwe Testament. Het was vanmorgen juist aan de beurt in mijn leesrooster. Ik ontleen daaraan niet de goedkeuring dat op rente zetten een goede manier is om rijk te worden of geld te verdienen. Het was (in de gelijkenis) een harde heer. De burgers van dat land haatte hem, staat er. De essentie van die gelijkenis is om waakzaam, werkzaam te zijn met de talenten in de tijd dat het Koninkrijk der Hemelen nog niet is aangebroken. Ik ben daarin erg voorzichtig om er goedkeuring van allerlei rendementen uit te halen.MGG schreef:Hoe combineer je dit met je mening dat bezit van edelmetalen wel kan?Maanenschijn schreef: ↑25 nov 2024, 18:53 Ik vind dat een beetje erg makkelijk. Als je je hart er maar niet op zet mag je gerust erg je best doen om rijk te worden.
Dikke rendementen, aandelen, cyrpto’s, obligaties. Hoe alles vergaard wordt, maakt blijkbaar niet uit. De ernstige waarschuwingen van de neveneffecten van rijkdom en goederen gelden blijkbaar niet.
Zomaar wat resultaten op de zoekterm ‘woeker’ (de SV kent geen rente, aandelen etc):
Ex. 22: 25
Lev 25: 36, 37.
Deut. 23: 19
In de Oud Testamentische wetten was het verboden (!) geld op rente uit te lenen. De profeten benoemen dat als zonde waar de Heere over vertoornd is. Ez. 18 bijvoorbeeld. Ook in Jeremia.
Maar ook lezen we het in Ps. 15:5 of Spr. 28:8.
Begrijp me goed hoor, hard werken met veel inkomen of een groot salaris veroordeel ik niet. Ook bezit veroordeel ik niet. Daar spreekt de Heere geen oordeel over uit in de Bijbel. Wel ernstige waarschuwingen. Hele ernstige. Het verbaasd me echt hoe makkelijk we bezig zijn met geld binnen harken.
Uit de gelijkenis van de talenten maak ik op dat rente in het NT niet fout is.
Om te beleggen hoef je niet je best te doen. Het is net zo makkelijk als een spaarrekening. Ik heb vandaag al meer tijd in de paar berichtjes in dit topic gestopt dan het hele jaar in mijn aandelenportefeuille.
Wat edelmetaal betreft moet ik je toegeven dat dat best een grijs gebied is. Het winnen van bijvoorbeeld goud kan onder goede en slechte omstandigheden plaats vinden. Wel denk ik dat tastbare middelen als goud, grond, in mindere mate onroerende zaken goede investeringen zijn die ten nutte kunnen zijn van de medemens. Natuurlijk kunnen ook daar woekerprijzen gevraagd worden. En natuurlijk kan een lening aan een zoon/dochter ook prima worden verstrekt tegen een zeer schappelijke rente.
Wat ik vooral probeer te benadrukken: Rijkdom is levensgevaarlijk. En bezit ten diensten van de medemens laten komen is niet eenvoudig. Wel denk ik dat beleggen, crypto’s etc veel meer het tegenovergestelde zijn van het goed met je bezit omgaan.
Wat is volgens jou het verschil? Pensioenfonds is vaak verplicht, maar je kan dan natuurlijk ook kiezen dat het hoofdzakelijk in leningen gestopt wordt en weinig in aandelen.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 19:16Ons spaargeld staat tegen 1.5% rente op onze bank. Mijn pensioen zit bij het ABP. De bank en het ABP beleggen wel maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als met je eigen geld beleggen.MGG schreef: ↑25 nov 2024, 19:03Ook niet via je pensioenpot? Het verbaast mij dat geld op een spaarrekening zetten prima lijkt. Maar je geld in bedrijven stoppen die er wat nuttigs mee doen soms vraagtekens oproept. Hetzelfde telt voor mensen die tegen het bezit van aandelen zijn, maar wel panden exploiteren. Met het laatste ben je vaak een stuk actiever bezig.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:54Mijn vader wist zeker wel wat beleggen was.. Hij was van beroep boekhouder ( zo heette dat toen) later hoofd van een administratieve afdeling. Beleggen was in die tijd in de kring waar mijn ouders in verkeerden not done. Ze waren toen nog lid van de GKv. Had te maken met de notie dat wij geen schatten op de aarde moeten verzamelen …..want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Mattheus 6 : 19 - 21) De Bergrede kreeg toen sowieso meer concreet gestalte in kerk en gezin.
Ik beleg niet en zal het ook niet gaan doen maar heb ook veel te veel rijkdom dus boter op mijn hoofd. Ga dus ook niemand veroordelen die het wel doet maar verbaas mij soms wel. Het leven bij ‘ hier beneden is het niet’ is in onze welvarende positie vaak lastig.