Maatregelen kerk ivm coronavirus

Herman
Moderator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Floppy schreef:
Valcke schreef:Ook in oorlogstijd met bombardementsgevaar gingen kerkdiensten altijd door.
Bombardementen hebben doorgaans de eigenschap niet besmettelijk te zijn.
Het gaat om een inschatting van een risico op overlijden die de gemeenschappelijke grond voor Valcke's opmerking is.

(Overigens wel een zeer fraaie drogreden).
Floppy

Bericht door Floppy »

Herman schreef:
Floppy schreef:De overheid neemt een afgewogen beslissing om te voorkomen dat er slachtoffers vallen, daar is volgens mij niets goddeloos aan. In mijn tien geboden staat ook een vijfde gebod - en dus zie ik niet in wat een goede reden kan zijn om de overheid in dezen niet te gehoorzamen.

Echt verbazingwekkend dat sommigen nu al van plan lijken te zijn om deze regel te negeren.
Dat is natuurlijk helemaal niet zo. Er zijn 5 schakels en ze morrelen nu aan de eerste met het oog op de laatste twee schakels omdat daar de zorgcapaciteit op is ingericht.

1 Je belegd een kerkdienst: wel/niet
2 In de kerkdienst is een besmet persoon aanwezig: wel/niet
3 Er vindt daadwerkelijk overdracht van de besmetting plaats: wel/niet
4 De nieuwe patiënt wordt ernstig ziek en moet behandeld worden: wel/niet
5 De nieuwe patiënt komt te overlijden: wel/niet

Het risico is natuurlijk vrij laag, zeker als je risicopersonen vrijwillig vraagt niet te komen, zodat je nummer vier al goed hebt staan.
Ik zie het principiele punt niet. De overheid vraagt iets van ons, en het is beperkend maar niet specifiek tegen gelovigen gericht, en dient een duidelijk doel. Of dat direct of indirect is doet wat mij betreft niet ter zake.
Floppy

Bericht door Floppy »

Herman schreef:
Floppy schreef:
Valcke schreef:Ook in oorlogstijd met bombardementsgevaar gingen kerkdiensten altijd door.
Het gaat om een inschatting van een risico op overlijden die de gemeenschappelijke grond voor Valcke's opmerking is.

Uiteraard zie ik het verschil. Maar de overheid kijkt ook breder in dit geval, het is niet alleen zo dat wij niet bij elkaar mogen komen omdat we zelf een gevaar lopen, maar mogelijk vormen we daardoor een gevaar voor anderen (later in de keten).
Bij bombardementen is het zo dat het risico voorbij is als de kerkdienst is afgelopen. Hier niet.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Floppy schreef:

Precies. Het risico voor degenen die samenkomen om (uiteindelijk) te overlijden, is voor de kerk nooit bepalend geweest om wel of niet samen te komen. Daarom maakte ik deze vergelijking.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Floppy schreef:
Valcke schreef: Zeker. Maar het moet wel een advies zijn en geen gebod/verbod.
Ik proef een beetje angst voor een overheid die probeert kerkdiensten de nek om te draaien, zoals je zelf al aangaf zullen ze totaal niet met kerkdiensten bezig zijn geweest. Er wordt ons 2.5 week gevraagd aan te passen om een probleem het hoofd te bieden. De manier waarop er hier over wordt gesproken vind ik nog steeds in het licht van het 5e gebod onfatsoenlijk.
Helemaal eens. De overheid adviseert dit voor ons eigen bestwil en niet om ons in te perken, of zo.
Temeer daar er voldoende technische middelen zijn om de bijeenkomsten in aangepaste vorm door te laten gaan.
Valcke

Bericht door Valcke »

Overigens zitten in onze bedrijfskantine dagelijks hinderden personen tegelijk en ik denk niet dat dit komende week anders wordt.
Mara

Bericht door Mara »

Floppy schreef:
Ik proef een beetje angst voor een overheid die probeert kerkdiensten de nek om te draaien, zoals je zelf al aangaf zullen ze totaal niet met kerkdiensten bezig zijn geweest. Er wordt ons 2.5 week gevraagd aan te passen om een probleem het hoofd te bieden. De manier waarop er hier over wordt gesproken vind ik nog steeds in het licht van het 5e gebod onfatsoenlijk.
Die angst is niet terecht. Gelukkig werken bij de Overheid ook christenen.
Kerkdiensten worden gezien als een openbaar evenement, zoals ook een musical, of popconcert is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Floppy

Bericht door Floppy »

Valcke schreef:Overigens zitten in onze bedrijfskantine dagelijks hinderden personen tegelijk en ik denk niet dat dit komende week anders wordt.
Dat is dan dus niet goed.
Er werd ook over restaurants iets gezegd :? weliswaar geen bedrijfsrestaurants, maar het lijkt me nogal vergelijkbaar.
Floppy

Bericht door Floppy »

Valcke schreef:
Precies. Het risico voor degenen die samenkomen om (uiteindelijk) te overlijden, is voor de kerk nooit bepalend geweest om wel of niet samen te komen. Daarom maakte ik deze vergelijking.
Prachtig, prachtig, prachtig, maar het gaat niet op in dit geval, zoals ik al heb aangegeven. Het gevaar geldt niet alleen voor de kerkgangers, ze kunnen een gevaar worden voor de samenleving. Itt bij een bombardement.
Valcke

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Floppy schreef:
Helemaal eens. De overheid adviseert dit voor ons eigen bestwil en niet om ons in te perken, of zo.
Temeer daar er voldoende technische middelen zijn om de bijeenkomsten in aangepaste vorm door te laten gaan.
Een advies kan natuurlijk gevolgd worden als het rationeel is. Waar het om gaat is dat zoiets nooit door de overheid opgelegd zou mogen worden. De kerk besluit zelf hoe zij samenkomt, niet de overheid.
Floppy

Bericht door Floppy »

Valcke schreef:Een advies kan natuurlijk gevolgd worden als het rationeel is. Waar het om gaat is dat zoiets nooit door de overheid opgelegd zou mogen worden. De kerk besluit zelf hoe zij samenkomt, niet de overheid.
Het lijkt me niet dat je op deze wijze een land kan regeren. Als iedereen pas doet wat de overheid vraagt als hij/zij het rationeel vindt, dan kan daar nog wel eens wat verschil van mening over gaan ontstaan.

Je zou het bijvoorbeeld irrationeel kunnen vinden dat je maar 100 mag op de snelweg.
Laatst gewijzigd door Floppy op 12 mar 2020, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

Floppy schreef:
Valcke schreef:Overigens zitten in onze bedrijfskantine dagelijks hinderden personen tegelijk en ik denk niet dat dit komende week anders wordt.
Dat is dan dus niet goed.
Er werd ook over restaurants iets gezegd :? weliswaar geen bedrijfsrestaurants, maar het lijkt me nogal vergelijkbaar.
We gaan het zien.
Maar wanneer ieder op een vaste plek zit en gespreid binnenkomst en vertrekt, maakt het aantal niets uit. 50, 100 of 500 is dan hetzelfde. Dus er geen rationale.

Maar men maakt dit onderscheid omdat men veronderstelt dat bij meer mensen er ook meer contacten zijn. Wat wel vaak zo is, maar niet altijd. Niet het aantal is bepalend, maar het aantal contacten waarbij personen dicht bij elkaar zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

Floppy schreef:
Valcke schreef:Een advies kan natuurlijk gevolgd worden als het rationeel is. Waar het om gaat is dat zoiets nooit door de overheid opgelegd zou mogen worden. De kerk besluit zelf hoe zij samenkomt, niet de overheid.
Het lijkt me niet dat je op deze wijze een land kan regeren. Als iedereen pas doet wat de overheid vraagt als hij/zij het rationeel vindt, dan kan daar nog wel eens wat verschil van mening over gaan ontstaan.
Iedereen???

De kerk heeft grondwettelijke vrijheden. Er is scheiding van kerk en staat.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Floppy schreef:Het gevaar geldt niet alleen voor de kerkgangers, ze kunnen een gevaar worden voor de samenleving. Itt bij een bombardement.
Klopt. Daarom heb ik eerder al op gewezen dat de Heere Jezus melaatsen uit hun isolement haalde, in plaats van dat hij hun isolement bevestigde.

Gods Woord is tegenstrijdig aan het denken van de wereld en daarom volgt ik die koers en niet die van de wereld.
Floppy

Bericht door Floppy »

Herman schreef:
Floppy schreef:Het gevaar geldt niet alleen voor de kerkgangers, ze kunnen een gevaar worden voor de samenleving. Itt bij een bombardement.
Klopt. Daarom heb ik eerder al op gewezen dat de Heere Jezus melaatsen uit hun isolement haalde, in plaats van dat hij hun isolement bevestigde.

Gods Woord is tegenstrijdig aan het denken van de wereld en daarom volgt ik die koers en niet die van de wereld.
Wat mij betreft gaat deze discussie niet over Jezus' zorg voor de melaatsen.
Plaats reactie