Jantje schreef:Ik zie vooralsnog niet in waarom het vergelijken van een penalty met de zondeval niet oneerbiedig genoemd mag worden. Ik vind dat erg stuitend en je mag toch aannemen dat dr. Klaassen weet dat zo'n vergelijking vragen oproept.
Ik vind het ook verdrietig dat jij de recensie van ds. Schot zo affakkelt. Ik ken je zo helemaal niet en dat doet me wel wat, eerlijk gezegd.
Je mag dit oneerbiedig noemen. Doen! Maar ik toon begrip voor deze vergelijking. Vooral als zonde als doel missen benoemd wordt. Ik zou dat tegen mijn voetbalminnende zonen ook wel aandurven om die vergelijking te trekken.
Wil je trouwens even aantonen waar ik iets affakkel? Ik heb nu een aantal keren een opmerking weerlegd adhv een en citaat uit een boek. Ik fakkel niemand af. Ik heb het hier puur over de geschreven recensie. Ik heb ds. Schot gewoon hoog staan!
Ik heb steeds meer de indruk dat, als je in hart en nieren lid bent van een kerkverband en je kunt vinden in iemands prediking of schrijfsels, je ter verantwoording wordt geroepen. In dat verband begin ik @DIA steeds beter te snappen, de laatste tijd. Je mag eigenlijk niet meer zomaar uitgaan van hetgeen in de Gereformeerde Gemeenten gezegd wordt, want als je dat toch doet dan wordt je gelijk weggezet als iemand die dingen niet goed onderbouwt. Ik sta voor de leer zoals die vanouds af aan in onze gemeenten geleerd wordt en naar mijn bescheiden mening zijn de bewoordingen van dr. Klaassen anders als dat ik dat gewend ben. Ik heb ook moeite met uitdrukkingen dat je maar moet geloven en moet pleiten op het verbond. Dat is allemaal wel waar hoor, maar ik mis zo die noodzaak van bekering en de noodzaak van de ellende, zondeschuld en doodsstaat waarin wij van nature verkeren en die daar toch in feite aan vooraf gaat. Een ongelovige kan toch niet pleiten op Gods beloften? Hij mag wel zijn gedoopte voorhoofd aan God laten zien met de bede om bekering. Maar het pleiten op Gods beloften kan alleen in een weg van zonde, berouw, bekering en geloof, en niet anders.
Ik snap best wat je bedoelt. Hou daaraan vast, maar zie hen die andere woorden gebruiken of een verbondsvisie hebben die wij 's zondags wat minder horen verkondigen maar door onze oudvaders wel weergegeven wordt in talloze boeken niet gelijk als aanvallers van de leer, als remonstranten en word er niet direct verdrietig van, om de woorden van ds. Schot te gebruiken. ik vind dat niet eerlijk.
Overigens heb ik je begin van de week gevraagd om een reactie in het draadje van de Preekluisterkring, maar daar heb ik nog steeds geen reactie op ontvangen. En op een pb met een andere vraag reageer je ook al niet.
Die PB vind ik het beantwoorden niet waard, temeer dat die topic gesloten is. Je reactie in de Preekluisterkring heb ik niet helder, ga ik direct opzoeken! Ik vraag jou om reacties, dan is het terecht dat je me er op wijst dat ik het ook moet doen. Komt goed!