Valcke schreef:
Allereerst: het was allemaal al eerder besproken hier. Ik bewonder echter het geduld en de duidelijke uitleg van Helma.
De reden waarom ik dit onderscheid maakte (als keuze die ik vermoedelijk persoonlijk zou maken), is dat ik de relatie niet erken. Dat heeft ook de consequentie dat ik de vriend van mijn zoon of de vriendin van mijn dochter niet beschouw als hun 'partner'. En wanneer ik voor mijn eigen verjaardag of bv. 25-jarige of 40-jarige bruiloft naast mijn kinderen alleen hun partners uitnodig, en geen andere vrienden, dan is het toch niet vreemd dat ik ook de vriend van mijn zoon of de vriendin van mijn dochter niet uitnodig?
Nogmaals, dat is een persoonlijke keuze. Maar wat ik niet begrijp is dat dit door sommigen zo 'bijzonder' gevonden wordt. M.i. komt dat doordat een homofiele relatie feitelijk reeds als 'normaal' beschouwd wordt. Dan wordt ook niet begrepen dat anderen principieel andere keuzes maken.
Nogmaals: ik laat ieder daarin vrij, bv. in de voorbeelden die Helma noemt. Maar ik verwonder mij er wel over dat mijn persoonlijke keuze aanleiding is voor zoveel 'tegenstand'.
Ik vind dit niet aardig. Ik heb het draadje drie keer doorgelezen, maar het is helemaal niet allemaal eerder besproken. Niet dat een partner van een samenwonend kind niet op de gezinsfoto komt, bijvoorbeeld. Wel is aangeduid dat de relatie op zich zondig is en dat je daarom een verschil kunt maken tussen een ongelovig kind, dat wel thuis en op de foto komt, en de samenwonende partner.
Daar komt bij dat ik echt in een heel reformatorische omgeving leef, en dat ik dit helemaal niet herken. Dus de gewoonten verschillen ook erg per streek. Ik zal het op Facebook eens wat beter in de gaten houden.
@Ambtenaar:
Ik vraag me af of er onderscheid wordt gemaakt in zonden. Ik kan Helma wel volgen als zij onderscheid maakt tussen zondaren op zich, die gewoon welkom zijn, en zondige feiten, zoals ongehuwd samenwonen. Maar het is een buitengewoon moeizaam uit te leggen onderscheid, al denk ik nu dat ik het wel begrijp.
Zwart werken erken je niet door gezamenlijk met een zwartwerker op de foto te gaan toch? Tenzij het betaald wordt uit zwart geld.
Al vind ik dat je samenwonen ook niet erkent door de feiten te accepteren. Ik weet alleen niet hoe ik dat onderscheid nu moet uitleggen.
@Geytenbeekje:
Zolang je zo iemand geen alcohol serveert, lijkt me niet dat je daarmee de zonden goedpraat, toch?