Dar heb ik zeker wel een mening over maar die discussie ga ik nu niet voeren. Mijn punt was om aan te haken bij wat @eilander benoemde. Dat een kerkenraad ten onrechte dit argument gebruikt en niet kritisch naar zichzelf durft te kijken.GGotK schreef:Hoe komt het eigenlijk dat die andere ruim 1900 gewoon blijven zitten, denkt u?Nasrani schreef:Ik ben inderdaad ook overgestapt naar een andere kerk. En mijn mening over mijn oude kerkverband is ook zeker gekleurd.heusden-op schreef:@Nasrani: Ben je zelf ook overgestapt? Ik dacht zoiets te kunnen opmaken uit eerdere posts, al weer wat langer geleden. Zo ja, dan vraag ik me af of je mening niet een beetje erg gekleurd is.
Maar in dit geval is het gewoon een feitelijk iets. Tijdens de laatste ledenvergadering is daar gevraagd hoe het kan dat er van de ongeveer 2000 leden er zo'n 40 vertrekken naar 1 bepaalde kerk en dan zijn er ook nog die vertrekken naar andere kerken. En dat stopt ook niet want ook dit jaar gaat het gewoon weer door en zie je er gezinnen bijkomen. Dan is het wel heel makkelijk en goedkoop om te wijzen naar de vertrekkers dat ze het makkelijker willen. Daarmee wast zo'n kerkenraad de handen dan in onschuld en ligt het dus aan de vertrekkers alleen. Die worden dan ook nog eens met het etiketje makkelijker weggezet. Zoals ik al eerder postte gaat het daar helemaal niet om, dat merk je aan alles als je de mensen spreekt.
Kerkelijke regels
Re: Kerkelijke regels
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Kerkelijke regels
Juist een kerkenraad moet kritisch naar zichzelf kijken, u heeft hierin een punt. Wanneer we echter de 'kerkoverstappers' naar de linkerzijde een tijdje volgen dan moeten we toch concluderen dat een aanzienlijk gedeelte uiteindelijk ergens belandt waar we toch beter niet kunnen wezen? In dat licht begrijp ik het standpunt van de kerkenraad wel.Nasrani schreef:Dar heb ik zeker wel een mening over maar die discussie ga ik nu niet voeren. Mijn punt was om aan te haken bij wat @eilander benoemde. Dat een kerkenraad ten onrechte dit argument gebruikt en niet kritisch naar zichzelf durft te kijken.GGotK schreef:Hoe komt het eigenlijk dat die andere ruim 1900 gewoon blijven zitten, denkt u?Nasrani schreef:Ik ben inderdaad ook overgestapt naar een andere kerk. En mijn mening over mijn oude kerkverband is ook zeker gekleurd.heusden-op schreef:@Nasrani: Ben je zelf ook overgestapt? Ik dacht zoiets te kunnen opmaken uit eerdere posts, al weer wat langer geleden. Zo ja, dan vraag ik me af of je mening niet een beetje erg gekleurd is.
Maar in dit geval is het gewoon een feitelijk iets. Tijdens de laatste ledenvergadering is daar gevraagd hoe het kan dat er van de ongeveer 2000 leden er zo'n 40 vertrekken naar 1 bepaalde kerk en dan zijn er ook nog die vertrekken naar andere kerken. En dat stopt ook niet want ook dit jaar gaat het gewoon weer door en zie je er gezinnen bijkomen. Dan is het wel heel makkelijk en goedkoop om te wijzen naar de vertrekkers dat ze het makkelijker willen. Daarmee wast zo'n kerkenraad de handen dan in onschuld en ligt het dus aan de vertrekkers alleen. Die worden dan ook nog eens met het etiketje makkelijker weggezet. Zoals ik al eerder postte gaat het daar helemaal niet om, dat merk je aan alles als je de mensen spreekt.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57
Re: Kerkelijke regels
Ik veronderstel dat deze 40 in 1 jaar tijd vertrokken zijn maar zijn er in dat jaar ook nieuwe leden van buitenaf bij gekomen of zijn dat alleen leden die door belijdenis lid geworden zijn?Nasrani schreef:Ik ben inderdaad ook overgestapt naar een andere kerk. En mijn mening over mijn oude kerkverband is ook zeker gekleurd.heusden-op schreef:@Nasrani: Ben je zelf ook overgestapt? Ik dacht zoiets te kunnen opmaken uit eerdere posts, al weer wat langer geleden. Zo ja, dan vraag ik me af of je mening niet een beetje erg gekleurd is.
Maar in dit geval is het gewoon een feitelijk iets. Tijdens de laatste ledenvergadering is daar gevraagd hoe het kan dat er van de ongeveer 2000 leden er zo'n 40 vertrekken naar 1 bepaalde kerk en dan zijn er ook nog die vertrekken naar andere kerken. En dat stopt ook niet want ook dit jaar gaat het gewoon weer door en zie je er gezinnen bijkomen. Dan is het wel heel makkelijk en goedkoop om te wijzen naar de vertrekkers dat ze het makkelijker willen. Daarmee wast zo'n kerkenraad de handen dan in onschuld en ligt het dus aan de vertrekkers alleen. Die worden dan ook nog eens met het etiketje makkelijker weggezet. Zoals ik al eerder postte gaat het daar helemaal niet om, dat merk je aan alles als je de mensen spreekt.
Re: RE: Re: Kerkelijke regels
Het dragen van een baard is waarschijnlijk nog bijbelser dan het dragen van een rok bij een vrouw en een hoedje voor de vrouw in de eredienst. Niet voor niks hebben de mannen bij orthodoxe joden en orthodoxe moslims allemaal een baard. De baard afscheren is tegennatuurlijk.Mara schreef:Dat gaat dan vaak over de prediking, maar ook over de regeltjes.-DIA- schreef: Ik heb met name het oog op degenen die het wel weten. De verlaters van een kerk die hun te zwaar wordt. Dat bedoel ik. Die weten het heel goed, maar vaak niet meer te bereiken. Helaas is dat ervaring.
En het trieste is, dat ze dan soms helemaal afhaken.
Ik heb ook een neefje dat zo gefrustreerd geraakt is, omdat hij altijd maar moest horen wat hij fout deed. Het was een rebels jongetje, maar moet je dat dan continu benoemen?
Nu hij volwassen is, heeft hij er veel spijt van. Het gaatje in zijn oorlel herinnert nog aan het ringetje dat hij er in een vlaag van puberale dwarsheid in heeft laten prikken.
Maar kijk eens verder dan die baard. Ik vind een baard dan nog het minst erg.
Die is er in 5 minuten af als het moet en in een week of 2 weer aan.
Ik vind de desinteresse om je netjes te kleden als je naar de kerk gaat, persoonlijk veel erger.
Re: Kerkelijke regels
Is dat gebaseerd op eigen waarnemingen, of is hier iets algemeens van om dat aan te tonen?GGotK schreef:
Juist een kerkenraad moet kritisch naar zichzelf kijken, u heeft hierin een punt. Wanneer we echter de 'kerkoverstappers' naar de linkerzijde een tijdje volgen dan moeten we toch concluderen dat een aanzienlijk gedeelte uiteindelijk ergens belandt waar we toch beter niet kunnen wezen? In dat licht begrijp ik het standpunt van de kerkenraad wel.
Re: Kerkelijke regels
Misschien iets om over na te denken:
Wat vinden we nu eigenlijk erger
A. Dat onze vrome vaderen pruiken droegen
of
B. Dat mannen nu gewend zijn de baard af te scheren.
Ter overweging: Beide zijn in feite onnatuurlijk en dus:
het moeten beide verschrikkelijk misdaden zijn.
Of sla ik door?
Wat vinden we nu eigenlijk erger
A. Dat onze vrome vaderen pruiken droegen
of
B. Dat mannen nu gewend zijn de baard af te scheren.
Ter overweging: Beide zijn in feite onnatuurlijk en dus:
het moeten beide verschrikkelijk misdaden zijn.
Of sla ik door?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Kerkelijke regels
Is het niet zo dat dit de vrijheid is die Paulus bedoelt in Galaten 5?-DIA- schreef:Misschien iets om over na te denken:
Wat vinden we nu eigenlijk erger
A. Dat onze vrome vaderen pruiken droegen
of
B. Dat mannen nu gewend zijn de baard af te scheren.
Ter overweging: Beide zijn in feite onnatuurlijk en dus:
het moeten beide verschrikkelijk misdaden zijn.
Of sla ik door?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Re: Kerkelijke regels
Ik zag de reactie wel hoor, niet denken dat het zo maar verborgen blijft
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Kerkelijke regels
Wat hiermee eigenlijk bedoel is of we van bijzaken geen hoofdzaken gaan maken?Mistig schreef:Is het niet zo dat dit de vrijheid is die Paulus bedoelt in Galaten 5?-DIA- schreef:Misschien iets om over na te denken:
Wat vinden we nu eigenlijk erger
A. Dat onze vrome vaderen pruiken droegen
of
B. Dat mannen nu gewend zijn de baard af te scheren.
Ter overweging: Beide zijn in feite onnatuurlijk en dus:
het moeten beide verschrikkelijk misdaden zijn.
Of sla ik door?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Kerkelijke regels
Dan voelen we elkaar heel goed aan, want dat bedoelde ik ook.-DIA- schreef:Wat hiermee eigenlijk bedoel is of we van bijzaken geen hoofdzaken gaan maken?Mistig schreef:Is het niet zo dat dit de vrijheid is die Paulus bedoelt in Galaten 5?-DIA- schreef:Misschien iets om over na te denken:
Wat vinden we nu eigenlijk erger
A. Dat onze vrome vaderen pruiken droegen
of
B. Dat mannen nu gewend zijn de baard af te scheren.
Ter overweging: Beide zijn in feite onnatuurlijk en dus:
het moeten beide verschrikkelijk misdaden zijn.
Of sla ik door?

'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Kerkelijke regels
Al weken over baarden, snorren en andere haarvorming.
1 Korinthe 8 : 13 lijkt mij een betere houding: "Daarom, als het voedsel mijn broeder doet struikelen, dan zal ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, opdat ik mijn broeder geen oorzaak geef tot struikelen."
Paulus vond dergelijke punten in het geheel niet belangrijk.
1 Korinthe 8 : 13 lijkt mij een betere houding: "Daarom, als het voedsel mijn broeder doet struikelen, dan zal ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, opdat ik mijn broeder geen oorzaak geef tot struikelen."
Paulus vond dergelijke punten in het geheel niet belangrijk.
(~)
Re: Kerkelijke regels
Precies, maar hij zou ook niemand willen ergeren.Wandelende schreef:Al weken over baarden, snorren en andere haarvorming.
1 Korinthe 8 : 13 lijkt mij een betere houding: "Daarom, als het voedsel mijn broeder doet struikelen, dan zal ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, opdat ik mijn broeder geen oorzaak geef tot struikelen."
Paulus vond dergelijke punten in het geheel niet belangrijk.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Kerkelijke regels
Klopt. En dat geldt natuurlijk wederzijds. De woorden van Paulus zijn voor mij namelijk het voorbeeld van het hoger achten van de ander ten opzichte van jezelf.-DIA- schreef:Precies, maar hij zou ook niemand willen ergeren.Wandelende schreef:Al weken over baarden, snorren en andere haarvorming.
1 Korinthe 8 : 13 lijkt mij een betere houding: "Daarom, als het voedsel mijn broeder doet struikelen, dan zal ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, opdat ik mijn broeder geen oorzaak geef tot struikelen."
Paulus vond dergelijke punten in het geheel niet belangrijk.
(~)
Re: Kerkelijke regels
Maar betekende dat ook dat Paulus altijd over zich heen liet lopen?Wandelende schreef:Klopt. En dat geldt natuurlijk wederzijds. De woorden van Paulus zijn voor mij namelijk het voorbeeld van het hoger achten van de ander ten opzichte van jezelf.-DIA- schreef:Precies, maar hij zou ook niemand willen ergeren.Wandelende schreef:Al weken over baarden, snorren en andere haarvorming.
1 Korinthe 8 : 13 lijkt mij een betere houding: "Daarom, als het voedsel mijn broeder doet struikelen, dan zal ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, opdat ik mijn broeder geen oorzaak geef tot struikelen."
Paulus vond dergelijke punten in het geheel niet belangrijk.
Hij beriep zich ook op zijn Romeins staatsburgerschap
Hij liet zich na zijn gevangenneming niet zomaar de stad uitzetten.
Hij wees wel op het onrecht dat hem was aangedaan, en het geniep van hen om zich van hem te ontdoen, om des te meer te laten voelen wat men hem aandeed, en daarmee de Waarheid en om het recht in het licht te stellen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57
Re: Kerkelijke regels
Zeker, van de onder ons geachte oudvaders waren er die pruiken droegen. Maar laten we bedenken dat ook de oudvaders zij niet onfeilbaar waren. Er waren onder deze oudvaders ook die in hun tijd grote bezwaren hadden tegen de "breedgelokte, rijkbepoederde en ettelijke duimenhoge pruiken". Ds. Borstius uit Dordrecht heeft hierover een predikatie nagelaten over 1 Korinthe 11 vers 4. Ook van Voetius is bekend dat hij streed tegen deze onbijbelse gewoonte.-DIA- schreef:Misschien iets om over na te denken:
Wat vinden we nu eigenlijk erger
A. Dat onze vrome vaderen pruiken droegen
of
B. Dat mannen nu gewend zijn de baard af te scheren.
Ter overweging: Beide zijn in feite onnatuurlijk en dus:
het moeten beide verschrikkelijk misdaden zijn.
Of sla ik door?
Over de baard kunnen we op Digibron een lezenswaardig stuk vinden wat de heer L.M.P. Scholten geschreven heeft in De Wachter Sions van 14 september 1989. Zeer aanbevelenswaardig te lezen!