Ik ben het daarmee eens. Maar geldt dat andersom ook?Refoforum2017 schreef:Geheel mee eens! Als in een cultuur gebruikelijk is om bijv. in het zwart aan het Avondmaal te gaan, vind ik dat er enige aanpassing moet zijn van iemand die dat niet gewend is en daar ter Avondmaal gaat. Dat is overigens ook gewoon Bijbels.eilander schreef:In een cultuur zoals in onze gemeente, waarin donkere kleding meer gebruikelijk is, geeft iemand die gewoon tot deze gemeente behoort wel een statement af met zijn/haar gedrag. Dat waardeer ik zonder meer negatief.Refoforum2017 schreef:
Bedoel je dat door die witte kleding de mensen zonder zondelast openbaar kwamen?
Natuurlijk past een oordeel over het innerlijk van iemand niet, daar kun je je lelijk mee vergissen zoals ik met het voorbeeld van Pleun Kleijn al eens heb laten zien.
Ds Vergunst heeft ooit eens een artikel geschreven over hoe het in de kerk van Nieuw Zeeland aan toegaat. Totaal anders als we hier in NL gewend zijn.
Stel dat een kind van God uit Nederland om wat voor reden dan ook in Nieuw Zeeland naar de kerk (GG) gaat, er is avondmaal, hij/zij krijgt toestemming om deel te nemen, moet hij/zij zich dan ook aanpassen en de zwarte kleding uitdoen en zich kleden naar de rest van de gemeente?