Jaarboek 15 GG

-DIA-

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
eilander schreef:
CvdW schreef:Inderdaad arglistig is het hart, meer dan enig ding. Daarom dus niet te veel bevinding, maar Schriftuurlijk!
Je zet nu 'bevindelijk' en 'Schriftuurlijk' tegen over elkaar. Daar klopt niets van: er moet een goede verhouding zijn. Maar deze twee begrippen 'bijten' elkaar niet!
Zoals je het nu zegt, kán het dus niet eens.
Ik begrijp je opmerking. Dia blijft steken in bevinding en dat is niet juist.
Laten we eerst Schriftuurlijk zijn en daaruit komt de bevinding voort.
U mag dat van mij denken als u dat goeddunkt, alleen begrijp ik niet waarop deze stelling grondt. Ik hoef het niet te weten, want anders verzandt het toch weer in een nutteloze discussie. Eén ding: Voor een ander conclusies trekken is
soms een moeilijke en hachelijke zaak. Sterkte ermee!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ezen schreef:Maar als je definitie klopt kan niemand zeker zijn van zijn geloof. Want wat is echt en wat verbeelding?! Wat de ene echt vindt vinden andere verbeelding.
Toen God tegen Abraham zei: "Ga uit uw land" kon zijn buurman inderdaad niet weten of Abraham het zich verbeeld had of niet. Hij wist het zelf echter wel en het heeft zijn leven radicaal veranderd. Hoezo geen zekerheid?!

En mag ik ook vragen wat jouw definitie is trouwens?
Bruna

Bericht door Bruna »

Het ledental van de hhk daalt. Ik las bij het jaarboek van de GG dat er ca 470 zijn overgegaan naar de hhk. Van de ggin 74. Stel van de oggin ook zo'n aantal dan heb je het over 600 inkomend van deze 3 verbanden. En dan toch daalt het nog.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef:Het ledental van de hhk daalt. Ik las bij het jaarboek van de GG dat er ca 470 zijn overgegaan naar de hhk. Van de ggin 74. Stel van de oggin ook zo'n aantal dan heb je het over 600 inkomend van deze 3 verbanden. En dan toch daalt het nog.
Bestaat er ook zoiets als een 3-verbandenleer? ;)
Bruna

Bericht door Bruna »

-DIA- schreef:
Bruna schreef:Het ledental van de hhk daalt. Ik las bij het jaarboek van de GG dat er ca 470 zijn overgegaan naar de hhk. Van de ggin 74. Stel van de oggin ook zo'n aantal dan heb je het over 600 inkomend van deze 3 verbanden. En dan toch daalt het nog.
Bestaat er ook zoiets als een 3-verbandenleer? ;)
Ja wie weet Dia. Mag in die verbanden graag komen.

Maar voor discussie over het jaarboek van de HHK is niet veel interesse?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Inderdaad opvallend, dat de aanvankelijke groei van de Hersteld Hervormde Kerk geheel is verdwenen. Nu is het wel zo dat de HHK ook te maken heeft met een forse uitstroom richting PKN, CGK e.d., waarschijnlijk veel groter dan de instroom vanuit de (O)GG(iN). De groei zou dan van het geboorteoverschot moeten komen, maar juist de grote HHK-gemeenten zijn wat vergrijsd qua leeftijdsopbouw.

Maar al deze factoren speelden 4,5,6 jaar geleden ook al.
Erik
Verbannen

Bericht door Erik »

Ouddorp schreef:Inderdaad opvallend, dat de aanvankelijke groei van de Hersteld Hervormde Kerk geheel is verdwenen. Nu is het wel zo dat de HHK ook te maken heeft met een forse uitstroom richting PKN, CGK e.d., waarschijnlijk veel groter dan de instroom vanuit de (O)GG(iN). De groei zou dan van het geboorteoverschot moeten komen, maar juist de grote HHK-gemeenten zijn wat vergrijsd qua leeftijdsopbouw.

Er zitten nog steeds redelijk wat mensen die 12 jaar geleden het idee hadden dat het "brede" hervormde gemeenten zouden blijven. Nu zien ze toch iets anders. Sommigen blijven omwille van kinderen, familie etc. Een deel gaat zwerven.

En daarnaast heb je net als in andere kerken dat men zelf anders over zaken is gaan denken en mede daar door van kerkverband veranderd.
DDD

Bericht door DDD »

Erik schreef:
Ouddorp schreef:Inderdaad opvallend, dat de aanvankelijke groei van de Hersteld Hervormde Kerk geheel is verdwenen. Nu is het wel zo dat de HHK ook te maken heeft met een forse uitstroom richting PKN, CGK e.d., waarschijnlijk veel groter dan de instroom vanuit de (O)GG(iN). De groei zou dan van het geboorteoverschot moeten komen, maar juist de grote HHK-gemeenten zijn wat vergrijsd qua leeftijdsopbouw.

Er zitten nog steeds redelijk wat mensen die 12 jaar geleden het idee hadden dat het "brede" hervormde gemeenten zouden blijven. Nu zien ze toch iets anders. Sommigen blijven omwille van kinderen, familie etc. Een deel gaat zwerven.

En daarnaast heb je net als in andere kerken dat men zelf anders over zaken is gaan denken en mede daar door van kerkverband veranderd.
Dat is een interessante gedachte. Het lijkt me inderdaad lastig om als confessioneel predikant in de HHK te functioneren. Ik heb steeds gedacht dat de HHK in veel plaatsen rechtser is dan de GG.

Het zou mooi zijn als er nog eens een onderzoek komt naar het aantal afgescheidenen dat een rol speelde bij het ontstaan van de HHK en de ontwikkelingen in de HHK.
Klavart

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Ik heb steeds gedacht dat de HHK in veel plaatsen rechtser is dan de GG.

Rechtser? :nonnon Ik weet niet wat uw definitie van rechts is...
DDD schreef:Het zou mooi zijn als er nog eens een onderzoek komt naar het aantal afgescheidenen dat een rol speelde bij het ontstaan van de HHK en de ontwikkelingen in de HHK.
De rol van het aantal afgescheidenen bij het ontstaan van HHK lijkt mij zeer gering. Volgens mij is het wel zo dat de HHK nu wel enige aantrekkingskracht heeft op een aantal afgescheidenen.
DDD

Bericht door DDD »

Met rechtser bedoel ik conservatiever, niet te verwarren met orthodoxer, al wordt dat soms wel zo aangeduid.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Met rechtser bedoel ik conservatiever, niet te verwarren met orthodoxer, al wordt dat soms wel zo aangeduid.
Het lijkt juist andersom te zijn. Veel orgineel orthodox hervormden die meegingen in de HHK zijn verontrust over de koers en de breedte van hun kerken. Deze mensen zie je nu vertrekken naar afgescheiden kerken.
Dit is wat ik mee maak in de regio en bij familie. Het zal plaatselijk best wel verschillen.
Persoonlijk vind ik de HHK ook weinig profiel hebben en omdat de historie ontbreekt mag je wel zorg over de levensvatbaarheid op termijn van dit kerkverband hebben. Het is wel het kerkverband waar ik mij verwant mee voel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Klavart schreef: De rol van het aantal afgescheidenen bij het ontstaan van HHK lijkt mij zeer gering. Volgens mij is het wel zo dat de HHK nu wel enige aantrekkingskracht heeft op een aantal afgescheidenen.
Wat niet vreemd is, want de HHK is immers zelf ook een afscheiding. En zo'n afscheiding wil zich vaak toch profileren, om zo een eigen identiteit te creëren. En zo zie je soms dingen gebeuren waarin de HHK zich inderdaad profileert met (uiterlijke) zaken die in de GG niet normaal zijn. Nog langzamer zingen dan de GG bijvoorbeeld, of bovenstemzingen...
~~Soli Deo Gloria~~
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

DDD schreef:
Erik schreef:

Dat is een interessante gedachte. Het lijkt me inderdaad lastig om als confessioneel predikant in de HHK te functioneren. Ik heb steeds gedacht dat de HHK in veel plaatsen rechtser is dan de GG.

Het zou mooi zijn als er nog eens een onderzoek komt naar het aantal afgescheidenen dat een rol speelde bij het ontstaan van de HHK en de ontwikkelingen in de HHK.
In diverse plaatsen is dat ook absoluut het geval en is de HHK-gemeente meer een OGG-gemeente.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Met rechtser bedoel ik conservatiever, niet te verwarren met orthodoxer, al wordt dat soms wel zo aangeduid.
Het lijkt juist andersom te zijn. Veel orgineel orthodox hervormden die meegingen in de HHK zijn verontrust over de koers en de breedte van hun kerken. Deze mensen zie je nu vertrekken naar afgescheiden kerken.
Dit is wat ik mee maak in de regio en bij familie. Het zal plaatselijk best wel verschillen.
Persoonlijk vind ik de HHK ook weinig profiel hebben en omdat de historie ontbreekt mag je wel zorg over de levensvatbaarheid op termijn van dit kerkverband hebben. Het is wel het kerkverband waar ik mij verwant mee voel.
Het zal per regio wel verschillen, maar in mijn beleving is de HHK dichter bij het gekrookte riet uitgekomen dan bij de GB. De GG die ik ken, zijn over het algemeen toch van een gematigder karakter, ook al blijven alle GG noodzakelijkerwijs conservatief vanwege de landelijke richtlijnen en de beperkte toelating van predikanten. In de HHK lijkt iets minder centrale sturing mogelijk, wat wel ironisch is, omdat de GG van oorsprong nu juist geen centraal gezag kenden en de NHK wel.

Als mensen uit de HHK vertrekken naar andere afgescheiden kerken vanwege de breedte daarvan, is dat op zijn minst opmerkelijk. Maar goed. Ik verwacht dat er bij een kerkverband dat uit ruzie ontstaat, enkele generaties nodig zijn voordat alles in broederlijke liefde gebeurt. Ik zou niet weten waarom de HHK daarop een uitzondering zou zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Klavart schreef: De rol van het aantal afgescheidenen bij het ontstaan van HHK lijkt mij zeer gering. Volgens mij is het wel zo dat de HHK nu wel enige aantrekkingskracht heeft op een aantal afgescheidenen.
Wat niet vreemd is, want de HHK is immers zelf ook een afscheiding. En zo'n afscheiding wil zich vaak toch profileren, om zo een eigen identiteit te creëren. En zo zie je soms dingen gebeuren waarin de HHK zich inderdaad profileert met (uiterlijke) zaken die in de GG niet normaal zijn. Nog langzamer zingen dan de GG bijvoorbeeld, of bovenstemzingen...
Volgens mij is de HHK ook op z'n 'Hervormds' georganiseerd.
Toch wat anders, dacht ik, als de kerken die uit de Afscheiding zijn ontstaan.
Plaats reactie