Smartphone: welke leeftijd?

eilander
Moderator

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ik ben door ervaring (hopelijk) wijzer geworden of heb ingezien dat je je regels wel eens bij moet stellen, soepeler moet hanteren enz.
Opvoeden gaat ook een beetje naar beide kanten als het ware. Je kinderen vormen jou ook, als ouder.
Dat is denk ik een goede zaak, maar dat betekent natuurlijk niet iedereen die jonger is en/of nog niet de ervaring heeft, het ook precies zo moet vinden of doen als jij.
Ik begrijp heus wel dat je dat zelf ook zult vinden, maar dat is wel een beetje de suggestie die uit je postings naar voren komt.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

"Je word als ouders ook door je kinderen ge/her vormd"
Spijker op de kop!
Dat is nu precies hoe het in de praktijk gaat en wat sommige ouders niet willen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Orchidee schreef:"Je word als ouders ook door je kinderen ge/her vormd"
Spijker op de kop!
Dat is nu precies hoe het in de praktijk gaat en wat sommige ouders niet willenAfbeelding
Dan ligt het er ook nog aan of het een hervormen is ten goede of ten kwade...
Of het een vormen is ten goede of dat het een misvormen is.

;)
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Ik ben door ervaring (hopelijk) wijzer geworden of heb ingezien dat je je regels wel eens bij moet stellen, soepeler moet hanteren enz.
Opvoeden gaat ook een beetje naar beide kanten als het ware. Je kinderen vormen jou ook, als ouder.
Dat is denk ik een goede zaak, maar dat betekent natuurlijk niet iedereen die jonger is en/of nog niet de ervaring heeft, het ook precies zo moet vinden of doen als jij.
Ik begrijp heus wel dat je dat zelf ook zult vinden, maar dat is wel een beetje de suggestie die uit je postings naar voren komt.
Pardon?
Ik zei dit:
Mara schreef:Dat kan betekenen dat iemand het volledig met je eens is, of deels, of helemaal niet.
en
Mara schreef:Ik ken jouw gezinsomstandigheden niet en het kan best zijn dat jij een kind erbij hebt dat meer toezicht en begeleiding nodig heeft dan het gemiddelde kind.
dus waaraan jij dan opmaakt dat zij het zo moet vinden als ik, is mij een raadsel.
Spijker op de kop!
Dat is nu precies hoe het in de praktijk gaat en wat sommige ouders niet willenAfbeelding
Ik ben bang dat dit verkeerd uitgelegd wordt.
Natuurlijk moet je je niet later ver- of hervormen door je kind, op de wijze waarop hier kennelijk wordt verondersteld.
Maar iedere ouder merkt bij het ouder worden van de kinderen dat de verhoudingen veranderen.
Omdat je kind met een verstandig argument komt, of hij ziet het anders dan jij en waarom zou dat altijd slechter zijn?
Het gaat van regels stellen/verbieden naar argumenteren.
En in die zin wordt je dan ge- of hervormd door je kinderen.
We zijn toch geen starre ouders hoop ik? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
eilander schreef:
Pardon?
Ik zei dit:
Mara schreef:Dat kan betekenen dat iemand het volledig met je eens is, of deels, of helemaal niet.
en
Mara schreef:Ik ken jouw gezinsomstandigheden niet en het kan best zijn dat jij een kind erbij hebt dat meer toezicht en begeleiding nodig heeft dan het gemiddelde kind.
dus waaraan jij dan opmaakt dat zij het zo moet vinden als ik, is mij een raadsel.
Spijker op de kop!
Ik ben bang dat dit verkeerd uitgelegd wordt.
Natuurlijk moet je je niet later ver- of hervormen door je kind, op de wijze waarop hier kennelijk wordt verondersteld.
Maar iedere ouder merkt bij het ouder worden van de kinderen dat de verhoudingen veranderen.
Omdat je kind met een verstandig argument komt, of hij ziet het anders dan jij en waarom zou dat altijd slechter zijn?
Het gaat van regels stellen/verbieden naar argumenteren.
En in die zin wordt je dan ge- of hervormd door je kinderen.
We zijn toch geen starre ouders hoop ik? ;)
Mijn misschien enigszins geïrriteerde reactie kwam voort uit het feit dat je in je aanvankelijke post had staan : ik ken jou gezinsomstandigheden. Ipv ik ken jouw gezinsomstandigheden niet.
Ik vind het ook niet erg als je het niet met mij eens ben. Wat ik wel vervelend vind is dat je in veel van je reacties nogal direct reageert met dan gaan ze het stiekum doen etc. Het op zo'n manier formuleert dat het lijkt dat een ieder die er wel voor kiest bepaalde zaken niet te dien bij voorbaat te streng etc. Het een beetje als een "veroordeling" aanvoelt. Misschien ten onrechte?

Het is zoals al eerder is gezegd. Juist omdat we ons bewust zijn van de gevaren zoeken we een weg waarin we de kinderen niet te jong aan van alles blootstellen. Ze toch op een gegeven moment los kunnen laten. Maar wel met een bagage waarin handvaten zitten om met allerlei verleidingen om te gaan. ( volmaakt? Echt niet. Maar wel naar ons beste kunnen)
En uiteraard zal je mening wel eens bij moeten stellen. Maar bijstellen wordt m.i. Nog al snel gedaan om de lieve vrede... Maar niet uit principieel oogpunt. (Ik zeg niet dat dat bij jou zo is)

Klein (oud) voorbeeld. Jarenlang werden mensen die hun dochters in broeken lieten lopen met de nek aangekeken. Toen de veroordelers zelf met die leeftijdscategorie te maken kregen kon het ineens wel. Maar een ieder die daar niet aan mee wil doen wordt nu direct afgeserveerd met wacht maar tot jouw dochters... En je bent direct te star. En wordt nu min of meer met de nek aangekeken.
Dan vraag ik mij af. Ben je star als je aan je ( onderbouwde) principes vasthoudt? Als je niet met de tijd meegaat?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Toch denk ik dat je er over 3/5jr anders over denkt! :-)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Mijn misschien enigszins geïrriteerde reactie kwam voort uit het feit dat je in je aanvankelijke post had staan : ik ken jou gezinsomstandigheden. Ipv ik ken jouw gezinsomstandigheden niet.
Excuses. Dat is inderdaad een storend typfoutje geweest, waardoor je me niet begreep. :)
Wat één woordje uit kan maken he?
Sheba schreef:k vind het ook niet erg als je het niet met mij eens ben. Wat ik wel vervelend vind is dat je in veel van je reacties nogal direct reageert met dan gaan ze het stiekum doen etc. Het op zo'n manier formuleert dat het lijkt dat een ieder die er wel voor kiest bepaalde zaken niet te dien bij voorbaat te streng etc. Het een beetje als een "veroordeling" aanvoelt. Misschien ten onrechte?
Niet ieder kind zal dan stiekem gaan doen, maar het is wel een algemeen gehoorde stelling, als je het met andere ouders erover hebt.
Jammer dat je het als veroordeling opvat, want dat is het niet, gezien mijn opmerking eerder.
Ik dacht er anders over toen ik vóór de dingen stond, stelde bij toen ik er middenin stond en nu sta ik er achter.
Zou ik dingen anders hebben gedaan? Ongetwijfeld. Maar de kinderen geven wel aan nu zij volwassen zijn dat ze heel dankbaar zijn voor het feit dat ze niet alles in wet en regel voorgeschreven kregen, maar dat ze ook zaken zelf mochten ondervinden, met ons als veilig vangnet.

Mijn man gelooft niet in een internetfilter en ik ben hem daarin gevolgd. Er is bij ons in huis nooit sprake geweest van misbruik.
Als wij het wel zouden hebben, zouden de kinderen daar geen voordeel van hebben, zij hebben immers hun eigen smartphone.
Op de Hogescholen en Universiteiten zijn geen filters. Op sommige middelbare wel maar die worden door veel kinderen omzeild.
Sheba schreef:Dan vraag ik mij af. Ben je star als je aan je ( onderbouwde) principes vasthoudt? Als je niet met de tijd meegaat?
Nee Sheba, dan ben je niet star, maar het wordt anders.
Bij ons in de kerk zijn nog vrouwen die een hoed op hebben, hun dochters die ook hebben laten dragen, maar dan zijn de meiden volwassen en laten ze hem af.
De eerste moeder die dat toestond, werd ook met de nek aangekeken. Maar zij zei: Ik ben blij dat mijn dochter elke zondag naast me zit.

Ik begrijp jouw vragen, echt, en je hoeft het niet met me eens te zijn. Ik laat alleen een andere kant zien en dat lukt me blijkbaar niet zo goed, omdat jij denkt dat ik mijn mening op wil dringen. Verre van dat dus!
Ik hoop dat het zo opgehelderd is? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Sheba schreef: Mijn misschien enigszins geïrriteerde reactie kwam voort uit het feit dat je in je aanvankelijke post had staan : ik ken jou gezinsomstandigheden. Ipv ik ken jouw gezinsomstandigheden niet.
Excuses. Dat is inderdaad een storend typfoutje geweest, waardoor je me niet begreep. :)
Wat één woordje uit kan maken he?
Aanvaard hoor... :super
Sheba schreef:k vind het ook niet erg als je het niet met mij eens ben. Wat ik wel vervelend vind is dat je in veel van je reacties nogal direct reageert met dan gaan ze het stiekum doen etc. Het op zo'n manier formuleert dat het lijkt dat een ieder die er wel voor kiest bepaalde zaken niet te dien bij voorbaat te streng etc. Het een beetje als een "veroordeling" aanvoelt. Misschien ten onrechte?
Niet ieder kind zal dan stiekem gaan doen, maar het is wel een algemeen gehoorde stelling, als je het met andere ouders erover hebt.
Stellingen zijn prima. Maar ze moeten wel op waarheid worden gecontroleerd ;)
Jammer dat je het als veroordeling opvat, want dat is het niet, gezien mijn opmerking eerder.
Ik dacht er anders over toen ik vóór de dingen stond, stelde bij toen ik er middenin stond en nu sta ik er achter.
Zou ik dingen anders hebben gedaan? Ongetwijfeld. Maar de kinderen geven wel aan nu zij volwassen zijn dat ze heel dankbaar zijn voor het feit dat ze niet alles in wet en regel voorgeschreven kregen, maar dat ze ook zaken zelf mochten ondervinden, met ons als veilig vangnet.
Ik denk dat er een verschil zit tussen voorschrijven en voorleven. Of als ik iets voorschrijf, huisregels dat die omdat ik mijzelf ook daaraan probeer te houden.
Ik blijf hoe dan ook verantwoordelijk voor wat er mijn huis binnenkomt. En ook verantwoordelijk voor om uit te leggen waarom. Zolang dat niet tegen het Woord in gaat...

Zouden wij allemaal, dus ook onze kinderen, van nature allemaal niet beginnen te "steigeren" als we voor ons gevoel beknot worden? Willen we ons wel aan bijvoorbeeld Gods Wetten houden? Snap he wat ik bedoel? Van nature zoeken we overal uitvluchten voor, proberen we er onderuit te komen. Denken we onszelf staande te kunnen houden.
Een "filter" zie ik als een hulpmiddel om te strijden tegen de zonde. De Heere heeft mensen wijsheid gegeven om zoiets te maken. Wie ben ik dan om dar "hulpmiddel" af te slaan voor onszelf en onze kinderen?

Mijn man gelooft niet in een internetfilter en ik ben hem daarin gevolgd. Er is bij ons in huis nooit sprake geweest van misbruik.
Als wij het wel zouden hebben, zouden de kinderen daar geen voordeel van hebben, zij hebben immers hun eigen smartphone.
Op de Hogescholen en Universiteiten zijn geen filters. Op sommige middelbare wel maar die worden door veel kinderen omzeild.
En wij hebben dat filter helaas wel nodig. Ik ben geneigd tot alle kwaad. En ik merk dat we veel genadetijd verspillen door naar veel dingen te gaan kijken als dat filter er niet is.
En ook onze kinderen hoor... En we zijn wat blij dat we op de mobiele apparaten tijdslimieten kunnen instellen.
En nigmaals ik had het over 12 -13 jarigen.
Kunnen ze een filter omzeilen. Ja heus wel... Maar ook niet ieder kind doet dat. En als ze het doen weten ze heel goed dat ze fout bezig zijn.

Dan komen we toch weer op een vergelijking.

Vanwege het gevaar zet ik om de diepe sloot waarin ze kunnen verdrinken een hek. Ben ik dan zeker dat ze nooit over dat hek heen gaan? Nee. Maar als ze het doen weten ze dat ze fout bezig zijn. En ik heb hen zoveel als in mijn vermogen ligt. Afgeschermd van iets waar ze (nog) niet aan toe zijn of wat gewoon te gevaarlijk is. Er gaat een waarschuwing vanuit!
En ja, ook dan moet je als ouder blijven communiceren wat de gevaren zijn en waarom.

En steaks als ze nog ouder zijn? En niet meer op school beschermd worden? Dan hebben ze geleerd dat er grenzen zijn. En ook geleerd erover te spreken.

Ben ik verzekerd dat ze nooit iets zondigs doen? Uiteraard niet.

Sheba schreef:Dan vraag ik mij af. Ben je star als je aan je ( onderbouwde) principes vasthoudt? Als je niet met de tijd meegaat?
Nee Sheba, dan ben je niet star, maar het wordt anders.
Bij ons in de kerk zijn nog vrouwen die een hoed op hebben, hun dochters die ook hebben laten dragen, maar dan zijn de meiden volwassen en laten ze hem af.
De eerste moeder die dat toestond, werd ook met de nek aangekeken. Maar zij zei: Ik ben blij dat mijn dochter elke zondag naast me zit.
Natuurlijk is die moeder blij... Maar tegelijkertijd heb ik het idee dat er wel heel snel om de lieve vrede toegestemd wordt in bepaalde zaken. Is dat echt alleen daarom? Of weten de ouders zelf al niet meer waarom iets wel of niet. En van waaruit iets wel of niet?
( en hiermee zeg ik niet dat dat zo bij de jou genoemde moeder zo is)
Ik begrijp jouw vragen, echt, en je hoeft het niet met me eens te zijn. Ik laat alleen een andere kant zien en dat lukt me blijkbaar niet zo goed, omdat jij denkt dat ik mijn mening op wil dringen. Verre van dat dus!
Ik hoop dat het zo opgehelderd is? :)
Opgehelderd!
Gian

Bericht door Gian »

Floppy schreef:Onze zoon heeft sinds zijn 12e een eigen smartphone. Voor ons een hele ervaring.
Van tevoren hebben we een lijst met regels opgesteld waar hij zijn handtekening onder moest zetten. Hierin stonden dingen als het tijdstip waarop hij uit moest 's avonds, e.d.
Verder hebben we op dit moment de app 'Screentime' erop staan, waarbij we een vaste periode per dag kunnen toestaan voor mobielgebruik. Ook staat de internetbrowser dicht (en Youtube); voor een aantal 'essentiele' websites (zoals die van school) heb ik een aparte app geinstalleerd die op basis van een whitelist werkt.

Voor ons als ouders werkt dit uitstekend, voor onze zoon op zich ook wel maar die loopt toch wel eens tegen beperkingen aan natuurlijk.
Onze zoon had zijn eerste smartphone toen hij 9 was en er om vroeg. We hebben geen enkele regel opgesteld en er zit ook geen filter op. Ook geen tijdslimieten, handtekeningen, zondagsverbod of verboden websites ect. Het functioneert uitstekend, geen uitwassen zoals verkeerd of teveel gebruik.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Gian schreef:
Floppy schreef:Onze zoon heeft sinds zijn 12e een eigen smartphone. Voor ons een hele ervaring.
Van tevoren hebben we een lijst met regels opgesteld waar hij zijn handtekening onder moest zetten. Hierin stonden dingen als het tijdstip waarop hij uit moest 's avonds, e.d.
Verder hebben we op dit moment de app 'Screentime' erop staan, waarbij we een vaste periode per dag kunnen toestaan voor mobielgebruik. Ook staat de internetbrowser dicht (en Youtube); voor een aantal 'essentiele' websites (zoals die van school) heb ik een aparte app geinstalleerd die op basis van een whitelist werkt.

Voor ons als ouders werkt dit uitstekend, voor onze zoon op zich ook wel maar die loopt toch wel eens tegen beperkingen aan natuurlijk.
Onze zoon had zijn eerste smartphone toen hij 9 was en er om vroeg. We hebben geen enkele regel opgesteld en er zit ook geen filter op. Ook geen tijdslimieten, handtekeningen, zondagsverbod of verboden websites ect. Het functioneert uitstekend, geen uitwassen zoals verkeerd of teveel gebruik.
Jaja. Hoe weet je dat?
Gian

Bericht door Gian »

Wim Anker schreef:
Gian schreef:

Jaja. Hoe weet je dat?

Omdat er geen reden is te verzwijgen. Vertrouwen geven? (Het tegenovergestelde van geboden of verboden opstellen.) Dan ben je mi te laat of te lang doorgegaan met verbieden.
Ik schrik best wel als ik dit topic lees.
Zo komt jou reactie ook nogal achterdochtig over. Hoop niet dat dit voorkomt uit je kind-beeld.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

Ps, we zijn niet heilig hoor, het zal best een keer fout gaan. Dat voorkomt niemand.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Niet achterdochtig, realistisch. En jij bent ongelovelijk naief.

Jouw zoon zou geen reden hebben om een uurtje surfen op -knip- te verzwijgen?
Gian

Bericht door Gian »

Wim Anker schreef:Niet achterdochtig, realistisch. En jij bent ongelovelijk naief.

Nee, 100% niet. Net als dat ik dat niet verzwijg. Iedereen mag weten dat ik ook wel eens fout gaat.
Tom

Bericht door Tom »

Wim Anker schreef:Niet achterdochtig, realistisch. En jij bent ongelovelijk naief.

Nou... Moeten we hier echte pornosite namen gaan noemen? Ik ben het met je eens dat we niet te snel van het goede van onze kinderen moeten uitgaan. Maar om dan maar een x aantal filters te installeren of zelfs geen mobieltje te geven. Dat is toch ook niet de oplossing.
Plaats reactie