Dit is wel heel slecht van een kerkenraad om dit zo mee te delen. En dan eenzijdig naar een tekstgedeelte te verwijzen.Orchidee schreef:Geen onderbouwing, dit deelt een kerkenraad mee, maar vraagt wel om rekening te houden met andersdenkenden en diversiteit in denken en verwijst dan naar Rom.14
Hoed in eredienst?
Re: Hoed in eredienst?
Misschien een beetje slecht van mij, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat er zoiets gebeurt: "De kerkenraad deelt verder mee dat er exegetisch geen grond te vinden is in 1 Korinthe 11 om vrouwen te verplichten een hoofddeksel te dragen. Wel vraagt de kerkenraad u, op grond van Romeinen 14, rekening te houden met andersdenkenden".Auto schreef:Dit is wel heel slecht van een kerkenraad om dit zo mee te delen. En dan eenzijdig naar een tekstgedeelte te verwijzen.Orchidee schreef:Geen onderbouwing, dit deelt een kerkenraad mee, maar vraagt wel om rekening te houden met andersdenkenden en diversiteit in denken en verwijst dan naar Rom.14
Als dit al op deze manier gebeurt, zal dit toch gepaard gaan met een (uitgebreide) toelichting op die exegese in een kerkblad of iets dergelijks.
En als de mededeling wél, maar de toelichting niet gebeurt, ben ik het direct met @Auto eens: dat is wel heel slecht. Ik zou haast bang worden voor de mededeling van volgende week...
-
Vreemd. Zoiets kan je toch niet zomaar meedelen? Dat behoeft wel wat uitleg.Orchidee schreef:Geen onderbouwing, dit deelt een kerkenraad mee, maar vraagt wel om rekening te houden met andersdenkenden en diversiteit in denken en verwijst dan naar Rom.14
- Dodo
Dit heb ik ook van meerdere behoudende predikanten gehoord.Orchidee schreef:Exegetisch biedt 1 Kor. 11 geen grond om het gebruik dat alle vrouwen en meisjes tijdens de dienst hoofdbedekking dragen, verplicht te stellen.
Wat is "behoudend"?Dodo schreef:Dit heb ik ook van meerdere behoudende predikanten gehoord.Orchidee schreef:Exegetisch biedt 1 Kor. 11 geen grond om het gebruik dat alle vrouwen en meisjes tijdens de dienst hoofdbedekking dragen, verplicht te stellen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Natuurlijk is daar wat aan vooraf gegaan.
Gesprekken, gemeenteavond enz.
Uiteindelijk is dit de eindconclusie.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ben ik de enige of zijn er nu meer nieuwsgierig naar de betreffende gemeente? 

June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Waarschijnlijk meer gebaseerd op het maximaal haalbare dan op zorgvuldige exegese. Jammer dat wij ook in de kerk zijn gaan "polderen"Orchidee schreef:Natuurlijk is daar wat aan vooraf gegaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Een onderbouwing zou kunnen zijn, dat het in 1 Kor. 11 gaat om vrouwen die 'bidden en profeteren', wat niet hetzelfde is als vrouwen in de eredienst (waar ze juist moeten zwijgen).Auto schreef:En er wordt weer wat geroepen. Graag dan de onderbouwing ook weergeven.Orchidee schreef:Exegetisch biedt 1 Kor. 11 geen grond om het gebruik dat alle vrouwen en meisjes tijdens de dienst hoofdbedekking dragen, verplicht te stellen.
Maar goed, een oude discussie.
---Knip---huisman schreef:Waarschijnlijk meer gebaseerd op het maximaal haalbare dan op zorgvuldige exegese. Jammer dat wij ook in de kerk zijn gaan "polderen"Orchidee schreef:Natuurlijk is daar wat aan vooraf gegaan.
Je bent de enige.Leerling schreef:Ben ik de enige of zijn er nu meer nieuwsgierig naar de betreffende gemeente?
In het betreffende hoofdstuk komt het woord hoed niet voor. Wel een bedekking, zijnde langer haar dan de man. Dat staat er.
Wat een exegese!!!!! Lees mijn link waar Dr C.A. Tukker het niet met refo eens is.refo schreef:In het betreffende hoofdstuk komt het woord hoed niet voor. Wel een bedekking, zijnde langer haar dan de man. Dat staat er.
Dus het snijdt meer hout omdat ds Tukker iets vind dan @refo!?
Misschien heeft @refo wel gelijk en zag ds Tukker dit niet helemaal goed?
Misschien heeft @refo wel gelijk en zag ds Tukker dit niet helemaal goed?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: RE: Re: Hoed in eredienst?
@Huisman lees eens wat de studiebijbel HSV zegt bij dit hoofdstuk.huisman schreef:Wat een exegese!!!!! Lees mijn link waar Dr C.A. Tukker het niet met refo eens is.refo schreef:In het betreffende hoofdstuk komt het woord hoed niet voor. Wel een bedekking, zijnde langer haar dan de man. Dat staat er.