Waar baal je van? [3]

Posthoorn

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door Posthoorn »

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen. Je kunt het vragen, maar als ze het niet doen, heb je gewoon pech gehad.
Ze gaan vast wel een keer naar huis. :huhu
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Als ik met mijn broer ergens een klus doe, mogen we dan Zeeuws praten of mag dat ook niet?
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:Twee werklieden een hele dag in huis hebben, die met elkaar in hun moedertaal praten, terwijl ze allebei heel goed de Nederlandse taal beheersen.
Kun je daar iets van zeggen, of hebben zij het recht hiertoe?
Natuurlijk hebben ze het recht om in welke taal dan ook met elkaar te praten. Waarom zouden ze dat niet mogen? 't Is natuurlijk wel fijn als ze jou in het Nederlands aanspreken.
Het gaat niet over mogen Zita, ik vind dit net als fluisteren in gezelschap. Dat zou ook mogen, maar wordt toch door veel mensen onbeschoft gevonden?
Die ene heeft notabene een Nederlandse vrouw, zij belde tijdens de werkzaamheden en toen sprak hij ook gewoon vlekkeloos Nederlands.
Als ik op bezoek bij m'n buren ben, praten ze ook steeds tussendoor in hun eigen taal. Best irritant, maar ik probeer er niet teveel van aan te trekken.
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat ze de Nederlandse taal niet zo goed beheersen als je denkt. Samen vinden ze Pools gezelliger. Vermoedelijk denken ze niet in het Nederlands.
Een buitenlandse werker kost nu eenmaal maar een beetje, dus neem dat er maar gewoon bij.

In Duitsland doen wij dat overigens ook. We spreken met iedereen prima Duits, maar onder elkaar Nederlands.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:Als ik met mijn broer ergens een klus doe, mogen we dan Zeeuws praten of mag dat ook niet?
Ik heb niet gezegd dat het niet mag!
Je bent ergens professioneel ingehuurd, er wordt dik voor betaald, dat is iets anders dan ergens een klusje doen.
refo schreef:Samen vinden ze Pools gezelliger. Vermoedelijk denken ze niet in het Nederlands.
Een buitenlandse werker kost nu eenmaal maar een beetje, dus neem dat er maar gewoon bij.
Het waren geen Polen, en evenmin goedkope domme krachten, het zijn mannen met een eigen bedrijf, die een Nederlands uurtarief hanteren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Terri

Bericht door Terri »

Als het je zo uitermate stoort, kan je toch vriendelijk vragen of ze Nederlands willen spreken?
Misschien kan je het ze uitleggen, dat je je er erg onprettig bij voelt.
Wie weet begrijpen ze het gewoon!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Het waren geen Polen, en evenmin goedkope domme krachten, het zijn mannen met een eigen bedrijf, die een Nederlands uurtarief hanteren.
Eilander met zijn broer?
Mara

Bericht door Mara »

Terri schreef:Als het je zo uitermate stoort, kan je toch vriendelijk vragen of ze Nederlands willen spreken?
Misschien kan je het ze uitleggen, dat je je er erg onprettig bij voelt.
Wie weet begrijpen ze het gewoon!
Dat was dus gewoon mijn vraag, hoe gaan jullie hiermee om?
Laat je het gaan, vraag je of ze Nederlands willen praten, vind je het ergerlijk?
Als ze buiten een schuur of kas zouden bouwen, zou het me verder niet boeien.
Maar je bent als vrouw alleen in huis, met 2 mannen die je niet kunt verstaan, ik hoop dat je mijn gevoel snapt.

Let wel: het gaat mij niet om een andere taal, als ik in een Japans of Chinees restaurant ga eten, kan ik dit verwachten.
Maar het betreft hier een Nederlands bedrijf, met een Nederlandse naam.

Ik vond nog iets op een Belgische site hierover:
Een Genks bedrijf wil dat allochtone personeelsleden Nederlands spreken, ook in de refter. Drie overtredingen kunnen aanleiding zijn tot ontslag. De Turken noemen het een aanslag op hun Turks.

HP Pelzer, een toeleveringsbedrijf van Ford Genk, hanteert de spelregel dat alle 125 werknemers binnen de omheining van de onderneming Nederlands spreken, uit veiligheidsoverwegingen en uit respect voor de collega's. Het bedrijf heeft ongeveer 70 procent allochtone personeelsleden, met een mengelmoes aan nationaliteiten. De Turkse delegatie overheerst.

De bedrijfsleiding besliste het niet-gebruiken van het Nederlands te bestraffen, via schriftelijke verwittigingen. Drie kunnen aanleiding zijn tot ontslag. Het plan werd volgens de directie ook in de zeer divers samengestelde ondernemingsraad goedgekeurd. Volgens directeur Human Resources Geert Vermote leidde het systeem tot nog toe slechts tot drie overtredingen en schriftelijke verwittigingen. Vermote zegt ook geen probleem te hebben met het feit dat vier Turken tijdens de pauze wat Turks onder mekaar praten, maar stelt dat het Nederlands verplicht is zodra ze het gezelschap krijgen van iemand van een andere origine, een Belg, een Pool, een Italiaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Werken in de tuin :sweat :sweat :sweat
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De postzegels van PostNL :cry
Dat noopt me soms zelf aan de slag te gaan!

Afbeelding
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Panny

Bericht door Panny »

Je hebt talent -DIA- :super
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Je hebt talent -DIA- :super
Ik weet het niet, maar een ding weet ik wel, ik vind het wel leuk om wat te knutselen op dit gebied.
Als kind meerdere malen getest, en kwam uit: Artistieke aanleg.
Ik zou in Almelo een opleiding gaan volgen, maar... Daar werd een stokje voor gestoken.
Ik paste niet bij 'dat soort volk'.
DDD

Bericht door DDD »

Jammer hoor. Het was ongetwijfeld met de beste bedoelingen, maar toch blijft het jammer.
Panny

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:
Ik weet het niet, maar een ding weet ik wel, ik vind het wel leuk om wat te knutselen op dit gebied.
Ik zou in Almelo een opleiding gaan volgen, maar... Daar werd een stokje voor gestoken.
Ik kan het wel begrijpen dat je je niet thuis zou voelen in dat wereldje.

Doe je ook tekenen of schilderen? Zo ja: Lijkt me erg leuk daar iets van te zien!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
-DIA- schreef:
Ik kan het wel begrijpen dat je je niet thuis zou voelen in dat wereldje.

Doe je ook tekenen of schilderen? Zo ja: Lijkt me erg leuk daar iets van te zien!
Ik heb wel getekend, maar daar ben ik de laatste jaren wel een beetje af.
Ook reclame-schilderen heb ik gedaan, dat was in de jaren late jaren 60, begin jaren 70.
Ik heb er verder geen onderricht in gehad, en dan loop je een keer vast.
Mijn beroemdste werk is het tekenen van de cover van een kerstzanguitvoering en die werd
tevens gebruikt voor de kerstviering van de toenmalige Chr. school voor ULO.
Verder heb ik de naam en de kop voor een blaadje ontworpen voor de Vrijwilligers- vacaturebank en
Jeugd- en jongerenwerk De Fakkeldrager. Door gebrek aam copij was het blad geen lang
leven beschoren.
http://www.fakkeldrager.com/
Plaats reactie