Is Tim Keller een calvinist?

huisman

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Daaruit begrijp ik dat hij toch de oude gereformeerde leer te bekrompen vindt... Dus toch niet zo ver af van Jij daar! en Heart Cry?
Keller kent geen " Jij daar" op zijn hoogst " You there" :langue

1 van de verschillen met het gereformeerde gedachtengoed is Kellers opvatting over de verzoening. Meer Barth dan Calvijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ZWP schreef:
-DIA- schreef:Daaruit begrijp ik dat hij toch de oude gereformeerde leer te bekrompen vindt... Dus toch niet zo ver af van Jij daar! en Heart Cry?
Het lijkt me niet dat je Keller moet betrekken in deze Nederlandse discussies?
Je moet de ontwikkelingen juist niet los van elkaar bezien, lijkt mij...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:

1 van de verschillen met het gereformeerde gedachtengoed is Kellers opvatting over de verzoening. Meer Barth dan Calvijn.
De naam Barth zegt me al meer. Volgens een 'bekend predikant' uit de Gereformeerde Gemeenten is door zijn theologie de hele voormalige Hervormde Kerk mee besmet. Ook al ken ik de geschriften en leringen van Barth niet, daar staat wel tegenover dat er vanuit de oude gereformeerde leer tegen gewaarschuwd wordt, dan weet ik er toch wel wat van, dacht ik.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Heart Cry is niet hetzelfde als Jijdaar en al helemaal niet hetzelfde als Keller.
Die dingen erbij halen maakt een discussie wat lastig.
Martijn

Bericht door Martijn »

eilander schreef:Heart Cry is niet hetzelfde als Jijdaar en al helemaal niet hetzelfde als Keller.
Er zit zeker wel verschil tussen deze organisaties, anderzijds Arjan Baan spreekt ook wel eens bij Jij Daar en volgens mij andere sprekers ook wel eens. Heart Cry biedt op hun site wel lezingen/preken van Tim Keller aan en ook Marcel Vroegop die regelmatig de leiding heeft bij Jij Daar heeft op zijn site geloofstoerusting.nl genoeg van onder andere Tim Keller staan.
Martijn

Bericht door Martijn »

Orchidee schreef:Vertel eens wat meer, ik heb geen rd.
Hier de link naar het artikel http://www.refdag.nl/opinie/lees_august ... r_1_997478
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Kun je dit uitwerken? Ik heb niet veel van Barth gelezen, maar wel redelijk wat van Calvijn en Keller, maar de verschillende opvattingen over verzoening zijn me niet opgevallen, buiten misschien hoever de verzoening gaat: Is de genade in de kruisdood voor iedereen, maar alleen effectief voor hen die de Heere jezus aannemen (omdat de Heere hen dit aannemen geeft) of of is de kruisdood van de Heere alleen voor de uitverkorenen? Hoewel ik Keller zich hier niet duidelijk over heb zien uitspreken (misschien dat wat citaten uit zijn werk kunnen helpen, liefst met verwijzingen naar hoofdstukken, aangezien ik de nederlandse boeken niet tot mijn beschikking heb). Zelfs als hier een verschil ligt dan zie ik dit verschil als een subtiel theologisch verschil, waar beide standpunten Bijbels te verdedigen zijn (en het verschil niet erg belangrijk is, voor je verder gaat redeneren).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

En daar komt nog eens bij dat beide standpunten voluit steun vinden in de gereformeerde traditie.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Heart Cry is niet hetzelfde als Jijdaar en al helemaal niet hetzelfde als Keller.
In zoverre, dat men zich enigszins (verwarrend!) reformatorisch rekent, terwijl ze in feite niet veel van de oude geloofsleer willen weten.
Ik maak me hierover grote zorgen. De generatie die nu leeft weet in veel gevallen niet meer wat de oude gereformeerde leer in de praktijk inhoudt. Men ziet niet meer de blijdschap in God, het verheugd in God, naar waarde nooit te danken. Men kent de klanken, maar als men niet meer kent zijn het holle woorden. Dat is koud, dat verwarmt niet. En verder wil ik opmerken dat er een godsdienst opkomst in onze kringen die veel op gevoel drijft.
parsifal

Bericht door parsifal »

Laten we het hier houden bij Keller. Ik denk niet dat hij Heartcry en jijdaar kent. Hij heeft misschien invloed op deze organisaties, maar ik geloof niet dat deze organisaties invloed hebben op Keller.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Allemaal Keller-kenners blijkbaar hier?
Ik heb hooguit 25 bladzijden uit 1 boekje van hem gelezen. Dus ik ken hem niet goed.
Maar er worden wel grote uitspraken gedaan, ongereformeerd. Volgeling van Karl Barth...
Al heb ik daar geen onderbouwing voor gezien.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Zelf heb ik bijna alle boeken van Tim Keller die in het Nederlands vertaald zijn gelezen. En ik vind ze erg mooi! Vooral Namaakgoden, In alle redelijkheid en de Vrijgevige God. Echt nieuwe inzichten van gekregen. Bijv. uit het boek Namaakgoden heb ik echt geleerd wat afgoden kunnen zijn en hoe dat werkt. Eerder lag dat veel abstracter. En uit de Vrijgevige God over de oudste zoon. En dat hij veel meer lijkt op de jongste zoon dan we ooit hadden kunnen denken. Sommige dingen laat ik inderdaad liggen, daar denk ik gewoon anders over. Maar dat geeft toch niets? En ik vind het ook erg belangrijk om theologische boeken uit de hele kerkgeschiedenis te lezen, ook juist uit deze tijd. Niet alleen uit een bepaalde periode.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Allemaal Keller-kenners blijkbaar hier?
Ik heb hooguit 25 bladzijden uit 1 boekje van hem gelezen. Dus ik ken hem niet goed.
Maar er worden wel grote uitspraken gedaan, ongereformeerd. Volgeling van Karl Barth...
Ik heb geen letter van hem gelezen, maar weet dat er vanuit betrouwbare bron tegen gewaarschuwd wordt. In ieder geval lijkt hij tot een stroming te horen die de dingen wat breder ziet, zoals ik boven al opmerkte.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
huisman schreef:

De naam Barth zegt me al meer. Volgens een 'bekend predikant' uit de Gereformeerde Gemeenten is door zijn theologie de hele voormalige Hervormde Kerk mee besmet. Ook al ken ik de geschriften en leringen van Barth niet, daar staat wel tegenover dat er vanuit de oude gereformeerde leer tegen gewaarschuwd wordt, dan weet ik er toch wel wat van, dacht ik.
Barth was zo ongereformeerd niet. Wat de hervormde predikanten met zijn 'leer' hebben gedaan kun je Barth moeilijk aanrekenen.
Onze dominee heeft soms ook van die oneliners over Barth. Meestal kloppen ze niet. Dat hoeft ook niet, als hij maar neagtief afgeschilderd wordt.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Allemaal Keller-kenners blijkbaar hier?
Ik heb geen letter van hem gelezen, maar weet dat er vanuit betrouwbare bron tegen gewaarschuwd wordt. In ieder geval lijkt hij tot een stroming te horen die de dingen wat breder ziet, zoals ik boven al opmerkte.
Mag je dan geen boeken van Tim Keller lezen als ervoor gewaarschuwd wordt? We hebben zelf ons verstand gekregen om de dingen te onderzoeken! Het is misschien wel fijn om te weten dat je op moet letten, maar om mensen bijna te gaan verbieden om bepaalde boeken te lezen, gaat mij veel te ver!
Gesloten