Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gijs83

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Gijs83 »

Wilhelm schreef: Fijn dat je zon mooie en ik hoop ook gezegende dienst hebt gehad!
Wat me verbaasd is dat Ds de Wit Ds Moerkerken naar de kansel bracht. Is Ds deWit ouderling in Enter?
Nee, hij is wel consulent, maar het gebeurt wel vaker dat een predikant die aanwezig een de 'prekende' predikant of student naar de preekstoel brengt. Ds.van Aalst heeft dit ook vaak in Enter gedaan.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

-DIA- schreef:Een weekdienst mag ook wel vermeld worden?

Ik was van plan de dient te in Enter te beluisteren waarin ds. A. Moerkerken zou voorgaan

Maar het pakte anders uit. Ik kom Enter niet op de scanner ontvangen *weet niet wat er was*
Maar het moest zo zijn.

Ik hoorde dat er ook een dienst was in de Oranjekerk van de OGGiN

Daar bleef ik dan maar hangen, en daar heb ik echt geen spijt van

Ds. Klok ging voor
Hij handelde over HANDELINGEN 9 vers 1 t/m 15
over
SAULUS ALS EEN BRIESENDE LEEIW GEVELD
1. Een biddende zondaar
3. Een verootmoedigde zondaar
3. Een verslost zondaar
Een aangrijpemde, ondekkende, en juist daardoor een vertroostende preek
Wonderlijk
Verwacht geen schone dogmatische verhandeling van ds. Klok.
Maar wat hij breng is wel de bevinding van het volk.
En dat doet meer dan een dogmatisch heel correcte preek,
maar die zo kil kan aandoen...

Een kernwoord: De aarde ligt op zijn sterfbed.. hij moet de laatste adem nog uitblazen en dan is het gedaan...
Verder... als men meer zulke preken zou horen zou de lust om onnodig achter het internet te zitten wel vergaan... Hij gunde de duivel er niet een! Een klemmende preek.... En...dan? Weer over gaan tot de orde van de dag? Ik... jij... u... waar zijn we mee bezig? Vanwaar komt ik en waar reis ik heen? Wel het overwegen waard dacht ik zo...
Ik heb ook een preek gehoord over Saulus.
Het thema was: de bekering van Saulus van Tarsen.
Drie hoofdgedachten:
1. een ijveraar;
2. een zondaar;
3. een bedelaar.

Ik vond het een erg knappe verdeling: eenvoudig, maar duidelijk en kernachtig. Dat was de preek trouwens ook, eenvoudig maar duidelijk en kernachtig. Dominee verwoordde het mooi: "zo moeten we allemaal bekeerd worden. Ja maar dominee, er zijn ook Timotheusbekeringen en etc. Da's allemaal waar, maar we zullen allemaal er iets van gaan kennen dat heel ons vorige leven ons de dood wordt en dat we waarlijk zondaar worden voor God. Bij de één gaat dat heel snel, zoals bij Paulus, bij een ander allengskens. Dat is Gods gewone weg, en meestal ontdekt Hij dan aan één boezemzonde."

Met recht bood deze preek onderwijs!
aboricultura

Bericht door aboricultura »

Dag Dia

Je kunt ook beter wel naar de kerk gaan in plaats van achter apparaten zitten dan had je wel ds Moerkerken kunnen luisteren.
Ik moet zeggen de moeite waard, wij wonen tijdelijk in de buurt van de Moriakerk in Cappelle en heb hem paar keer beluisterd.
De eerste keer over psalm 72 en de laatste keer psalm 23 goede onderbouwde preken.
Ik hoorde wel eens negatieve berichten maar ik zal tegen die mensen zeggen ga zelf maar eens luisteren.
Overigens ik ben het met je eens dat je ds Klok ook wel kunt horen.

Ik vind het wel eens leuk om naar een andere kerk te gaan maar ik ga toch liever naar mijn eigen synagoge daar kan ik het ook goed vinden dus.
Als ik in Rijssen ben ga ik het liefst naar ds V Dieren en dat als hhk er
Alleen moet je oppassen dat je niet voor de ds gaat maar om te horen wat de Geest tot je zegt
heb dan de waarheid en de vrede lief
albion

Bericht door albion »

Erasmiaan schreef:

Ik was van plan de dient te in Enter te beluisteren waarin ds. A. Moerkerken zou voorgaan

Maar het pakte anders uit. Ik kom Enter niet op de scanner ontvangen *weet niet wat er was*
Maar het moest zo zijn.

Ds. Klok ging voor
over
1. Een biddende zondaar
3. Een verslost zondaar
Wonderlijk

Een kernwoord: De aarde ligt op zijn sterfbed.. hij moet de laatste adem nog uitblazen en dan is het gedaan...
Verder... als men meer zulke preken zou horen zou de lust om onnodig achter het internet te zitten wel vergaan... Hij gunde de duivel er niet een! Een klemmende preek.... En...dan? Weer over gaan tot de orde van de dag? Ik... jij... u... waar zijn we mee bezig? Vanwaar komt ik en waar reis ik heen? Wel het overwegen waard dacht ik zo...
Drie hoofdgedachten:
1. een ijveraar;
2. een zondaar;
3. een bedelaar.

Ik vond het een erg knappe verdeling: eenvoudig, maar duidelijk en kernachtig. Dat was de preek trouwens ook, eenvoudig maar duidelijk en kernachtig. Dominee verwoordde het mooi: "zo moeten we allemaal bekeerd worden. Ja maar dominee, er zijn ook Timotheusbekeringen en etc. Da's allemaal waar, maar we zullen allemaal er iets van gaan kennen dat heel ons vorige leven ons de dood wordt en dat we waarlijk zondaar worden voor God. Bij de één gaat dat heel snel, zoals bij Paulus, bij een ander allengskens. Dat is Gods gewone weg, en meestal ontdekt Hij dan aan één boezemzonde."

Ik denk dat ik het ook kortgeleden erover hoorde preken. De ds. zei: 'Paulus moest bij de hand genomen worden', de anderen konden het op eigen kracht... zij hoorden wel de stem, maar zagen niets.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
aboricultura

Bericht door aboricultura »

Ik ben niet tegen apparaten hoor als je ziek bent wordt het een ander verhaal dan is het fijn dat er zo iets kan.
heb dan de waarheid en de vrede lief
henriët

Bericht door henriët »

Wij hadden zondagavond zo'n fijne en leerzame preek. Over Achsa's gebed.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
refo

Bericht door refo »

albion schreef:
Erasmiaan schreef:

Maar het moest zo zijn.

Ds. Klok ging voor
over
1. Een biddende zondaar
3. Een verslost zondaar
Wonderlijk

Drie hoofdgedachten:
1. een ijveraar;
2. een zondaar;
3. een bedelaar.

Ik denk dat ik het ook kortgeleden erover hoorde preken. De ds. zei: 'Paulus moest bij de hand genomen worden', de anderen konden het op eigen kracht... zij hoorden wel de stem, maar zagen niets.
Als de dominees eens wat beter zouden lezen zouden ze het niet over de bekering van Paulus hebben, maar over zijn roeping tot het apostelambt. Hij ging namelijk meteen Christus preken.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef: Als de dominees eens wat beter zouden lezen zouden ze het niet over de bekering van Paulus hebben, maar over zijn roeping tot het apostelambt. Hij ging namelijk meteen Christus preken.
Dat staat in vers 20. De preek ging over de verzen 1 tm 15 :)
Maar ik ben het met je eens dat dit wel een enigszins onderbelicht punt zou kunnen zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:
refo schreef: Als de dominees eens wat beter zouden lezen zouden ze het niet over de bekering van Paulus hebben, maar over zijn roeping tot het apostelambt. Hij ging namelijk meteen Christus preken.
Maar ik ben het met je eens dat dit wel een enigszins onderbelicht punt zou kunnen zijn.
Och, Paulus heeft het zelf ook over zijn bekering. Beetje vreemd om dat tegen te stellen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:
Och, Paulus heeft het zelf ook over zijn bekering. Beetje vreemd om dat tegen te stellen.
Maar je hoort wel vaker een preek over de bekering van Paulus, dan over de tekst dat hij terstond Christus preekte. In zoverre kan ik me enigszins vinden in de posting van refo; niet in het overige.
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:Als de dominees eens wat beter zouden lezen zouden ze het niet over de bekering van Paulus hebben, maar over zijn roeping tot het apostelambt. Hij ging namelijk meteen Christus preken.
Het 'nieuwe perspectief op Paulus' komt wel vaker langs de laatste tijd inderdaad. Het heeft vrij verstrekkende consequenties overigens.

Ik vind het bijbels gezien niet overtuigend. Wat er gebeurde op de weg naar Damascus was een radicaal andere visie op de persoon van Jezus. Dat is áltijd de inhoud van de bekering. Hoe Paulus in zijn brieven spreekt over de persoon van Christus / de kennis van Hem, wordt het heel duidelijk wat voor hem de kern van de zaligheid is. Er bestaat niet zoiets als 'een bekeerde Jood die Christus nog moet ontdekken'. Dat is nu juist het punt van de Romeinen brief.
Jongere

Bericht door Jongere »

eilander schreef:Maar je hoort wel vaker een preek over de bekering van Paulus, dan over de tekst dat hij terstond Christus preekte. In zoverre kan ik me enigszins vinden in de posting van refo; niet in het overige.
Het is belangrijk te weten bij refo's opmerking, dat die niet op zichzelf staat. Er is in de laatste jaren veel gedaan met het 'nieuwe perspectief op Paulus'. Een belangrijk onderdeel daarvan is deze gedachte: dat wat op de weg naar Damascus gebeurde niet Paulus' bekering was, maar zijn roeping.

Dat heeft echter heel wat consequenties. Dan was Paulus als farizeeër en houder van de wet dus al bekeerd. Inclusief zijn radicaal verkeerde kijk op Christus..
Je kunt je afvragen wat het dan nog voor inhoud heeft om te zeggen dat Christus het voorwerp is van het geloof. Of je moet beweren dat dat voor de Joden anders was, wat ook wel gebeurt.
In ieder geval wijst het nieuwe perspectief vrij algemeen de visie van Luther op Paulus af. Zijn rechtvaardigings-ontdekking rust (volgens het nieuwe perspectief) helemaal niet op wat Paulus bedoelde.

Zie hier voor een lap informatie: http://www.whitefield.nl/index.php?opti ... &Itemid=55

Overigens vraag ik me wel eens af of de bekering van Paulus niet vaak verkeerd verstaan wordt of uitlgelegd wordt in preken.
Desiree

Bericht door Desiree »

henriët schreef:Wij hadden zondagavond zo'n fijne en leerzame preek. Over Achsa's gebed.
Je maakte me nieuwsgierig! Vertel es, als je wilt natuurlijk.

Ik zat gister nog aan jullie kerk te denken, omdat het bij ons zo rustig was geweest en het bij jullie toen ik er eens was, oneerbiedig gezegd, zo bomvol was.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Aty

Bericht door Aty »

Desiree schreef:
henriët schreef:Wij hadden zondagavond zo'n fijne en leerzame preek. Over Achsa's gebed.

Ik zat gister nog aan jullie kerk te denken, omdat het bij ons zo rustig was geweest en het bij jullie toen ik er eens was, oneerbiedig gezegd, zo bomvol was.
Beetje dom misschien. Ik heb nog nooit van Achsa gehoord.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Aty schreef:
Desiree schreef:

Beetje dom misschien. Ik heb nog nooit van Achsa gehoord.
Jozua 15v16-19
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gesloten