De prediking van het Evangelie

Ander

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Ander »

En verder zegt het door mij genoemde boekje het volgende:
In de prediking wordt aan iedereen die deze hoort, in Gods Naam bekendgemaakt dat in Christus vergeving van zonden te verkrijgen is voor de grootste der zondaren.
Maar deze aanbieding is niet vrijblijvend. Ze geschiedt met een bevel van bekering en geloof. Het gaat om de eis van bekering en geloof. De Heere mag dat van de mens eisen.
En wanneer op deze manier de aanbieding functioneert komt het op precies hetzelfde neer als wat o.a. dr. Steenblok leert. En dat is ook weer logisch, in 2003 schreef ds. Moerkerken dat de leer van de GG voor 98% overeenkomt met de leer van de GGiN. Alleen denk ik dat het woord aanbieding (dat erg weinig wordt gebruikt in het boekje) niet echt op zijn plaats is. Voorstellen klopt dan echt beter. Maar goed, dat is een taalkundige discussie.
Maar Paulus heeft wat pijnlijks ontdekt bij de prediking van het Evangelie. Hij heeft ervaren dat deze prediking in het algemeen voor de Joden 'een ergenis' is en voor de Grieken 'een dwaasheid'. Tegelijkertijd heeft hij gezien dat Christus door middel van deze prediking voor anderen geworden is 'de Kracht Gods en de Wijsheid Gods'.
Paulus gaat in op de oorzaak hiervan. Hij heeft namelijk iedereen het Evangelie gepredikt, maar niet iedereen is daardoor geroepen. Alleen degenen 'die geroepen zijn' hebben de zaligheid in Christus door het geloof ontvangen. Wat bedoelt Paulus?
Vanzelf bedoelt hij niet dat de prediking niet tot allen gericht is. Allen is ernstig en welmenend het Evangelie gepredikt. Ze zijn daardoor uitwendig geroepen. Maar het was geen inwendige en krachtige roeping. In deze inwendige en krachtige roeping voltrekt zich de eeuwige verkiezing. Het is de Heilige Geest Die deze werkt.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Ander schreef:Maar het was geen inwendige en krachtige roeping. In deze inwendige en krachtige roeping voltrekt zich de eeuwige verkiezing. Het is de Heilige Geest Die deze werkt.
De inwendige roeping is geen 'maar'. Het is een 'nochtans'.
Dát is het verschil tussen onze opvattingen, Ander!
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 03 mar 2011, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Ander

Bericht door Ander »

GJdeBruijn schreef:
Ander schreef:Maar het was geen inwendige en krachtige roeping. In deze inwendige en krachtige roeping voltrekt zich de eeuwige verkiezing. Het is de Heilige Geest Die deze werkt.
Je bedoelt dat het citaat niet klopt, wat ik je gaf uit het genoemde boekje? Kun je dat maar en nochtans wat toelichten, ook op basis van wat de DL schrijven in hfdst. 3/4 par. 8-10?
GJdeBruijn

Ander schreef:
GJdeBruijn schreef:
Je bedoelt dat het citaat niet klopt, wat ik je gaf uit het genoemde boekje? Kun je dat maar en nochtans wat toelichten, ook op basis van wat de DL schrijven in hfdst. 3/4 par. 8-10?
Het citaat klopt wel, maar ik maak bezwaar tegen de formulering, althans, in de context waarin wij discussiëren.
Waarom: De verkiezing is van eeuwigheid en niet iets dat voltrokken wordt in de roeping. Dat is het vermengen van de geopenbaarde zaken met de verborgen dingen die voor de Heere onze God zijn. Het citaat wat je aanhaalt is dus niet geheel van toepassing op het onderwerp en de invulling die wij eraan geven op dit moment.
De roeping is het geopenbaarde heil in Christus. Deze komt door middel van de prediking van het evangelie.
De toepassing van dat gepredikte heil, voorkomend uit het welbehagen, geschiedt enkel bij de uitverkorenen, maar behoort tot de verborgen dingen.
De leer van deze beide zaken zijn als zodanig geopenbaard; De daadwerkelijk toepassing onder (tijdens) de prediking echter niet. Dat komt eerst in de vruchten openbaar. En die kunnen er niet zijn alvorens een verloren mens zich eerst werpt op de beloften van het evangelie.
Daar mogen en hoeven wij in de aanbieding van het heil, in het aanbod dus niet mee te rekenen! Eerst de proclamatie van het heil, dan volgt de vrucht. Niet andersom.
Wij mogen met Calvijn zeggen dat zondaar zich mag werpen op de beloften om daarop het geloof te bouwen zonder eerst te hoeven weten of er wel een inwendige roeping is, en of er wel sprake is van uitverkoren te zijn om op de beloften te kunnen en mogen bouwen. Want wat is de belofte: Christus Zelf! De gepredikte Christus.
Ander

Bericht door Ander »

GJdeBruijn schreef:
Ander schreef:
GJdeBruijn schreef:
Het citaat klopt wel, maar ik maak bezwaar tegen de formulering, althans, in de context waarin wij discussiëren.
Waarom: De verkiezing is van eeuwigheid en niet iets dat voltrokken wordt in de roeping. Dat is het vermengen van de geopenbaarde zaken met de verborgen dingen die voor de Heere onze God zijn. Het citaat wat je aanhaalt is dus niet geheel van toepassing op het onderwerp en de invulling die wij eraan geven op dit moment.
De roeping is het geopenbaarde heil in Christus. Deze komt door middel van de prediking van het evangelie.
De toepassing van dat gepredikte heil, voorkomend uit het welbehagen, geschiedt enkel bij de uitverkorenen, maar behoort tot de verborgen dingen.
De leer van deze beide zaken zijn als zodanig geopenbaard; De daadwerkelijk toepassing onder (tijdens) de prediking echter niet.
Daar mogen en hoeven wij in de aanbieding van het heil, in het aanbod dus niet mee te rekenen!
Wij mogen met Calvijn zeggen dat zondaar zich mag werpen op de beloften om daarop het geloof te bouwen zonder eerst te hoeven weten of er wel een inwendige roeping is, en of er wel sprake is van uitverkoren te zijn om op de beloften te kunnen en mogen bouwen. Want wat is de belofte: Christus Zelf! De gepredikte Christus.
Tja, en ik kan met een beroep op de DL hfdst. 3/4 par. 10 toch zeggen dat de verkiezing zich voltrekt in de krachtige roeping, zoals onze vaderen dat formuleren. In dit stukje ga je voorbij aan een onderscheid in een uit- en inwendige roeping en aan de voorwaardelijke/absolute beloften. Dat is een keuze maar dan scheiden inderdaad op dit punt onze wegen.
GJdeBruijn

Ander schreef:Tja, en ik kan met een beroep op de DL hfdst. 3/4 par. 10 toch zeggen dat de verkiezing zich voltrekt in de krachtige roeping, zoals onze vaderen dat formuleren. In dit stukje ga je voorbij aan een onderscheid in een uit- en inwendige roeping en aan de voorwaardelijke/absolute beloften. Dat is een keuze maar dan scheiden inderdaad op dit punt onze wegen.
Ja, dat kun je, maar niet als om argument op het aanbod te betrekken. Want dan vermeng je zaken die de DL toch niet voor niets zo onderscheiden van de prediking van het heil in Christus. Dát is mijn bezwaar tegen jouw citaat in dit verband. Kun je ook eens reageren op de volgorde "prediking-vruchten" waarin het aanbod van de Christus noodzakelijk is om bevindelijk te ervaren dat Christus voor de grootste der zondaren geëigend mag worden? Want in jouw visie lijkt me dat ONMOGELIJK! Want: voorwaardelijk. En hóe wordt in de toepassing van het heil bevindelijk ervaren dat de voorwaarde vervuld is voor jou of mij persoonlijk? Dát is de werkelijke kern waar het om gaat in deze discussie. Als hier de meningen over verschillen gaan de wegen inderdaad uiteen.
Ander

Bericht door Ander »

GJdeBruijn schreef:
Ander schreef:Tja, en ik kan met een beroep op de DL hfdst. 3/4 par. 10 toch zeggen dat de verkiezing zich voltrekt in de krachtige roeping, zoals onze vaderen dat formuleren. In dit stukje ga je voorbij aan een onderscheid in een uit- en inwendige roeping en aan de voorwaardelijke/absolute beloften. Dat is een keuze maar dan scheiden inderdaad op dit punt onze wegen.
Ja, dat kun je, maar niet als om argument op het aanbod te betrekken. Want dan vermeng je zaken die de DL toch niet voor niets zo onderscheiden van de prediking van het heil in Christus. Dát is mijn bezwaar tegen jouw citaat in dit verband. Kun je ook eens reageren op de volgorde "prediking-vruchten" waarin het aanbod van de Christus noodzakelijk is om bevindelijk te ervaren dat Christus voor de grootste der zondaren geëigend mag worden? Want in jouw visie lijkt me dat ONMOGELIJK!
Ja, ik kan het hele boekje wel overschrijven. Daar staat het erg duidelijk:
Paulus haalt uit de Griekse vertaling de profeet Jesaja aan om te laten zien wat het wonderlijke is dat er onder de prediking geschiedt in degenen die geloven. 'Hetgeen het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.' Hieraan gaat de natuurlijke mens voorbij. Hij hoort en ziet dit niet in het Evangelie. Hij is er blind voor.
Maar de Heilige Geest doet de geroepenen de prediking recht verstaan. Door Zijn licht en leiding kunnen ze de prediking 'geestelijk onderscheiden'. Ze vinden metterdaad in Christus wat hun hart alleen rust kan geven. De Heilige Geest doet hen door de prediking kennen wat hen als arme zondaren in Christus geschonken.
GJdeBruijn

@Ander, ik wil graag een stukje dieper gaan in deze discussie.
Wát wordt er dan geestelijk onderscheiden? En zie mijn laatste aanvulling op de vorige post.
Je schreef: Ze vinden metterdaad in Christus wat hun hart alleen rust kan geven. De Heilige Geest doet hen door de prediking kennen wat hen als arme zondaren in Christus geschonken.

Hoe vinden ze Hem als Hij niet onvoorwaardelijk wordt gepredikt? Wat ervaren ze dan om te weten dat de voorwaarde vervuld is?
Ander

Bericht door Ander »

GJdeBruijn schreef:@Ander, ik wil graag een stukje dieper gaan in deze discussie.
Wát wordt er dan geestelijk onderscheiden? En zie mijn laatste aanvulling op de vorige post.
Je schreef: Ze vinden metterdaad in Christus wat hun hart alleen rust kan geven. De Heilige Geest doet hen door de prediking kennen wat hen als arme zondaren in Christus geschonken.

Hoe vinden ze Hem als Hij niet onvoorwaardelijk wordt gepredikt? Wat ervaren ze dan om te weten dat de voorwaarde vervuld is?
Volgens mij is dat vrij eenvoudig: God schenkt hen in de prediking, Christus en Zijn weldaden en die worden door het geloof deelachtig gemaakt. En dat schenkt God alleen aan hen die Hij daartoe krachtig (DL) of inwendig (Louter genade) roept.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef:Volgens mij is dat vrij eenvoudig: God schenkt hen in de prediking, Christus en Zijn weldaden en die worden door het geloof deelachtig gemaakt. En dat schenkt God alleen aan hen die Hij daartoe krachtig (DL) of inwendig (Louter genade) roept.

Ander, dat is een antwoord zoals ik zou hebben kunnen geven....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
GJdeBruijn

Ander schreef:Volgens mij is dat vrij eenvoudig: God schenkt hen in de prediking, Christus en Zijn weldaden en die worden door het geloof deelachtig gemaakt. En dat schenkt God alleen aan hen die Hij daartoe krachtig (DL) of inwendig (Louter genade) roept.
Hoe geschiedt de schenking dan als in diezelfde prediking Christus voorwaardelijk wordt gepredikt?
Je herhaalt alleen het 'dat' zonder het 'hoe'.
Het is niet drammerig bedoeld, maar ik kan niet anders voorstellen dat je met jouw visie met het 'hoe' vast loopt.
Want nogmaals: Je stelt dat er een voorwaarde is. Hoe komt een mens in nood onder die voorwaarde uit?
Ander

Bericht door Ander »

GJdeBruijn schreef:
Hoe geschiedt de schenking dan als in diezelfde prediking Christus voorwaardelijk wordt gepredikt?
Het is niet drammerig bedoeld, maar ik kan niet anders voorstellen dat je met jouw visie met het 'hoe' vast loopt.
Want nogmaals: Je stelt dat er een voorwaarde is. Hoe komt een mens in nood onder die voorwaarde uit?
Door de Heilige Geest, die dat in de harten van de zondaren werkt.
Bert Mulder
Contacteer:

GJdeBruijn schreef:
Een mens bekeren is eenzijdig Godswerk. Hij laat het Evangelie prediken, en werkt hetzelfde in onze harten door Zijn Geest.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:In Calvijn kun je verschillende citaten vinden, voor en tegen... maar, groot theoloog dat hij was, en ik heb groot ontzag voor hem en lees hem dagelijks.... de strijd over wel of geen aanbod heeft hij nooit gevoerd....
Nee, maar hij leerde dat aanbod wél. Overigens heb jij hier ook wel eens met Zonderling over gesproken en uiteindelijk kwamen jullie tot elkaar. Waarom je dan toch elke keer weer met je bezwaren komt, is me een raadsel.
en het is niet eerlijk te zeggen dat ik elke keer weer met bezwaren kom....

Ik ga slechts zeer weinig op een discussie over het aanbod in....

Maar als je zoiets vind:
keesjanm schreef:Op dit forum moet je de 3FvE toch onderschrijven ?
Bij ontkenning van het aanbod van genade, begeef je je dus buiten de forumregels.
Dat moet ik wel reageren....

of dit:
GJdeBruijn schreef:Hoe geschiedt de schenking dan als in diezelfde prediking Christus voorwaardelijk wordt gepredikt?
Bert Mulder
Contacteer:

sorry voor het engels:

http://www.monergism.com/TwoWillsTurretin.html

XII. Although to the will euarestia belong also the promises of giving salvation to believers (which are proposed with the gospel precept), it does not follow that it ought to connote any condition, decree or volition (properly so called) concerning the giving of salvation to all. For such a decree cannot consist with the decree of reprobation, or with the wisdom of God, to which it is repugnant to will anything under an impossible condition (and which God, who alone can give it, has himself decreed to withhold from the creature). But from this we can only gather that there is an inseparable connection between faith and salvation, constituted by God himself so that no one can obtain salvation who does not possess faith, and no one can have faith without most certainly obtaining salvation. Thus the promises added to the precepts signify only what God will grant to believers and penitents, not what he wills to grant to all those to whom the precept is proposed.

maar vaak gebeurd het, dat hetgeen hier aktief over gedacht wordt, dat ook op PuritanBoard gebeurd:

http://www.puritanboard.com/f15/questio ... ate-66386/
Plaats reactie