Afgewezen schreef:GJdeBruijn schreef:Afgewezen schreef:Ik lees niet dat Fjodor zegt dat de wedergeboorte door het geloof tot stand komt, maar dat de oproep tot geloof de wijze zou kunnen zijn waardoor God de passieve wedergeboorte werkt.
Dat laatste is praktisch gezien hetzelfde als de remonstranten aanvoerden!
Het is het Evangelie, de afkondiging van het heil dus, gepaard met de oproep tot geloof, die de wedergeboorte werkt. Wat daar remonstrants aan is, is mij een raadsel.
Nee, niet de afkondiging, maar de wedergeboorte zelf gaat het om.
De wedergeboorte wordt niet als gevolg van geloof gewerkt. Het is andersom. En daarom stellen de DL dit:
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons
niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen,
noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer
zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven,, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf.
Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Dat de prediking noodzakelijk hieraan verbonden is, wordt echter ook duidelijk geleerd:
Gelijk het God nu beliefd heeft dit Zijn werk der genade door de prediking des Evangelies in ons te beginnen, alzo bewaart, achtervolgt en volbrengt Hij het door het horen, lezen en overleggen daarvan, mitsgaders door vermaningen, bedreigingen, beloften en het gebruik der Heilige Sacramenten.
Het gaat mij dus om de orde wedergeboorte en geloof. Ik ben ervan overtuigd dat geloof voortkomt uit de wedergeboorte.
Dat het nauw bijéén hoort, staat buiten kijf. Dat wij ons te richten hebben op de geopenbaarde zaken in dezen evenzeer. Dat wil zeggen: Wij hebben acht te geven op de prediking op de wijze zoals dat in Gods Woord naar ons toekomt: Bekeert u en gelooft het evangelie.
Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Calvijn zou zeggen: De eerste oorzaak is de wedergeboorte. De tweede oorzaak de prediking. Wij mensen dienen ons te richten op de tweede oorzaak. De eerste oorzaak is verborgen. Zie Joh. 3:8