Heilig Avondmaal

vlinder

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Marnix, als je eerlijk bij jezelf naar binnen kijkt, zit er niet veel goeds. Dan is er grote schroom om deel te nemen aan het H. Avondmaal. Ik zie in toenemende mate jonge mensen vreugdevol aan gaan. Net belijdenis gedaan. Ze gaan eraf, zoals ze erheen gaan. Onbewogen eigenlijk.
Ik heb wel meegemaakt, dat mensen met zeer grote schroom, op het allerlaatste aangaan, er diep bewogen af komen, niets meer ziende, dan Hem alleen ! En dan hoor je daarna een getuigenis ! DAT vervult mij met heilige jaloersheid.
Niet het massaal, bijna rennen, naar de tafels. Het lachend elkaar de wijn doorgeven.
Het zijn niet diegenen die willen
, de Heere moet soms mensen in hun nekvel pakken.
En wat denk jij van mensen die de zondag ervoor niet of 1 x in de kerk zijn, met de voorbereiding ?
En zeg nu niet dat ze misschien wettig verhinderd zijn, dat mag ik hopen, maar soms is het erg opvallend nl.
Mara schreef:IK ben fout, niet zij !
Ik ben oprecht blij dat je jezelf corrigeert! Ik vind het altijd erg moeilijk als mensen zo veroordelend zijn. Ook dát kan mensen afhouden van het Avondmaal.....wat zullen de mensen wel niet denken.....

En die onbewogenheid.....ach, kun jij in het hart kijken?
En dan de getuigenissen die je hoorde waar je jaloers op werd....hoe vaak praat je echt van hart tot hart met deze jonge mensen?
Mag ik vragen, wat voor beeld heb je bij een avondmaalganger? Is dat een soort checklist?
* Zwarte kleding,
* Met moeite de bank uit komen om aan te gaan.
* Met tranen in de ogen terugkeren naar de bank.
* Somber naar beneden kijken als de beker wijn wordt doorgegeven.

Ik las in een boekje van Wilhelmus á Brakel (kan de bediening van het heilig avondmaal ook mij tot zegen zijn) het volgende:
Wat moet ik doen bij.....

Het binnentreden van de kerk.

Laat er een heilig ontzag in uw ziel opreizen(...) Wacht u aan de ene kant voor ijdel om en weerom zien, en aan de andere kant voor gemaaktheid, in het laten hangen van het hoofd, in het trekken van de mond, in gebaren met de handen, in het gemaakt omhoog zien der ogen, in luide zuchtingen, zodat een ander het horen kan. Foei! die gemaaktheid! Zij is walgelijk voor vromen en onvromen, zij maakt de godzaligheid verdacht en veracht, en of er geen geveinsdheid onderloopt, mogen zij zelf weten.

Bij het lezen des Woords....
Onder het lezen van Gods Woord, zingen, gebed en prdiking, voegt u met de gemeente tezamen (...) en laat uw hart zich dan alleen naar die zaken bewegen, dan is 't geen tijd om op bizondere gestalten omtrent het h. avondmaal te werken, dan verliest met wel 't ene èn het andere.

Bij het opstaan...(Let op Mara)!
Opstaande, om tot de h. tafel toe te treden, zo staat op als een bruid om te trouwen, en dat aan de ene zijde op de roepende stem van de Bruidegom Jezus: Sta op, mijn vriendin, mijn schone en kom. O alle gij dorstigen (...) Aan de andere zijde, staat op met verlangen om bij uw Bruidegom Jezus te zijn. Het past hier niet, te trillen en te beven, en al schoorvoetende daarheen als getrokken te worden. Hier past liefde en verlangen.

Omgaande naar de tafel...
Omgaande naar de tafel indien er enige tijd voor is, gedenkt aan Christus'omleiding en gangen in Zijn lijden, of houdt u in een stille toegekeerde gestalte en volgt op die gedachten de bewegingen, de de Heere u doet voorkomen, of peinst op de leiding des Heiligen Gestes, vergezelschapt met uitschietende gebeden. (...) Of verbeeldt u, hoe de Heere Jezus, vergezelschapt met de heilige engelen, u als bij de hand neemt, en u tot de tafel leidt. In gestikte klederen zal zij tot den Koning geleid worden. Zij zullen geleid worden met ALLE BLIJDSCHAP EN VERHEUGING (kapitale letters van mijn hand vlinder).

Dan nog beschrijft Brakel het aanzitten, eten en drinken en van de tafel weggaan, allen in dezelfde trand.
Het doet me oprecht pijn hoe hard jij in je oordeel bent als het gaat om het "aanrennen", lachen e.d., terwijl je zelf zegt er geen deel aan te hebben. Jij kunt niet beoordelen wat er in het hart van een avondmaalsganger om mag gaan. Ik lees bij Brakel nergens iets van de toestanden die jij beschrijft als het gaat over met schroom aangaan, als allerlaatste. Dat staat niet in de Bijbel en moeten we dus ook net tot norm verheffen, al weet ik dat we het huidige avondmaal niet 1 op 1 kunnen overzetten op hoe het in de tijd van de Bijbel ging.

Ik hoop oprecht dat je nog eens aan zult mogen gaan, en mag zien wat een Heerlijke Koning we hebben, maar ook hoe dienstbaar Hij zich opstelde. Gestorven voor de zonde van Zijn volk, gekruisigd om Gods Toorn te dragen die op ons lag. Dát mogen en moeten we herdenken aan Zijn tafel. En dan mag je naast stille verwondering en verdriet soms ook een intense blijdschap ervaren. God is getrouw. Hij doet wat Hij belooft, ondanks dat ik het iedere keer weer heb verknoeid en ondanks dat ik steeds zondig tegen Zijn geboden. Wat een troost! Het Heilig Avondmaal zó te mogen vieren, als versterking van het ZWAKKE geloof.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
memento

Bericht door memento »

Elke waar bekeerde heeft in zich de oude en de nieuwe mens, die in hem strijden om de overhand te verkrijgen. Wie die strijd niet kent, is niet waarlijk bekeerd.

Echter, geloof is meer dan gevoel. Geloof zegt, ook al mist het alle gevoel, is het alles kwijt en ziet het alleen maar schuld: Nochthans weet ik, dat Christus Jezus ook voor mij gestorven is. We worden geroepen om hoog ons hoofd te heffen naar Christus, en in Hem onze zaligheid te zien. Wie zoekt in zichzelf zal niets anders vinden dan de dood, een in- en in-verdorven leven, en zeer vele zonden, schreeuwend ten hemel om straf. Maar onze gerechtigheid ligt gelukkig niet in onszelf, maar in die Ander. Ten avondmaal gaan is een belijdenis dat aan mijn kant enkel schuld is, en dat ik daarom Christus zo nodig heb. In mezelf midden in de dood, maar in Christus heb ik het Leven.

Blijven zitten is altijd zonde. De zonde van ongeloof. Niet alleen van degenen die buiten Christus zijn. Maar ook van hen, die niet aan durven. Juist wie zijn eigen zonde doorleefd en gevoelt, en terug kan en mag zien op momenten uit het verleden waarin hij/zij iets van Christus' genade mocht ervaren (ook al is dat nu aangevochten), moet ten avondmaal gaan. Dat is het middel wat God heeft ingesteld tot versterking. Oh, hoe dwaas is het, om te menen dat het beter is om het middel van God gegeven niet waar te nemen. Terwijl het juist het medicijn bij uitstek is om de kwaal waaraan geleden wordt te bestrijden. Wij worden niet geroepen om iets in ons, maar om Christus' wil. Niet wat wij beleefd of gedaan hebben voor God is wat telt, maar wat God voor ons gedaan heeft. Dat betekend enerzijds dat wie in Zijn hart nog niets kent van wat God voor hem gedaan heeft, geen deel heeft aan het koninkrijk Gods, en daarom ook niet aankan. Maar dat betekend anderzijds ook, dat degenen in wiens hart God wél gewerkt heeft, moeten vluchten tot deze God en het enkel en alleen van Hem moeten verwachten. Vertrouwend dat Hij die in u een goed werk begon, het ook voleinden zal. In uzelf zult u nooit redenen vinden om aan te kunnen gaan. Maar uw zaligheid ligt buiten u. Elk waar geloof kent dat "vaste vertrouwen" waarvan de HC spreekt, en wordt opgeroepen om zijn hart opwaarts te heffen waar Christus is. Niet te blijven steken in zichzelf, maar vanuit die ellende die je in jezelf gevonden hebt het nu alleen maar van Hem te verwachten. Omdat alleen Hij je enige hoop is en je het alleen nog maar van Hem verwachten kan
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Mara schreef:Dat geloof ik wel, maar kan ik me niet toeeigenen.
...
Nogmaals, ik bid om een persoonlijke nodiging en heb die tot nu toe niet gekregen.
En dat is mij niet tot rust, integendeel, ik worstel er gedurig om.
De Heere gebiedt om toe te eigenen. Ook al kan je dat niet. Als de Heere ons dat gebiedt dan moeten we dat doen.
Een persoonlijke nodiging heb je wel gekregen. De bijbel staat er vol van.
Juist als we er in ons denken en in ons gevoelen Hem niet toe kunnen eigenen komt Hij ons te hulp. We mogen Hem ook toe eigenen door brood en wijn! Wat een rijke, opzoekende en tegemoetkomende liefde is dat toch!
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mara

Bericht door Mara »

Jammer, als je iets constateert (en ik niet alleen) wordt dat meteen gezien als veroordeling.
Blijkbaar ben ik dan de enige die hiermee worstelt ?
En moet ik me nu door jullie laten overtuigen, omdat dit door jullie beleefd wordt zo ?
We kunnen het met elkaars waarneming niet doen, helaas of gelukkig.
Al die argumenten die worden opgenoemd, ken ik ook hoor !
En nogmaals, ik maak mij kwetsbaar hier en dan is het zeker niet fijn als ik in mn schoenen geschoven krijg dat ik aan het oordelen ben.
Ik hoor toch wat ik hoor en zie wat ik zie ?
En ja Vlinder, ik spreek heel veel mensen, ik leef door de weeks niet onder een steen.
We hebben een kleine gemeente, ik bezoek de oudere mensen en leg telefonisch, of per mail contact met de wat jongere.
Af en toe is de samenkomst van de j.v. bij ons thuis en hebben we fijne gesprekken.
Dan wordt mij nooit verweten dat ik hard en veroordelend ben, integendeel !
Blijkbaar is het het geschreven woord, ik weet het niet. Maar herken mij soms echt niet terug.
Ik heb contact met (oud)forummers buiten het forum om en dan lees ik die zelfde eenzaamheid (noem het maar zo, weet even niet hoe anders, maar wellicht is dit TE dramatisch).
Als je week in week uit, onder de zuivere waarheid mag zitten, met vele medechristenen, is wellicht anders dan dat je altijd 1 van de zeer) weinigen bent.
Bij ons is er leegloop, de rechterflank gaat weg, de linker blijft. Wij moeten dus OF mee opschuiven, OF weggaan naar een andere kerk.
Daar zit ook het verschil in !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara zou je eens inhoudelijk op de door mij genoemde punten en aangehaalde stukken van Brakel in willen gaan?
En als je het geen veroordeling wilt noemen, hoe noem je het dan? Je zegt dingen die je niet 100% weet. Je weet niet of ze onbewogen zijn, je weet niet wat in hun hart leeft.
Je zegt contact met jongen te hebben via mail en telefoon. Nou sorry, maar ik zou niet makkelijk over zulke tere dingen praten via mail of telefoon. In real life is dat toch makkelijker.
Ik vind persoonlijk dat je een beetje in de slachtoffer rol kruipt. Ook je laatste opmerking over dat je moet opschuiven of weg gaan. Waarom hou je niet vast aan de Bijbel? Als dat in jouw ogen rechts is, moet je daar aan vasthouden en niet opschuiven.....
Daarnaast zeg ik volgens mijn niet dat je hard bent, maar dat ik vind dat je dingen hard en oordelend zegt.
Blijkbaar vind ik dat niet alleen, gezien de reacties van anderen in dit topic.

En de oudforummers met wie je contact hebt? Ach ik kan alleen maar raden wie dat is/zijn... :huhu

Maar nogmaals: wil je eens inhoudelijk ingaan op datgene van Brakel?
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:Mara zou je eens inhoudelijk op de door mij genoemde punten en aangehaalde stukken van Brakel in willen gaan?
En als je het geen veroordeling wilt noemen, hoe noem je het dan? Je zegt dingen die je niet 100% weet. Je weet niet of ze onbewogen zijn, je weet niet wat in hun hart leeft.
Je zegt contact met jongen te hebben via mail en telefoon. Nou sorry, maar ik zou niet makkelijk over zulke tere dingen praten via mail of telefoon. In real life is dat toch makkelijker.
Ik vind persoonlijk dat je een beetje in de slachtoffer rol kruipt. Ook je laatste opmerking over dat je moet opschuiven of weg gaan. Waarom hou je niet vast aan de Bijbel? Als dat in jouw ogen rechts is, moet je daar aan vasthouden en niet opschuiven.....
Daarnaast zeg ik volgens mijn niet dat je hard bent, maar dat ik vind dat je dingen hard en oordelend zegt.
Blijkbaar vind ik dat niet alleen, gezien de reacties van anderen in dit topic.

En de oudforummers met wie je contact hebt? Ach ik kan alleen maar raden wie dat is/zijn... :huhu

Maar nogmaals: wil je eens inhoudelijk ingaan op datgene van Brakel?
Over hard en veroordelend gesproken :huhu
Ik heb het over de WAT jongere mensen, omdat ik de ouderen BEZOEK en de jongeRE leden hun werk, gezin en anderszins ook hebben, wie niet ?
Ik sta niet alleen, ik heb een man en kinderen. Ik beslist dus niet in mn eentje of wij weg gaan of niet.
En nee, ik zit niet in een slachtofferrol, nogmaals, ik maak me kwetsbaar door persoonlijke reacties te posten, dat is iets heel anders dan in een slachtofferrol kruipen.
En ik sprak over (oud) forummers, dus huidige en ex !! Hoe zou je kunnen raden wie dit zijn ?

Dat je Brakel voor me opschreef is erg aardig en attent, maar dat heb ik hier ook.
Ik zou dus punt voor punt aan jou moeten leggen waarom wel, waarom niet.
Hoe zou ik dat kunnen doen ?
Zoals Helma elders zei op dit forum, je kent maar een stukje van de forummers over het algemeen.
Het gaat te ver om allerlei persoonlijke redenen hier op te schrijven van het hoe en waarom.
Je kunt met elkaar discussieren op verstandelijke argumenten en op beleving, zo zal ik het maar noemen.
Wij vinden elkaar hier in niet. Het spijt me.
memento

Bericht door memento »

Sja Mara, dit is een discussieforum. En in een discussie werk je met argumenten. Zonder argumenten je mening poneren voegt niet zoveel toe aan de discussie. Het is daarom helemaal niet zo raar dat Vlinder je vraagt te reageren op haar argumenten, namelijk een stuk van Vader Brakel. Zeker omdat Vader Brakel de mening van de oudvaders in dezen verwoord.
vlinder

Bericht door vlinder »

Maar die discussie mis ik nu juist als het gaat om bovenstaande.
Ik draag argumenten aan, maar jij geeft niet aan waaróm je het er niet mee eens bent.
Je zegt alleen zó zie ik het en je gaat er niet op in waarom mijn zienswijze bijvoorbeeld niet de juiste is.
Daarnaast zeg je: over veroordelen gesproken en dan een smiley, maar je geeft niet aan waar ik dat doe. Ik probeer namelijk op veel dingen van jou in te gaan, te komen met argumenten, maar jij komt alleen met: zo zie ik dat.
Je zegt ook dat je een man en kinderen hebt bijvoorbeeld. Maar daarmee ga je niet in op wat ik zeg dat je bijvoorbeeld niet mee moet gaan met links, maar Bijbels moet blijven.
Ik heb op deze manier geen zin meer in de discussie. Niet om wat je noemt, dat we er niet uit komen, maar omdat je niet redelijk discussieert mijns inziens.
Mara

Bericht door Mara »

Je draagt argumenten aan, o.a. van Brakel, waar ik alleen maar mee in kan stemmen !
Dus hoe zou ik argumenten kunnen aandragen, die dit ontkrachten ?
Ik schrijf hier iets persoonlijks en moet er verstandelijk op ingaan.
Geloof is een zaak van het hart en niet van het verstand.
Dus, jij hebt geen zin meer, ik ook niet. We verstaan elkaar niet.
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Je draagt argumenten aan, o.a. van Brakel, waar ik alleen maar mee in kan stemmen !
Ik gaf aan geen zin in een discussie te hebben waarin niet ingegaan wordt op argumenten.
Je geeft nu wel inhoudelijke reactie. Je geeft aan dat je alleen maar kan instemmen met Brakel.
Maar hoe rijm je dat dan met je eerder gedane uitspraken? Neem je die terug of blijf je daarbij?
Het geloof is inderdaad een zaak van het hart, maar ook van het verstand! Zonder kennis zou je immers niets kunnen geloven?
En misschien verstaan we elkaar meer dan je denkt, maar ik vond je eerste reactie nogal negatief en veroordelend. Nogmaals: als je het met Brakel eens bent, hoe kun je dan het eerste wat je zegt laten staan? Dat kan alleen als je in het hart van andere kunt kijken.

Daarnaast heb je nog niet aangegeven waar ik oordelend reageer en vanwaar die smiley. Ik kan in die post ervoor niet ontdekken waar ik de fout inga en waarom je dus die opmerking maakt. Kortom: waarom ga je op 1 of 2 dingen en en laat je zoveel liggen in deze discussie?
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Mara schreef:Je draagt argumenten aan, o.a. van Brakel, waar ik alleen maar mee in kan stemmen !
Ik gaf aan geen zin in een discussie te hebben waarin niet ingegaan wordt op argumenten.
Je geeft nu wel inhoudelijke reactie. Je geeft aan dat je alleen maar kan instemmen met Brakel.
Maar hoe rijm je dat dan met je eerder gedane uitspraken? Neem je die terug of blijf je daarbij?
Het geloof is inderdaad een zaak van het hart, maar ook van het verstand! Zonder kennis zou je immers niets kunnen geloven?
En misschien verstaan we elkaar meer dan je denkt, maar ik vond je eerste reactie nogal negatief en veroordelend. Nogmaals: als je het met Brakel eens bent, hoe kun je dan het eerste wat je zegt laten staan? Dat kan alleen als je in het hart van andere kunt kijken.

Daarnaast heb je nog niet aangegeven waar ik oordelend reageer en vanwaar die smiley. Ik kan in die post ervoor niet ontdekken waar ik de fout inga en waarom je dus die opmerking maakt. Kortom: waarom ga je op 1 of 2 dingen en en laat je zoveel liggen in deze discussie?
Ik neem niets terug, ik heb het later genuanceerd, blijkbaar kwam het in 1e instantie verkeerd over.
Ik hoopte dat er iemand op het forum dit zou herkennen.
Als geloof een zaak van het verstand is, dan is dat verschrikkelijk voor de mensen die met beperkt verstand te kampen hebben.
Geloof is een gave van God.
Omdat mijn ouders mij naar allerlei kerken meenamen (door de weeks, op zondag reden ze niet) ben ik breed gevormd, maar wel in (uiterst) rechtse flank. Heb in mijn jonge jaren heus wel eens links geshopt, maar nee, keerde terug.
Als er gepreekt wordt dat wij dood liggen in de zonden en misdaden, hoe zou een dode kunnen opstaan en het grijpen ?
Als een mens dan stilgezet wordt, is het Wonder des te groter !
In mijn beleving is het Heilig Avondmaal voor die mensen die stilgezet zijn, zichzelf hebben leren kennen.
Ik hunker daarnaar bij te horen, maar ik hoor daar niet bij.
En als ik dan die mensen aanschouw die aangaan, dus volgens mijn overtuiging ontdekt zijn aan hun zonden, dan geeft dat toch een bepaalde "uitstraling "?
Ik kom met enige regelmaat bij lieve kinderen des Heeren, zij hebben geen vrijmoedigheid SOMS om aan te gaan.
Degenen die er NIET aan horen, zijn zondaars, als je bijv in een bepaalde zonde leeft, hoor je daar toch niet ? Of je moet radicaal kappen met die zonde.
Maar als je dus een gezapig leven leidt, niet links of rechts uitwijkt, geen rare dingen doet, trouw naar de kerk gaat, niet alle keren, maar alla, we zijn mens, dan is het Avondmaal dus voor jou en mij en iedereen ?
Ik loop hierin vast.
Mijn zussen en broers zitten in veel grotere kerken dan wij,(laten we zeggen, rechtser dan wij) maar veel minder mensen die ter tafel gaan, verhoudingsgewijs gesproken.
Aan wie en wat ligt dat dan ?
Die :huhu heb ik gezet, net als jij ! dat ik het een suggestieve opmerking vind, ja ik val openlijk DIA bij, maar die bedoelde ik dus niet !
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:In mijn beleving is het Heilig Avondmaal voor die mensen die stilgezet zijn, zichzelf hebben leren kennen.
Ik hunker daarnaar bij te horen, maar ik hoor daar niet bij.
En als ik dan die mensen aanschouw die aangaan, dus volgens mijn overtuiging ontdekt zijn aan hun zonden, dan geeft dat toch een bepaalde "uitstraling "?
Ik kom met enige regelmaat bij lieve kinderen des Heeren, zij hebben geen vrijmoedigheid SOMS om aan te gaan.
Ik heb een deel uit jouw posting geknipt in het besef dat je meer hebt geschreven en vast ook niet alles hebt kunnen zeggen. Toch mis ik het allernoodzakelijkste kenmerk in deze posting. Avondmaalgangers met alleen zelfkennis bedriegen zichzelf, er moet toch ook Christuskennis zijn, het is Zijn instelling en Zijn lijden en sterven wordt herdacht tijdens de viering van het Heilig Avondmaal. Een waar kind des Heeren is niet op zijn plaats als hij zijn plaats aan de tafel leeg laat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mara, veel mensen lopen met vragen rondom het Heilig Avondmaal. En dat is begrijpelijk. Het gaat om dood of leven. De scheiding loopt op zon moment zo zichtbaar door de gemeente. Die worsteling komt elke bediening weer terug als het goed is. Als we blijven zitten dan belijden wij hem niet te kennen en zeggen we door ons afblijven dat we vijanden zijn van Christus en van Zijn genade. Dat is heel wat !
Als we aangaan belijden we Hem te kennen en gereinigd te zijn in Zijn bloed. Is dat altijd even sterk ? Nee zeker niet, maar er is ook een opdracht : doe dat tot Mijn gedachtenis. En daarom mag Gods kind niet af blijven ook al leeft hij of zij niet in de gevoelige genade. Het is ook gegeven tot versterking van het geloof.

Maar laten we toch uitkijken om Avondmaalgangers te be- of veroordelen. Daar kan nooit zegen op rusten. Ons komt het oordeel niet toe. Je hoort het vaak van Gods kinderen : juist als deze zaken werkelijk gaan spelen dan stopt het ver- en beoordelen van de Avondmaalgangers dan hebben we alleen te doen met onszelf. En daar hebben we onze handen vol aan...

Heel leerzaam is de serie lezingen over het Heilig Avondmaal door Ds GJ Baan. Deze serie is te beluisteren op http://www.prekenweb.nl
Misschien is de predikant niet van jouw kerkverband , maar hopenlijk is dat geen reden om deze lezingen niet te beluisteren.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Wilhelm schreef: Als we aangaan belijden we Hem te kennen en gereinigd te zijn in Zijn bloed. Is dat altijd even sterk ? Nee zeker niet, maar er is ook een opdracht : doe dat tot Mijn gedachtenis. En daarom mag Gods kind niet af blijven ook al leeft hij of zij niet in de gevoelige genade. Het is ook gegeven tot versterking van het geloof.
Ok Wilhelm.
En daarom mag niemand afblijven, zou ik óók zeggen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Fjodor schreef:
Wilhelm schreef: Als we aangaan belijden we Hem te kennen en gereinigd te zijn in Zijn bloed. Is dat altijd even sterk ? Nee zeker niet, maar er is ook een opdracht : doe dat tot Mijn gedachtenis. En daarom mag Gods kind niet af blijven ook al leeft hij of zij niet in de gevoelige genade. Het is ook gegeven tot versterking van het geloof.
Ok Wilhelm.
En daarom mag niemand afblijven, zou ik óók zeggen.

Dan moet je toch het formulier goed lezen, want er wordt wel zelfonderzoek gevraagd. En als we geen genade kennen en dus vijand zijn van vrije genade dan horen we niet aan te gaan.
Plaats reactie