Eigenlijk houd ik niet zo van "oprecht gestelde vragen" in een beginpost terwijl drie posts later uit woorden als 'arrogantie' blijkt dat je je mening allang vast hebt staan. Bovendien komt het niet op me over als eerlijke kritiek. De optie zou bijvoorbeeld kunnen bestaan dat het de gewoonte is in een kerkverband om voor een bepaalde lijn in de exegese te kiezen, daar hoeft geen spoortje arrogantie (of zelfs maar bewustheid!) achter te zitten.avisser schreef:Ja dat klopt, maar niet alleen daar komt het voor. Het lijkt er op dat voor een groot deel van de predikanten gebrek is aan inzicht of durf om teksten eerlijk te behandelen. Uit heel veel preken spreekt de drang en arrogantie om op elk gekozen tekstgedeelte de dogmatische lijn die in 1907 is ingezet toe te passen inplaat de tekst eerlijk te behandelen door deze objectief te benaderen en te behandelen in zijn geschiedenis, plaats etc, kortom in zijn verband.
Bovendien moet ik zeggen heel vaak goede exegese te mogen beluisteren in het kerkverband wat jij bedoelt. Op sommige andere momenten herken ik overigens je vragen weer.
Een gezonde discussie over goede exegese in de prediking moet zeker kunnen. Maar op deze manier je frustratie op een openbaar forum gooien vind ik wat minder, persoonlijk.