Re: "En tot zichzelf gekomen zijnde..."
Geplaatst: 12 jul 2010, 11:00
Dat woord "ongeloof" heeft geloof ik meer dan 1 betekenis.
1. niet geloven.
2. je niet willen bekeren.
1. niet geloven.
2. je niet willen bekeren.
Ruk het niet uit z'n verband?Luther schreef:Kijk, zo wordt dat eerste stukje dat je postte een stuk evenwichtiger. Ofwel: Ruk het niet uit z'n verband.PvS schreef:Eerst maar het stuk wat er aan voorafgaat bij ds. Paauwe:
...Een mens die tot Christus komt, ziet dat de aanbieding van Christua aan hem persoonlijk wordt gedaan.
Hier gaan de meeste mensen mis.
De meeste mensen hebben de gewilligheid van God in het algemeen gezien, maar de gewilligheid van God tot hen persoonlijk hebben zij niet gezien, en wie dit niet gezien heeft komt nooit tot het geloof.
(...)
Hij moet zijn ongeloof bekennen, en daar hapert het hij de meeste mensen aan...
Is niet te hopen voor je. We worden opgeroepen tot een gelovig aannemen van de beloften in Christus.jvdg schreef:Aannemen, wij zijn nu aan zet?Joannah schreef:Ik lees nauwelijks iets vam bekennen, maar meer over aannemen!
de schuld is betaald(verleden tijd) Nu zijn wij aan zet om onze verkiezing vast te maken.
In openbaring gaat het over namen die uit het Boek worden uitgewist, niet bijgeschreven.....
Joannah, als dit de waarheid is ben ik voor eeuwig verloren.......
Dat is toch gewoon Nederlands? In de reformatorische kerken is ieder (doop)lid van heel jong tot heel oud overtuigd van hun eigen verlorenheid in Adam.Luther schreef:Kun je deze stelling uitleggen? Of anders gezegd: Wat bedoel je met de eerste zin?refo schreef:De meeste mensen (>99%) in de reformatorische kerken hebben hun verlorenheid in Adam wel leren kennen, anders heb je er niet veel te zoeken. Wat is des predikanten probleem dan precies?
Verstandelijk misschien maar als ze er echt van overtuigd waren zaten ze niet te slapen/mobieltjes te spelen/druk zijn met van alles behalve luisteren naar de preek.refo schreef:Dat is toch gewoon Nederlands? In de reformatorische kerken is ieder (doop)lid van heel jong tot heel oud overtuigd van hun eigen verlorenheid in Adam.Luther schreef:Kun je deze stelling uitleggen? Of anders gezegd: Wat bedoel je met de eerste zin?refo schreef:De meeste mensen (>99%) in de reformatorische kerken hebben hun verlorenheid in Adam wel leren kennen, anders heb je er niet veel te zoeken. Wat is des predikanten probleem dan precies?
Maar dat is weer een ander hoofdstuk.huisman schreef:Verstandelijk misschien maar als ze er echt van overtuigd waren zaten ze niet te slapen/mobieltjes te spelen/druk zijn met van alles behalve luisteren naar de preek.refo schreef:Dat is toch gewoon Nederlands? In de reformatorische kerken is ieder (doop)lid van heel jong tot heel oud overtuigd van hun eigen verlorenheid in Adam.Luther schreef:Kun je deze stelling uitleggen? Of anders gezegd: Wat bedoel je met de eerste zin?refo schreef:De meeste mensen (>99%) in de reformatorische kerken hebben hun verlorenheid in Adam wel leren kennen, anders heb je er niet veel te zoeken. Wat is des predikanten probleem dan precies?
Ik ga nu een ontzettend afgezaagd antwoord geven: dat weten ze met hun verstand. Maar ze 'weten' het niet. Ze hebben trouwens ook heel andere dingen aan hun hoofd. En tegen God zeggen ze: "Wijk van mij, want aan de kennis van Uw wegen heb ik geen lust."refo schreef:Dat is toch gewoon Nederlands? In de reformatorische kerken is ieder (doop)lid van heel jong tot heel oud overtuigd van hun eigen verlorenheid in Adam.
Vraag me af waar refo het antwoord op baseert.Afgewezen schreef:Ik ga nu een ontzettend afgezaagd antwoord geven: dat weten ze met hun verstand. Maar ze 'weten' het niet. Ze hebben trouwens ook heel andere dingen aan hun hoofd. En tegen God zeggen ze: "Wijk van mij, want aan de kennis van Uw wegen heb ik geen lust."refo schreef:Dat is toch gewoon Nederlands? In de reformatorische kerken is ieder (doop)lid van heel jong tot heel oud overtuigd van hun eigen verlorenheid in Adam.
Dat is het bestaan van de mens zonder God, binnen of buiten de kerk. Dat is ons bestaan van nature, ook na ontvangen genade.
Dat vraag ik me af of dat een ander hoofdstuk is. Wat wil je zeggen?refo schreef:Maar dat is weer een ander hoofdstuk.
Dat gaat over de vraag of er wat aan te doen is.
Dat is echter slechts de helft van de waarheid.En om het vervolg daarop, draait het nu juist.refo schreef:Dat is toch gewoon Nederlands? In de reformatorische kerken is ieder (doop)lid van heel jong tot heel oud overtuigd van hun eigen verlorenheid in Adam.Luther schreef:Kun je deze stelling uitleggen? Of anders gezegd: Wat bedoel je met de eerste zin?refo schreef:De meeste mensen (>99%) in de reformatorische kerken hebben hun verlorenheid in Adam wel leren kennen, anders heb je er niet veel te zoeken. Wat is des predikanten probleem dan precies?