Goes krijgt vanaf 6 september "reformatorische kinderopvang"

henriët

Re: Goes krijgt vanaf 6 september "reformatorische kinderopv

Bericht door henriët »

refo schreef:Er staat in het bericht helemaal niet dat er 'van studenten gebruik gemaakt' wordt.
Om te beginnen mag dat helemaal niet. Wel al stageaire, niet als leidster. De kinderen worden echt niet 'aan een stel studenten' overgedragen.
De zin over het volgen van de opleiding moet zo gelezen worden dat alle leidsters gediplomeerd zijn.

Verder: zeg nooit 'ik zal nooit, maar dan ook nooit in de kinderopvang gaan werken'. Daar weet je helemaal niets van.
Ja, als alles blijft zoals nu, dan zou je je dat wellicht kunnen veroorloven. Het wordt een beetje voorgesteld alsof ouders helemaal niet meer naar hun kind omkijken. Ze halen het kind uit bed, laden het in de auto, bezorgen het bij de opvang, gaan aan het werk, halen het kind weer op en leggen het weer in bed. Zo is het natuurlijk helemaal niet. De eerste stapjes en de eerste tandjes worden wel degelijk opgemerkt en gevierd in gezinsverband.

De jaren van 11-16 zijn volgens mij belangrijker dan de jaren 0-4 of 6
. Ik denk dat van 0-4 de theologie in de bijbelverhalen nog weinig om het lijf zal hebben.

En wat ook nogal eens vergeten worden: hoe pedagogisch opgeleid zijn de ouders eigenlijk? Als moeder thuis bij de kinderen blijft is dat blijkbaar nogal gevaarlijk dan.
Refo, wat betreft dikgedrukte zin, zit je absoluut mis. De belangrijkste jaren voor hechting, groei naar zelfstandigheid, het onstaan van een zelfbeeld enz. ligt in de eerste 4 levensjaren.
En vanzelfsprekend hebben 11-16 jarigen ook hun ouderlijk huis hard nodig. Maar ze zijn niet belangrijker.
Er zijn vele wetenschappelijke onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat het heel belangrijk is dat 0-4 jarigen een vaste basis hebben met een zo weinig mogelijk wisseling van verzorg(st) ers.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mister schreef:
Wilhelm schreef:Weer een teken van doorslaand materialisme in reformatorische kring. Heel ernstig. De twee verdieners gedachte (voor vakantie, auto, sport en andere leuke dingen) is zo belangrijk geworden dat men de godsdienstige opvoeding makkelijk aan anderen overlaat. Dat is tenslotte van minder belang ...
Bijzonder kort door de bocht, veel te generaliserend. Ben ik niet van je gewend.

Een mens kan tegenvallen he ? ;) Maar toch meen ik dit echt. We willen het vaak niet zien, maar de onderliggende redenen voor kinderopvang zijn ook binnen onze kring door en door seculier. En dat proberen we dan te verbloemen door het in te passen binnen onze zuil. Dit noemen we uitholling van binnen uit.
henriët

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:
Mister schreef:
Wilhelm schreef:Weer een teken van doorslaand materialisme in reformatorische kring. Heel ernstig. De twee verdieners gedachte (voor vakantie, auto, sport en andere leuke dingen) is zo belangrijk geworden dat men de godsdienstige opvoeding makkelijk aan anderen overlaat. Dat is tenslotte van minder belang ...
Bijzonder kort door de bocht, veel te generaliserend. Ben ik niet van je gewend.

Een mens kan tegenvallen he ? ;) Maar toch meen ik dit echt. We willen het vaak niet zien, maar de onderliggende redenen voor kinderopvang zijn ook binnen onze kring door en door seculier. En dat proberen we dan te verbloemen door het in te passen binnen onze zuil. Dit noemen we uitholling van binnen uit.
Ik ben bang dat het wel waar is wat Wilhelm hier schrijft. Ten diepste is het vaak toch het geld waarom moeders gaan werken ( let wel, waar dat echt noodzakelijk is, hoor je me niet over) maar ik vraag me wel eens af of er ook gekeken wordt als het financieel minder gaat of er ook andere maatregelen zijn te nemen, dmv goedkoper boodschappen doen, een minder duur huis kopen of evt gaan huren, niet meer op vakantie gaan, enz.

Dat er reformatorische opvang komt, dat opzich vind ik niet slecht in die zin, liever naar refo-opvang dan naar algemene opvang, maar ik sta toch nog steeds meer achter het fulltime moederschap, vanwege de opdracht die we ontvingen toen we kinderen mochten krijgen.
Anders vind ik het als een moeder een dagje werkt en het kind naar opa/oma gebracht wordt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

Afgezien van het feit of het principiëel verantwoord is klinken er de laatste tijd toch ook uit de andere hopek geluiden dat babyopvang toch niet echt bevordelijk is voor het welzijn/ontwikkeling van kinderen.

De Volkskrant
Sluit de babyopvang
Marilse Eerkens, 03-06-2010

Het wordt tijd dat er serieuze aandacht komt voor het probleem waar veel ouders mee worstelen: hoe kan ik mijn werk en het ouderschap zo combineren dat mijn kinderen daar niet het slachtoffer van worden?
Recent onderzoek van orthopedagoog Esther Albers toont aan dat baby’s veel meer stress hebben in de crèche dan thuis – hou ze een jaar thuis, is haar advies. Acht jaar geleden wees hoogleraar Ontwikkelingspsychologie Marjan Riksen Walraven ook al op de kwetsbaarheid van het babybrein. Hoe lang moet het nog duren voor we maatregelen gaan nemen? De economie moet draaien, maar ten koste van wat?

Agnes van Hoesel, de dagvoorzitter van het onlangs gehouden congres ‘Babyopvang kan beter’ windt er geen doekjes om. Jarenlang stelde ze ouders gerust die hun drie maanden oude (of jongere) baby aan haar kinderdagverblijf toevertrouwden: “voel je maar niet slecht, het is echt niet schadelijk voor je kind.” Nu ze zelf net oma is geworden durft ze dit niet tegen haar eigen dochter te zeggen. ‘Er is veel nieuwe kennis. Had ik dit maar eerder geweten.’

Bewijs
Toch is deze kennis niet nieuw. Het is eerder zo dat het bewijs steeds sterker wordt. Acht jaar geleden wees Marianne Riksen Walraven in haar inaugurele rede er al op dat er een duidelijk verband lijkt te bestaan tussen het aantal uren dat kinderen doorbrengen op de crèche en de kans dat ze op lange termijn te maken krijgen met sociaal-emotionele problemen. Dit verband lijkt des te sterker naarmate de kinderen op jongere leeftijd naar de crèche worden gebracht. Verder wees zij er toen al op dat baby’s voor hun ontwikkeling vastigheid en aandacht nodig hebben. Dus: veel één-op-één contact en de aanwezigheid van een sensitieve vaste leidster.

Deze informatie viel helemaal niet in goede aarde. ‘Wilde Riksen Walraven vrouwen weer terug naar het aanrecht sturen?’ En daar bleef de discussie bij. (Dat mannen ook voor kinderen kunnen zorgen kwam in veel geëmancipeerde hoofden niet op.)

Groei
Ondertussen groeit het aantal kinderen dat gebruik maakt van babyopvang enorm. Nog steeds moet één leidster zorgen voor vier hele jonge kinderen. Nog steeds is er vanwege de vele parttimers en een hoog ziekteverzuimpercentage zelden sprake van een vaste leidster. En nog steeds ligt het accent op de fysieke verzorging en niet op ontwikkelingsstimulering – is het niet vanwege een gebrek aan kennis of sensitiviteit, dan is het wel vanwege een gebrek aan tijd.

Nog steeds moet één leidster zorgen voor vier hele jonge kinderen
De informatie voor ouders over deze ongunstige omstandigheden is gebrekkig. Het standaard commentaar is: voel je niet schuldig over de crèche, uit onderzoek blijkt dat een kind zich kan hechten aan meer dan één vaste verzorger. Dat is ook zo, maar dan hebben we het over één, hooguit twee verzorg(st)ers naast de vader en de moeder – en dat hebben de meeste crèches niet in de aanbieding. Bovendien is die hechting maar één van de vele aspecten waar je op moet letten, zoals nu weer duidelijk wordt.

Ander veel gebezigd misverstand: ‘mijn kind heeft het heerlijk op de crèche, hij is zo rustig’. Maar nu blijkt uit onderzoek van Albers dat ook deze rustige kinderen verhoogde stresswaarden hebben. Het ene kind uit zijn gevoelens nou eenmaal anders dan het andere.

Economen
Maandagavond 31 mei is in de Rode Hoed gediscussieerd over de integratie van kinderopvang in het basisonderwijs. Alles wijst er op dat de kinderopvang er niet beter op gaat worden. Want wie zijn de belangrijkste deelnemers aan het debat? Drie hoogleraren economie, de jurist Ina Brouwer van de Taskforce kinderopvang, Pia Dijkstra van de Taskkforce ‘deeltijd plus’ en een aantal politici waaronder Sharon - ‘kinderopvang dat gun je ieder kind’- Dijksma. De ontwikkelingspsychologen en pedagogen schitteren weer eens door afwezigheid. Money rules!

Het wordt tijd dat er serieuze aandacht komt voor het probleem waar veel ouders mee worstelen: hoe kan ik mijn werk en het ouderschap zo combineren dat mijn kinderen daar niet het slachtoffer van worden? Dat vraagt om een serieuze erkenning van dit onderwerp waar niemand zijn vingers aan wil branden – ‘babyopvang is een persoonlijke keuze’.

En dat vraagt om het stimuleren van opvang die beter aansluit bij de ontwikkeling van jonge kinderen: oppas aan huis, kleinschalige opvang in een gastoudergezin of betere verlofregelingen voor ouders. Goede kans dat dit op de lange termijn meer vruchten afwerpt dan het mompelen van bezwerende mantra’s als ‘de kwaliteit van de kinderopvang moet omhoog’, het verlagen (!) van de gastouderbijdrage en verder alles bij het oude laten.

Marilse Eerkens is psycholoog en vaste medewerker van het maandblad J/M ouders
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Hier zullen ze in Goes niet blij mee zijn denk : http://nos.nl/artikel/163879-ouders-mee ... pvang.html
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:
Mister schreef:

Dus als het aanbod er is niets met de vraagkant doen? Lijkt me niet. Dat kun je uitholling van binnenuit noemen, best. Toch liever christelijke opvang dan seculiere opvang.
Redenen voor kinderopvang kunnen best seculier zijn. Alleen is dat ook met de te boeken vakantie, de te rijden auto, het te kopen huis, etc. Verder is enige nuance op zijn plaats. Als je alleenstaand, reformatorische moeder bent (ja, die zijn er), moet je gewoon 3 dagen per week werken. Niet iedereen heeft de luxe van familie en vrienden die een kind kan opvangen.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Goed dat er een reformatorisch kinderdagverblijf is voor reformatorische moeders die echt geen andere keuze hebben en de kost moeten verdienen om daarvan te kunnen leven. Maar laat Alexander Pechtold het maar niet horen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Of topic: dit is nog eens kinderopvang
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Voor de enkele reformatorische moeder die daadwerkelijk geen keus heeft is er de kerkelijke gemeente die in bijzondere situaties moet voorzien.
Tekenend dat hier de tijdgeest niet doorzien wordt. Had van jou Mister, anders verwacht.
jan33willem

Bericht door jan33willem »

parsifal schreef:Of topic: dit is nog eens kinderopvang
Dit zijn postjes waar ik van houd. :)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Marie-Henriëtte schreef:Goed dat er een reformatorisch kinderdagverblijf is voor reformatorische moeders die echt geen andere keuze hebben en de kost moeten verdienen om daarvan te kunnen leven. Maar laat Alexander Pechtold het maar niet horen.
Onzin :hum
Ik heb een vriendin, die al 16 jaar van iets minder als bijstandsniveau leeft met 2 kinderen...
Ze werkt 20 uur in de week, en dan verdient ze iets minder als dat ze in de bijstand kreeg, maar zij vind dit wel prettig, want ze is geen verantwoording meer schuldig aan iemand, hoe en op wat voor manier zij haar geld uitgeeft...
Hoe ze het voor elkaar krijgt vind ik echt bewonderenswaardig, want ze hebben nooit honger gehad,en zelfs als ze hier wel eens kwam/komt neemt ze toch altijd een bloemetje mee ofzo...
Ze gaat zelfs heel af en toe ( niet ieder jaar) 1 of 2 weekjes op vakantie...ze huurt dan een huisje bij een boer ofzo, maar is er toch even uit...
Ze heeft ook geen familie of kennisen, die haar weleens helpen of wat toestoppen...
Het kan dus heus wel!
Ze woont overigens in een klein flatje...in een niet zo gezellige buurt...heeft geen auto...
Als je zo'n laag inkomen hebt,krijg je wel huursubsidie, zorgtoeslag, kwijtschelding van diverse dingen...
Voor zo iemand neem ik echt m'n petje af :hi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refo

Bericht door refo »

Orchidee schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Goed dat er een reformatorisch kinderdagverblijf is voor reformatorische moeders die echt geen andere keuze hebben en de kost moeten verdienen om daarvan te kunnen leven. Maar laat Alexander Pechtold het maar niet horen.
Ik heb een vriendin, die al 16 jaar van iets minder als bijstandsniveau leeft met 2 kinderen...
Ze werkt 20 uur in de week, en dan verdient ze iets minder als dat ze in de bijstand kreeg, maar zij vind dit wel prettig, want ze is geen verantwoording meer schuldig aan iemand, hoe en op wat voor manier zij haar geld uitgeeft...
Hoe ze het voor elkaar krijgt vind ik echt bewonderenswaardig, want ze hebben nooit honger gehad,en zelfs als ze hier wel eens kwam/komt neemt ze toch altijd een bloemetje mee ofzo...
Ze gaat zelfs heel af en toe ( niet ieder jaar) 1 of 2 weekjes op vakantie...ze huurt dan een huisje bij een boer ofzo, maar is er toch even uit...
Ze heeft ook geen familie of kennisen, die haar weleens helpen of wat toestoppen...
Het kan dus heus wel!
Ze woont overigens in een klein flatje...in een niet zo gezellige buurt...heeft geen auto...
Als je zo'n laag inkomen hebt,krijg je wel huursubsidie, zorgtoeslag, kwijtschelding van diverse dingen...
Volgens Elsevier heeft ze iedere maand 1800 euro netto.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

refo schreef:
Orchidee schreef:
Het kan dus heus wel!
Volgens Elsevier heeft ze iedere maand 1800 euro netto.
1 kind is sinds kort het huis uit en de volgende gaat over een paar weken...
Zou ze dit bedrag dan ook krijgen als alleenstaande?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:Voor de enkele reformatorische moeder die daadwerkelijk geen keus heeft is er de kerkelijke gemeente die in bijzondere situaties moet voorzien.
Tekenend dat hier de tijdgeest niet doorzien wordt. Had van jou Mister, anders verwacht.
Bijzonder flauw Wilhelm. Ik geef namelijk aan dat heus wel de seculiere achtergrond zie. Goed lezen dus.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wilhelm schreef:Voor de enkele reformatorische moeder die daadwerkelijk geen keus heeft is er de kerkelijke gemeente die in bijzondere situaties moet voorzien.
Ben het wel met je eens, Wilhelm. Maar de kerkelijke gemeente is ook vaak niet meer zoals het was. (uitzonderingen daar gelaten)
Egoisme viert hoogtij deze dagen :nonnon
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie