gertje schreef:Democritus schreef:Roodkapje: niet met vreemde mensen meegaan, luisteren naar je ouders. Sprookjes hebben vaak een moraal.gertje schreef:De Bijbel, en het aangehaalde stuk van Albion, hebben een boodschap, je wil toch niet zeggen dat sprookjes dat hebben??Democritus schreef: Dan een andere vraag: dus God had eigenlijk geen fantasie en creativiteit moeten scheppen?
Een mens heeft fantasie en dat is een scheppingsgave. Hij kan het, zoals heel veel dingen, goed en slecht gebruiken.
De fantasie van C.S. Lewis heeft de geweldige Narnia serie opgeleverd.
Wat vertel jij dan als het door Albion aangehaalde stuk wordt gelezen. Ja hier staat wel dat bomen kunnen praten. De Bijbel is Gods Woord en dat is waar. Maar bomen kunnen niet praten hoor!
Ik denk dat hetgeen je weergeeft erg kort door de bocht is
De Narnia serie heeft een expliciet christelijke boodschap.
mmmmm om dat te vertellen hebben we denk geen sprookje nodig.. nieuws brengt genoeg aanleiding om over zulke zaken te praten met de kinderen
En Narnia, tja, heb ik enorme moeite mee, maar dat is een ander verhaal, en hier ook al eens besproken als ik me goed herinner.
Kinderen hebben van nature genoeg gezonde fantasie, daar hebben ze geen sprookjes bij nodig denk ik
Ik ben even aan het googlen geweest. Er zit veel meer in sprookjes dan alleen maar fantasie (zie quote)
? schreef: Maar dat Hans Christiaan Andersen zich ook bezig hield met strafrechtelijke leerstukken in zijn sprookjes is echter minder bekend bij het grote publiek. In het sprookje Boekweit uit 1847, waaruit de eerste zin boven deze inleiding is afgedrukt, kiest Andersen als basis voor de strafrechtelijke aansprakelijkheid de leer van het fait matériel.
Verder haalt de oudvaders ook voorbeelden aan uit de Griekse Mythologie om het beeldend te maken voor de toehoorders. (denk ik)