Kind twee keer naar de kerk

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Kind twee keer naar de kerk

Bericht door Bert Mulder »

MvB schreef:Ik ben benieuwd vanaf welke leeftijd kinderen over het algemeen twee keer naar de kerk gaan?
Onze bijn twee jaar oude dochter begint nu bijde diensten door te zitten...

Gisteren voor de eerste keer!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:
MvB schreef:
JALP schreef:
Soms heeft ze ook geen zin, maar ja... Ik vraag me af of je daar aan toe moet geven.
Maar je hoort ook best veel dat kinderen later niet meer naar de kerk gaan, juist omdat ze altijd moesten van pa en ma. Vandaar dat ik hier toch ook voorzichtig in ben. Uiteindelijk zijn het nog hele jonge kinderen.
Misschien kun je uitleggen wat jullie daar gaan doen?
Het klinkt nu een beetje als een oorlogssituatie.

Een stelling die ik ooit hoorde: in de reformatorische kerken is kerkgang voor de kinderen een training in stilzitten.
Bij ons leren ze thuis still te zitten...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:
MvB schreef:
JALP schreef:
Soms heeft ze ook geen zin, maar ja... Ik vraag me af of je daar aan toe moet geven.
Maar je hoort ook best veel dat kinderen later niet meer naar de kerk gaan, juist omdat ze altijd moesten van pa en ma. Vandaar dat ik hier toch ook voorzichtig in ben. Uiteindelijk zijn het nog hele jonge kinderen.

Een stelling die ik ooit hoorde: in de reformatorische kerken is kerkgang voor de kinderen een training in stilzitten.
maar dan zitten ze nog niet stil.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MvB

Bericht door MvB »

Waarschijnlijk nogal verschillend per kind?
henriët

Bericht door henriët »

MvB schreef:Waarschijnlijk nogal verschillend per kind?
dat is een juiste stelling.
Elk kind is uniek.
Elk kind ontwikkelt zich op zijn of haar tempo.
Elk kind heeft zijn of haar temperament.
Dus zul je nooit een stelling kunnen maken van, als de kinderen zes zijn, moeten ze 2 keer naar de kerk..

Wij hebben een dochtertje van 6 die qua stilzitten makkelijk 2 keer meekan. Maar s avonds vinden wij dat gewoon te laat worden, de volgende morgen moet ze naar school. Daarnaast, op zo n jonge leeftijd hebben ze aan een dienst de gedachten al vol.
Ook wij hebben voor haar een boekje met een pen, ( tekeningen maken is verboden;)) en het is heel mooi zoals Jalp zei, om na de dienst via haar woordjes de kerkdienst te bespreken,door oa de volgende vragen te stellen:
wat heb je opgeschreven?
wat vond je moeilijk?
wat zei de dominee speciaal tegen de kinderen?
wat heb je van deze preek geleerd?
enz

s Middags heeft ze zondagsschool. Als we haar dan s avonds ook nog meenemen, wordt het wel een stortvloed van informatie zeg maar.
Overigens ging onze dochter al mee toen ze 2,5jaar oud was, en dat ging prima. We zaten toen in een kerk waar geen chrèche was.

Onze jongste, een zoontje van (in juni 4) 3 gaat week in week uit mee naar de kerk.. alleen mag hij de achterdeur door ipv door de voordeur van de kerk.
Hij gaat nog fijn naar de chrèche, en dat zal nog wel even zo blijven ook. We hebben hem meegenomen met kerstfeest.... om te 'oefenen'zogezegd.. maar werkelijk.. dat gaat t nog even niet worden, t is een schat van een jong, maar stilzitten in de kerk.. dat zal nog even duren.
Wellicht kunnen we het met het paasfeest binnenkort weer proberen. Want hij begint toch wel zin te krijgen om door de voordeur mee te gaan, en net als zijn zus op zo n grote bank te zitten.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marnix

Bericht door Marnix »

MvB schreef:Marnix, helemaal mee eens. Ik zit ook in een kerk waarin soms dingen voor kinderen zijn. Maar is een grote maar. Er was onderzoek gedaan onder de jeugd tussen 12 en 16, en zelfs met alle 'versimpelde' dingen die de kerk aanbied voor kinderen/jongeren, hadden alle jongeren aangegeven zelden iets van de preek te begrijpen. Waar zou dat dan aan liggen? Volgens mij toch geen maatstaf als het gaat over kinderen wel of niet vaak mee naar de kerk te nemen.
Die groep moet je ook aanspreken... een preek moet gewoon zo zijn dat het niet alleen voor doorgewinterde gereformeerden te begrijpen is... maar ook voor jongeren... en dan snappen de kinderen er ook al wel wat van... als je dat combineert met wat ik beschreef, ook aandacht hebben voor het kind in de kerk en rond de kerkdienst... zullen ze echt wel dingen van de dienst gaan begrijpen... als je de kinderen aandacht geeft en verder op een alleen voor volwassenen nog een beetje te begrijpen manier preet valt er inderdaad weer een andere groep buiten de boot.... de groep die tussen kinderen en volwassenen in zit dus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JALP

Bericht door JALP »

MvB schreef:
JALP schreef:
Is dat de echte reden dat ze niet meer mee willen? Ik denk dat hier ook in meespeelt hoe je de kinderen opvoedt. Ik heb ook verhalen gehoord van de andere kant. Dus dat jongeren niet meer naar de kerk gaan omdat ze vroeger ook niet echt mee hoefden.

Het is bij ons eigenlijk gewoon een 'gewoonte'. Het is zondag, dus dan ga je naar de kerk. Pas zei onze dochter: "Eigenlijk heb ik niet zo veel zin, maar ja... het hoort he."

NAtuurlijk is het soms moeilijk voor kinderen. Nu hebben wij gelukkig een predikant die ook vrij eenvoudig is voor de kinderen en regelmatig een voorbeeld aanhaalt, dus dat is misschien in het voordeel voor onze dochter.
JALP

Bericht door JALP »

refo schreef:
Bert Mulder schreef:
refo schreef:
MvB schreef:

maar dan zitten ze nog niet stil.[/quote]

Kunnen wij een uur/anderhalf uur helemaal stil zitten?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

het betrekken van kinderen bij de dienst is essentieel voor hun aandacht. Je ziet de kinderen opveren als er iets gezegd wordt waarvan ze begrijpen dat het speciaal voor hen bedoeld is. En dan bedoel ik niet een stoplap als in een zin 'jongens en meisjes' invoegen. Of een voorbeeld gebruiken, zonder dat voor hen de geestelijke toepassing duidelijk is.
In onze kerk worden schatgravers gebruikt: kleine boekjes waarin aan de kinderen vragen worden gesteld. Pen erbij en voor de dienst zijn ze druk met het opschrijven van de psalmen, en tijdens de dienst met aantekeningen en voor de allerkleinsten een tekening. Bij bijzondere diensten, zoals doop of avondmaal, wordt er een speciale schatgraver ontwikkeld.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

In onze gemeente zijn er tijdens de kerkdienst, naast oppas, zondagsschool, kindernevendienst en diensten voor jongeren (die de `nevendienst`niet meer bezoeken).
Onze beide predikanten houden - voordat ze naar hun eigen dienst gaan - een `voorafspraak`en na terugkomst, bij de slotzang wordt er nog een `nagesprek`gehouden en wordt (eventueel) het lied dat ze geleerd hebben gezongen.
Ook helpen de kinderen tijdens de voorbereiding voor de doop de predikant met het water in het doopvont te doen. Aanschouwelijk onderwijs dus! Niks mis mee dus. Soms helpen ze bij het collecteren (als dat voor jeugdwerk o.i.d. is).
helma

Bericht door helma »

ik zou graag willen dat er wat meer oog voor (kleine) kinderen is tijdens de diensten
ben altijd blij als de kinderen apart even aangesproken worden

1 psalmversje per dienst die ze mee kunnen zingen vind ik eigenlijk wel een must....

Bij ons gaan ze vanaf 5 jaar 2 keer mee.
Soms maken ze aantekeningen en maakt mijn dochtertje van 5 tekeningen.
vind ik niet zo'n probleem, ze pikt ondertussen toch nog best wat op.
(bij de ene predikant meer dan de ander...)
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

oei ,oei wat zijn jullie streng zeg, zo vroeg al twee keer mee naar de kerk.
ik vind het altijd zielig, van die kleintjes, 's avonds met rode wangen in de bank, naar een cathechismuspreek
luisteren waar ze niks van begrijpen.
dan kun je ze beter thuis uit de kinderbijbel voorlezen oid. , ben je ook samen met het Woord bezig.......

vanaf groep 2 : 1 keer mee
vanaf groep 5: om de week 2 keer mee
vanaf groep 6: 2 keer mee

het moet wel aantrekkelijk blijven voor de kinderen om naar de kerk te gaan, in weken met veel diensten, zoals kerst, pasen ed. mogen de oudsten ook wel eens overslaan.
ik zie vaak dat het een soort " prestigekwestie" voor de ouders is, ze willen voor elkaar niet onderdoen. Wat zouden
die anderen wel niet zeggen als..............

thuis het bijbelgedeelte uit een andere vertaling nalezen en er over napraten, blijkt heel effectief.
ze hebben vaak meer opgevangen dan je denkt.
Bert Mulder
Contacteer:

Gabrielle schreef:oei ,oei wat zijn jullie streng zeg, zo vroeg al twee keer mee naar de kerk.
ik vind het altijd zielig, van die kleintjes, 's avonds met rode wangen in de bank, naar een cathechismuspreek
dan kun je ze beter thuis uit de kinderbijbel voorlezen oid. , ben je ook samen met het Woord bezig.......

het moet wel aantrekkelijk blijven voor de kinderen om naar de kerk te gaan, in weken met veel diensten, zoals kerst, pasen ed. mogen de oudsten ook wel eens overslaan.
ik zie vaak dat het een soort " prestigekwestie" voor de ouders is, ze willen voor elkaar niet onderdoen. Wat zouden

thuis het bijbelgedeelte uit een andere vertaling nalezen en er over napraten, blijkt heel effectief.
De prediking is toch het meest belangrijkste middel der genade, oftewel hoe God de bekering in ons werkt...

Niet 1 of andere 'kinderbijbel'....
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Gabrielle schreef:oei ,oei wat zijn jullie streng zeg, zo vroeg al twee keer mee naar de kerk.

De prediking is toch het meest belangrijkste middel der genade, oftewel hoe God de bekering in ons werkt...

Niet 1 of andere 'kinderbijbel'....
Maar uit die "een of andere kinderbijbel" (iets meer respect voor deze boeken zou wel op zijn plaats zijn, meen ik) begrijpt het 3 jarige kind wellicht nog iets, maar van een HC preek helmaal niets.
En anderhalf uur is ontzettend lang voor een kleuter.
ben het dus helemaal met Gabrielle eens.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Bert Mulder
Contacteer:

Joannah schreef: Maar uit die "een of andere kinderbijbel" (iets meer respect voor deze boeken zou wel op zijn plaats zijn, meen ik) begrijpt het 3 jarige kind wellicht nog iets, maar van een HC preek helmaal niets.
En anderhalf uur is ontzettend lang voor een kleuter.
ben het dus helemaal met Gabrielle eens.
Maar we worden helaas niet door ons begrip bekeerd... Dan zou dat weer een werk zijn hetwelk we doen moesten om bekeerd te worden...

Maar God schenkt dat Zijn volk door Zijn Woord en Geest, zonder iets van onze kant.... Dat wonderlijke, eenzijdige Godswerk!
Plaats reactie