Re: Dankdag 2009
Geplaatst: 03 nov 2009, 11:05
Ik zal vandaag nog maar geen duit in het (klaag)zakje doen. Morgen hopelijk wel
.

Erasmiaan schreef:Ik zal vandaag nog maar geen duit in het (klaag)zakje doen. Morgen hopelijk wel.
Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.refo schreef:Goeie vraag.Gijs83 schreef:Soms dan denk ik waar hoort het nu met dankdag eigenlijk om te gaan. Allemaal hele ernstige zaken? Gods Woord is ernstig, dat weet ik. We moeten toch danken voor alles wat God ons, onverdiend, heeft gegeven in het achterliggende jaarseizoen?refo schreef:Een dankdag is een jaarlijks terugkerende doordeweekse dag waarop een, twee of drie kerkdiensten georganiseerd worden waarin centraal moet staan dat we God danken dat Hij door het geven van (eetbaar) gewas en/of de mogelijkheid gegeven heeft arbeid te verrichten om dat te kopen. Daarbij kan vanzelfsprekend aandacht gegeven worden aan het aspect 'wie zijn wij dat U dat wilde doen'. Predikanten zouden voor het eerste wel eens meer oog voor kunnen hebben. Dat laatste ligt wat prettiger in de markt naarmate de kerkgenootschappen zwaarder worden. Dat is erg jammer. Het moet primaair over danken gaan vanwege Gods goedheid. Niet zozeer over ons.
Willen we er een boetedag van maken? Prima, dan doen we dat de dag ervoor. Maar een dankdag moet een dankdag zijn. En dan liefst zonder collectes. Want ook dat begint een beetje een uitwas te worden. Ik vraag me zelfs af of de behoefte aan een dankdag uitschrijven niet verband houdt met de gewoonte in samenhang met de opbrengsten.
Waarmee ik niet gezegd heb dat het een slechte gewoonte is. Maar het is wel een rare gewoonte om dat begin november te doen. De oogst (in ieder geval in geld) is nog niet binnen. En wat betreft de arbeid, daarvoor danken we God dagelijks.
We moet ons dus ook verootmoedigen voor de Heere. Hoe ver gaat dat of hoe ver kun je daarin doorslaan?
Wij hebben God op het hoogst misdaan, ja wij en onze vaad'ren tevens. Nou ja. onze vaad'ren natuurlijk niet! En wij ook niet, goed beschouwd. We volgen onze vaad'ren na. Als God nog ergens te vinden is, dan bij ons! Zoveel is wel zeker.
Terwijl we niet in de gaten hebben dat het onze rechtzinnigheid is die scheiding maakt tussen God en ons.
Dat je dat ervaart DIA, kun je dat met andere woorden: 'ootmoed' noemen of zie ik dat verkeerd?-DIA- schreef:
Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.
Als God ons echt op de plaats zou brengen waren we geen plaats meer in de kerkbank meer waard.
Dan was zouden we wel onder de kerkbank willen kruipen. Wie het vatten kan vatte het.
(Een wat aangepast citaat van onze oud herder en leraar)
Ik vind dat een slecht, mensgericht citaat. Waar is Christus in deze uitspraak? Als Hij ons ECHT op de plaats zou brengen zouden we ons zijn kinderen weten. En bij Hem willen schuilen (ipv je te verstoppen onder de kerkbanken).-DIA- schreef:Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.
Als God ons echt op de plaats zou brengen waren we geen plaats meer in de kerkbank meer waard.
Dan was zouden we wel onder de kerkbank willen kruipen. Wie het vatten kan vatte het.
(Een wat aangepast citaat van onze oud herder en leraar)
Tja Marnix, blijkbaar heb je hier geen kennis aan.Marnix schreef:Ik vind dat een slecht, mensgericht citaat. Waar is Christus in deze uitspraak? Als Hij ons ECHT op de plaats zou brengen zouden we ons zijn kinderen weten. En bij Hem willen schuilen (ipv je te verstoppen onder de kerkbanken).-DIA- schreef:Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.
Als God ons echt op de plaats zou brengen waren we geen plaats meer in de kerkbank meer waard.
Dan was zouden we wel onder de kerkbank willen kruipen. Wie het vatten kan vatte het.
(Een wat aangepast citaat van onze oud herder en leraar)
Jawel, maar wat ik wil zeggen is dat het eenzijdig is, en dat maakt het onbijbels. Bovenstaande mag best genoemd worden maar koppel je het los van de verlossing door Christus, dan wordt het een halve waarheid. Als we de Bijbel laten spreken over wie God is en wat Hij doet, kan het niet anders dan dat wat Dia noemt, wordt genoemd, maar als middel om dat wat ik zeg te bereiken, dat een mens wordt vrijgesproken en bij God schuilt. Koppel je middel en doel los zoals hier gebeurt, dan leidt dat tot eenzijdigheid.Erasmiaan schreef:Tja Marnix, blijkbaar heb je hier geen kennis aan.Marnix schreef:Ik vind dat een slecht, mensgericht citaat. Waar is Christus in deze uitspraak? Als Hij ons ECHT op de plaats zou brengen zouden we ons zijn kinderen weten. En bij Hem willen schuilen (ipv je te verstoppen onder de kerkbanken).-DIA- schreef:Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.
Als God ons echt op de plaats zou brengen waren we geen plaats meer in de kerkbank meer waard.
Dan was zouden we wel onder de kerkbank willen kruipen. Wie het vatten kan vatte het.
(Een wat aangepast citaat van onze oud herder en leraar)
Dit heeft niets met loskoppelen te maken. Waar is het besef dat de mens, ook na ontvangen genade, is afgeweken?Marnix schreef:Jawel, maar wat ik wil zeggen is dat het eenzijdig is, en dat maakt het onbijbels. Bovenstaande mag best genoemd worden maar koppel je het los van de verlossing door Christus, dan wordt het een halve waarheid. Als we de Bijbel laten spreken over wie God is en wat Hij doet, kan het niet anders dan dat wat Dia noemt, wordt genoemd, maar als middel om dat wat ik zeg te bereiken, dat een mens wordt vrijgesproken en bij God schuilt. Koppel je middel en doel los zoals hier gebeurt, dan leidt dat tot eenzijdigheid.Erasmiaan schreef:Tja Marnix, blijkbaar heb je hier geen kennis aan.Marnix schreef:Ik vind dat een slecht, mensgericht citaat. Waar is Christus in deze uitspraak? Als Hij ons ECHT op de plaats zou brengen zouden we ons zijn kinderen weten. En bij Hem willen schuilen (ipv je te verstoppen onder de kerkbanken).-DIA- schreef:Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.
Als God ons echt op de plaats zou brengen waren we geen plaats meer in de kerkbank meer waard.
Dan was zouden we wel onder de kerkbank willen kruipen. Wie het vatten kan vatte het.
(Een wat aangepast citaat van onze oud herder en leraar)
Het kan dus ook best zijn dat wat er gezegd werd op zich niet eenzijdig is omdat die oud herder en leraar verder ging... maar door alleen dit deel te citeren wordt het verhaal eenzijdig. We moeten Ellende niet gaan loskoppelen van Verlossing en Dankbaarheid.
Waar is de dankbaarheid voor die ontvangen genade? Weer een schuld, dat men geen dankbaarheid toont....Erasmiaan schreef:
Dit heeft niets met loskoppelen te maken. Waar is het besef dat de mens, ook na ontvangen genade, is afgeweken?
Dat zal je vies tegenvallen, want de aardappeloogst is dit jaar ronduit slecht.Marnix schreef:en bij de snackbar bemerken dat de aardappeloogst dit jaar weer goed is...
De aardappels zijn juist goed, zijn mooi groot voor de friet. Ze worden alleen wat sneller blauw.caprice schreef:Dat zal je vies tegenvallen, want de aardappeloogst is dit jaar ronduit slecht.Marnix schreef:en bij de snackbar bemerken dat de aardappeloogst dit jaar weer goed is...
Die zit Marnix, steek hem in je zak. Altijd fijn, een opbeurend woord ter bemoediging.Erasmiaan schreef:Tja Marnix, blijkbaar heb je hier geen kennis aan.Marnix schreef:Ik vind dat een slecht, mensgericht citaat. Waar is Christus in deze uitspraak? Als Hij ons ECHT op de plaats zou brengen zouden we ons zijn kinderen weten. En bij Hem willen schuilen (ipv je te verstoppen onder de kerkbanken).-DIA- schreef:Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.
Als God ons echt op de plaats zou brengen waren we geen plaats meer in de kerkbank meer waard.
Dan was zouden we wel onder de kerkbank willen kruipen. Wie het vatten kan vatte het.
(Een wat aangepast citaat van onze oud herder en leraar)