Dankdag 2009
Re: Dankdag 2009
Ik zal vandaag nog maar geen duit in het (klaag)zakje doen. Morgen hopelijk wel
.

Erasmiaan schreef:Ik zal vandaag nog maar geen duit in het (klaag)zakje doen. Morgen hopelijk wel.

Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.refo schreef:Goeie vraag.Gijs83 schreef:Soms dan denk ik waar hoort het nu met dankdag eigenlijk om te gaan. Allemaal hele ernstige zaken? Gods Woord is ernstig, dat weet ik. We moeten toch danken voor alles wat God ons, onverdiend, heeft gegeven in het achterliggende jaarseizoen?refo schreef:Een dankdag is een jaarlijks terugkerende doordeweekse dag waarop een, twee of drie kerkdiensten georganiseerd worden waarin centraal moet staan dat we God danken dat Hij door het geven van (eetbaar) gewas en/of de mogelijkheid gegeven heeft arbeid te verrichten om dat te kopen. Daarbij kan vanzelfsprekend aandacht gegeven worden aan het aspect 'wie zijn wij dat U dat wilde doen'. Predikanten zouden voor het eerste wel eens meer oog voor kunnen hebben. Dat laatste ligt wat prettiger in de markt naarmate de kerkgenootschappen zwaarder worden. Dat is erg jammer. Het moet primaair over danken gaan vanwege Gods goedheid. Niet zozeer over ons.
Willen we er een boetedag van maken? Prima, dan doen we dat de dag ervoor. Maar een dankdag moet een dankdag zijn. En dan liefst zonder collectes. Want ook dat begint een beetje een uitwas te worden. Ik vraag me zelfs af of de behoefte aan een dankdag uitschrijven niet verband houdt met de gewoonte in samenhang met de opbrengsten.
Waarmee ik niet gezegd heb dat het een slechte gewoonte is. Maar het is wel een rare gewoonte om dat begin november te doen. De oogst (in ieder geval in geld) is nog niet binnen. En wat betreft de arbeid, daarvoor danken we God dagelijks.
We moet ons dus ook verootmoedigen voor de Heere. Hoe ver gaat dat of hoe ver kun je daarin doorslaan?
Wij hebben God op het hoogst misdaan, ja wij en onze vaad'ren tevens. Nou ja. onze vaad'ren natuurlijk niet! En wij ook niet, goed beschouwd. We volgen onze vaad'ren na. Als God nog ergens te vinden is, dan bij ons! Zoveel is wel zeker.
Terwijl we niet in de gaten hebben dat het onze rechtzinnigheid is die scheiding maakt tussen God en ons.
Als God ons echt op de plaats zou brengen waren we geen plaats meer in de kerkbank meer waard.
Dan was zouden we wel onder de kerkbank willen kruipen. Wie het vatten kan vatte het.
(Een wat aangepast citaat van onze oud herder en leraar)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat je dat ervaart DIA, kun je dat met andere woorden: 'ootmoed' noemen of zie ik dat verkeerd?-DIA- schreef:
Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.
Als God ons echt op de plaats zou brengen waren we geen plaats meer in de kerkbank meer waard.
Dan was zouden we wel onder de kerkbank willen kruipen. Wie het vatten kan vatte het.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Ik vind dat een slecht, mensgericht citaat. Waar is Christus in deze uitspraak? Als Hij ons ECHT op de plaats zou brengen zouden we ons zijn kinderen weten. En bij Hem willen schuilen (ipv je te verstoppen onder de kerkbanken).-DIA- schreef:Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tja Marnix, blijkbaar heb je hier geen kennis aan.Marnix schreef:Ik vind dat een slecht, mensgericht citaat. Waar is Christus in deze uitspraak? Als Hij ons ECHT op de plaats zou brengen zouden we ons zijn kinderen weten. En bij Hem willen schuilen (ipv je te verstoppen onder de kerkbanken).-DIA- schreef:Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.
- JolandaOudshoorn
Gisteren hebben we op de vergadering het gebed van Daniel gelezen. Aangrijpend en bemoedigend. Een beeld wat zo vaak terugkeert, met name bij de profeten. Enerzijds het volk, wat gezondigd heeft en anderzijds een barmhartig God, die om Zijn eigen wil, op grond van Zijn belofte nog verlossing biedt. Reden om dankdag te houden, maar niet zonder die verootmoediging! Het is goed om beide aspecten in het oog te houden.
Hoe zei Calvijn dat ook alweer?? Ware Godsdienst bestaat uit echte kennis van God en echte kennis van jezelf!
Hoe zei Calvijn dat ook alweer?? Ware Godsdienst bestaat uit echte kennis van God en echte kennis van jezelf!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jawel, maar wat ik wil zeggen is dat het eenzijdig is, en dat maakt het onbijbels. Bovenstaande mag best genoemd worden maar koppel je het los van de verlossing door Christus, dan wordt het een halve waarheid. Als we de Bijbel laten spreken over wie God is en wat Hij doet, kan het niet anders dan dat wat Dia noemt, wordt genoemd, maar als middel om dat wat ik zeg te bereiken, dat een mens wordt vrijgesproken en bij God schuilt. Koppel je middel en doel los zoals hier gebeurt, dan leidt dat tot eenzijdigheid.Erasmiaan schreef:Tja Marnix, blijkbaar heb je hier geen kennis aan.Marnix schreef:Ik vind dat een slecht, mensgericht citaat. Waar is Christus in deze uitspraak? Als Hij ons ECHT op de plaats zou brengen zouden we ons zijn kinderen weten. En bij Hem willen schuilen (ipv je te verstoppen onder de kerkbanken).-DIA- schreef:Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.
Het kan dus ook best zijn dat wat er gezegd werd op zich niet eenzijdig is omdat die oud herder en leraar verder ging... maar door alleen dit deel te citeren wordt het verhaal eenzijdig. We moeten Ellende niet gaan loskoppelen van Verlossing en Dankbaarheid.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dankdag is juist dat: dankdag. Niet boetedag. Niet biddag.
De meest belangrijkste daad van de christen in dankbaarheid (1 van de 3 van de trits ellende-verlossing-dankbaarheid) is het gebed. Waarin dankbaarheid getoond wordt voor alle onverdiende weldaden door onze Hemelse Vader aan ons bewezen...
(jammer genoeg wordt God niet eens meer als Hemelse Vader erkent in veel kerken... In elk geval wordt het voorbeeld van Christus niet opgevolgd, daar men heel vaak niet het gebed opheft tot onze Hemelse Vader)
Natuurlijk is er plaats om ons te vernederen. Om boete te doen voor onze zonden. Om ons over te geven voor reden van gebed en vasten.
Maar de dankdag is ingesteld, in de eerste plaats, om God te danken voor zijn onderhouding naar het lichaam, vooral voor de oogst. Het behaagt God dat wij als mensen niet alleen voor het dagelijks brood bidden (1 van de eerste petities in het gebed des Heeren, gericht aan onze Hemelse Vader), maar ook in dankbaarheid ervoor leven.
Zo is de dankbaarheid ook het belangrijkste goede werk dat wij als mensen kunnen doen voor de zaligheid ons om niet geschonken. En als een christen goede werken niet belangrijk vindt, is er twijfel aan of hij een christen is....
En die dankbaarheid mag nooit weggeschoven worden door een misplaatste 'ootmoedigheid' dat we het zo misdaan hebben... Het moet hand in hand gaan met ootmoedigheid.
En kijk eens hoe in de Bijbel 'dankdag' gevierd werd.... de oogstfeesten....
De meest belangrijkste daad van de christen in dankbaarheid (1 van de 3 van de trits ellende-verlossing-dankbaarheid) is het gebed. Waarin dankbaarheid getoond wordt voor alle onverdiende weldaden door onze Hemelse Vader aan ons bewezen...
(jammer genoeg wordt God niet eens meer als Hemelse Vader erkent in veel kerken... In elk geval wordt het voorbeeld van Christus niet opgevolgd, daar men heel vaak niet het gebed opheft tot onze Hemelse Vader)
Natuurlijk is er plaats om ons te vernederen. Om boete te doen voor onze zonden. Om ons over te geven voor reden van gebed en vasten.
Maar de dankdag is ingesteld, in de eerste plaats, om God te danken voor zijn onderhouding naar het lichaam, vooral voor de oogst. Het behaagt God dat wij als mensen niet alleen voor het dagelijks brood bidden (1 van de eerste petities in het gebed des Heeren, gericht aan onze Hemelse Vader), maar ook in dankbaarheid ervoor leven.
Zo is de dankbaarheid ook het belangrijkste goede werk dat wij als mensen kunnen doen voor de zaligheid ons om niet geschonken. En als een christen goede werken niet belangrijk vindt, is er twijfel aan of hij een christen is....
En die dankbaarheid mag nooit weggeschoven worden door een misplaatste 'ootmoedigheid' dat we het zo misdaan hebben... Het moet hand in hand gaan met ootmoedigheid.
En kijk eens hoe in de Bijbel 'dankdag' gevierd werd.... de oogstfeesten....
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 03 nov 2009, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
ik ben blij dat het morgen dankdag is. Heb alle reden om te danken.
Wat zal ik de Heere vergelden voor al Zijn weldaden aan mij bewezen?!
Wat zal ik de Heere vergelden voor al Zijn weldaden aan mij bewezen?!
Dit heeft niets met loskoppelen te maken. Waar is het besef dat de mens, ook na ontvangen genade, is afgeweken?Marnix schreef:Jawel, maar wat ik wil zeggen is dat het eenzijdig is, en dat maakt het onbijbels. Bovenstaande mag best genoemd worden maar koppel je het los van de verlossing door Christus, dan wordt het een halve waarheid. Als we de Bijbel laten spreken over wie God is en wat Hij doet, kan het niet anders dan dat wat Dia noemt, wordt genoemd, maar als middel om dat wat ik zeg te bereiken, dat een mens wordt vrijgesproken en bij God schuilt. Koppel je middel en doel los zoals hier gebeurt, dan leidt dat tot eenzijdigheid.Erasmiaan schreef:Tja Marnix, blijkbaar heb je hier geen kennis aan.Marnix schreef:Ik vind dat een slecht, mensgericht citaat. Waar is Christus in deze uitspraak? Als Hij ons ECHT op de plaats zou brengen zouden we ons zijn kinderen weten. En bij Hem willen schuilen (ipv je te verstoppen onder de kerkbanken).-DIA- schreef:Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.
Het kan dus ook best zijn dat wat er gezegd werd op zich niet eenzijdig is omdat die oud herder en leraar verder ging... maar door alleen dit deel te citeren wordt het verhaal eenzijdig. We moeten Ellende niet gaan loskoppelen van Verlossing en Dankbaarheid.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Waar is de dankbaarheid voor die ontvangen genade? Weer een schuld, dat men geen dankbaarheid toont....Erasmiaan schreef:
Dit heeft niets met loskoppelen te maken. Waar is het besef dat de mens, ook na ontvangen genade, is afgeweken?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dat zal je vies tegenvallen, want de aardappeloogst is dit jaar ronduit slecht.Marnix schreef:en bij de snackbar bemerken dat de aardappeloogst dit jaar weer goed is...
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
De aardappels zijn juist goed, zijn mooi groot voor de friet. Ze worden alleen wat sneller blauw.caprice schreef:Dat zal je vies tegenvallen, want de aardappeloogst is dit jaar ronduit slecht.Marnix schreef:en bij de snackbar bemerken dat de aardappeloogst dit jaar weer goed is...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Die zit Marnix, steek hem in je zak. Altijd fijn, een opbeurend woord ter bemoediging.Erasmiaan schreef:Tja Marnix, blijkbaar heb je hier geen kennis aan.Marnix schreef:Ik vind dat een slecht, mensgericht citaat. Waar is Christus in deze uitspraak? Als Hij ons ECHT op de plaats zou brengen zouden we ons zijn kinderen weten. En bij Hem willen schuilen (ipv je te verstoppen onder de kerkbanken).-DIA- schreef:Doorslaan zal niet snel gebeuren. Wel het oppervlakkige ervan. Dode rechtzinnigheid.