Kerststal

Jelle

Bericht door Jelle »

Is er wat weg? wat heb ik gemist.?
Harry

Bericht door Harry »

Ik vind het prima allemaal, alleen moet je niet beweren dat ik weet waarom. Dit is de eerste keer dat er iets van mij is verwijderd en ik heb niet de indruk iets naars of vervelends te hebben gepost. Hooguit off-topic, maar dat is hier schering en inslag.

Maar goed...alles best.
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Oorspronkelijk gepost door OSW Moderator
Dit werd gedaan door Barak.
OSW beheerder

[Aangepast op 19/11/03 door OSW Moderator]
Ik vind het niet eerlijk dat je alleen Barak hier de schuld van geeft, OSW Moderator. Ik heb daar net zo goed aan mee gedaan. Het lijkt me dan redelijk om mij hier ook voor schut te zetten en niet alleen Barak, die hier als behoorlijk nieuweling nog een beetje moet wennen. Ik als doorgewinterde stuff-poster kan wel tegen een stootje.

Daarnaast vraag ik me af, of de DL zoveel met de topic Kerststalletjes te maken heeft.. Het leek mij totaal niet relevant.

Groeten,
Lootje
Harry

Bericht door Harry »

Amen, en Bart mag best geprezen worden....
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

begin nu toch wel een beetjen te blozen
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door OSW Moderator
..., ondanks zijn roomse afkomst.
Grappig eigenlijk, we zijn toch net echte mensen.
strik

Bericht door strik »

We hebben vanavond de eerste vesper van de advent gezongen, en begeven ons nu naar de kerst.

Er wordt in deze discussie toch weer een hele strakke scheiding tussen vorm en inhoud aangebracht. Wat is er toch op tegen om die dingen parallel te laten lopen. Als je toch sterk in het geloof staat, dat kun je toch feestelijk uitingen aanbrengen op die momenten in het jaar dat het een beetje extra feest is? En dan bedoel ik een beetje extra ten opzichte van de zondag, de dag dat we de opstanding van onze Heer gedenken?

En zo vieren we Pasen, en Pinksteren. Hemelvaartsdag en Kerst.

En dat de dagen en tijdstippen niet helemaal kloppen? Dat is weer vorm, heeft niets met inhoud te maken.
Natuurlijk weten we dat Christus niet op 24/25 december is geboren. Als je echter begrijpt waarom die dag is vastgesteld, dan mag je toch blij zijn dat juist die dag is gekozen? Het Chistendom dankt zijn ontstaan vooral aan het huidige Turkije en niet aan het Nederland van na de reformatie (en dat bedoel ik niet spottend). Wij kunnen als christenen misschien wel rationeler nadenken over natuurgodsdiensten etc. Alhoewel? Kunnen we dat?

Is vervolgens Pasen exact? Wij vieren volgend jaar weer gezamenlijk Pasen. En dan volgen er weer een paar jaar met een aparte kalender. Kerst wordt in Rusland op -onze- 6/7 januari gevierd (hun 24/25 december): het verschil tussen onze Gregoriaanse en hun Juliaanse kalender. Maar maakt het uit?

En was Helmelvaart precies op donderdag anderhalve week voor Pinksteren? En was Pinksteren precies 40 dagen na Pasen? Etc. etc. etc.

Niet belangrijk. Belangrijk is volgens mij wel dat je dat kunt vieren. Dat je net even extra kunt stilstaan bij datgene wat ons christenen heeft gemaakt, dat je dan ook net even -misschien- een allezondagse sleur doorbreekt. Dat je net even extra kunt uitzien naar datgene wat ons geloof uniek en onderscheidend maakt ten opzichte van andere religies.

En dan mag je een kerstboom koesteren, en een kerststal (moet eigenlijk een kerstgrot zijn he? Want dat het dat was is zeker en vast).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

Ik begreep van een familielid dat de kerststal inmiddels zijn intrede heeft gedaan in een CGK gemeente.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7885
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerststal

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:Ik begreep van een familielid dat de kerststal inmiddels zijn intrede heeft gedaan in een CGK gemeente.
Daar hadden ze 14 jaar voor nodig? 't Is toch wat...
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:
Mara schreef:Ik begreep van een familielid dat de kerststal inmiddels zijn intrede heeft gedaan in een CGK gemeente.
Daar hadden ze 14 jaar voor nodig? 't Is toch wat...
Jij verveelt je kennelijk ook, gezien je laatste reacties.
Als ik had gemeld dat het in een GG was, zou je wel verontwaardigd reageren. Of het niet geloven.
Ik schrok er behoorlijk van, kan ik je zeggen.
Ik heb het gevoel dat daar Rome binnengehaald wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerststal

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ik begreep van een familielid dat de kerststal inmiddels zijn intrede heeft gedaan in een CGK gemeente.
... en een zuivere prediking? Dat lijkt me belangrijker. En een oppervlakkige prediking waarin nauwelijks iets van de kern van het Evangelie doorklinkt, is waardeloos - met of zonder kerststal.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Ik begreep van een familielid dat de kerststal inmiddels zijn intrede heeft gedaan in een CGK gemeente.
... en een zuivere prediking? Dat lijkt me belangrijker. En een oppervlakkige prediking waarin nauwelijks iets van de kern van het Evangelie doorklinkt, is waardeloos - met of zonder kerststal.
Kan dat samen dan? (zuiver en kerststal)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie