je schrikt alleen soms van bepaalde opmerkingen vanuit de zaal

zoals?helma schreef:'t was een mooie lezing.
je schrikt alleen soms van bepaalde opmerkingen vanuit de zaal
gekrookt riet schreef:Kan iemand mij vertellen of het een verantwoorde vrijetijdsbesteding is?
Ik zou graag een genuanceerd beeld krijgen met positieve en negatieve punten.
Kan iemand mij helpen?
alvast bedankt!
ik vond dat artikel ook stemmingmakendDesiree schreef:
Er hebben artikelen in de krant gestaan... helaas kwam deze van jijdaar niet goed over.. ik vond het erg eenzijdig.
Ik heb hem donderdagavond gezien... Toch kan ik me wel voorstellen als je vanuit de 'zwaardere' kant komt... dat je denkt.. wat is dit... Want ik denk dat je dan niet gewend bent dat 'bekering' zo heel dichtbij komt/wordt gebracht. Bijna eng dichtbij... Toch, waarom niet? Je wordt echt niet allemaal 80 jaar...Wilhelm schreef:Vanavond Ds Simons live via http://www.jijdaar.nl
Zijn er nog meekijkers ?
De Levensbronavonden waren (gelukkig!) anders van toon. Ik heb daar heel wat waardevolle avonden bijgewoond door de jaren heen.Mara schreef:Wat een eigenaardig stukje las ik op refdag:![]()
DOORN – „Het valt niet mee om in reformatorisch Nederland iets over de Heere Jezus te vertellen. Je kunt nog beter je schoonmoeder een trap onder haar achterwerk geven dan dat.”
„Waar is Jezus in onze kerken? De geloofsonzekerheid in onze kringen is zo ontzettend groot dat je al als gek betiteld wordt zodra je Zijn Naam meer dan drie keer in een gesprek gebruikt. Zo ernstig is het geworden.”
Dat zei Koos de Jong vrijdagavond in Doorn tijdens de laatste Levensbronavond van de stichting Jij daar!. Vanwege gebrek aan belangstelling is besloten te stoppen met de gezinsavonden, waarmee dertien jaar geleden werd gestart. Jij daar! richt zich in het vervolg op het organiseren van avonden voor jongeren. Die trekken volgens de stichting zo veel publiek dat ze inmiddels op een groot aantal plaatsen worden gehouden. „Bedoeling is om in nog meer plaatsen het Evangelie van vrije genade onder reformatorische jongeren te verspreiden.”
De Jong noemde de reformatorische wereld in zijn afscheidsrede „snoeihard.” Hij sprak mensen die via de Reformatorische Omroep meeluisterden rechtstreeks aan: „We konden niet bij u komen met het Woord van God, want dan begon u te schelden. We werden nog net niet gekruisigd. Ik houd van jullie, maar ik geloof alleen nog maar in Gods Woord, niet meer in mensen.”
===========================================================================================================
Tja...... op deze manier snap ik wel het gebrek aan belangstelling eigenlijk. Of was het gewoonlijk anders van opzet en toon?
Tijdens zijn speech maakte De Jong duidelijk dat het in de refowereld vooral
om kerkelijke randzaken draait en niet om het werk van Jezus Christus.
(...)
Volgens de oprichter van de stichting Jij daar! is de reformatorische wereld "snoeihard".
Het is geen geheim dat de stichting tegenstand ervaart vanuit diverse kerken in Nederland.
Vooral vanuit kerken waar men zeer sterk gefocust is op de uitverkiezing.
Hele speech : http://www.refoweb.nl/nieuws/1042/-naam ... o-kerken-/
Wat doen we met het "fenomeen" waar hij over spreekt, is je vraag.jakobmarin schreef:Koos zijn frustratie daargelaten: wat doen we met het fenomeen waar hij over spreekt?
(...)
Volgens de oprichter van de stichting Jij daar! is de reformatorische wereld "snoeihard".
Het is geen geheim dat de stichting tegenstand ervaart vanuit diverse kerken in Nederland.
Dit is een goede houding, maar als het wederleg niet inhoudelijk wordt, loopt men het risico dat de eigen positie boven kritiek wordt verheven. Dit geldt overal trouwens.eilander schreef:Wat doen we met het "fenomeen" waar hij over spreekt, is je vraag.jakobmarin schreef:Koos zijn frustratie daargelaten: wat doen we met het fenomeen waar hij over spreekt?
(...)
Heel eenvoudig: "Predik het woord;houd aantijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer."
Word het niet eens tijd dat we de boodschap, ipv de boodschapper gaan beoordelen?parsifal schreef:Dit is een goede houding, maar als het wederleg niet inhoudelijk wordt, loopt men het risico dat de eigen positie boven kritiek wordt verheven. Dit geldt overal trouwens.eilander schreef:Wat doen we met het "fenomeen" waar hij over spreekt, is je vraag.jakobmarin schreef:Koos zijn frustratie daargelaten: wat doen we met het fenomeen waar hij over spreekt?
(...)
Heel eenvoudig: "Predik het woord;houd aantijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer."
Zelf vind ik Koos vaak irritant met zijn hyperactieve gedoe (wat een kwestie van smaak is denk ik) en heb ik Jijdaar avonden bezocht die me erg aanspraken en avonden waar ik wel kritiek op had. Toch denk ik dat het wel goede avonden waren.
Ik begrijp dat Koos nu een keer uit zijn slof is geschoten en dat had hij misschien beter niet kunnen doen. Het is echter wel begrijpelijk. Hij heeft aardig wat naar zijn hoofd gekregen en is door sommigen van begin af als vijand neergezet, zonder dat inhoudelijk op het gesprokene werd ingegaan (en anderen gingen er wel inhoudelijk op in, dat is goed).