De Wachter Sions: een revolutie?

Heus
Berichten: 814
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:31

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Heus »

Uit de 'Wachter Sions' van deze week:

Van de hoofdredacteur

Gelet op de vragen die ons hierover bereiken, dacht het ons goed u alvast mee te delen dat we als hoofdredacteur proberen om regelmatig een artikel voor ons kerkelijk blad te schrijven. We willen hiermee een begin maken nadat de artikelen van onze geliefde ambtsbroeder ds. F. Mallan over 'de dierbare heilsweldaad van de rechtvaardigmaking' ten einde zijn.

Nu ds. Mallan niet langer in staat is om de rubriek 'Antwoord per brief' te verzorgen, hebben we van verschillende briefschrijvers vragen ontvangen met het verzoek om die in ons kerkelijk blad te beantwoorden. Uit achting voor de bijzondere wijze waarop onze emerituspredikant deze rubriek verzorgde, alsook vanwege de gewaardeerde inhoud ervan, lijkt het ons beter om hiermee niet door te gaan. We hopen op begrip van de vragenstellers, en wensen dat de Heere ook ons iets van Zijn Geest wil geven, waarmee onze leermeester als 'wachter van Sion' is bedeeld.

De meditatie op het voorblad zal na afloop van de nu geplaatste predikatie van ds. Mallan, bij toerbeurt door de predikanten worden verzorgd. Het doet ons goed dat zij de bereidheid hebben uitgesproken ons hierin behulpzaam te zijn en ook op die manier hun bijdrage willen verlenen aan versterking van de onderlinge band binnen het geheel van ons kerkelijk leven.

Daarnaast zijn er ook enkele andere scribenten aangezocht die om beurten een artikel voor ons kerkelijk blad hopen te verzorgen. Daarin zullen uiteenlopende onderwerpen vanuit Gods Woord worden belicht, met name ook voor onze jonge mensen. Uiteraard is het daarbij niet de bedoeling om onze zeer gewaardeerde medewerker de heer L.M.P. Scholten 'voor de voeten te gaan lopen'. Zijn wekelijkse Terzijdes worden door een brede kring van lezers op prijs gesteld en we zouden die rubriek niet graag missen.

Tenslotte willen we proberen om, zoals ds. Mallan schreef in zijn eerste Antwoord per brief, toch artikelen te blijven plaatsen van een meer practikale geestelijke inhoud.

Geve de Heere ons, onze ambtsbroeders in de bediening, medewerkers en onze administrateur, om op deze wijze nog dienstbaar te mogen zijn tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk, tot versterking van Sion en tot verheerlijking van Zijn driemaal heilige Naam.

ds. J. Roos
Laatst gewijzigd door Heus op 17 sep 2009, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Ander »

Dit nummer bevat ook een "de wond geheeld!?, door sommigen niet gewaardeerd, door mij wel.
Er wordt mededeling gedaan van de definitieve toelating van Gouda(Stationsplein) en de beoogde fusie van de gemeenten in Middelburg.
Hij besluit het lezenswaardige artikel: De Heere gedenke ook de ambtsdragers van de buitenverbandse gemeenten met hun zwakke leraar, ds. A. Wink.

Mooi!
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10514
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Zita »

Heus schreef:Uit de 'Wachter Sions' van deze week:
Nu ds. Mallan niet langer in staat is om de rubriek 'Antwoord per brief' te verzorgen, hebben we van verschillende briefschrijvers vragen ontvangen met het verzoek om die in ons kerkelijk blad te beantwoorden. Uit achting voor de bijzondere wijze waarop onze emerituspredikant deze rubriek verzorgde, alsook vanwege de gewaardeerde inhoud ervan, lijkt het ons beter om hiermee niet door te gaan. We hopen op begrip van de vragenstellers, en wensen dat de Heere ook ons iets van Zijn Geest wil geven, waarmee onze leermeester als 'wachter van Sion' is bedeeld.
de argumenten snap ik niet, maar dat kan aan mij liggen. Jammer, zolang er nog lezers met vragen zijn.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef:Dit nummer bevat ook een "de wond geheeld!?, door sommigen niet gewaardeerd, door mij wel.
Er wordt mededeling gedaan van de definitieve toelating van Gouda(Stationsplein) en de beoogde fusie van de gemeenten in Middelburg.
Hij besluit het lezenswaardige artikel: De Heere gedenke ook de ambtsdragers van de buitenverbandse gemeenten met hun zwakke leraar, ds. A. Wink.

Mooi!
Heb hem nog niet gezien, we lopen hier wat achter, maar dat doet me toch goed, dat ze mijn oude leraar toch nog gedenken. Hoop ook nog altijd dat Ds. Wink en Ds. Mallan elkaar aan deze zijde van het graf nog eens de broederhand mochten drukken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Upquark »

Excuus als dit niet zo'n beste plek is om het te vragen, maar: wat is nu eigenlijk de reden geweest van '1980'? Als het als buitenstaander niet belangrijk is om te weten, hoor ik het ook graag. :)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door freek »

Zita schreef:
Heus schreef:Uit de 'Wachter Sions' van deze week:
Nu ds. Mallan niet langer in staat is om de rubriek 'Antwoord per brief' te verzorgen, hebben we van verschillende briefschrijvers vragen ontvangen met het verzoek om die in ons kerkelijk blad te beantwoorden. Uit achting voor de bijzondere wijze waarop onze emerituspredikant deze rubriek verzorgde, alsook vanwege de gewaardeerde inhoud ervan, lijkt het ons beter om hiermee niet door te gaan. We hopen op begrip van de vragenstellers, en wensen dat de Heere ook ons iets van Zijn Geest wil geven, waarmee onze leermeester als 'wachter van Sion' is bedeeld.
de argumenten snap ik niet, maar dat kan aan mij liggen. Jammer, zolang er nog lezers met vragen zijn.
De opvolgers van ds Mallan mogen natuurlijk niet op dezelfde hoogte staan :nonnon
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Erasmiaan »

Upquark schreef:Excuus als dit niet zo'n beste plek is om het te vragen, maar: wat is nu eigenlijk de reden geweest van '1980'? Als het als buitenstaander niet belangrijk is om te weten, hoor ik het ook graag. :)
Daar zijn ze nog steeds niet over uit. Officieel is het een leergeschil, ik meen over de relatie tussen levendmaking en wedergeboorte. De ene kant stelde dat deze bij elkaar hoorden en de andere kant stelde dat deze onderscheiden zijn, correct me if i'm wrong.

Maar ze zeggen ook dat het meer een eerverschil is, en dat dit leerverschil er aan de haren is bijgetrokken.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
Upquark schreef:Excuus als dit niet zo'n beste plek is om het te vragen, maar: wat is nu eigenlijk de reden geweest van '1980'? Als het als buitenstaander niet belangrijk is om te weten, hoor ik het ook graag. :)
Daar zijn ze nog steeds niet over uit. Officieel is het een leergeschil, ik meen over de relatie tussen levendmaking en wedergeboorte. De ene kant stelde dat deze bij elkaar hoorden en de andere kant stelde dat deze onderscheiden zijn, correct me if i'm wrong.

Maar ze zeggen ook dat het meer een eerverschil is, en dat dit leerverschil er aan de haren is bijgetrokken.
Dat wordt altijd gedaan als er ruzie is. Zelfs AP van de Meer zegt dat ie een leergeschil had.
Heus
Berichten: 814
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:31

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Heus »

Upquark schreef:Excuus als dit niet zo'n beste plek is om het te vragen, maar: wat is nu eigenlijk de reden geweest van '1980'? Als het als buitenstaander niet belangrijk is om te weten, hoor ik het ook graag. :)
Uit het Kerkelijk Jaarboekje van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, in het kerkelijk overzicht van 1981 citeer ik dit:

Het jaar 1980 is voor ons een onvergetelijk jaar geworden. Meer dan andere jaren moesten we in kerkelijke vergaderingen samenkomen. Zo nam de vergadering van onze Synode dit jaar twee dagen in beslag. De Synode moest zich bezighouden met de moeilijkheden die er te Gouda waren gekomen doordat er een deel der gemeente aldaar zich met de prediking van ds. A. v.d. Berg niet kon verenigen. Reeds had de Classis-West een commissie benoemd, die een onderzoek moest instellen naar de bezwaren die er tegen de prediking van ds. V.d. Berg waren ingebracht. Op de vergadering van deze commissie is gebleken, dat door ds. v.d. Berg inderdaad onderscheid is gemaakt tussen levendmaking en wedergeboorte en dat hij de wedergeboorte pas heeft gesteld bij de geloofskennis van Christus. Als antwoord op het bezwaar dat door ouderling D. de Wit tegen deze stelling op de kerkenraad was ingebracht, na reeds uitvoerig met ds. v.d. Berg onder vier ogen daarover te hebben gesproken, is door ds. v.d. Berg gezegd dat hij om de vrede te bewaren wel zou zeggen dat de levendmaking hetzelfde was als de wedergeboorte en dat de wedergeboorte niet bij de geloofskennis van Christus pas plaatsvond. Ds. v.d. Berg erkende op de vergadering der commissie zulk een antwoord op de kerkenraad aan ouderling De Wit te hebben gegeven. Unaniem was de commissie van oordeel, dat ds. v.d. Berg zulk een uitspraak op de classis moest herroepen. Ook de commissieleden ds. J. de Groot, ds. A. Wink en ouderling H. Flikweert waren het dus met de stelling van ds. v.d. Berg en met zijn antwoord op de bezwaren van ouderling De Wit niet eens en eisten zowel als de andere commissieleden een herroepen daarvan op de classicale vergadering. Op de voortgezette classicale vergadering van de Classis-West op 27 maart 1980 heeft ds. v.d. Berg zijn verkeerde uitspraken herroepen.

Tevens werd door de Classis het advies van de commissie overgenomen, bestemd voor de kerkenraad uit Gouda, om;
A. behoudend te werken ten opzichte van de bezwaarde leden;
B. aangezien het niet mogelijk is een kerkenraadslid die zelf bedankt heeft in de kerkenraad zomaar weer op te nemen, de kerkenraad momenteel niet uit te breiden, doch bij eventuele kandidaatstelling op een later tijdstip, de bezwaarden niet te passeren.

De kerkenraad heeft zich aan dit advies niet gehouden, daar al spoedig daarna een kandidaatstelling voor ouderlingen en diakenen plaatsvond, waarbij ouderling A. Bakker niet meer opnieuw herkiesbaar werd gesteld. Gevolg hiervan was een nieuwe deining in de gemeente te Gouda, die op de ledenvergadering duidelijk merkbaar werd. Ook had ds. v.d. Berg reeds de eerste zondag na genoemde classis, predikende over de woorden uit 2 Tim. 2:9: 'maar het Woord Gods is niet gebonden', er duidelijk blijk van gegeven zijn prediking op de oude voet verder te willen gaan. De beroering die thans in de gemeente van Gouda was gekomen, kwam dan ook 11 juni 1980 op de synode kerkrechtelijk ter sprake. Verschillende brieven met bezwaren over de gang van zaken te Gouda lagen ter synode ter tafel. De verklaring van het Gereformeerd Kerkrecht van ds. H. Bouwman zegt ons: 'Voorts neemt de Generale Synode beslissing in zaken van áppel, en in die zaken van orde en tucht, die op de mindere vergaderingen niet tot een goed einde konden worden gebracht. De wijze waarop de Synode in deze moet handelen hangt natuurlijk geheel af van de aard van het geschil en van de omstandigheden die daarmede samenhangen. Het kan zijn, dat het de Synode gelukt door vermaning of bestraffing de geschillen bij te leggen, of zij spreekt een oordeel uit in enig geval en wijst daarbij de weg aa nhoe door een kerkenraad of classis moet worden gehandeld. In zeer bijzondere gevallen, wanneer een revolutionaire geest in een kerk werkt of scheuring dreigt, kan het noodzakelijk blijken dat de Generale Synode niet alleen een oordeel uitspreekt over enig geschil, maar zo, dat ze ook zelf predikanten, ouderlingen en diakenen schorst en tenslotte ook afzet'.

De Synode is echter tot geen schorsing of afzetting gekomen. Aan de hand van het ondertekeningsformulier voor predikanten, ter Synode van Dordrecht vastgesteld, sprak de meerderheid der Synodeleden uit, dat een bestraffing op haar plaats was over de wijze van prediking en de handelingen tegen de adviezen van de classis, zoals in de laatste kerkenraadsverkiezing.

Er werd aan ds. v.d. Berg en zijn kerkenraad gevraagd te erkennen:
A. dat de bestraffing door de Synode over de prediking van ds. v.d. Berg terecht is;
B. dat de bestraffing door de Synode ten aanzien van de houding van kerkenraad en predikant t.a.v. de bezwaarden terecht is.
C. dat de Synode haar eigen verantwoordelijkheid heeft ten aanzien van de bezwaarden in Gouda, waar kerkenraad en predikant te kort geschoten zijn.
D. dat de kerkenraad in Gouda zodanig uitgebreid dient te worden dat de bezwaarden vertegenwoordigd zullen zijn.
De afgevaardigden spraken hun jawoord uit, er achter te staan, als zulk een verklaring werd ondertekend.

Na een ontkenning van ds. v.d. Berg van enige afwijking die bij hem zou gevonden worden van de leer, las ouderling C. Huisman een akte van losmaking voor, die door de kerkenraad van Gouda reeds op 9 juni 1980 met één stem tegen, was opgemaakt. Volgens deze akte was het besluit om uit het kerkverband te treden reeds op 9 juni genomen, want er wordt in gezegd, dat de kerkenraad van Gouda 'besluit...de gemeente... los te maken van het verband der Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De kerkenraad verklaart hierbij dat deze voorlopige losmaking ingaat op het tijdstip direct voorafgaand aan het in stemming brengen van het al of niet schorsen c.q. afzetten uit het ambt van één of meerdere der kerkenraadsleden van de gemeente Gouda ter welke meerdere vergadering dan ook’.

Duidelijk werd er nu op gewezen, hoe onkerkrechtelijk het was, dat de afgevaardigden uit de Goudse kerkenraad voorwaardelijk aanwezig waren. Zo werd het onjuist geacht zulke afgevaardigden mee te laten beslissen over allerlei andere zaken.
Na breedvoerige bespreking liet Gouda de Synode weten, niet buiten het verband te willen en er zich dan maar bij neer te leggen dat er een tweede groepering te Gouda zou komen. Besloten werd, dat de groep bezwaarde leden voorlopig een afdeling in Gouda van Nieuwerkerk aan den IJssel zou worden.
Op de voortgezette vergadering der Synode op 27 augustus 1980 werd door de voorzitter allereerst de vraag gedaan, daar de vorige maal was geconstateerd, dat niet alle afgevaardigden onvoorwaardelijk aanwezig waren, of de thans aanwezig zijnde afgevaardigden van de classes onvoorwaardelijk met de andere afgevaardigden wensten te vergaderen, daar het anders wenselijk werd geacht dat de secundi de plaats van die afgevaardigden zouden innemen. Ds. v.d. Berg sprak daarna uit, dat wanneer afgevaardigden naar een meerdere vergadering gaan, men mag veronderstellen dat ze volledig op de hoogte zijn. Verder dat een punt van gewicht op de classicale vergaderingen behandeld zal zijn en dat niet de afgevaardigde zijn persoonlijke mening naar voren heeft te brengen, maar de mening van de classis.
De Synode oordeelde dat elke afgevaardigde van de classis zich namens de classis op deze plaats vertegenwoordigd had te zien en conform Gods Woord had te handelen volgens de lastbrief.
Later is gebleken, dat op deze voortgezette vergadering der Synode alle andere zaken zijn afgehandeld in medewerking van ds. J. de Groot en ds. A. Wink als afgevaardigden, die toen tevens al een dergelijke akte van losmaking als Gouda in gereedheid hadden doen brengen.
Op de daarop volgende vergadering van de classis-Oost op 10 september 1980 te Barneveld was een schrijven aanwezig, ondertekend door ds. J. de Groot en ds. A. Wink, dat zij aan de classicale vergadering naar innerlijke overtuiging niet konden deelnemen. Ook de kerkenraden van Rijssen en Veenendaal waren niet aanwezig. Dit was te meer opmerkelijk, waar ds. A. van den Berg met de Goudse kerkenraad wel gewoon verscheen in de vergadering van de classis-West, die 17 september in Gouda gehouden werd. Deze verschillende houding van genoemde leraars maakte, dat het verdere verloop der gebeurtenissen nu ook verschillend was. De classis-Oost stelde 10 september een commissie in om ds. De Groot en ds. Wink in de gelegenheid te stellen de wederzijdse bezwaren broederlijk te bespreken, waartoe zij ook uitgenodigd werden, op 20 november in Barneveld.
Maar op 3 november 1980 deed een mededeling in het R.D. de kerkenraden weten, dat ds. A. van den Berg, ds. J. de Groot en ds. A. Wink de vorige dag een open brief van hun kansels hadden voorgelezen, waarin zij bekend maakten dat zij aan geen enkele vergadering van classis, synode, commissie of dergelijke in het kerkverband meer zouden deelnemen en dat zij besloten hadden zich ‘binnen de grenzen van ons kerkverband tot het uiterste terug te trekken’, omdat zij geen verantwoordelijkheid meer meenden te kunnen dragen voor het huidige functioneren van ons kerkelijk leven. Na het lezen van deze mededeling in het R.D. ontvingen de kerkenraden dit schrijven.
Ondanks herhaald verzoek bleven ds. De. Groot en ds. Wink weg van de vergadering van 20 november. De commissie heeft daarvan verslag moeten uitbrengen op de volgende classis. Een gemotiveerd antwoord was door de commissie naar de beide predikanten verzonden naar aanleiding van de argumenten die zij hadden aangevoerd als reden van hun niet verschijnen. Door ds. F. Mallan is nog persoonlijk contact op genomen met genoemde predikanten, met het verzoek om met ds. M. van Beek nog eens in huis met hen te mogen samenspreken. De datum van dit gesprek werd afgesproken, maar de andere dag lag reeds een brief in de bus, waarin medegedeeld werd, dat men ook voor zulk een gesprek geen bereidheid betoonde.

De classis-Oost heeft toen in een spoedvergadering op 3 december 1980 zich voor de droeve noodzaak geplaatst gezien om uit te spreken, dat de predikanten ds. J. de Groot en ds. A. Wink voor de tijd van drie maanden geschorst dienden te worden. Zonder nog de motivering van de uitspraak van de classis te hebben ontvangen, lieten ds. De. Groot en ds. Wink ons weten, dat zij respectievelijk op 18 juli en 7 augustus een akte van losmaking hadden opgemaakt, waarvan de voorwaarden nu in werking waren getreden. Hierop was de classis genoodzaakt om in een voortgezette vergadering te Barneveld op 13 december een besluit tot afzetting te laten volgen van deze leraars met de ambtsdragers die hen hierin volgden.
Enkele dagen later maakten de kerkenraden van Gouda en Nieuwerkerk (Zld) bekend, dat zij zich aan het kerkverband hadden onttrokken. In de genoemde vier plaatsen waren er echter ook groepen leden, die de kerkenraad niet volgden, omdat zij bij het kerkverband wilden blijven. Begin januari 1981 scheidde Zierikzee zich nog af, daarbij echter weer een eigen weg gaande zonder zich bij de anderen te voegen. In Dinteloord en Middelburg tenslotte trad een deel van kerkenraad en gemeenteleden uit.

Ds. F. Mallan

Dus uit bovenstaande blijkt dat het in Gouda om een leergeschil, en de andere zes gemeenten om een eergeschil gaat . Het meest opmerkelijke is wel dat juist Gouda de tweede gemeente was die terugkeerde tot de GGiN. Laten we hopen dat de gemeenten van Rijssen, Veenendaal, Dinteloord en IJsselmuiden en ds. A. Wink zich ook weer bij de GGiN voegen.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Upquark »

Hartelijk bedankt voor het overtikken. Als ik het goed begrijp is het voornaamste pijnpunt dus 'dat door ds. v.d. Berg inderdaad onderscheid is gemaakt tussen levendmaking en wedergeboorte en dat hij de wedergeboorte pas heeft gesteld bij de geloofskennis van Christus.'. Ik snap er niet veel van, maar evengoed bedankt!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Tiberius »

Heus schreef:Dus uit bovenstaande blijkt dat het in Gouda om een leergeschil, en de andere zes gemeenten om een eergeschil gaat . Het meest opmerkelijke is wel dat juist Gouda de tweede gemeente was die terugkeerde tot de GGiN.
Conclusie is dus, dat mensen sneller over een leergeschil dan over een eergeschil heenstappen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Auto »

Dit topic gaat over de wachter Sions, andere zaken worden verwijderd. Eerdere standpunt van de mods t.a.v. bepaalde ontwikkelingen in een kerkverband dient dit onder vermelding van bron aangemeld te worden. Zaken die zonder bron vermelding worden gepubliceerd worden verwijderd.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Wilhelm »

Dit lijkt ook wel revolutionair ;)
Maar iig mooi stukje van Ds Roos :

www.refdag.nl schreef:
De Wachter Sions
Op de naam Spurgeon wordt „onder ons” nogal eens met een zekere scepsis gereageerd, constateert ds. J. Roos in De Wachter Sions (weekblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland). Hij bespreekt onder meer het boekje ”De stem des bloeds”.
„Spurgeon? De leraar die (...) ook wel de laatste van de puriteinen wordt ge­noemd? Reageert men niet met een zekere scepsis ten opzichte van deze leraar?
Ja, het is ons bekend. (...) Een vooroordeel zonder zijn preken gelezen te hebben is strijdig met Gods Woord. Al gauw wordt gezegd dat hij de mensen aanspoort om in Christus te geloven. Zijn wij als dienstknechten deze aansporing dan niet ver­plicht? We weten wel dat we door bepaalde mensen om die reden in een zeker hokje worden geplaatst. Dat zij dan zo; als wij maar weten naar Gods Woord te zijn, doet be­paalde kritiek ons niet veel.
Overigens, Spurgeon is geen arminiaan, want hij ageert duidelijk tegen hen (46, 60, 61, 133). Verder protes­teert hij krachtig tegen een predikant die had geroepen: „Geloof! Geloof! Geloof!
De mensen verlieten Gods huis, en zeiden: „Ik ben een gelovige.” Echter zij konden geen rekenschap geven van de hoop die in hen was” (89). Spurgeon roept terecht zondaars op tot bekering en geloof, maar voegt er dan wel het volgende aan toe, zoals we bijvoorbeeld op bladzij 104 lezen: „Mag God u helpen om dit te doen, om Christus’ wil” (...) Het is duidelijk dat de prins der predikers C. H. Spurgeon niet de zielenverklaarder J. C. Philpot is. Laatstg­e-noemde is een uitmuntende leraar, die de bevindelijke gangen zo helder heeft omschreven. Spurgeon daarentegen legt de tekst uitvoerig uit, en wijst tevens op de noodzaak om Christus te kennen. Beiden zijn door de Heere geleerd. Gelijk elk vogeltje zingt zoals het ge­bekt is, zo preekt elke leraar naar de genade en gaven die de Heere hem gegeven heeft. We houden zielsveel van Philpot, maar hebben ook Spurgeon hoog. We moeten de ene leraar niet met de andere vergelijken en hem daarom afkeuren. Het is beter om aan de Heere te vragen of Hij de inhoud van de preken aan ons hart wil heiligen.”


Als dit de koers wordt binnen de GGiN, lijkt niets de samenwerking met de GG meer in de weg te staan.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 21 aug 2010, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Gian »

Auto schreef:Dit topic gaat over de wachter Sions, andere zaken worden verwijderd. Eerdere standpunt van de mods t.a.v. bepaalde ontwikkelingen in een kerkverband dient dit onder vermelding van bron aangemeld te worden. Zaken die zonder bron vermelding worden gepubliceerd worden verwijderd.
Dit is echt onleesbaar tegen de blauwe achtergrond

Mooi stukje van ds Roos. Al denk ik wat anders over Philpot.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17575
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Dit lijkt ook wel revolutionair ;)
Maar iig mooi stukje van Ds Roos :

www.refdag.nl schreef:
De Wachter Sions
Op de naam Spurgeon wordt „onder ons” nogal eens met een zekere scepsis gereageerd, constateert ds. J. Roos in De Wachter Sions (weekblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland). Hij bespreekt onder meer het boekje ”De stem des bloeds”.
„Spurgeon? De leraar die (...) ook wel de laatste van de puriteinen wordt ge­noemd? Reageert men niet met een zekere scepsis ten opzichte van deze leraar?
Ja, het is ons bekend. (...) Een vooroordeel zonder zijn preken gelezen te hebben is strijdig met Gods Woord. Al gauw wordt gezegd dat hij de mensen aanspoort om in Christus te geloven. Zijn wij als dienstknechten deze aansporing dan niet ver­plicht? We weten wel dat we door bepaalde mensen om die reden in een zeker hokje worden geplaatst. Dat zij dan zo; als wij maar weten naar Gods Woord te zijn, doet be­paalde kritiek ons niet veel.
Overigens, Spurgeon is geen arminiaan, want hij ageert duidelijk tegen hen (46, 60, 61, 133). Verder protes­teert hij krachtig tegen een predikant die had geroepen: „Geloof! Geloof! Geloof!
De mensen verlieten Gods huis, en zeiden: „Ik ben een gelovige.” Echter zij konden geen rekenschap geven van de hoop die in hen was” (89). Spurgeon roept terecht zondaars op tot bekering en geloof, maar voegt er dan wel het volgende aan toe, zoals we bijvoorbeeld op bladzij 104 lezen: „Mag God u helpen om dit te doen, om Christus’ wil” (...) Het is duidelijk dat de prins der predikers C. H. Spurgeon niet de zielenverklaarder J. C. Philpot is. Laatstg­e-noemde is een uitmuntende leraar, die de bevindelijke gangen zo helder heeft omschreven. Spurgeon daarentegen legt de tekst uitvoerig uit, en wijst tevens op de noodzaak om Christus te kennen. Beiden zijn door de Heere geleerd. Gelijk elk vogeltje zingt zoals het ge­bekt is, zo preekt elke leraar naar de genade en gaven die de Heere hem gegeven heeft. We houden zielsveel van Philpot, maar hebben ook Spurgeon hoog. We moeten de ene leraar niet met de andere vergelijken en hem daarom afkeuren. Het is beter om aan de Heere te vragen of Hij de inhoud van de preken aan ons hart wil heiligen.”


Als dit de koers wordt binnen de GGiN, lijkt niets de samenwerking met de GG meer in de weg te staan.
Kijk hier wordt ik nu echt blij van :) ....en ik heb verwachting dat er meer komt..toch maar een abonnement op "De Wachter Sions" overwegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten