Zien op Christus. Wat is dat eigenlijk?
Re: Zien op Christus. Wat is dat eigenlijk?
Zien op Christus is hetzelfde als geloven.
Waar het mij eigenlijk bijzonder om ging is het moment van het tot geloof komen zelf. Dat is een onherhaalbare gebeurtenis.
Van blind ziende worden, van dood levend worden, als vijand met God verzoend worden is een eenmalige, onherhaalbare gebeurtenis. En daar ligt het punt van vergelijking ook met een huwelijk: je verandert van staat. Als je binnen het huwelijk gemeenschap met elkaar hebt, verandert dat niets meer aan je staat, de gemeenschap vloeit er slechts uit voort.
Zo ook is het een heel verschil of er al sprake is van een Vader-kindrelatie of dat die nog tot stand moet worden gebracht.
Waar het mij eigenlijk bijzonder om ging is het moment van het tot geloof komen zelf. Dat is een onherhaalbare gebeurtenis.
Van blind ziende worden, van dood levend worden, als vijand met God verzoend worden is een eenmalige, onherhaalbare gebeurtenis. En daar ligt het punt van vergelijking ook met een huwelijk: je verandert van staat. Als je binnen het huwelijk gemeenschap met elkaar hebt, verandert dat niets meer aan je staat, de gemeenschap vloeit er slechts uit voort.
Zo ook is het een heel verschil of er al sprake is van een Vader-kindrelatie of dat die nog tot stand moet worden gebracht.
Van bl;ind ziende worden kan ook nog steeds betrekking hebben op het zien van je staat voor God: verloren. Van het zien van je verlorenheid. Op zichzelf kan het dan nog alle kanten op. Maar als dat van de Heere Zelf is, dan zal het op enig moment toch echt komen tot de geloofsovergave dat alleen buiten jezelf in Christus het behoudt ligt en dat je daar gelovig je handen naar uit mag strekken en zeggen: Ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp.Afgewezen schreef:Zien op Christus is hetzelfde als geloven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Als je je bewust wordt van je 'staat' ben je bijbels gezien nog steeds blind.Luther schreef:Van bl;ind ziende worden kan ook nog steeds betrekking hebben op het zien van je staat voor God: verloren. Van het zien van je verlorenheid. Op zichzelf kan het dan nog alle kanten op. Maar als dat van de Heere Zelf is, dan zal het op enig moment toch echt komen tot de geloofsovergave dat alleen buiten jezelf in Christus het behoudt ligt en dat je daar gelovig je handen naar uit mag strekken en zeggen: Ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp.Afgewezen schreef:Zien op Christus is hetzelfde als geloven.
/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
/
Zijn er in de Bijbel ook mensen die Christus 'zien'? En dan bedoel ik na de hemelvaart en niet Paulus.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Johannes, op Patmos.refo schreef:Zijn er in de Bijbel ook mensen die Christus 'zien'? En dan bedoel ik na de hemelvaart en niet Paulus.
/
Volgens mij halen we dingen door elkaar.barjan schreef:je ogen gaan open en je ziet dat je blind bent??? lijkt me ook wel raarfreek schreef:Als je je bewust wordt van je 'staat' ben je bijbels gezien nog steeds blind.
Zien, is 'afzien' van jezelf en met geloofsogen kijken naar Jezus.
Toch?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
- JolandaOudshoorn
JolandaOudshoorn schreef:In welk kader wordt er dan wel eens gezegd: zien is nog geen hebben??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
In het kader van een dwaling. Zien is hebben. Wie de Zoon heeft, die heeft het leven, en wie de Zoon niet heeft, die heeft het eeuwige leven niet. Er is geen tussenweg. Ook bevindelijk mag die er niet zijn. Het is óf in Christus (en dan behouden), óf het is buiten Christus (en het maakt niet uit hoeveel "bevinding" je dan hebt, maar dan lig je nog steeds verloren).JolandaOudshoorn schreef:JolandaOudshoorn schreef:In welk kader wordt er dan wel eens gezegd: zien is nog geen hebben??
/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zeggen toch alleen de bevindelijk gereformeerden (om een bepaald proces aan te duiden in het komen tot Jezus Christus?)JolandaOudshoorn schreef:JolandaOudshoorn schreef:In welk kader wordt er dan wel eens gezegd: zien is nog geen hebben??

Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
memento schreef:In het kader van een dwaling. Zien is hebben. Wie de Zoon heeft, die heeft het leven, en wie de Zoon niet heeft, die heeft het eeuwige leven niet. Er is geen tussenweg. Ook bevindelijk mag die er niet zijn. Het is óf in Christus (en dan behouden), óf het is buiten Christus (en het maakt niet uit hoeveel "bevinding" je dan hebt, maar dan lig je nog steeds verloren).JolandaOudshoorn schreef:JolandaOudshoorn schreef:In welk kader wordt er dan wel eens gezegd: zien is nog geen hebben??
Er staat wie de Zoon heeftdie heeft het leven.
In het verleden kwamen er allemaal voorbeelden van als jij je kind een ijsje belooft dan mag dat kind er toch op vertrouwen etc.
Nu heb ik ook een voorbeeld. Als je iets ziet in de winkel heb je het dan ook al?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wanneer je geestelijk blind ben, zie je geen heerlijkheid in Christus, toch?barjan schreef:wat is dan het blinde? als je ziet dat je blind bent (zegt Freek), wat zie je dan wel (zien) en wat zie je dan niet (blind)Avi schreef:Volgens mij halen we dingen door elkaar.barjan schreef:je ogen gaan open en je ziet dat je blind bent??? lijkt me ook wel raarfreek schreef:Als je je bewust wordt van je 'staat' ben je bijbels gezien nog steeds blind.
Zien, is 'afzien' van jezelf en met geloofsogen kijken naar Jezus.
Toch?