Marnix schreef:Ik zeg ook niet dat we het niet met elkaar eens zijn
Sorry, maar ik zie dit toch voornamelijk als activiteiten die met het 'leven' te maken hebben en niet met de 'leer'.
Wat valt er dan nog wel onder leer? Volgens mij heeft leven heel erg te maken met doen... en dan dus niet zelf dingen leren maar ze in praktijk brengen. In de kerk hoor je onder andere hoe je moet leven, hoe je je naaste kan dienen, hoe je God kan dienen en kan werken in zijn koninkrijk. Als je de kerk uitgaat is het zaak daar wat mee te doen. Toch?
Ik ben van mening dat je leer en leven niet uit elkaar kunt trekken. Beiden vallen m.i. onder de noemer 'geloofsleven'. In het geloofsleven ben je zowel bezig met meer leerstellige zaken (het vergroten, verdiepen van je bijbelkennis) als met de praktische zaken. Kortom, als iemand dag in dag uit met z'n snufferd in de boeken zit zonder ooit z'n hand naar de ander uit te steken, staat het geloofsleven op een laag pitje.
Je kunt wel onderscheid maken tussen dogmatiek en geloofsleven. Dogmatiek is nuttig, maar niet voor iedereen. De onderscheiding: wederkerende en uitgaande daad des geloofs valt m.i. onder de dogmatiek en is hooguit nuttig voor.. ja voor wie eigenlijk, geen idee.
Henriet, ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je dit belangrijk vindt?