Gepreekte bevinding is geen bevindelijke prediking

Wilma van den Berg

Re: Gepreekte bevinding is geen bevindelijke prediking

Bericht door Wilma van den Berg »

....het gaat niet om het hele 'pandengedoe' op aarde maar of we het Pand in de hemel hebben. En dat is niet alleen gebonden bij de GG of welke kerk dan ook...gelukkig maar. Ze zullen komen uit alle geslachten en naties (Openbaring). Laten we ons er niet druk om maken in welke kerk iemand zit, waar hij naar luistert of wat dan ook maar om het zielenheil van onszelf, want dat vergeten we door het bekritiseer zo vaak...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Beste mensen,

Een wellicht wat vergeten forumregel luidt: "Spreek met respect over kerkverbanden".
Ik verzoek u zich daar aan te houden.
Omdat dat niet overal het geval was, heb ik een aantal postings en reacties daarop verwijderd.
Verdere postings waarin deze regel overtreden wordt, worden zonder commentaar verwijderd.

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
refo

Bericht door refo »

jvdg schreef:
-DIA- schreef: Als het leven wijkt is de leer ook snel weg! Hier staat de hele gereformeerde gezindte aan bloot...

-DIA-
Ja, -DIA-, dat is ook mijn voortdurende zorg.
En ik ben de eerste die daaraan schuldig ben.
Het leven kan niet wijken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Affilato

Bericht door Affilato »

refo schreef:Het leven kan niet wijken.
Gelukkig niet! Zolang Gods Woord open gaat is er hoop!
Affilato=Scherp
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
jvdg schreef:
-DIA- schreef: Als het leven wijkt is de leer ook snel weg! Hier staat de hele gereformeerde gezindte aan bloot...

-DIA-
Ja, -DIA-, dat is ook mijn voortdurende zorg.
En ik ben de eerste die daaraan schuldig ben.
Het leven kan niet wijken.
Mee eens! Maar, uit een ander topic:
-DIA- schreef: Stelling 1:
De Gereformeerde Gezindte gaat ten onder aan uiterlijke vorm en orthodoxie waar het Leven uit is...
Het maakt wel verschil wat je onder dat leven/Leven verstaat...
~~Soli Deo Gloria~~
Affilato

Bericht door Affilato »

artistiek schreef:Ik heb het zo te doen met mensen die de 'bevinding' wordt aangepreekt en daarmee zo rustig voort kunnen leven
Het is inderdaad wel erg dat mensen zo nadrukkelijk de bevinding willen horen en aan Gods Woord niet genoeg hebben. Alsof Gods Woord niet vol van gevoel is! Moet je eens lezen wat Petrus allemaal meemaakte en hoe hij zich voelde. Dat is heel aangrijpend.
Zou het te maken hebben met de moderne individualistische denkwijze en het gevoelsleven dat tegenwoordig zo belangrijk is? Religie en gevoel is nogal 'in' tegenwoordig.
Affilato=Scherp
refo

Bericht door refo »

Bedoelt iedereen in de discussie wel hetzelfde?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

artistiek schreef:
Luther schreef:Beste DIA,

Precies de wijze waarop jij discusieert, heb ik aan de kaak willen stellen. In de CGK zijn er nog velen wiens prediking Geest en leven is. En dan gaat het niet alleen over Bewaar het Pand (dat jij ten onrechte vergelijkt met midden en links GG; o, o, wat een onkunde; delen van de CGK-Bw.h.P. zitten tegen OGG aan, maar goed...), maar ook over predikanten die midden in de CGK staan en bijvoorbeeld spreken voor de LCJ.
Midden en links GG is door jouw afgeschreven (wat het ook moge zijn), terwijl jij je waarschijnlijk prettig voelt bij geijkte termen, waar de weg van het volk getekend wordt, zonder dat de HELE gemeente aangesproken wordt.

Kortom: Volgens mij ben jij allergisch voor echte bevindelijke prediking. Prediking waar de tekst zo dicht op het hart gebracht wordt, vanuit de eenheid van de Schrift, dat je gaat bevinden.
Ik heb het zo te doen met mensen die naar gepreekte bevinding staan en daarmee zo rustig voort kunnen leven.
Ik heb het zo te doen met mensen die de 'bevinding' wordt aangepreekt en daarmee zo rustig voort kunnen leven
Inderdaad; die mensen bedoelt Luther juist.
artistiek

Bericht door artistiek »

freek schreef:
artistiek schreef:

Precies de wijze waarop jij discusieert, heb ik aan de kaak willen stellen. In de CGK zijn er nog velen wiens prediking Geest en leven is. En dan gaat het niet alleen over Bewaar het Pand (dat jij ten onrechte vergelijkt met midden en links GG; o, o, wat een onkunde; delen van de CGK-Bw.h.P. zitten tegen OGG aan, maar goed...), maar ook over predikanten die midden in de CGK staan en bijvoorbeeld spreken voor de LCJ.
Midden en links GG is door jouw afgeschreven (wat het ook moge zijn), terwijl jij je waarschijnlijk prettig voelt bij geijkte termen, waar de weg van het volk getekend wordt, zonder dat de HELE gemeente aangesproken wordt.

Kortom: Volgens mij ben jij allergisch voor echte bevindelijke prediking. Prediking waar de tekst zo dicht op het hart gebracht wordt, vanuit de eenheid van de Schrift, dat je gaat bevinden.
Ik heb het zo te doen met mensen die naar gepreekte bevinding staan en daarmee zo rustig voort kunnen leven.
Ik heb het zo te doen met mensen die de 'bevinding' wordt aangepreekt en daarmee zo rustig voort kunnen leven
Luther schreef: Prediking waar de tekst zo dicht op het hart gebracht wordt, vanuit de eenheid van de Schrift, dat je gaat
bevinden.

Het doet me overkomen als dat we haast worden gedwongen te 'bevinden' alsof we dat uit onszelf kunnen. Dus wordt het aangepreekt.
Maar misschien dat Luther voor de duidelijkheid de topic-titel eens helder uitlegt...
freek

Bericht door freek »

artistiek schreef:
freek schreef:
artistiek schreef:

Luther schreef: Prediking waar de tekst zo dicht op het hart gebracht wordt, vanuit de eenheid van de Schrift, dat je gaat
bevinden.

Het doet me overkomen als dat we haast worden gedwongen te 'bevinden' alsof we dat uit onszelf kunnen. Dus wordt het aangepreekt.
Maar misschien dat Luther voor de duidelijkheid de topic-titel eens helder uitlegt...
Je hebt hem goed begrepen. Dat is nou de kracht van bijbelse prediking. Maar inderdaad, die kracht wordt er door veel predikanten wel uit weggenomen.
memento

Bericht door memento »

Precies, het Woord van God gaat (wanneer recht gepredikt) altijd gepaard met de Geest van God. Hetzij om te bekeren, hetzij om te verharden.
artistiek

Bericht door artistiek »

freek schreef: Je hebt hem goed begrepen. Dat is nou de kracht van bijbelse prediking. Maar inderdaad, die kracht wordt er door veel predikanten wel uit weggenomen.
Wat bedoel je precies met 'die kracht' en hoe wordt deze volgens jou uit de prediking weggenomen?
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

memento schreef:Precies, het Woord van God gaat (wanneer recht gepredikt) altijd gepaard met de Geest van God. Hetzij om te bekeren, hetzij om te verharden.
Naar aanleiding van deze opmerking zou ik je willen vragen: verhardt de Geest?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vandaag hoorde ik dit in de prediking van Gods Woord:

...Als het gaat over bevinding, dan zeg ik vanmiddag, dat is niet oud versleten beschimmeld brood uit de kast halen, van nou 30 of 40 jaar geleden, een oud vrouwtje hier en zus en zo. Maar bevinding is, het woord van God mogen ervaren, is een kracht, en een zalige zoete werking en uitwerking, dat er genezing is onder de vleugels van de Zon der gerechtigheid. Endat Hij de moede kracht geeft, en dat Hij vermenigvuldigd de sterkten dien die geen krachten heeft. ...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Johann Gottfried Walther schreef:Vandaag hoorde ik dit in de prediking van Gods Woord:

...Als het gaat over bevinding, dan zeg ik vanmiddag, dat is niet oud versleten beschimmeld brood uit de kast halen, van nou 30 of 40 jaar geleden, een oud vrouwtje hier en zus en zo. Maar bevinding is, het woord van God mogen ervaren, is een kracht, en een zalige zoete werking en uitwerking, dat er genezing is onder de vleugels van de Zon der gerechtigheid. Endat Hij de moede kracht geeft, en dat Hij vermenigvuldigd de sterkten dien die geen krachten heeft. ...
Amen!
Dat is bevindelijke prediking en dat is dus wat anders dan wat velen verstaan onder bevindelijke prediking.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie