Re: Tien aanklachten tegen de kerk.
Geplaatst: 29 dec 2008, 08:59
albion schreef:Bedankt Lassie, ik heb het veranderd.Lassie schreef:Albion je qoute het tekstgedeelte van Wilhelm, wat wil je zeggen?

albion schreef:Bedankt Lassie, ik heb het veranderd.Lassie schreef:Albion je qoute het tekstgedeelte van Wilhelm, wat wil je zeggen?
Toch moet je maar eens goed luisteren hoe hij over de jongere generatie spreekt.albion schreef:Vind je niet dat we dan maar eerst moeten beginnen in de gezinnen? Dat hoort toch ook bij de opvoeding. De kinderen onderwijzen hierin.Wilhelm schreef:
Ook bij ons vinden we allerlei gevoelschristendom, waar gezwegen wordt over de zonden , de doodsstaat van de mens, over Gods deugden , waar zoveel schijn gevonden wordt, waar mensen volgegoten worden met een Godsbeeld wat niet Bijbels is, en op basis van een gevoel afreizen naar de eeuwigheid en daar tot hun schrik zullen zien dat het niet anders dan een zandgrond is waar ze hun geestelijk huis op gebouwd hebben (wie zou niet vrezen?) enz, enz.
Waarschuwen tegen de zonde (wat is zonde (?) hier denkt men o zo verschillend over, maar wat zegt Gods Woord ervan?) De doodsstaat van de mens (wie gelooft daar nog in? We hebben onze goede werken, we kunnen zelf nog wel wat, we moeten tenslotte bij ons zelf beginnen.... Tegenwoordig moeten we vooral iets goeds zien in de mens), Gods deugden... wanneer wordt die benoemd in het gezin?
Goed voorbeeld doet goed volgen. Het is wel zoals P.W. zegt: er is geen kennis. Wie leest er nog van de huidige generatie? En wat wordt er dan gelezen? Schrijvers die het ook maar beredeneren naar hun eigen goeddunken.
Marco schreef:Wil je echt geconfronteerd worden met je eigen kerkgenootschap, lees dan een boekje van Blaauwendraad (en dan niet: "Eindige-elementenmethode voor staafconstructies") als je GerGem bent, of van ds. De Marie als je GKv bent..
Zo lang kerken dwalen moeten ze terechtgewezen worden, wie dat doet is niet belangrijk. Een houding van "we hebben nu wel genoeg kritiek gehoord, laat men er nou maar mee stoppen" lijkt me niet gepast. Die kritiek moet blijven klinken totdat veranderd is wat veranderd moet worden en dat is goed, dat houdt de kerken scherp... laten ze vooral niet denken: Wij zijn er wel. En als men denkt: We weten wel wat er mis is, laat men daar dan wat aan doen, dan houdt de kritiek vanzelf op.jvdg schreef:Moeiteloos uit te breiden tot 100 aanklachten tegen de kerk met een kleine "k".Wilhelm schreef:Indrukwekkend !!
www.cip.nl schreef: In deze videoboodschap heeft Paul Washer het over "Ten Indictments". Hij legt in deze lezing de vinger bij de zere plek van de tegenwoordige kerk. Door sommige mensen wordt deze lezing "historisch genoemd." Niet alleen omdat het een boodschap betreft die het hart van de mens en de gemeente raakt, maar vooral vanwege de ernst die deze boodschap uitdraagt. Dit deel behandelt de eerste drie aanklachten.
- Een praktische ontkenning van de toereikendheid van Bijbel.
- Een onwetendheid van God.
- Het falen om de kwaal van de mens aan te spreken.
De videoboodschap is hier te bekijken
Wat heeft het voor zin om altijd maar weer de kerken aan te klagen.
We weten toch allemaal wel waar het "onze" kerken aan mankeert?
Door steeds maar te hakken en religieus correct te zijn, dienen we het Evangelie echt niet.
En laat ons zeker diegenen die het allemaal zo goed kunnen verwoorden niet prijzen.
In een seculiere variant gezegd: Verbeter de kerk en begin met uzelf.
Ander schreef:Ik heb niet alles gehoord maar één ding viel me wel op:
Hij zei niet: ga mijn preek op een forum bespreken en zorg voor een felle discussie tussen voor- en tegenstanders. Wat hij wél zei: zorg dat je knieën bloeden voor je een reformatie begint!
Ik moet eerlijk zeggen dat de jeugd die ik zie en spreek, op mij geen overweldigende indruk maakt. Niet zodanig dat ik me er als oudere 'beschaamd' over moet voelen.Wilhelm schreef:Toch moet je maar eens goed luisteren hoe hij over de jongere generatie spreekt.
Dat juist zij weer teruggrijpen naar de bronnen. Hij zegt zelfs dat als we boven de 40 zijn deze dingen niet begrijpen , die de jeugd nu wel ziet.
Dit zie je mi in Nederland ook. Veel jeugd is betrokken, zoekt naar de bronnen en komt dan soms met kritische vragen. Dat mag!
Het is ook te begrijpen, de jongeren van nu, die maken veel bewuster de keuze om bij de kerk te blijven dan generaties hiervoor.
De gewoonte vanuit sociaal oogpunt om bij de kerk te blijven is weg, voor veel jongeren is het heden ten dage een veel bewustere keus, waarbij ze zich goed realiseren wat het staan als christen in deze wereld inhoudt, daar worden ze nl dagelijks mee geconfronteerd.
De grote lijdelijkheid die de Reformatorische gezindte bedreigt, is voor al te vinden binnen de middelbare en oudere generaties. Lijdelijkheid en dode rechtzinnigheid, vaak gaat dit samen met een groot stuk materealisme.
En dat is juist de "kwaal" van de midden en oudere generaties!Afgewezen schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat de jeugd die ik zie en spreek, op mij geen overweldigende indruk maakt. Niet zodanig dat ik me er als oudere 'beschaamd' over moet voelen.Wilhelm schreef:Toch moet je maar eens goed luisteren hoe hij over de jongere generatie spreekt.
Dat juist zij weer teruggrijpen naar de bronnen. Hij zegt zelfs dat als we boven de 40 zijn deze dingen niet begrijpen , die de jeugd nu wel ziet.
Dit zie je mi in Nederland ook. Veel jeugd is betrokken, zoekt naar de bronnen en komt dan soms met kritische vragen. Dat mag!
Het is ook te begrijpen, de jongeren van nu, die maken veel bewuster de keuze om bij de kerk te blijven dan generaties hiervoor.
De gewoonte vanuit sociaal oogpunt om bij de kerk te blijven is weg, voor veel jongeren is het heden ten dage een veel bewustere keus, waarbij ze zich goed realiseren wat het staan als christen in deze wereld inhoudt, daar worden ze nl dagelijks mee geconfronteerd.
De grote lijdelijkheid die de Reformatorische gezindte bedreigt, is voor al te vinden binnen de middelbare en oudere generaties. Lijdelijkheid en dode rechtzinnigheid, vaak gaat dit samen met een groot stuk materealisme.
Erg gevat, maar niet terzake.JolandaOudshoorn schreef:En dat is juist de "kwaal" van de midden en oudere generaties!Afgewezen schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat de jeugd die ik zie en spreek, op mij geen overweldigende indruk maakt. Niet zodanig dat ik me er als oudere 'beschaamd' over moet voelen.
Afgewezen schreef:Erg gevat, maar niet terzake.JolandaOudshoorn schreef:En dat is juist de "kwaal" van de midden en oudere generaties!Afgewezen schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat de jeugd die ik zie en spreek, op mij geen overweldigende indruk maakt. Niet zodanig dat ik me er als oudere 'beschaamd' over moet voelen.
Ik herken dit juist heel sterk!Afgewezen schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat de jeugd die ik zie en spreek, op mij geen overweldigende indruk maakt. Niet zodanig dat ik me er als oudere 'beschaamd' over moet voelen.Wilhelm schreef:Toch moet je maar eens goed luisteren hoe hij over de jongere generatie spreekt.
Dat juist zij weer teruggrijpen naar de bronnen. Hij zegt zelfs dat als we boven de 40 zijn deze dingen niet begrijpen , die de jeugd nu wel ziet.
Dit zie je mi in Nederland ook. Veel jeugd is betrokken, zoekt naar de bronnen en komt dan soms met kritische vragen. Dat mag!
Het is ook te begrijpen, de jongeren van nu, die maken veel bewuster de keuze om bij de kerk te blijven dan generaties hiervoor.
De gewoonte vanuit sociaal oogpunt om bij de kerk te blijven is weg, voor veel jongeren is het heden ten dage een veel bewustere keus, waarbij ze zich goed realiseren wat het staan als christen in deze wereld inhoudt, daar worden ze nl dagelijks mee geconfronteerd.
De grote lijdelijkheid die de Reformatorische gezindte bedreigt, is voor al te vinden binnen de middelbare en oudere generaties. Lijdelijkheid en dode rechtzinnigheid, vaak gaat dit samen met een groot stuk materealisme.