Ach... vele laatsten zullen de eersten zijn en vele eersten de laatsten.
Want?cosmo schreef:Daar heb ik slechts één woord voor: belachelijk.Tiberius schreef: Terwijl het bij ons toch echt zo is, dat iemand zonder vaste plaats geacht wordt achterin te wachten tot het lampje 10 minuten voor de dienst aan gaat.
Is jullie predikant zo populair dan?Tiberius schreef:Groot voordeel van dit systeem is, dat niet een horde shoppers de kerk inneemt en de eigen leden geen plaats meer hebben.
Nogal, ja.Josephus schreef:Is jullie predikant zo populair dan?Tiberius schreef:Groot voordeel van dit systeem is, dat niet een horde shoppers de kerk inneemt en de eigen leden geen plaats meer hebben.
Ik kan me zo'n regel wel voorstellen. Jammer eigenlijk dat er zoveel geshopt wordt! Trouw zijn, zelfs in onze kringen is dat al niet meer populairTiberius schreef:Nogal, ja.Josephus schreef:Is jullie predikant zo populair dan?Tiberius schreef:Groot voordeel van dit systeem is, dat niet een horde shoppers de kerk inneemt en de eigen leden geen plaats meer hebben.
Je hoeft toch niet elke dienst te spelen???Hendrikus schreef:Het onderwerp is al vaker ter sprake gekomen, met alle pro's (waren die er? o ja, voor gezinnen met kinderen) en contra's (gastvrijheid, vinnige reacties als je per ongeluk op iemands plaats gaat zitten) van dien.
Ik heb het in het verleden wel meegemaakt, maar was blij dat het afgeschaft werd. Ook in onze huidige gemeente kent men geen verhuurde plaatsen. In de praktijk zitten de meeste mensen wel altijd ongeveer op dezelfde plek, maar men gaat zonder enig probleem een bank verder naar voren of naar achteren als iemand anders op het gebruikelijke plekje blijkt te zitten.
Op mijn plek gaat overigens nooit iemand zitten
Dat is bij ons ook zo. Grappig om te zien dat mensen snel naar "hun" plekje lopen en dan moeten "afremmen" als ze zien dat daar al iemand anders zit.Ariene schreef:Wij hebben op zich geen vaste plaatsen.
toch zit iedereen op een "eigen" plek.
Het is op zich wel grappig om te zien wanneer er "vreemden" in de kerk komen.
Die gaan dan natuurlijk op iemands anders plek zitten.
Vervolgens gaan die mensen ook weer op andermans plek zitten enz.
je merkt toch dat mensen dan even gedesoriënteerd zijn, maar het is goed tegen hospitalisatie!![]()
Ja, inderdaadzusterelly schreef:Dat is bij ons ook zo. Grappig om te zien dat mensen snel naar "hun" plekje lopen en dan moeten "afremmen" als ze zien dat daar al iemand anders zit.Ariene schreef:Wij hebben op zich geen vaste plaatsen.
toch zit iedereen op een "eigen" plek.
Het is op zich wel grappig om te zien wanneer er "vreemden" in de kerk komen.
Die gaan dan natuurlijk op iemands anders plek zitten.
Vervolgens gaan die mensen ook weer op andermans plek zitten enz.
je merkt toch dat mensen dan even gedesoriënteerd zijn, maar het is goed tegen hospitalisatie!![]()
Oke, dus gasten hoeven niet te wachten tot de laatste 10 minuten? Dat je kerkshoppers laat wachten, oke. Of het past bij wat Jezus noemt "de minste willen zijn" vraag ik me af, maar goed, die mensen hadden ook naar eigen gemeente kunnen gaan. Als gasten er maar niet de dupe van zijn....Tiberius schreef:Want?cosmo schreef:Daar heb ik slechts één woord voor: belachelijk.Tiberius schreef: Terwijl het bij ons toch echt zo is, dat iemand zonder vaste plaats geacht wordt achterin te wachten tot het lampje 10 minuten voor de dienst aan gaat.
Ter toelichting: in onze gemeente is een flinke groep die vrije plaatsen wil en anderzijds ook een flinke groep die vaste plaatsen wil. Als compromis is enkele jaren geleden dit bedacht.
Degene die een vaste plaats wil moet gewoon vroeg komen. Als het je niets kan schelen of een vrij plek wil, kom je op een normale tijd.
Als er een bezoeker komt, krijgt hij of zij al snel een plek van de koster. Meestal inderdaad naast wat sociaal ingestelde mensen. ( dat is ook niet iedereen)
Groot voordeel van dit systeem is, dat niet een horde shoppers de kerk inneemt en de eigen leden geen plaats meer hebben.
Wij zijn zelf inderdaad ook wel gewend om -wanneer we in een vreemde kerk komen- even de koster te vragen of de plaatsen vrij zijn.Tiberius schreef:Een kerkdienst is toch in de eerste plaats een samenkomen van de gemeente voor Gods aangezicht.
Niet dat je gasten moet weren, integendeel: ze zijn hartelijk welkom, maar dat is niet het primaire doel van de kerkdienst.
En dan vind ik dit bij ons inderdaad een goede procedure. De koster is bekwaam genoeg om bezoekers en gasten naar een plek te brengen, zonder dat andere mensen zich ergeren als hun vaste plaats bezet is.