Vaste plaatsen?

Bestaat er de mogelijkheid om een vaste zitplaats te kopen in je gemeente?

Ja, maak er geen gebruik van
0
Geen stemmen
Ja, maak er gebruik van
0
Geen stemmen
Nee, maar zit wel altijd op hetzelfde stekkie
12
33%
Nee, bestaat niet in onze kerk
21
58%
Nee, maar gasten moeten vragen welke plaats vrij is
3
8%

Totaal aantal stemmen: 36

Marnix

Re: Vaste plaatsen?

Bericht door Marnix »

Nou.. uw vriendelijkheid zei alle mensen bekend... weest gastvrij. :)

Ach... vele laatsten zullen de eersten zijn en vele eersten de laatsten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ergens kwam een buitenkerkelijk meisje voor het eerst in de kerk. Zij ging zitten op de eerste de beste plaats die zij ontdekte. De duivels knarsetandden van spijt, maar gaven de moed nog niet op: Er zat een "christen" naast haar.

De engelen stemden hun violen al voor ´t feestconcert, toen de buurman van het meisje haar aansprak: "Dat gaat zomaar niet, juffrouw". Ze was op een gereserveerde plaats gaan zitten. De engelen lieten de bazuinen vallen, die zij al aan hun mond hadden gezet. Ze dachten: Als de dominee, toen deze man als klein kind naar het doopvont gebracht werd, nu ook eens gezegd had: "Dat gaat zomaar niet" - Neemt u me niet kwalijk, zei het meisje, Ik ben nog nooit in de kerk geweest. Ja zei de buurman, dat kan ik wel aan u zien!

Toen verborgen de engelen hun gelaat. Het meisje liep de kerk uit. Niemand liep haar achterna. Haar buurman boog zijn hoofd voor het stille gebed.

Feestconcert in de hel.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Josephus

Bericht door Josephus »

Afbeelding
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:
Tiberius schreef: Terwijl het bij ons toch echt zo is, dat iemand zonder vaste plaats geacht wordt achterin te wachten tot het lampje 10 minuten voor de dienst aan gaat.
Daar heb ik slechts één woord voor: belachelijk.
Want?

Ter toelichting: in onze gemeente is een flinke groep die vrije plaatsen wil en anderzijds ook een flinke groep die vaste plaatsen wil. Als compromis is enkele jaren geleden dit bedacht.
Degene die een vaste plaats wil moet gewoon vroeg komen. Als het je niets kan schelen of een vrij plek wil, kom je op een normale tijd.
Als er een bezoeker komt, krijgt hij of zij al snel een plek van de koster. Meestal inderdaad naast wat sociaal ingestelde mensen. ( dat is ook niet iedereen ;) )
Groot voordeel van dit systeem is, dat niet een horde shoppers de kerk inneemt en de eigen leden geen plaats meer hebben.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Groot voordeel van dit systeem is, dat niet een horde shoppers de kerk inneemt en de eigen leden geen plaats meer hebben.
Is jullie predikant zo populair dan?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Groot voordeel van dit systeem is, dat niet een horde shoppers de kerk inneemt en de eigen leden geen plaats meer hebben.
Nogal, ja.
Ik kan me dat zeer wel voorstellen, maar dat valt buiten de scope van dit topic.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Nogal, ja.
Ik kan me zo'n regel wel voorstellen. Jammer eigenlijk dat er zoveel geshopt wordt! Trouw zijn, zelfs in onze kringen is dat al niet meer populair ;(
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lassie

Bericht door Lassie »

ach, bij ons is het altijd een verrassing wie er preekt. Staat nergens gepubliceerd. Wel overigens vaak onze eigen predikant. HEERLIJK.

En bij ons? heerlijk geen vaste zit plaatsen, hebben we stoelen te weinig? dan zitten de kids op de tribune en achterin de zaal staan tafels waar men op gaat zitten. :jongle
Ariene

Bericht door Ariene »

Wij hebben op zich geen vaste plaatsen.
toch zit iedereen op een "eigen" plek.
Het is op zich wel grappig om te zien wanneer er "vreemden" in de kerk komen.
Die gaan dan natuurlijk op iemands anders plek zitten.
Vervolgens gaan die mensen ook weer op andermans plek zitten enz.
je merkt toch dat mensen dan even gedesoriënteerd zijn, maar het is goed tegen hospitalisatie! :super

Ik vind het prettig om gewoon een plekje te hebben.
bij ons past alles precies en ik wil mijn gezin heel graag bij me hebben.

Daarnaast ben ik in Urk geweest, maar daar wordt je inderdaad (bijna) de bank uit gekeken.
(In één kerk dan)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:Het onderwerp is al vaker ter sprake gekomen, met alle pro's (waren die er? o ja, voor gezinnen met kinderen) en contra's (gastvrijheid, vinnige reacties als je per ongeluk op iemands plaats gaat zitten) van dien.
Ik heb het in het verleden wel meegemaakt, maar was blij dat het afgeschaft werd. Ook in onze huidige gemeente kent men geen verhuurde plaatsen. In de praktijk zitten de meeste mensen wel altijd ongeveer op dezelfde plek, maar men gaat zonder enig probleem een bank verder naar voren of naar achteren als iemand anders op het gebruikelijke plekje blijkt te zitten.
Op mijn plek gaat overigens nooit iemand zitten :haha
Je hoeft toch niet elke dienst te spelen???
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Ariene schreef:Wij hebben op zich geen vaste plaatsen.
je merkt toch dat mensen dan even gedesoriënteerd zijn, maar het is goed tegen hospitalisatie! :super
Dat is bij ons ook zo. Grappig om te zien dat mensen snel naar "hun" plekje lopen en dan moeten "afremmen" als ze zien dat daar al iemand anders zit. :)
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Ariene

Bericht door Ariene »

zusterelly schreef:
Ariene schreef:Wij hebben op zich geen vaste plaatsen.
Dat is bij ons ook zo. Grappig om te zien dat mensen snel naar "hun" plekje lopen en dan moeten "afremmen" als ze zien dat daar al iemand anders zit. :)
Ja, inderdaad :haha
Zeker als de man of vrouw dan later binnenkomt.
Ze stoppen bij de bank, zien dan dat er iemand anders zit, en kijken dan hulpeloos rond...Waar zitten ze dan?
Gelukkig is er altijd wel een gemeentelid die het tafereel gevolgd heeft en even helpt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
cosmo schreef:
Tiberius schreef: Terwijl het bij ons toch echt zo is, dat iemand zonder vaste plaats geacht wordt achterin te wachten tot het lampje 10 minuten voor de dienst aan gaat.
Daar heb ik slechts één woord voor: belachelijk.
Want?

Ter toelichting: in onze gemeente is een flinke groep die vrije plaatsen wil en anderzijds ook een flinke groep die vaste plaatsen wil. Als compromis is enkele jaren geleden dit bedacht.
Degene die een vaste plaats wil moet gewoon vroeg komen. Als het je niets kan schelen of een vrij plek wil, kom je op een normale tijd.
Als er een bezoeker komt, krijgt hij of zij al snel een plek van de koster. Meestal inderdaad naast wat sociaal ingestelde mensen. ( dat is ook niet iedereen ;) )
Groot voordeel van dit systeem is, dat niet een horde shoppers de kerk inneemt en de eigen leden geen plaats meer hebben.
Oke, dus gasten hoeven niet te wachten tot de laatste 10 minuten? Dat je kerkshoppers laat wachten, oke. Of het past bij wat Jezus noemt "de minste willen zijn" vraag ik me af, maar goed, die mensen hadden ook naar eigen gemeente kunnen gaan. Als gasten er maar niet de dupe van zijn....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een kerkdienst is toch in de eerste plaats een samenkomen van de gemeente voor Gods aangezicht.
Niet dat je gasten moet weren, integendeel: ze zijn hartelijk welkom, maar dat is niet het primaire doel van de kerkdienst.

En dan vind ik dit bij ons inderdaad een goede procedure. De koster is bekwaam genoeg om bezoekers en gasten naar een plek te brengen, zonder dat andere mensen zich ergeren als hun vaste plaats bezet is.
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:Een kerkdienst is toch in de eerste plaats een samenkomen van de gemeente voor Gods aangezicht.
Niet dat je gasten moet weren, integendeel: ze zijn hartelijk welkom, maar dat is niet het primaire doel van de kerkdienst.

En dan vind ik dit bij ons inderdaad een goede procedure. De koster is bekwaam genoeg om bezoekers en gasten naar een plek te brengen, zonder dat andere mensen zich ergeren als hun vaste plaats bezet is.
Wij zijn zelf inderdaad ook wel gewend om -wanneer we in een vreemde kerk komen- even de koster te vragen of de plaatsen vrij zijn.
Vaak krijg je dan ook wel een aanwijzing waar je kan gaan zitten.
Gesloten