Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door Erasmiaan »

Klaio schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Goed, dan slaan we punt 2 even over. Dan zijn er blijkbaar nog genoeg punten die wel aanspreken.
Je begrijpt me niet: ik wil graag de kritiek helder hebben. Ik denk dat Afgewezen een voorbeeld in haar hoofd heeft wat haar punt kan verduidelijken.

Overigens doet bij ons in de gemeente geen der kritiekpunten opgeld. Gelukkig!
Punt 1 is in elk geval wel op jou van toepassing door het schrijven van je laatste zin...
Niet wat betreft het kerkelijke leven hoor. Ik ben slechts lid, geen ambtsdrager.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:Goed, dan slaan we punt 2 even over. Dan zijn er blijkbaar nog genoeg punten die wel aanspreken.
Je begrijpt me niet: ik wil graag de kritiek helder hebben. Ik denk dat Afgewezen een voorbeeld in haar hoofd heeft wat haar punt kan verduidelijken.

Overigens doet bij ons in de gemeente geen der kritiekpunten opgeld. Gelukkig!
Ik snap het best. Maar het gaat niet over een casus.

En die laatste zin jok je.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door Afgewezen »

Om even op punt 2. in te gaan:
Als ik op zaterdag jl. via de EO dr. Verboom hoor, als ik dr. Peels hoor en als ik dr. Van Ruler hoor, dan weet ik precies wat ik mis in de GG.
Deze sprekers gaan de diepte in, trekken lijnen door, spreken over Gods almacht, heiligheid én liefde, zoals daar in de Schrift over wordt gesproken.
Dat mis ik in het algemeen in GG-preken. Daar wordt de Bijbel vaak als een boek met anekdotes behandeld. Dit maakte Jakob mee, Jozef, Esther, noem maar op, nou, dat maakt Gods kind nu óók mee. Klaar. Vaak komen de dieptedimensies niet of nauwelijks aan bod.
Misschien kan iemand anders het beter verwoorden dan ik het nu doe, dan hoor ik dat graag.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door cosmo »

Afgewezen schreef:Om even op punt 2. in te gaan:
Als ik op zaterdag jl. via de EO dr. Verboom hoor, als ik dr. Peels hoor en als ik dr. Van Ruler hoor, dan weet ik precies wat ik mis in de GG.
Deze sprekers gaan de diepte in, trekken lijnen door, spreken over Gods almacht, heiligheid én liefde, zoals daar in de Schrift over wordt gesproken.
Dat mis ik in het algemeen in GG-preken. Daar wordt de Bijbel vaak als een boek met anekdotes behandeld. Dit maakte Jakob mee, Jozef, Esther, noem maar op, nou, dat maakt Gods kind nu óók mee. Klaar. Vaak komen de dieptedimensies niet of nauwelijks aan bod.
Misschien kan iemand anders het beter verwoorden dan ik het nu doe, dan hoor ik dat graag.
Dat komt omdat predikanten op een andere basis dan opleiding worden geselecteerd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door Afgewezen »

cosmo schreef:Dat komt omdat predikanten op een andere basis dan opleiding worden geselecteerd.
Onze predikant heeft een universitaire theologische studie achter de rug. En hij is niet de enige...
Het heeft meer te maken met een gebrek aan bezieling, volgens mij. De door mij genoemde personen tonen een grote liefde voor de Bijbel, zijn daar mee bezig, graven erin. Dát mis ik bij velen van de GG-predikanten.
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door Klaio »

Afgewezen schreef:
cosmo schreef:Dat komt omdat predikanten op een andere basis dan opleiding worden geselecteerd.
Onze predikant heeft een universitaire theologische studie achter de rug. En hij is niet de enige...
Het heeft meer te maken met een gebrek aan bezieling, volgens mij. De door mij genoemde personen tonen een grote liefde voor de Bijbel, zijn daar mee bezig, graven erin. Dát mis ik bij velen van de GG-predikanten.
De liefde voor de Schrift zal er bij hen ook ongetwijfeld zijn, maar ze verwachten eigenlijk niet er iets nieuws meer uit op te diepen. Alles ligt al vast, in Schrift én belijdenis. Dat is funest voor eerlijke en onbevangen Schriftstudie onder inwachting van de leiding van de Heilige Geest, Die in ALLE waarheid leidt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Goed, dan slaan we punt 2 even over. Dan zijn er blijkbaar nog genoeg punten die wel aanspreken.
Je begrijpt me niet: ik wil graag de kritiek helder hebben. Ik denk dat Afgewezen een voorbeeld in haar hoofd heeft wat haar punt kan verduidelijken.

Overigens doet bij ons in de gemeente geen der kritiekpunten opgeld. Gelukkig!
Ik snap het best. Maar het gaat niet over een casus.

En die laatste zin jok je.
Denk je dan dat Erasmiaan het niet gelukkig vindt dat in zijn gemeente geen der kritiekpunt opgeld doet? :huhu
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door Afgewezen »

Klaio schreef:De liefde voor de Schrift zal er bij hen ook ongetwijfeld zijn, maar ze verwachten eigenlijk niet er iets nieuws meer uit op te diepen. Alles ligt al vast, in Schrift én belijdenis. Dat is funest voor eerlijke en onbevangen Schriftstudie onder inwachting van de leiding van de Heilige Geest, Die in ALLE waarheid leidt.
Dat zou wel eens kunnen. Eigenlijk weten ze dan zelf niet meer hoe 'n goudmijn de Schrift is. Ik kan zoiets in elk geval aan onze eigen predikant merken.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door Zeemeeuw »

@ Afgewezen. Elders op dit forum merkte u terecht op dat er in de Gereformeerde Gemeenten een bloeiend geestelijk leven geweest is. Ook ds. M. Golverdingen heeft daar in zijn publicaties op gewezen. Daarbij moeten we dan volgens hem met name denken aan de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw. Ook wijlen ds. W.C. Lamain heeft veel over deze periode geschreven en als ik dat lees dan vraag ik mij ook af 'waar de genade van de oude tijd mag wezen'. Echter, ik kan niet begrijpen dat u de oplossing meent te moeten zoeken in een prediking in de lijn van dr. Verboom, Peels en Van Ruler. Althans in de periode waarin we een bloeiend geestelijk leven mogen waarnemen werd er mijns inziens bepaald niet op dergelijke wijze gepreekt!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Goed, dan slaan we punt 2 even over. Dan zijn er blijkbaar nog genoeg punten die wel aanspreken.
Je begrijpt me niet: ik wil graag de kritiek helder hebben. Ik denk dat Afgewezen een voorbeeld in haar hoofd heeft wat haar punt kan verduidelijken.

Overigens doet bij ons in de gemeente geen der kritiekpunten opgeld. Gelukkig!
Ik snap het best. Maar het gaat niet over een casus.

En die laatste zin jok je.
Je tweede zin blijkt dus niet waar te zijn, ziende op Afgewezen haar antwoord. Maar wie ben jij dat je durft te zeggen dat ik lieg? Ik houd niet van liegen en ook niet om van liegen beticht te worden.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door cosmo »

Erasmiaan schreef: Je tweede zin blijkt dus niet waar te zijn, ziende op Afgewezen haar antwoord. Maar wie ben jij dat je durft te zeggen dat ik lieg? Ik houd niet van liegen en ook niet om van liegen beticht te worden.
Niemand maakt jou uit voor leugenaar, maar het kan natuurlijk zijn dat bepaalde zaken niet door jou worden waargenomen. Ik vind het zeer plausibel dat in jouw gemeente op één van de genoemde punten iets loos is. Dat is namelijk in iedere gemeente zo, tenzij je lid bent van een perfecte gemeente zonder zondaren.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door Afgewezen »

Zeemeeuw schreef:@ Afgewezen. Elders op dit forum merkte u terecht op dat er in de Gereformeerde Gemeenten een bloeiend geestelijk leven geweest is. Ook ds. M. Golverdingen heeft daar in zijn publicaties op gewezen. Daarbij moeten we dan volgens hem met name denken aan de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw. Ook wijlen ds. W.C. Lamain heeft veel over deze periode geschreven en als ik dat lees dan vraag ik mij ook af 'waar de genade van de oude tijd mag wezen'. Echter, ik kan niet begrijpen dat u de oplossing meent te moeten zoeken in een prediking in de lijn van dr. Verboom, Peels en Van Ruler. Althans in de periode waarin we een bloeiend geestelijk leven mogen waarnemen werd er mijns inziens bepaald niet op dergelijke wijze gepreekt!
Tja Zeemeeuw, ik snap wat je bedoelt. Maar het is opvallend dat die 'lichte' hoogleraren toch op een voorbeeldige manier met de Bijbel bezig zijn en daar méér van weten te zeggen dat menig 'bevindelijk' predikant.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door cosmo »

Afgewezen schreef: Tja Zeemeeuw, ik snap wat je bedoelt. Maar het is opvallend dat die 'lichte' hoogleraren toch op een voorbeeldige manier met de Bijbel bezig zijn en daar méér van weten te zeggen dat menig 'bevindelijk' predikant.
Ik vind dat niet zo vreemd. Het blijft nu eenmaal zo dat er in bepaalde kringen mensen predikant worden die niet in staat zijn op academisch niveau te functioneren (wat geen diskwalificatie is). Van deze mensen mag je niet verwachten dat zij beschikken over een helicopterview en derhalve bepaalde verbanden kunnen leggen en in staat zijn om bepaalde visies te begrijpen en toe te passen in hun prediking.

Wellicht zijn deze mensen kanjers in het pastoraat, dat is minstens zo waardevol. Echter, zo lang niet wordt erkend dat er sprake is van een groot niveauverschil tussen predikanten en men bewust of onbewust van iedere predikant hetzelfde verlangd in de prediking qua stijl of diepgang, dan zullen predikanten altijd langs dezelfde meetlat beoordeeld worden. Zet mensen in waar hun kwaliteiten liggen en verlang niet van iedere predikant dat hij minimaal één keer per zondag preekt.

Het besef dat predikanten mensen zijn die niet over een surplus aan kwaliteit beschikken, is mijns inziens de eerste stap.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door Afgewezen »

Zoals ik al zei, zijn er bestudeerde predikanten in onze kring, die er echter niet veel van bakken.
En niet iedereen hoeft op hetzelfde niveau te preken. Maar ook bij 'eenvoudiger' predikanten kan er bezieling aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Zoals ik al zei, zijn er bestudeerde predikanten in onze kring, die er echter niet veel van bakken.
En niet iedereen hoeft op hetzelfde niveau te preken. Maar ook bij 'eenvoudiger' predikanten kan er bezieling aanwezig zijn.
Vaak juist bij "eenvoudiger" predikanten...

Als Hij de vissers roept geeft Hij ook het niveau.
Plaats reactie