Rokerskerk

astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Rokerskerk

Bericht door astroguy »

Marnix schreef:
MarthaMartha schreef:
Lassie schreef:waarom kippenvel krijgen?
Hiervan:
De Rokerskerk "bedrijft haar religie vanuit de goddelijke drie-eenheid van rook, vuur en as en vereert haar god door in de kerk roken".
Hm men heeft dit puur om juridische redenen gedaan... en om het een beetje te onderbouwen een dergelijk statement bedacht. Niemand zal dat verder serieus nemen... maar ja, het blijven rokende totempalen, die dingen :)

Astroguy, dat verbod was er in Nederland ook al lang. De horeca werd echter buiten schot gehouden. Ik weet niet hoe het in Zuid-Afrika is, of daar in cafe's en restaurants roken ook verboden is? In de meeste landen mag dit wel of is dit pas recent afgeschaft. Maar goed, als het altijd heeft gemogen en nu opeens niet meer kan ik me voorstellen dat dat voor mensen erg wennen is, helemaal voor verslaafden. Het went wel, het kost alleen even tijd.
In ZA was de horeca er vanaf het begin bij betrokken. Zij moesten toen direct voorziening maken voor aparte rokershollen (tempels in alkmaar..). Meestal is dat dan buiten op het terras en een kleine afgesloten ruimte ergens binnen.Want ook in de Zuid Afrikaanse winter is het niet comfortable om buiten te zitten. Ik weet niet beter meer dan dat het algemeen aanvaard is en feitelijk ergende ik me redelijk als ik weer eens op bezoek was in Engeland of Nederland dat ik me tijdens het eten weer moest begeven in de rook en zo minder van m'n eten kon genieten. En als ik dan zei dat een ontwikkelingsland als ZA dat verboden had, dan kwamen de gezichten op stormstandje te staan.
Atze
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Rokerskerk

Bericht door Marnix »

En daar heeft toendertijd niemand moeilijk over gedaan? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Rokerskerk

Bericht door astroguy »

Marnix schreef:En daar heeft toendertijd niemand moeilijk over gedaan? :)
Voor zover ik het kan herinneren nooit. Sterker de kroegen en restaurants kregen veel meer bezoekers dan tevoren. m.a.w. de niet rokers voelden zich vrijer om te komen.
Atze
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Rokerskerk

Bericht door Marnix »

In West-Europa ligt dat wat anders schijnt de horeca er wel onder te lijden... op 1 land na... (laatst een overzichtje in een krant gezien). Het cafeetje waar ik af en toe nog wel eens wat drink is de laatste tijd ook erg leeg. Wel leuk is dat je wat meer een terras-cultuur krijgt, als het even mogelijk is gaan veel mensen nu buiten zitten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Rokerskerk

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:In West-Europa ligt dat wat anders schijnt de horeca er wel onder te lijden... op 1 land na...
Dat is dan zeker een warm land?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Rokerskerk

Bericht door Marnix »

Nee volgens mij was het in Scandinavie ofzo. Opmerkelijk he.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Rokerskerk

Bericht door Marco »

Marnix schreef:Nee volgens mij was het in Scandinavie ofzo. Opmerkelijk he.
Volgens mij was het in wel meer West-Europese landen zo dat de Horeca er uiteindelijk op vooruit ging.
Als dat in Nederland niet zo is, hebben ze het misschien wel gewoon aan zichzelf te wijten: Er is zó hard geroepen dat het minder gezellig zou gaan worden dat niemand nog zin heeft om een glaasje te gaan drinken...
Jansenius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 jul 2008, 12:55

Re: Rokerskerk

Bericht door Jansenius »

MarthaMartha schreef:
Lassie schreef:waarom kippenvel krijgen?
Hiervan:
De Rokerskerk "bedrijft haar religie vanuit de goddelijke drie-eenheid van rook, vuur en as en vereert haar god door in de kerk roken".
De Rokerskerk valt ook onder de Nederlandse wetgeving. Daarin staat dat personeel recht heeft op een rookvrije werkplek - dus ook het rokerskerkpersoneel. Kansloos en misplaatst dus.

Ik zou er geen kippenvel van krijgen, eerder medelijden: dat mensen zo sneu kunnen doen vanwege een sigaret.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Rokerskerk

Bericht door jvdg »

Jansenius schreef:
MarthaMartha schreef:
Lassie schreef:waarom kippenvel krijgen?
Hiervan:
De Rokerskerk "bedrijft haar religie vanuit de goddelijke drie-eenheid van rook, vuur en as en vereert haar god door in de kerk roken".
De Rokerskerk valt ook onder de Nederlandse wetgeving. Daarin staat dat personeel recht heeft op een rookvrije werkplek - dus ook het rokerskerkpersoneel. Kansloos en misplaatst dus.

Ik zou er geen kippenvel van krijgen, eerder medelijden: dat mensen zo sneu kunnen doen vanwege een sigaret.
Klaarblijkelijk weet jij niet wat verslaving inhoudt.
Als je dat wist, zou je begrijpen dat een verslaafde het moeilijk heeft als aan die verslaving niet kan worden voldaan.
Jansenius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 jul 2008, 12:55

Re: Rokerskerk

Bericht door Jansenius »

Dergelijke mensen moeten hulp zoeken om van hun verslaving af te komen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Rokerskerk

Bericht door Mister »

Jansenius schreef:Dergelijke mensen moeten hulp zoeken om van hun verslaving af te komen.
Blijkbaar heb je er dus geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Rokerskerk

Bericht door memento »

Mister schreef:
Jansenius schreef:Dergelijke mensen moeten hulp zoeken om van hun verslaving af te komen.
Blijkbaar heb je er dus geen ervaring mee.
Toch ben ik het wel met Jansenius eens. Een christen behoort vrij te zijn. En als een verslaving zó sterk is dat je zo afhankelijk bent als jvdg beschrijft, dan ben je niet vrij. Met de vroege kerkvaders (bv Augustinus) hou ik het erop dat een verslaving erg slecht is voor het geestelijke leven...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Rokerskerk

Bericht door Mister »

memento schreef:
Mister schreef:
Jansenius schreef:Dergelijke mensen moeten hulp zoeken om van hun verslaving af te komen.
Blijkbaar heb je er dus geen ervaring mee.
Toch ben ik het wel met Jansenius eens. Een christen behoort vrij te zijn. En als een verslaving zó sterk is dat je zo afhankelijk bent als jvdg beschrijft, dan ben je niet vrij. Met de vroege kerkvaders (bv Augustinus) hou ik het erop dat een verslaving erg slecht is voor het geestelijke leven...
Absoluut helemaal mee eens. Vriend Jansenius praat er makkelijk over met zijn one-liners. Als je een verslaving hebt gehad (zoals ik) dan weet je dat het allemaal niet zo heel gemakkelijk is. Daarom zou een tikje meer begrip wel op z'n plaats zijn.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Rokerskerk

Bericht door jvdg »

Ik bespeur hovaardigheid bij diegenen die niet weten wat (rook-)verslaving is.

Voor diegenen is het makkelijk de zwakken te veroordelen, zonder dat ze zelf beseffen onder en van andere zonden slaven te zijn.
Vul het zelf maar in......
Jansenius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 jul 2008, 12:55

Re: Rokerskerk

Bericht door Jansenius »

Mister schreef:
Jansenius schreef:Dergelijke mensen moeten hulp zoeken om van hun verslaving af te komen.
Blijkbaar heb je er dus geen ervaring mee.
Ik denk dat mijn ervaring met verslaafden groot genoeg is.
Plaats reactie