Bezorgheids-topic Heartcry en kerken.
Re: Bezorgheids-topic Heartcry en kerken.
We zouden niet op de persoon spelen, dacht ik... 

Als jij nou eens het goede voorbeeld gaf en je energie niet steeds steekt in het verdacht maken van HeartCry?Bert Mulder schreef:En laat men die energie gebruiken om de kerken te beteren, zoals Christus in Zijn Woord gebiedt!
~~Soli Deo Gloria~~
Tjonge, mag dit topic dicht?? 

- jakobmarin
Ik beluister de laatste weken de avonden van http://www.jijdaar.nl, waar vanalles (s)preekt. Van ds Bottenbley tot ds Budding en van Henk Binnendijk tot Nico van der Voet en Ben Hobrink. Dit wordt goed bezocht door overwegend reformatorische jongeren, die dit in hun eigen gemeente blijkbaar niet horen.
Ik moet zeggen dat ik de lezingen waardeer! Zo zie ik HeartCry ook. Het komt niet IN PLAATS van je eigen plaatselijke gemeente, maar je bezoekt het gewoon ERBIJ.
Je leest toch ook boeken van niet-refo's, maar bijv. van de baptisten Spurgeon en Bunyan, en daar is toch ook niets mis mee?
Ik moet zeggen dat ik de lezingen waardeer! Zo zie ik HeartCry ook. Het komt niet IN PLAATS van je eigen plaatselijke gemeente, maar je bezoekt het gewoon ERBIJ.
Je leest toch ook boeken van niet-refo's, maar bijv. van de baptisten Spurgeon en Bunyan, en daar is toch ook niets mis mee?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Je kunt toch ook zonder snauwen grauwen met elkaar 'praten' ?Hendrikus schreef:Als jij nou eens het goede voorbeeld gaf en je energie niet steeds steekt in het verdacht maken van HeartCry?Bert Mulder schreef:En laat men die energie gebruiken om de kerken te beteren, zoals Christus in Zijn Woord gebiedt!

En Bert, ik ben echt heel bezorgd over kerken, die geen aanbod hebben aan alle hoorders, die onder het Woord zitten.
Er is zoveel mis in de kerk.
Dat moeten we toch onder ogen zien.

Er is zoveel mis in de kerk.
Dat moeten we toch onder ogen zien.

Jij vindt dat daar niets mis mee is. Nee, ik ook niet. Maar het is nog geen twee weken geleden dat onze geachte postbode hier schreefjakobmarin schreef:Dit wordt goed bezocht door overwegend reformatorische jongeren, die dit in hun eigen gemeente blijkbaar niet horen.
Zo zie ik HeartCry ook. Het komt niet IN PLAATS van je eigen plaatselijke gemeente, maar je bezoekt het gewoon ERBIJ.
en daarin staat hij niet alleen.de postbode schreef:JijDaar een goede zaak? Ik wel eens gehoord dat het gestart vanwege een kritische houding op Ger.Gem. Is dat wel zo goed dan?
Toen JijDaar nog geen JijDaar heette, belegden ze ook al avonden. En daar gebeurde het dat ouderlingen van de GG bij het gebouw stonden te kijken wie er van hun schaapjes naar binnen gingen. Die kregen naderhand huisbezoek met een vermanend woord, want dáár hoorden ze niet te komen!
En we zijn toch ook de brief van de GG Terwolde-De Vecht nog niet vergeten, waarin de ouders vermaand werden hun kinderen verre te houden van de JijDaar-avonden?
Jakobmarin, je stelt het als een tamelijk vanzelfsprekende zaak dat we ook eens luisteren naar mensen van buiten ons eigen kleine kringetje. Maar zo vanzelfsprekend ís dat niet! We zien het hier op het forum gebeuren - en ik vind het intriest: wat de één tot rijke zegen is, wordt door de ander verdacht gemaakt en zonder het expliciet te zeggen bijna gewaarmerkt als duivelswerk

~~Soli Deo Gloria~~
Weet je, als we alleen maar 'bekken'
in plaats van inhoudelijk met elkaar van gedachten wisselen... dan kan deze topic toch maar beter op slot?

- JolandaOudshoorn
Ik denk dat we kritisch naar ons zelf moeten kijken. Als kerk: waarom gaan er zovelen naar heart-cry (of iets anders)? wat missen wij? waarin schieten wij tekort? Maar ook de stichtingen (zoals heart-cry en jijdaar): trekken wij niet teveel de mensen los van hun eigen gemeente? hoe kunnen wij hen terug zenden in hun eigen gemeente?
Als de kerken het nu bij hun eigen vraagstellingen houden en de stichtingen ook, dan is er heel veel gebekvecht al uit de wereld!
Als de kerken het nu bij hun eigen vraagstellingen houden en de stichtingen ook, dan is er heel veel gebekvecht al uit de wereld!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Zucht... het is geen kerk dus is het niet goed.... Wat er gebeurt maakt verder niet uit...dat mensen er door gesticht worden doet niet ter zake...
Jammer dat die "engel van het licht" hier ook zoveel verdeeldheid zaait. God werkt, dus probeert hij het naar beneden te halen. Daarom verbaast zware tegenstand, juist vanuit de kerken, tegen dit soort zaken, me niks...
Ach, we zijn zo bang voor ons eigen hachje... We zien het als kerkverbanden gelijk als concurrentie als God buiten de kerk aan het werk is. Zo jammer. Ik hoop dat Jezus snel terugkomt.
Jammer dat die "engel van het licht" hier ook zoveel verdeeldheid zaait. God werkt, dus probeert hij het naar beneden te halen. Daarom verbaast zware tegenstand, juist vanuit de kerken, tegen dit soort zaken, me niks...
Ach, we zijn zo bang voor ons eigen hachje... We zien het als kerkverbanden gelijk als concurrentie als God buiten de kerk aan het werk is. Zo jammer. Ik hoop dat Jezus snel terugkomt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Heartcry conferentie mei 2008
Volgens mij begint Freek met zijn berichtgeving met een sneer richting bestaande kerkenHendrikus schreef:Ja, daar zaten we nou écht op te wachtenGrace schreef:Het is inderdaad onvoorstelbaar creatief hoe men het iedere keer voor elkaar krijgt.MarthaMartha schreef:Het is wel jammer als het na wat positieve ervaringen en meedelen van rijke vrucht weer uitloopt op een discussie.........

- MarthaMartha
Weet je wat ik misschien wel het allermoeilijkst vind? Dat als wij ergens bezorgd over zijn het zo gemakkelijk lijkt om alles af te schrijven. We lezen over de goede dingen die mensen gehoord hebben en waar ze zich verwonderd hebben in en over de Heere op heartcry. Omdat we bepaalde dingen van heartcry niet geweldig vinden keuren we nu alles af en hebben we kritiek. (het meest van horen zeggen, of van bijzaken als de doop die in de lezingen helemaal niet spelen). We verwijten heartcry van de kerken af te trekken, terwijl je op hc de oproep hoort om op je post te blijven.
Overkomt het jullie nooit in je eigen gemeente, dat je een predikant iets hoort zeggen waarvan je weet dat het toch echt anders ligt. Dat hij op dat moment dingen niet bijbels verwoord. (hoewel ik erg blij ben met de gemeente waartoe ik mag behoren, en ik uitzie naar de diensten, daar gevoed en gesterkt mag worden, overkomt me dit echt wel eens). Schrijf ik nu de hele kerk af? Of de hele gemeente? Nee! Ik ben blij met mijn gemeente. Maar op dat ene onderdeel ga ik dan niet mee.
Kunnen we zo niet omgaan met heartcry, met onze gemeenten, met zoveel dingen? Het is al vaker gezegd, we accepteren Bunyan, behalve zijn visie op de doop voor zover van toepassing, we zijn blij met Luther, al delen we zijn avondmaalsvisie niet. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden.
Zullen we samen blij zijn dat de Heere Heart Cry gebruikt om mensen tot Zich te roepen, om mensen klein te maken voor Hem, om Zijn kinderen te laten groeien in de kennis van Hem?
Zullen we tegelijkertijd de inhoud blijven toetsen aan het Woord van onze God?
Zullen we maar niet het voorbeeld van de discipelen volgen die kwamen klagen over mensen die in de Naam van Jezus dingen deden zonder zich bij de discipelen te voegen? Zullen we luisteren naar het antwoord van de Heere Jezus: Wie niet tegen ons is, die is voor ons?
Zullen we maar niet het voorbeeld van het volk Israël volgen die kwamen klagen bij Mozes over Bildad en Medad omdat zij profeteerden buiten de tent der samenkomst? Zullen we Mozes voorbeeld volgen die uitriep: "och of al het volk profeten des Heeren waren, dat de Heere Zijn Geest over hen gave"?
Kritiek kan zoveel schade doen.
Niet alleen hier, maar ook in het algemeen.
Kom je zondags uit de kerk, boordevol verwondering, kom je iemand tegen die de preek afkraakt.......... Doet afbreuk aan de blijdschap en de verwondering, want in je gedachten doen die uitspraken zijn werk, je gaat nadenken over de kritiek, en waar je gedachten zich richten op kritiek, daar zijn ze niet bij de boodschap die je gehoord hebt.
Laten we ook in deze dingen bidden en trachten niet de vogels te zijn die het zaad wegpikken.
Overkomt het jullie nooit in je eigen gemeente, dat je een predikant iets hoort zeggen waarvan je weet dat het toch echt anders ligt. Dat hij op dat moment dingen niet bijbels verwoord. (hoewel ik erg blij ben met de gemeente waartoe ik mag behoren, en ik uitzie naar de diensten, daar gevoed en gesterkt mag worden, overkomt me dit echt wel eens). Schrijf ik nu de hele kerk af? Of de hele gemeente? Nee! Ik ben blij met mijn gemeente. Maar op dat ene onderdeel ga ik dan niet mee.
Kunnen we zo niet omgaan met heartcry, met onze gemeenten, met zoveel dingen? Het is al vaker gezegd, we accepteren Bunyan, behalve zijn visie op de doop voor zover van toepassing, we zijn blij met Luther, al delen we zijn avondmaalsvisie niet. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden.
Zullen we samen blij zijn dat de Heere Heart Cry gebruikt om mensen tot Zich te roepen, om mensen klein te maken voor Hem, om Zijn kinderen te laten groeien in de kennis van Hem?
Zullen we tegelijkertijd de inhoud blijven toetsen aan het Woord van onze God?
Zullen we maar niet het voorbeeld van de discipelen volgen die kwamen klagen over mensen die in de Naam van Jezus dingen deden zonder zich bij de discipelen te voegen? Zullen we luisteren naar het antwoord van de Heere Jezus: Wie niet tegen ons is, die is voor ons?
Zullen we maar niet het voorbeeld van het volk Israël volgen die kwamen klagen bij Mozes over Bildad en Medad omdat zij profeteerden buiten de tent der samenkomst? Zullen we Mozes voorbeeld volgen die uitriep: "och of al het volk profeten des Heeren waren, dat de Heere Zijn Geest over hen gave"?
Kritiek kan zoveel schade doen.
Niet alleen hier, maar ook in het algemeen.
Kom je zondags uit de kerk, boordevol verwondering, kom je iemand tegen die de preek afkraakt.......... Doet afbreuk aan de blijdschap en de verwondering, want in je gedachten doen die uitspraken zijn werk, je gaat nadenken over de kritiek, en waar je gedachten zich richten op kritiek, daar zijn ze niet bij de boodschap die je gehoord hebt.
Laten we ook in deze dingen bidden en trachten niet de vogels te zijn die het zaad wegpikken.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Nou, de discussie begon omdat ik reageerde op de posting van Freek (in de andere topic) waarin leek dat Heart-cry dat inderdaad beweerd. Is dat niet het geval of heb ik de posting van Freek verkeerd geinterpreteerd en heb ik niets gezegdHendrikus schreef: Met dit soort suggestieve opmerkingen wek je de indruk dat ook voor HeartCry geldt dat zij beweren dat alle kerken het fout doen, en dat alleen HeartCry de wijsheid in pacht heeft.

- Bert Mulder
- Contacteer:
verwijderd door Bert Mulder
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 05 jun 2008, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Heartcry conferentie mei 2008
Sorry, maar dat kan ik toch echt niet terugvinden in mijn posting. Sowieso niet aan het begin. Ik heb alleen gezegd dat het triest is dat mensen alleen nog maar hun geestelijke voedsel (kunnen) halen bij organisaties als Heartcry, en niet meer in hun eigen kerk. Volgens mij constateer ik dan een feit, en 'sneer' ik helemaal niks. In dit of in het andere topic stelt Gian het ongeveer letterlijk voor wat hemzelf betreft. En ik hoor dat van zoveel andere mensen.BJD schreef:Volgens mij begint Freek met zijn berichtgeving met een sneer richting bestaande kerkenDaar reageer ik alleen op...