alleen mogen we dat helaas in deze tijd geen overwinning meer noemen...helma schreef:
" Wij weten, dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet."
Heiligheidperfectionisme & incidenteel zondigen
Re: Heiligheidperfectionisme & incidenteel zondigen
- JolandaOudshoorn
Maar dat laatste: de boze vat hem niet, dat is wel waar. De duivel heeft geen heerschappij meer over ons. Dat houdt niet in dat we niet meer zondigen, maar we zijn wel bevrijdt uit zijn klauwen!Channa schreef:alleen mogen we dat helaas in deze tijd geen overwinning meer noemen...helma schreef:
" Wij weten, dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet."
Ik weet, mijn Verlosser leeft
De tekst gaat over de voltooide heiligmaking. Je antwoord over voortgaande heiligmaking.Channa schreef:alleen mogen we dat helaas in deze tijd geen overwinning meer noemen...helma schreef:
Geen voorgaande heiligmaking zonder voltooide heiligmaking.
Helaas wel vaak voltooide zonder voortgaande heiligmaking.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hoe ervaar jij dat dan? Waar haal je de kracht vandaan en wat is dan de oorzaak van 'jouw bewaard worden' ? Is dat omdat je uit God geboren ben en dan wordt je vanzelf bewaard voor de zonde? Hoe werkt dat eigenlijk; wanneer je wel gezondigd heb?helma schreef:Vanmorgen tijdens mijn stille tijd kwam ik een tekst tegen in de Bijbel die er natuurlijk altijd al staat maar waar ik altijd 'overheengelezen' heb:
De zonde heeft geen heerschappij over een gelovige die in en uit Christus leeft
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Mag ik ook reagerensaphira schreef:Hoe ervaar jij dat dan? Waar haal je de kracht vandaan en wat is dan de oorzaak van 'jouw bewaard worden' ? Is dat omdat je uit God geboren ben en dan wordt je vanzelf bewaard voor de zonde? Hoe werkt dat eigenlijk; wanneer je wel gezondigd heb?helma schreef:Vanmorgen tijdens mijn stille tijd kwam ik een tekst tegen in de Bijbel die er natuurlijk altijd al staat maar waar ik altijd 'overheengelezen' heb:
De zonde heeft geen heerschappij over een gelovige die in en uit Christus leeft

De kracht van het 'bewaard blijven' is van, door en met God.
Hij leeft in ons...wij mogen leven en uitgaan in ZIJN NAAM, en Die is zo wonderlijk machtig!
In Zijn OPSTANDINGSKRACHT! Daaruit leven we.
Christus leeft in ons, de Heilige Geest woont in ons, de Vader zorgt voor ons.....God is met ons!
Hij leeft ons leven en wij zijn het instrument!
Door gehoorzaamheid aan God, negeren van je vleselijke begeerten is een proces, maar daardoor overwint Christus terrein in je leven!
Hij moet wassen...wij minder worden!
Onze vleselijke begeerten kruisigen! Dood zijn voor de zonde!
Als je wel zondigt, (zonde komt voor uit egoïsme) ben je ongehoorzaam geweest aan God.
DIRECT belijd je je zonde, doordat de Geest overtuigd(parakleet= trooster, helper, pleitbezorger), Jezus onze Voorspraak(parakleet) treed voor bij de Vader en pleit ons vrij op koste van ZIjn verdienste! (als we wedergeboren zijn)
En we worden metterdaad vergeven!
My one and only goal;
His image in my soul.
Juist leuk als iemand anders reageert; maakt niet uit hoor.
Ik snap wel wat je bedoelt maar toch blijf ik met een vraagje zitten.
Door gehoorzaamheid aan God negeer je jouw vleselijke begeerten.
Je noemt dat een proces. ( ben ik het helemaal mee eens).
Daardoor overwint Christus terrein in je leven, zeg je.
Je legt de link naar Christus'opstandingskracht.
Ik ben benieuwd wat voor functie Zijn dood en opstandig praktisch heeft op het moment dat je een zonde aan het overwinnen bent.
Ik neem aan dat die gehoorzaamheid en het negeren niet iets passiefs is?
Hoe doe je dat? Wat is je activiteit op dat moment?
Neem je op de toevlucht tot Zijn bloed?
En overwin je daarin/mee de zonde?
Of doe je het met je psych: Ik ben gered, ik van van Hem dus negeer ik.
Zomaar een practische vraag.
Ik snap wel wat je bedoelt maar toch blijf ik met een vraagje zitten.
Door gehoorzaamheid aan God negeer je jouw vleselijke begeerten.
Je noemt dat een proces. ( ben ik het helemaal mee eens).
Daardoor overwint Christus terrein in je leven, zeg je.
Je legt de link naar Christus'opstandingskracht.
Ik ben benieuwd wat voor functie Zijn dood en opstandig praktisch heeft op het moment dat je een zonde aan het overwinnen bent.
Ik neem aan dat die gehoorzaamheid en het negeren niet iets passiefs is?
Hoe doe je dat? Wat is je activiteit op dat moment?
Neem je op de toevlucht tot Zijn bloed?
En overwin je daarin/mee de zonde?
Of doe je het met je psych: Ik ben gered, ik van van Hem dus negeer ik.
Zomaar een practische vraag.
Een uitstekende vraag. het begint natuurlijk met het navolgen van Hem, wat ook de strijd tgen de zonde inhoudt. De Geest helpt je daarbij, dezelfde Geest die je wedergeboren heeft doen worden en focust op Hem, die je leert de geestelijke wapenrusting waarmee we tegen de duivel en de zonden strijden, te gebruiken. Je focust je op Christus, die de dood overwon en alle heerschappij heeft. Hij kan je helpen in die strijd tegen de zonde. Je bidt in dat vertrouwen en gaat zo de strijd aan. En als je valt helpt Hij je overeind, is er vergeving door Zijn dood en opstanding. Maar bovenal vlucht je telkens weer naar het kruis, waar je leert over Gods liefde, genade. Waar je leert zwak te zijn en je zonden achter te laten. Om Hem te volgen en te breken met je wereldse begeerten moet je vooral vol raken van zijn liefde en genade, van het wonderlijke evangelie van verlossing door zijn bloed. Zo word je er steeds meer van overtuigd dat het volgen van Hem alles mag kosten, als je Hem wint. Dat dat het waard is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dank je wel; dit is nou eens een praktisch antwoord. Heel mooi.
Of heeft iemand er een andere ervaring mee.
Hoe je heiligmaking in praktijk doet/brengt...
Of heeft iemand er een andere ervaring mee.
Hoe je heiligmaking in praktijk doet/brengt...
- MarthaMartha
Heiligmaking. Dat is voor mij dicht bij de Heere Jezus zijn. Wanneer ik afdwaal, mijn gedachten en mijn mijn hart niet vol zijn van Hem, dan ben ik een makkelijke prooi voor elke verleiding en ligt de zonde om de hoek. Maar dan wanneer ik vol ben van Hem, dan hééft de zonde ook geen aantrekkingskracht. Een collega met wie ik slecht door één deur kan, kan ik me de ene keer aan irriteren, maar dán wanneer ik vol ben van de Liefde van God, dan zie ik die collega met andere ogen, dan heb ik geduld etc.... Vruchten van de Geest: liefde, vrede, blijdschap, lankmoedigheid, geloof, goedertierenheid, goedheid. Dat bewaart voor de zonde. Daarom is voor mij de hele heiligmaking samen te vatten in het blijven in Christus. In Hem is kracht tegen de zonde, Hij heeft de duivel verslagen, in Zijn licht verbleekt de aantrekkelijkheid van elke zonde. In Zijn nabijheid zie je ook de zonden. Een dom voorbeeld misschien, maar ik heb jarenlang echt altijd te hard gereden, niet idioot hard, maar altijd zomaar 10 kilometer harder dan toegestaan. Toen ik een keer 's avonds op mijn knieën ging en de Heere vroeg of Hij het mij wilde laten zien als er dingen mijn dingen in mijn leven waren die Hem verdriet deden, die niet goed waren, toen kwam onmiddelijk in de stilte dit in mijn gedachten. Toen zag ik dat het ongehoorzaamheid was. Dat Hij vraagt dat we de overheid gehoorzamen, dat Hij vraagt dat we in het minste getrouw zijn, als we dat in het kleine niet zijn, hoe kunnen we dat dan in het grote niet zijn? Voorheen nooit als zonde gezien, nu wel. (Dat maakt het er overigens niet makkelijker op..... al wéét ik dat de enige sleutel is in het dicht bij Hem zijn, dan is het opeens helemaal niet moeilijk om gehoorzaam te zijn, maar o wee als ik mijn eigen weg ga en Hem negeer...)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mooi hoor.
Nu ga je dus gewoon eerder van huis en doe je niet meer mee met te-hard-rijden
Ehm ja...Dus zo werkt heiliging?
Ik kan het bij mezelf niet zo goed zien.
Maar ik vind het wel mooi om zo eens mee te lezen hoe anderen dat ervaren van binnen.
Nu ga je dus gewoon eerder van huis en doe je niet meer mee met te-hard-rijden

Ehm ja...Dus zo werkt heiliging?
Ik kan het bij mezelf niet zo goed zien.

Maar ik vind het wel mooi om zo eens mee te lezen hoe anderen dat ervaren van binnen.

Viel dat even mee! Alleen te hard rijden. De rijke jongeling kreeg ook te horen 'Een ding ontbreekt u!' net als jij. Maar jij bent niet bedroefd weggereden. Want niet meer te hard rijden: dat moet te doen zijn. Goed hoor!MarthaMartha schreef:Heiligmaking. Dat is voor mij dicht bij de Heere Jezus zijn. Wanneer ik afdwaal, mijn gedachten en mijn mijn hart niet vol zijn van Hem, dan ben ik een makkelijke prooi voor elke verleiding en ligt de zonde om de hoek. Maar dan wanneer ik vol ben van Hem, dan hééft de zonde ook geen aantrekkingskracht. Een collega met wie ik slecht door één deur kan, kan ik me de ene keer aan irriteren, maar dán wanneer ik vol ben van de Liefde van God, dan zie ik die collega met andere ogen, dan heb ik geduld etc.... Vruchten van de Geest: liefde, vrede, blijdschap, lankmoedigheid, geloof, goedertierenheid, goedheid. Dat bewaart voor de zonde. Daarom is voor mij de hele heiligmaking samen te vatten in het blijven in Christus. In Hem is kracht tegen de zonde, Hij heeft de duivel verslagen, in Zijn licht verbleekt de aantrekkelijkheid van elke zonde. In Zijn nabijheid zie je ook de zonden. Een dom voorbeeld misschien, maar ik heb jarenlang echt altijd te hard gereden, niet idioot hard, maar altijd zomaar 10 kilometer harder dan toegestaan. Toen ik een keer 's avonds op mijn knieën ging en de Heere vroeg of Hij het mij wilde laten zien als er dingen mijn dingen in mijn leven waren die Hem verdriet deden, die niet goed waren, toen kwam onmiddelijk in de stilte dit in mijn gedachten. Toen zag ik dat het ongehoorzaamheid was. Dat Hij vraagt dat we de overheid gehoorzamen, dat Hij vraagt dat we in het minste getrouw zijn, als we dat in het kleine niet zijn, hoe kunnen we dat dan in het grote niet zijn? Voorheen nooit als zonde gezien, nu wel. (Dat maakt het er overigens niet makkelijker op..... al wéét ik dat de enige sleutel is in het dicht bij Hem zijn, dan is het opeens helemaal niet moeilijk om gehoorzaam te zijn, maar o wee als ik mijn eigen weg ga en Hem negeer...)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ha-ha, die Refo; je rijdt zelf zeker vaak te hard?
Je weet niet half hoe moeilijk het is om steeds je gaspedaal in te houden.
Duzzz...
Bij de rijke jongeling was toch geen sprake van heiligmaking?

Duzzz...
Bij de rijke jongeling was toch geen sprake van heiligmaking?
- MarthaMartha
Refo, een aantal vragen voor jou:refo schreef:Viel dat even mee! Alleen te hard rijden. De rijke jongeling kreeg ook te horen 'Een ding ontbreekt u!' net als jij. Maar jij bent niet bedroefd weggereden. Want niet meer te hard rijden: dat moet te doen zijn. Goed hoor!
1. waar heb ik gezegd dat het dat alleen was?
2. waar heb ik gezegd dat dit het ergste was?
3. als jij voorbeelden van fouten ga geven op een forum, neem je dan die ene ellendige grote zonde? of neem je dan ook een "klein voorbeeldje"
4. wil je een poging doen om de intentie van mijn posting te begrijpen i.p.v. het belachelijk te maken s.v.p.?
en een opmerking voor iedereen die ervan baalt dat er door sommigen alleen in de rubriek "overig" wordt gepost en zich afvragen waarom die mensen niet posten bij de serieuze onderwerpen: Hierom dus!!!
of ik boos ben? JA!
of dat goed is? vast niet!
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 26 apr 2008, 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruik gewoon cruise control. Dan heb je nergens last van. Het rijdt nog een stuk comfortabeler ook.saphira schreef:Ha-ha, die Refo; je rijdt zelf zeker vaak te hard?![]()
Duzzz...
Ik begrijp je boosheid, goed of niet goed.MarthaMartha schreef:Refo, een aantal vragen voor jou:refo schreef:Viel dat even mee! Alleen te hard rijden. De rijke jongeling kreeg ook te horen 'Een ding ontbreekt u!' net als jij. Maar jij bent niet bedroefd weggereden. Want niet meer te hard rijden: dat moet te doen zijn. Goed hoor!
1. waar heb ik gezegd dat het dat alleen was?
2. waar heb ik gezegd dat dit het ergste was?
3. als jij voorbeelden van fouten ga geven op een forum, neem je dan die ene ellendige grote zonde? of neem je dan ook een "klein voorbeeldje"
4. wil je een poging doen om de intentie van mijn posting te begrijpen i.p.v. het belachelijk te maken s.v.p.?
en een opmerking voor iedereen die ervan baalt dat er door sommigen alleen in de rubriek "overig" wordt gepost en zich afvragen waarom die mensen niet posten bij de serieuze onderwerpen: Hierom dus!!!
of ik boos ben? JA!
of dat goed is? vast niet!
Ik vind de posting van refo respectloos and below any level.