Re: lezing over het gebed
Geplaatst: 19 mei 2008, 11:50
Ik heb em op mn mp3 gezet, dus als ik morgen naar school fiets, blew, zal ik em luisteren 

MM, deze posting van jou is mij als uit het hart gegrepen.MarthaMartha schreef:In die lezing worden prachtige dingen gezegd!
Toch zijn er ook dingen waar ik van ben geschrokken.
Wanneer je de bijbelteksten gaat nazoeken die hij noemt bemerk je dat hij die niet altijd op de goede manier gebruikt. kort door de bocht: de tekst voor zijn karretje spant.
Waar Hij zegt dat Gods handelen afhankelijk is van de daden en gebeden van mensen, daar kan ik niet meer begrijpen dat iemand hier enige troost in vinden kan. Ja, God wil gebeden zijn, Hij werkt ook het gebed. Maar Zijn handelen is God-zij-dank niet afhankelijk van mijn gebeden.
In de lezing worden bepaalde zaken genoemd waar je je niet bij mag neerleggen, je moet strijden in het gebed. Gelovig strijden! Hij roept op die dingen waarvoor je vroeger wellicht gebeden hebt, en nu niet meer, dat je de strijdbijl van het gebed weer opneemt. Niet erbij neerleggen is het devies. Zou de beste man begrijpen dat het een geweldige genade is als je op een gegeven moment je leven in de handen van de Heere geeft, hoe het dan ook moge kome. Dat het Gods genade is tevreden te kunnen zijn met je leven omdat Hij het leidt, terwijl je sommige dingen echt anders zou gedaan hebben. (voor mij is dat het alleen zijn / geen moeder zijn: wat heb ik ermee geworsteld. Maar ik weet dat Hij mijn Vader is, en dat Hij het beste weet hoe Hij mij gebruiken kan en wat goed voor mij is. En in dat vertrouwen heb ik de strijdbijl neergelegd en wil ik Hem vertrouwen!) Hij noemt ook concreet ziekten en andere zaken. Daar waar geen specifieke beloften in de bijbel staan, moeten wij voorzichtig zijn!
Dan kun je evenmin stellig beweren, als je bepaalde teksten leest:MarthaMartha schreef:Waar Hij zegt dat Gods handelen afhankelijk is van de daden en gebeden van mensen, daar kan ik niet meer begrijpen dat iemand hier enige troost in vinden kan. Ja, God wil gebeden zijn, Hij werkt ook het gebed. Maar Zijn handelen is God-zij-dank niet afhankelijk van mijn gebeden.
Nou, voor zieken staan er heel wat beloften in de bijbel!!MarthaMartha schreef:In de lezing worden bepaalde zaken genoemd waar je je niet bij mag neerleggen, je moet strijden in het gebed. Gelovig strijden! Hij roept op die dingen waarvoor je vroeger wellicht gebeden hebt, en nu niet meer, dat je de strijdbijl van het gebed weer opneemt. Niet erbij neerleggen is het devies. Zou de beste man begrijpen dat het een geweldige genade is als je op een gegeven moment je leven in de handen van de Heere geeft, hoe het dan ook moge kome. Dat het Gods genade is tevreden te kunnen zijn met je leven omdat Hij het leidt, terwijl je sommige dingen echt anders zou gedaan hebben. (voor mij is dat het alleen zijn / geen moeder zijn: wat heb ik ermee geworsteld. Maar ik weet dat Hij mijn Vader is, en dat Hij het beste weet hoe Hij mij gebruiken kan en wat goed voor mij is. En in dat vertrouwen heb ik de strijdbijl neergelegd en wil ik Hem vertrouwen!) Hij noemt ook concreet ziekten en andere zaken. Daar waar geen specifieke beloften in de bijbel staan, moeten wij voorzichtig zijn!
moet je's kijken bij de kanttekeningen...verbazend!!!jakobmarin schreef:
We kennen ook Paulus zijn doorn, daar sprak de Heere speciaal tot Paulus "Mijn genade is u genoeg", maar als dat niet tot je wordt gesproken, moet je inderdaad strijden in het gebed tegen de gevolgen van de zonde wat ziekte, verslaving, etc. kan zijn.
Wat bedoel je precies? 2 cor 12 toch?helma schreef:moet je's kijken bij de kanttekeningen...verbazend!!!jakobmarin schreef:
We kennen ook Paulus zijn doorn, daar sprak de Heere speciaal tot Paulus "Mijn genade is u genoeg", maar als dat niet tot je wordt gesproken, moet je inderdaad strijden in het gebed tegen de gevolgen van de zonde wat ziekte, verslaving, etc. kan zijn.
Namelijk waardoor ik u tegen deze zwakheden alzo sterk, dat gij die overwint. (jij schreef U met een hoofdletter, maar op statenvertaling.net staat er 'gij'; dus paulus zelf)aritha schreef:Kanttekening Statenvertaling bij vers 9: Waardoor Ik u tegen deze zwakheden alzo sterk dat U ze overwint. Ik denk dat Helma dit als 'verbazingwekkend' ziet.
Mijn vraag is dan wel: Wat versta je onder het woordje zwakheden? Want Paulus heeft zijn doorn niet overwonnen; hij heeft drie keer gebeden ( meermalen staat er eigenlijk) maar de genezing waarop hij hoopte vond niet plaats. Paulus had er erg veel last van en hij had er onmiddelijk van verlost kunnen worden, als Christus dat zo gewild had.
Paulus zag echter in dat de doorn hem niet als straf maar als bescherming werd gegeven. Zijn lich. zwakte beschermde hem tegen geestelijke hoogmoed, arrogantie. In 2 Cor 12 wordt de doorn omschreven als een soort medicijn tegen de hoogmoed.
Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich ten volle in zwakheid. Het is alsof de Heiland zei: Ik kan Mijn kracht op een betere manier tonen dan het wegnemen van dit probleem. Het is beter voor jou Paulus, en het is meer tot Mijn eer, wanneer Ik mijn kracht toon door je gaande te houden terwijl je deze doorn hebt.'
Ware heiliging is dat wij leren leven met onze 'doorn' zonder te klagen, geduldig te zijn en met innerlijke vrijheid om anderen lief te helpen, zelfs al valt elke dag ons zwaar. (Packer).
Ik weet niet wat de kanttekenaren bedoelen.
Misschien hebben ze een keertje ongelijk?
Sorry, u moet met een kleine letter. En is hetzelfde als gij.helma schreef:Namelijk waardoor ik u tegen deze zwakheden alzo sterk, dat gij die overwint. (jij schreef U met een hoofdletter, maar op statenvertaling.net staat er 'gij'; dus paulus zelf)aritha schreef:Kanttekening Statenvertaling bij vers 9: Waardoor Ik u tegen deze zwakheden alzo sterk dat U ze overwint. Ik denk dat Helma dit als 'verbazingwekkend' ziet.
Mijn vraag is dan wel: Wat versta je onder het woordje zwakheden? Want Paulus heeft zijn doorn niet overwonnen; hij heeft drie keer gebeden ( meermalen staat er eigenlijk) maar de genezing waarop hij hoopte vond niet plaats. Paulus had er erg veel last van en hij had er onmiddelijk van verlost kunnen worden, als Christus dat zo gewild had.
Paulus zag echter in dat de doorn hem niet als straf maar als bescherming werd gegeven. Zijn lich. zwakte beschermde hem tegen geestelijke hoogmoed, arrogantie. In 2 Cor 12 wordt de doorn omschreven als een soort medicijn tegen de hoogmoed.
Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich ten volle in zwakheid. Het is alsof de Heiland zei: Ik kan Mijn kracht op een betere manier tonen dan het wegnemen van dit probleem. Het is beter voor jou Paulus, en het is meer tot Mijn eer, wanneer Ik mijn kracht toon door je gaande te houden terwijl je deze doorn hebt.'
Ware heiliging is dat wij leren leven met onze 'doorn' zonder te klagen, geduldig te zijn en met innerlijke vrijheid om anderen lief te helpen, zelfs al valt elke dag ons zwaar. (Packer).
Ik weet niet wat de kanttekenaren bedoelen.
Misschien hebben ze een keertje ongelijk?
ik verbaas me inderdaad over deze zin uit de kanttekeningen. En vraag me af wat ze precies bedoelen. Dat Paulus toch deze doorn is kwijtgeraakt?
want in vs 14 zeggen ze: volbracht.
Dat is, ten einde gebracht, of bewezen volmaakt te zijn
Dit is dan weer wel een leuke vondst. Momenteel veel bezig met onderwerp "gebed", was wat aan het zoeken in oude topics, of daar nog wat leerzaams in stond. Deze lezing wat in dit topic benoemd wordt, heb ik enkele weken terug beluisterd via prekensite en moet zeggen dat ik er ook echt van onder de indruk was. Eens vanuit een heel andere invalshoek benaderd dan wat ik er tot dan toe over gehoord had. Echt leerzaam! naluisteren waard! Wel blijft bij mij de vraag hangen, hoe bid ik echt in geloof, en hoe staat dit in verhouding met Gods wil.helma schreef:Op preeklinks staat een lezing van dr Ouweneel over het gebed
daar ben ik van onder de indruk.
Ik moest ook denken aan het topic van Chanuck of God nog steeds mensen verkiest.
Maar omdat het daar allemaal op z'n engels gaat (en ik wel wat engels lees, maar meediscusieren wel een ander verhaal is...)
wil ik graag in dit topic in het nederlands vragen of we niet te gauw aangenomen hebben dat het 'menselijk van God gesproken is' als er in Gods Woord staat "en het berouwde de Heere" of "de Heere liet Zich verbidden" e.d.
Waarom zou het niet zijn zoals het er staat?
Ik ben benieuwd of iemand van jullie die lezing geluisterd heeft/wil luisteren
helma schreef:aritha schreef:Kanttekening Statenvertaling bij vers 9: Waardoor Ik u tegen deze zwakheden alzo sterk dat U ze overwint. Ik denk dat Helma dit als 'verbazingwekkend' ziet.
Mijn vraag is dan wel: Wat versta je onder het woordje zwakheden? Want Paulus heeft zijn doorn niet overwonnen; hij heeft drie keer gebeden ( meermalen staat er eigenlijk) maar de genezing waarop hij hoopte vond niet plaats. Paulus had er erg veel last van en hij had er onmiddelijk van verlost kunnen worden, als Christus dat zo gewild had.
Paulus zag echter in dat de doorn hem niet als straf maar als bescherming werd gegeven. Zijn lich. zwakte beschermde hem tegen geestelijke hoogmoed, arrogantie. In 2 Cor 12 wordt de doorn omschreven als een soort medicijn tegen de hoogmoed.
Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich ten volle in zwakheid. Het is alsof de Heiland zei: Ik kan Mijn kracht op een betere manier tonen dan het wegnemen van dit probleem. Het is beter voor jou Paulus, en het is meer tot Mijn eer, wanneer Ik mijn kracht toon door je gaande te houden terwijl je deze doorn hebt.'
Ware heiliging is dat wij leren leven met onze 'doorn' zonder te klagen, geduldig te zijn en met innerlijke vrijheid om anderen lief te helpen, zelfs al valt elke dag ons zwaar. (Packer).
Ik weet niet wat de kanttekenaren bedoelen.
Misschien hebben ze een keertje ongelijk?
Namelijk waardoor ik u tegen deze zwakheden alzo sterk, dat gij die overwint. (jij schreef U met een hoofdletter, maar op statenvertaling.net staat er 'gij'; dus paulus zelf)
ik verbaas me inderdaad over deze zin uit de kanttekeningen. En vraag me af wat ze precies bedoelen. Dat Paulus toch deze doorn is kwijtgeraakt?
want in vs 14 zeggen ze: volbracht.
Dat is, ten einde gebracht, of bewezen volmaakt te zijn