Tiberius schreef:
David J: of het een wettig predikant is, is niet het enige criterium. Het gaat er ook om, dat de Avondmaalsviering onder verantwoordelijkheid van een wettig gekozen kerkenraad valt.
Zolang de sacramentsbediening maar binnen de Bijbels kaders blijft, zoals beschreven in Mattheus 28 : 19.
Zou je willen toelichten op grond waarvan precies je vindt dat een Avondmaalsviering alleen onder verantwoordelijkheid van een wettig gekozen kerkenraad mag plaatsvinden? Hoe je dat uit Mattheus 28:19 wilt afleiden is me een raadsel. Dan zul je toch op zijn minst op grond van andere teksten duidelijk moeten maken dat dit valt onder 'alles wat ik u geboden heb'. En in de woorden van Jezus kun je volgens mij vrij weinig vinden over een kerkenraad.
Ik denk dat een achterliggende gedachte bij jou is dat de kerkenraad verantwoordelijk is voor de heiligheid van het Avondmaal. Daar heb ik wat vraagtekens bij. Want de heiligheid van het Avondmaal wordt niet geschonden als iemand deelneemt die geen oprecht christen is. Voorzover ik kan bezien, heeft Judas deelgenomen aan het allereerste HA! De heiligheid berust volkomen in de Gastheer, niet in de gasten. Iemand die deelneemt zonder die Gastheer te kennen, eet en drinkt
zichzelf een oordeel, en brengt geen oordeel over de Avondmaalsbediening als zodanig.
De reden dat iemand die in openbare zonden leeft moet worden afgehouden, is dan ook niet de heiligheid van het Avondmaal. Het is een teken voor de persoon zelf, en voor de gemeente aan wie zijn zonde bekend is, dat die persoon geen deel heeft aan Rijk van Christus, tenzij hij zich bekeert. Hij belijdt met zijn leven Jezus niet te kennen, en het zou daarom een leugen zijn als hij toch Diens dood verkondigt. Voor alle anderen, waarvan niet bekend is dat zij openlijk zondigen, geldt dat wij moeten aannemen dat zij gelovigen zijn, als zij zeggen dat te zijn. Wie zal ontkennen dat er mensen deelnemen die grote zondaren zijn, zonder dat de kerkenraad dit weet?
In een setting waarin de verantwoordelijken voor de viering van het Avondmaal de deelnemers niet kennen geldt dat ook. Zij weten niet of de deelnemers met hun dagelijks leven laten zien Jezus te kennen; zij moeten dus aannemen dat hun belijdenis (want dat is een Avondmaalsdeelname toch) oprecht is. Overigens geldt dat op een dergelijke conferentie mensen in een paar dagen heel wat meer van zichzelf laten zien dan je in jaren te weten komt van het gemiddelde mede-gemeentelid. Maar dat weer geheel terzijde.