Over moppentrommels in de Saambinder

memento

Bericht door memento »

Dat is geen dijenkletser, maar een glimlach krijg ik er wel van op je gezicht.

Wie daar heel goed in is, is Nico ter Linden. Die speelt met taal en weet het soms prachtig te verwoorden. In "Het verhaal gaat..." tekent hij hoe Adam in slaap valt, wakker wordt en dan staat daar ineens een prachtige vrouw voor hem. Ter Linden schrijft dan: "God gaf hem zijn beminde in de slaap". Dat vind ik echt humor van het allerhoogste niveau. Om zo heel verrassend met een Woordspeling (hoofdletter) iets neer te zetten.
Zulke humor is prachtig (tenminste, als de gemeente de humor vat, anders kan het tot exegetische verwarring leiden), en kan mits goed gebruikt ook de prediking versterken. Woordspelingen blijven vaak hangen...

Alleen van die grappen waardoor de halve gemeente in de lach schiet, is m.i. niet gepast. De prediking is het woord van God en geen cabaret, en de kerk is de werkplaats van de Geest en geen theater
rekcor

Bericht door rekcor »

'Lachen past niet in de kerk' is voor mij geen overtuigend argument (sterker nog, het is helemaal geen argument).
memento schreef:De prediking is het woord van God en geen cabaret
Wat is jouw definitie van cabaret en waarom is cabaret verkeerd, als de prediking geen cabaret zou mogen zijn?
memento schreef:, en de kerk is de werkplaats van de Geest en geen theater
Ik zie geen principiele tegenstelling tussen het werk van de Heilige Geest en het theater, dus graag meer toelichting.
Unionist

Bericht door Unionist »

Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:Wie daar heel goed in is, is Nico ter Linden. Die speelt met taal en weet het soms prachtig te verwoorden. In "Het verhaal gaat..." tekent hij hoe Adam in slaap valt, wakker wordt en dan staat daar ineens een prachtige vrouw voor hem. Ter Linden schrijft dan: "God gaf hem zijn beminde in de slaap". Dat vind ik echt humor van het allerhoogste niveau. Om zo heel verrassend met een Woordspeling (hoofdletter) iets neer te zetten.
Ik vind dat gewoon niet kunnen. Als "het gewone volk" een Bijbeltekst uit zijn verband haalt en toepast op een situatie, dan zou iedereen zeggen dat dat niet kan. Ik noem bijvoorbeeld de "grappen" die er gemaakt kunnen worden bij het eten waarbij een avondmaalstekst misbruikt wordt.

Nu doet Nico ter Linden het en is het humor van het allerhoogste niveau... :?
Ik hoop dat je het verschil ziet tussen platte en verfijnde humor. Zie je dat niet, dan zullen we het waarschijnlijk nooit eens worden. Maar een Bijbeltekst buiten zijn verband plaatsen naast het vertellen van een andere Bijbelse episode vind ik toch van een heel andere orde dan het gebruiken van een gewijde tekst bij een ongewijde situatie.

Mijn zoontje kwam van de week uit school met een grapje over tandartsen en "Opent uwen mond". Daarbij heb ik hem uitgelegd dat we zo niet met de Bijbel omgaan. Soms kan éen tekst dan heel lang vervelend in je gedachten blijven hangen. Maar nogmaals: het door mij aangehaalde voorbeeld van Ter Linden vind ik van een heel andere orde.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
rekcor

Bericht door rekcor »

Overigens ben ik niet direct voor moppen tijdens de preek, maar een beetje vrolijkheid en zelfspot kan wat mij betreft geen kwaad.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:Zie je dat niet, dan zullen we het waarschijnlijk nooit eens worden.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

rekcor schreef:'Lachen past niet in de kerk' is voor mij geen overtuigend argument (sterker nog, het is helemaal geen argument).
Wat is jouw definitie van cabaret en waarom is cabaret verkeerd, als de prediking geen cabaret zou mogen zijn?
Ik zie geen principiele tegenstelling tussen het werk van de Heilige Geest en het theater, dus graag meer toelichting.
Rector natuurlijk staat er in de bijbel dat er gelachen is.
Bv. Sara lachte omdat ze het niet kon geloven.
Er staat zelfs dat de HEERE zal lachen maar ik denk niet dat je deze
lach zal bedoelen :?:
rekcor

Bericht door rekcor »

Oude-Waarheid schreef:Rector natuurlijk staat er in de bijbel dat er gelachen is.
Nope
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
rekcor schreef:'Lachen past niet in de kerk' is voor mij geen overtuigend argument (sterker nog, het is helemaal geen argument).
Dat was een lach uit ongeloof, een spotlach.... dat is wel even wat anders.

Volgens mij heeft het gewoon ook weer met cultuur te maken.... hoe donkerder de kleding, hoe minder plek er voor hunor er mag zijn in de kerk... Misschien zijn we daar dan wat te serieus voor. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:
Oude-Waarheid schreef:

Volgens mij heeft het gewoon ook weer met cultuur te maken.... hoe donkerder de kleding, hoe minder plek er voor hunor er mag zijn in de kerk... Misschien zijn we daar dan wat te serieus voor. :)
Spreek je uit ervaring of van horen zeggen :?:
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Marnix schreef:
Oude-Waarheid schreef:

Spreek je uit ervaring of van horen zeggen :?:
Om de eenheid te bewaren sprak ik over "wij" ;) maar ik merk inderdaad wel dat hoe zwaarder de kerk en hoe donkerder de kleding enzo, hoe meer moeite men ook met humor in de kerk heeft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JALP

Bericht door JALP »

Marnix schreef:
Spreek je uit ervaring of van horen zeggen :?:[/quote]

Om de eenheid te bewaren sprak ik over "wij" ;) maar ik merk inderdaad wel dat hoe zwaarder de kerk en hoe donkerder de kleding enzo, hoe meer moeite men ook met humor in de kerk heeft.[/quote]

Ach, een opmerking waarbij je jezelf op de korrel neemt kan best in de kerk. Het moet inderdaad de prediking niet in de weg staan.

Overigens.... onze ds. (zal mezelf toch maar tot de zware kant van kerkelijk NL rekenen en hem dus ook) heeft af en toe rake opmerkingen, die ik dan helemaal voor me zie en ik in de lach schiet..... maar iedereen kijkt dan zo serieus....

Ooit heb ik het meegemaakt dat dominee in het vuur van zijn preken iets aanhaalde waar iedereen om moest lachen. De reactie van de ds. was.. ja u mag best even lachen hoor!
Gian

Bericht door Gian »

Het is opvallend dat er in de Bijbel geen anekdote is dat Jezus plezier had of lachtte. Tenslotte was Hij ook een mens met gevoelens.
Over humor in de kerk kan je niet echt discuseren. Argumenten zijn er niet voor. Als een preek een uur duurt mag er van mij best een ontspannen moment zijn. Lachen is iiig niet het doel in de kerk, al kan het wel een doel hebben.
Overigens heb ik bij 1 dominee vershillende keren zitten proesten. Ik zal maar niet zeggen bij welke ds. want eigenlijk was het om te huilen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

soms kijk je om je heen en ben je verbaasd dat iedereen serieus blijft kijken, want dan wordt er echt wel iets grappigs gezegd.....
JALP

Bericht door JALP »

MarthaMartha schreef:soms kijk je om je heen en ben je verbaasd dat iedereen serieus blijft kijken, want dan wordt er echt wel iets grappigs gezegd.....
Precies dat bedoelde ik dus ook.
Kislev

Bericht door Kislev »

Ach, met een zware GerGem dominee kon ik altijd aardig lachen. Serieus op de kansel maar met catechisatie de nodige humor.

Kansel is niet geschikt voor humor (sla Martin Lloyd-Jones er maar op na in zijn 'prediking en predikers).

Hoewel ik vaak vind dat er zoiets bestaat als Goddelijke ironie.
Gesloten