"Jij Daar" onder censuur.......

Kislev

Bericht door Kislev »

refo schreef:Refonieuws heeft de kop wel aangepast, zo te zien.
'Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt tegen evangelisten'. Dat stond er een paar uur geleden ook al. Was de kop dan eerst anders?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oude Paden schreef:
Duuk schreef:
Ander schreef:Mooi dat de gemeente van Terwolde de Vecht hun betrokkenheid bij de jeugd laat zien. Uit bewogenheid waarschuwen voor avonden waarop een andere wind van leer te horen is, is een bijbelse plicht.
Velen binnen o.a. de Ger. Gemeenten zullen ook worstelen met de vraag wat te doen wanneer jongeren vanuit de gemeenten zulke avonden bezoeken. Moedig dat de kerkenraad van Terwolde een daad stelt. Dat verdient navolging! Met elkaar het goede zoeken!

Het is naast waarschuwen en spreken over jongeren(avonden) met elkaar zo nodig om het bij de Heere te brengen.
Dit valt niet onde 'met elkaar het goede zoeken', maar per definitie afwijzen wat 'niet door ons gecontroleerd wordt'.

Het getuigt van grote hoogmoed als je stelt dat alleen datgene wat 'wij' verkondigen de enige echte waarheid is.
Vreemd dat wij dergelijke problemen met jongeren niet hebben in onze gemeente, waar jongeren juist gestimuleerd worden dergelijke avonden te bezoeken, bijbelstudies te houden, gebedskringen te organiseren enz.

Juist die bekrompen, controlerende, verbiedende houding van zo'n kerkenraad zorgt ervoor dat jongeren de gemeente verlaten.
In jouw visie heeft de kerkenraad dus niet de taak om te waken tegen een zielsmisleidende leer! (Ook al is die volgens jouw niet misleidend)
Per definitie schakel je op deze manier het handhaven van de orde in de gemeenten uit. Jij stelt blijkbaar dat het vasthouden aan de leer van een kerkverband gelijk staat met hoogmoed. Nee, dat jij het niet eens ben met hun visie wil niet zeggen dat het hoogmoed is dat ze waarschuwen. Het is toch de zotheid gekroond om het waarschuwen en tucht handhaven als hoogmoed bestempeld wordt!
Jij koppelt er gelijk het logische gevolg van het verlaten van de kerk aan vast. Toch intriest! Is dat geen hoogmoed dan! Nee, de leden willen zich niet meer onderwerpen. Het is overal duidelijk aan het worden dat de mens zijn eigen God wil zijn. Hierarchie is uit den boze!
Maar m.i. is het handelen van de gemeente Terwolde voluit Bijbels en bewogen!
Ik denk dat je de bandbreedte wel in ogenschouw moet nemen. Het is geen gemeente aan de overkant van ons kerkenspectrum. Er zijn op zijn hoogst accentverschillen te bespeuren. Dan vind ik het wel een ander verhaal. Daarmee zeg je in feite dat linkse GG en de HHK al buiten de boot vallen?
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Kaw schreef:
Oude Paden schreef:
Duuk schreef:
Ander schreef:Mooi dat de gemeente van Terwolde de Vecht hun betrokkenheid bij de jeugd laat zien. Uit bewogenheid waarschuwen voor avonden waarop een andere wind van leer te horen is, is een bijbelse plicht.
Velen binnen o.a. de Ger. Gemeenten zullen ook worstelen met de vraag wat te doen wanneer jongeren vanuit de gemeenten zulke avonden bezoeken. Moedig dat de kerkenraad van Terwolde een daad stelt. Dat verdient navolging! Met elkaar het goede zoeken!

Het is naast waarschuwen en spreken over jongeren(avonden) met elkaar zo nodig om het bij de Heere te brengen.
Dit valt niet onde 'met elkaar het goede zoeken', maar per definitie afwijzen wat 'niet door ons gecontroleerd wordt'.

Het getuigt van grote hoogmoed als je stelt dat alleen datgene wat 'wij' verkondigen de enige echte waarheid is.
Vreemd dat wij dergelijke problemen met jongeren niet hebben in onze gemeente, waar jongeren juist gestimuleerd worden dergelijke avonden te bezoeken, bijbelstudies te houden, gebedskringen te organiseren enz.

Juist die bekrompen, controlerende, verbiedende houding van zo'n kerkenraad zorgt ervoor dat jongeren de gemeente verlaten.
In jouw visie heeft de kerkenraad dus niet de taak om te waken tegen een zielsmisleidende leer! (Ook al is die volgens jouw niet misleidend)
Per definitie schakel je op deze manier het handhaven van de orde in de gemeenten uit. Jij stelt blijkbaar dat het vasthouden aan de leer van een kerkverband gelijk staat met hoogmoed. Nee, dat jij het niet eens ben met hun visie wil niet zeggen dat het hoogmoed is dat ze waarschuwen. Het is toch de zotheid gekroond om het waarschuwen en tucht handhaven als hoogmoed bestempeld wordt!
Jij koppelt er gelijk het logische gevolg van het verlaten van de kerk aan vast. Toch intriest! Is dat geen hoogmoed dan! Nee, de leden willen zich niet meer onderwerpen. Het is overal duidelijk aan het worden dat de mens zijn eigen God wil zijn. Hierarchie is uit den boze!
Maar m.i. is het handelen van de gemeente Terwolde voluit Bijbels en bewogen!
Ik denk dat je de bandbreedte wel in ogenschouw moet nemen. Het is geen gemeente aan de overkant van ons kerkenspectrum. Er zijn op zijn hoogst accentverschillen te bespeuren. Dan vind ik het wel een ander verhaal. Daarmee zeg je in feite dat linkse GG en de HHK al buiten de boot vallen?
Ik ga geen oordeel vellen over de inhoudelijke kant. Ik vecht alleen tegen het almaar sterker worden ego van de kerkmensen die zich niets laten gezeggen, en de bewogen arbeid van kerkeraadsleden scharen onder de noemer " hoogmoed". Ik vind dat eerlijk gezegd erg vernederend.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oude Paden schreef:Ik ga geen oordeel vellen over de inhoudelijke kant. Ik vecht alleen tegen het almaar sterker worden ego van de kerkmensen die zich niets laten gezeggen, en de bewogen arbeid van kerkeraadsleden scharen onder de noemer " hoogmoed". Ik vind dat eerlijk gezegd erg vernederend.
Ik vind het eerlijk gezegt wel uitmaken. Indien het niet gaat om grote inhoudelijke verschillen, dan is er sprake van marktprotectie en niet van bewogenheid over de ziel van de jongere die daar heen gaat. Als het gaat om die ziel, dan zijn ze vast in goed gezeldschap bij Jijdaar, want daar bekommeren ze zich ook om de ziel van de jongere. Daarom moet je dus stellen dat Jijdaar flink fout zit of dat de kerkenraad fout zit. Een tussenweg is er niet.
Josephus

Bericht door Josephus »

geledu schreef:Idd, waarbij je nog aan toe kunt voegen dat er, net als door sommigen hier , altijd geschopt wordt naar leerstellingen en gewoonten die de reformatorische gezindte eigen zijn.
Jammer ......
De reformatorische gezindte loopt in feite zo'n beetje van PKN tot GKV, dus om hoeveel 'eigen' leerstellingen en gewoonten gaat het dan eigenlijk?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Oude Paden

Josephus schreef:
geledu schreef:Idd, waarbij je nog aan toe kunt voegen dat er, net als door sommigen hier , altijd geschopt wordt naar leerstellingen en gewoonten die de reformatorische gezindte eigen zijn.
Jammer ......
De reformatorische gezindte loopt in feite zo'n beetje van PKN tot GKV, dus om hoeveel 'eigen' leerstellingen en gewoonten gaat het dan eigenlijk?
De reformatorische gezindte is zo breed "gemaakt"
Zonder te kwalificeren denk ik dat deze term in de loop van de jaren een bredere inhoud heeft gekregen.
Waarom laat men elkaar niet in waarde! Waarom zo negatief over deze actie van Terwolde? Hooguit kun je aanmerking maken op het feit dat jezelf geloofd dat ze fout zitten met de inhoudelijke beoordeling van die avonden!
plebe

Bericht door plebe »

Met je krukken van leerstellingen en gewoontes kun je de berg Sion niet beklimmen! (vrij naar Kohlbrugge)
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

De kerkenraad van Terwolde-De Vecht heeft zeer terecht gewaarschuwd tegen de "Jij daar"-avonden.
Dat volgt rechtstreeks uit de grondslag van de kerk: de Bijbel en de 3 Formulieren van Enigheid. Ik zou daarbij vooral de nadruk willen leggen op de Dordtse Leerregels. Dat eenvoudige getuigenis, tegen het Remonstrantisme, wordt al snel bekrompen genoemd, hoogmoed, etc.
De Bijbel zegt over ambtsdragers: "want zij waken voor uw zielen."
Als er iets zielsmisleidend is, dan is dat een Evangelie waarin geen plaats is voor de Goddelijke belofte: "Ik zal maken dat ze een walg aan zichzelf zullen hebben." Waar geen plaats is voor een geschonken Zaligmaker, om niet, aan het einde van al ons werken.

Laten we deze topic sluiten en ons buigen onder Gods Woord.
Oude Paden

Kaw schreef:
Oude Paden schreef:Ik ga geen oordeel vellen over de inhoudelijke kant. Ik vecht alleen tegen het almaar sterker worden ego van de kerkmensen die zich niets laten gezeggen, en de bewogen arbeid van kerkeraadsleden scharen onder de noemer " hoogmoed". Ik vind dat eerlijk gezegd erg vernederend.
Ik vind het eerlijk gezegt wel uitmaken. Indien het niet gaat om grote inhoudelijke verschillen, dan is er sprake van marktprotectie en niet van bewogenheid over de ziel van de jongere die daar heen gaat. Als het gaat om die ziel, dan zijn ze vast in goed gezeldschap bij Jijdaar, want daar bekommeren ze zich ook om de ziel van de jongere. Daarom moet je dus stellen dat Jijdaar flink fout zit of dat de kerkenraad fout zit. Een tussenweg is er niet.
We zullen het het over eens zijn dat ieder vind dat hij "goed" zit.
Ook is niet ter discussie dat Jijdaar niet bewogen is! Waar het om gaat is dat wat er bij Jijdaar gesproken word niet is wat de GG leert. Daarom waarschuwd men voor zielsmisleiding! Ze stellen niet ter discussie of Jijdaar bewogen is met het lot van jongeren of niet. Dat moeten we blijven onderscheiden.
freek

Bericht door freek »

Waar het om gaat is dat wat er bij Jijdaar gesproken word niet is wat de GG leert. Daarom waarschuwd men voor zielsmisleiding!
Heb je niet in de gaten dat je nu iets heel eigenaardigs zegt? Via een omweg toch wel dit doen:
Ik ga geen oordeel vellen over de inhoudelijke kant
geledu

Bericht door geledu »

Josephus schreef:
Jammer ......
Jij trekt de gezindte wel wat ruimer als dat ik bedoelde, ik beperk me toch meer tot de in de forumregels genoemde kerkgenootschappen.
Natuurlijk is er dan verschil , maar om nu te stellen dat Henk Binnendijk , met alle respect, een van de sprekers van de JijDaar avonden, behoort tot de reformatorische gezindte , dat gaat mij toch echt te ver.
Ik mag en ik hoef niet te (ver) oordelen , maar ik mag wel zeggen dat deze man bekend staat om zijn remonstrantse uitspraken.
Als dan een kerkenraad zich geroepen voelt om zich tegen deze avonden te waarschuwen, waar er ook gesproken wordt door sprekers die remonstrantse uitspraken doen, dan juich ik dat enkel maar toe.
Josephus

Bericht door Josephus »

Oude Paden schreef:Waar het om gaat is dat wat er bij Jijdaar gesproken word niet is wat de GG leert. Daarom waarschuwd men voor zielsmisleiding!
Je bedoelt: wat de GG in Terwolde leert. Want er zijn ook GG's te vinden waar men een dergelijke handelwijze nooit zou toepassen, sterker nog, waar jongeren zelfs gestimuleerd worden om naar zulke avonden te gaan. Met een beroep op 'de leer van de GG' kom je er dus niet, er moet wel meer achter zitten.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Kislev

Bericht door Kislev »

Josephus schreef:Want er zijn ook GG's te vinden waar men een dergelijke handelwijze nooit zou toepassen, sterker nog, waar jongeren zelfs gestimuleerd worden om naar zulke avonden te gaan.
Noem er is één.
Oude Paden

freek schreef:
Waar het om gaat is dat wat er bij Jijdaar gesproken word niet is wat de GG leert. Daarom waarschuwd men voor zielsmisleiding!
Heb je niet in de gaten dat je nu iets heel eigenaardigs zegt? Via een omweg toch wel dit doen:
Ik ga geen oordeel vellen over de inhoudelijke kant
Goed lezen alstublieft!
IK zeg niet dat het zielsmisleiding is (als denk ik dat wel) Ik citeer wat de GG terwolde zegt in de brief. En als zij dat vinden moet je respect hebben voor de ambtelijke zorg die er word besteed!
M.a.w als zij het zielsmisleidend vinden moeten ze er voor waarschuwen
Ander

Bericht door Ander »

Josephus schreef:
Oude Paden schreef:Waar het om gaat is dat wat er bij Jijdaar gesproken word niet is wat de GG leert. Daarom waarschuwd men voor zielsmisleiding!
Je bedoelt: wat de GG in Terwolde leert. Want er zijn ook GG's te vinden waar men een dergelijke handelwijze nooit zou toepassen, sterker nog, waar jongeren zelfs gestimuleerd worden om naar zulke avonden te gaan. Met een beroep op 'de leer van de GG' kom je er dus niet, er moet wel meer achter zitten.
Wat de Ger. Gem. leert ja. De boodschap die op Jij daar avonden gebracht wordt staat ver af van de leer van de Ger. Gem. Ik hoop en denk dat er niet zoveel GerGem's zullen zijn die stimuleren deze avonden te bezoeken.
Gesloten