Oorspronkelijk gepost door Majorca
die nu eenmaal bij een subcultuur horen waar God je geplaatst heeft.
Ik geloof niet dat God mij in een subcultuur geplaatst heeft. Hij heeft mij op laten groeien in een gemeenschap, waarin ik veel waarde hecht aan de waarden. Maar normen zijn daarin een heel subjectief geheel, waarover veschillend gedacht kan worden.
Oorspronkelijk gepost door Voorbijganger
De onvrede wordt vervolgens verborgen onder een berg kretologie. Want waar hebben jullie het over:
- onze gezindte en onze kringen.
Wat mag dat dan wel zijn? En over hoeveel personen heb je het dan wel? Want anders kom je nooit tot de onevenredig grote invloed van een groep conservatieven.
Goed, laat ik het je uitleggen: Ik bedoel met onze gezindte de rechterflank van de gereformeerde gezindte, de daarin functionerende kerken en de refo-zuil in al haar geledingen. Ik draai daar al zo'n 30 jaar in mee, eerst in een zware GG, later in een wat lichtere, eerst in de SGP, later in de ChristenUnie (waar ik niet tegen dit probleem aan loop dus die laat ik nu buiten beschouwing) en in het reformatorisch onderwijs, eerst als leerling/student en later als werknemer. Jarenlang heb ik me keurig geschikt naar de mores, althans in het openbaar, om geen aanstoot te geven. Later ging ik steeds meer doorkrijgen dat het altijd zo is dat mensen die ergens tegen zijn altijd feller zijn dan mensen die ergens voor zijn en daarom vaak beter gehoord worden.
Bijvoorbeeld: Dominee A in de GG stelt zijn preken beschikbaar voor PrekenWeb. Hij preekt in plaats X, waar men hem daarover berispt. Men is in X tegen het preken plaatsen op internet. Dominee B stelt zijn preken niet beschikbaar voor PrekenWeb. Hij gaat preken in plaats Y, waar men PrekenWeb een warm hart toedraagt. Wordt hi vervolgens aangesproken waarom zijn preken niet op PrekenWeb staan? Welnee! Men laat hem vrij.
Een ander voorbeeld: Een klas op een ref. school wil sinterklaas vieren. 25 leerlngen willen dat en 5 willen het nite. Er wordt uitgebreid over gepraat en de conclusie: Laten we het maar niet doen, om het die 5 niet lastig te maken.
Een derde vorobeeld: De plaatselijke Chr. Ger. Kerk en de plaatselijke Ger. Gem. houden een gemeenschappelijke avond om de Reformatie te herdenken. Bij de CGK zingen ze ritmisch, bij de GG niet. Wat denk je hoe er gezongen wordt?
Ben je wel eens op een SGP-partijdag geweest? Ga eens rondvragen wie er gewend is zo langzaam te zingen als daar gezongen wordt? Ik wed maar een heel klein deel. Maar men past rustig aan aan de allerlangzaamste...
- de gemeente of gemeenschap
Daarbinnen zit die groep conservatieven opgesloten. En het kenmerken van die conservatieven is dat ze bijbelteksten citeren. Hoe ik vervolgens vanuit die gemeente of gemeenschap plotseling terecht kom in een vergadering van een politieke partij of op een arbeidsplaats in een bedrijf is mij niet helder.
Het gaat niet alleen om de gemeente, de SGP en het refo-onderwijs (=geen bedrijf, maar een onderdeel van de gemeenschap) horen daar zeker bij.
Hiermee wordt het onderwerp in opeen volgende postings inhoudelijk anders. Dat is niet erg netjes.
???
De idee dat jullie graag je eigen zin wilt doen zonder commentaar te krijgen is niet vreemd. Dat wil iedereen. En het komt ook overal voor. Het heeft dus niets met onze kringen of gezindte te maken. Wat mij betreft mag je er ook rustig bij schrijven dat je het niet acceptabel vind om commentaar te krijgen.
Ik vind het inderdaad onacceptabel dat mensen anderen becommentariëren om zaken die zij zelf verzonnen hebben of door anderen verzonnen zijn. Zij mogen mij op mijn hele levensstijl aanspreken als zij daarin dingen zien die tegen Gods Woord ingaan. Ook heb ik er geen enkel probleem mee als mensen vragen waarom mijn vrouw een broek draagt, ik wil ze gerust uitleggen hoe wij dit zien en hier geen overtreding van enig Schriftwoord in zien. Maar ik vind het erg vreemd als iemand mij komt vertellen dat een visje op mijn auto "absoluut niet kan" of zelfs "belachelijk" is.
En het is nu eenmaal mijn ervaring dat het mijn randkerkelijke buurman een grote worst zal wezen wat ik op mijn auto plak, dat mijn vrijgemaakte vriend echt niet wakker ligt van mijn muzikale smaak en dat mijn broeders en zusters in de ChristenUnie mij mijn eigen ideeën over zondagsrust van harte gunnen.
Zij hebben ongetwijfeld hun eigen gedachten daarover, maar laten mij vrij. Net zoals ik geen enkele moeite heb met het feit dat ik collega's heb die louter in het donkerblauw lopen. Als zij dat mooi vinden, prima toch?
Dan geef je eerlijk aan waar het schoentje wringt. Wat bij jullie ontbreekt is de erkenning van het recht van een ander op eenzelfde houding. En dan ontstaan er tegenstellingen. Op elk gebied. Dit heeft dus niets met geloofsovertuiging te maken.
Dat verschil in inzicht mag er best zijn, maar het gaat om het veroordelen. Iedereen mag van mijn levensstijl en menignen vinden wat hij of zij denkt, maar het gaat er mij om dat dezelfde groep zich steevast moet aanpassen aan dezelfde andere groep.
Evenwel is de afstand tussen ruimdenker en conservatief erg klein, want de ruimdenkers strooien in dit topic toch behoorlijk met bijbelteksten.
De topic gaat ook niet over het strooien met Bijbelteksten. Het gaat om de toepassing van de teksten over het aanstoot geven in middelmatige of zelfs futiele zaken. Ik ben ervan overtuigd dat je die niet lukraak toe moet passen als je ook niet de teksten over de uitzinnige, betoverde Galaten hanteert.
Mocht ik nog essentiële punten in je betoog vergeten zijn, dan is dat geen onwil of onmacht, maar dan heb ik ze gewoon over het hoofd gezien.
[Aangepast op 22/9/04 door Unionist]