De problemen ontstaan ook vaak pas, als Gods Woord (en vergeef me de uitdrukking) niet meer toereikend is; dat gaat dan heel vaak om kerkordelijke zaken, en ook als het traditie raakt.edele strijdster schreef:Is er ook geen predikant die wel eens bij jullie komt preken?
Het is toch belangirjk dat er een levende bediening is?
Er zijn wel meer gemeenten waar ouderlingen en diakenen een roeping nodig hebben.
In deze gemeenten zijn soms ook kleine 'kerkenraaden'.
Toch kunnen ze niet doen wat ze willen omdat ze zich baseren op Gods Woord.
Vrije gemeenten
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
-
Waar ligt de oorzaak dat Gods Woord niet meer toereikend is?Janneman schreef:De problemen ontstaan ook vaak pas, als Gods Woord (en vergeef me de uitdrukking) niet meer toereikend is; dat gaat dan heel vaak om kerkordelijke zaken, en ook als het traditie raakt.edele strijdster schreef:Is er ook geen predikant die wel eens bij jullie komt preken?
Het is toch belangirjk dat er een levende bediening is?
Er zijn wel meer gemeenten waar ouderlingen en diakenen een roeping nodig hebben.
In deze gemeenten zijn soms ook kleine 'kerkenraaden'.
Toch kunnen ze niet doen wat ze willen omdat ze zich baseren op Gods Woord.
Zou dat in een vrije gemeente anders zijn dan in een gemeente die wel is aangesloten bij een kerkverband?
Dat denk ik niet.
Want in elke kerkelijke gemeente, of deze nu wel of niet is aangesloten bij een kerkverband, zitten mensen.
En alle mensen zijn toch wel het zelfde....
(... als je snapt wat ik bedoel, en anders vraag je het maar..)
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Geachte edele strijdster,
Ik ben bang dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel.
Ik kom niet aan het gezag van Gods Woord, maar het is volgens mij vaak zo dat problemen in een gemeente die vrij wil zijn, meestal onstaan over zaken die niet met dat Woord te maken hebben, of in elk geval niet letterlijk daarin terug te vinden zijn (ik hoop dat ik me duidelijk uitdruk); en dan bedoel ik zaken die betrekking hebben op kerkorde en traditie. Dan gaan mensen beslissingen nemen, en de mensen zijn volgens mij juist níet gelijk. Dan ontstaan problemen, en dan is er geen beroepsmogelijkheid voor opponenten. (Lees ook wat ik schreef in mijn eerste reactie).
Ik vind het niet makkelijk om duidelijk te maken wat ik precies bedoel, misschien kan iemand anders (die me begrijpt) dat beter....
Ik kom niet aan het gezag van Gods Woord, maar het is volgens mij vaak zo dat problemen in een gemeente die vrij wil zijn, meestal onstaan over zaken die niet met dat Woord te maken hebben, of in elk geval niet letterlijk daarin terug te vinden zijn (ik hoop dat ik me duidelijk uitdruk); en dan bedoel ik zaken die betrekking hebben op kerkorde en traditie. Dan gaan mensen beslissingen nemen, en de mensen zijn volgens mij juist níet gelijk. Dan ontstaan problemen, en dan is er geen beroepsmogelijkheid voor opponenten. (Lees ook wat ik schreef in mijn eerste reactie).
Ik vind het niet makkelijk om duidelijk te maken wat ik precies bedoel, misschien kan iemand anders (die me begrijpt) dat beter....
Ik denk dat ik Janneman wel kan begrijpen. Het probleem is dat men eigen regels gaat maken, die niet terug te leiden zijn op Gods Woord en er dan ook niet over aangesproken worden door een synode, classis of wat dan ook. Kerkvisitatie gebeurd niet.
Kijk, mijn probleem is dat ik een meer georganiseerd kerkelijk leven zou willen. Heel simpel zal je misschien zeggen: Dan moet je over gaan naar een 'georganiseerde gemeente'. Maar mijn punt is dat ik vind dat je de kerk waar je in geplaatst bent door je geboorte niet zomaar mag verlaten. De enige reden is als er een leer gebracht wordt die niet meer zuiver is.
Ik ben wel eens bang dat mensen het ergens ff niet mee eens zijn en dan maar vertrekken. Als ik dat ook zou doen, dan zou ik al 10 jaar weg zijn uit de gemeente. Maar mag het wel? Misschien snap je een beetje mijn worsteling.
Kijk, mijn probleem is dat ik een meer georganiseerd kerkelijk leven zou willen. Heel simpel zal je misschien zeggen: Dan moet je over gaan naar een 'georganiseerde gemeente'. Maar mijn punt is dat ik vind dat je de kerk waar je in geplaatst bent door je geboorte niet zomaar mag verlaten. De enige reden is als er een leer gebracht wordt die niet meer zuiver is.
Ik ben wel eens bang dat mensen het ergens ff niet mee eens zijn en dan maar vertrekken. Als ik dat ook zou doen, dan zou ik al 10 jaar weg zijn uit de gemeente. Maar mag het wel? Misschien snap je een beetje mijn worsteling.
Dat gedrag is niet voorbehouden aan vrije gemeenten, maar is misschien wel nog veel meer de gangbare praktijk in kerkverbanden...JALP schreef:Ik denk dat ik Janneman wel kan begrijpen. Het probleem is dat men eigen regels gaat maken, die niet terug te leiden zijn op Gods Woord en er dan ook niet over aangesproken worden door een synode, classis of wat dan ook. Kerkvisitatie gebeurd niet.
-
Laat dat geachte de volgende keer maar weg hoor...Janneman schreef:Geachte edele strijdster,
Over welke problemen heb je het concreet wanneer je zegt dat deze in vrije gemeente meestal ontstaan omdat ze niet op Gods Woord gebasseerd zijn? Daar ben ik nu wel benieuwd naar.
Want niet alleen in vrije gemeenten worden besluiten genomen die niet in Gods Woord staan hoor. Dat gebeurd net zo goed in gemeenten die wél bij een kerkverband zijn aangesloten als je het mij vraagt. Daarom zei ik al:Alle mensen zijn het zelfde. Want: mensen zijn allemaal zondaren, dus ze maken allemaal fouten. Of je nu wel of niet bij een groter kerkverband bent aangesloten. Dát bedoelde ik ermee dat alle mensen het zelfde waren.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Precies, alsof de eigen regels niet gemaakt worden in bestaande kerkverbanden.... en dat wordt men er meestal ook niet op aangesproken. Daarnaast kan ook een synode verkeerde eigen regels bedenken die de plaatselijke kerken vervolgens weer doorvoeren. Dus dat zegt allemaal nog niet zoveel.
Overigens is mijn vriendin ook van een ander kerkverband waar ik lid van ben dus een van ons beiden zal sowieso niet in het kerkverband blijven waarin we gedoopt zijn.
Tja, ik ben het daar niet mee eens. Allereerst zijn plaatselijke gemeenten daarvoor te divers, daarnaast lees ik nergens dat God je door middel van geboorte in een bepaald kerkgenootschap plaatst teneinde daar je leven lang te blijven, als de leer zuiver blijft. Kijk, zolang ik in Arnhem woon, en de leer in mijn kerk is zuiver, blijf ik van die kerk lid. Maar als ik nou binnenkort ga verhuizen, in een plaats terecht kom waar geen kerk van mijn kerkverband is, en dan kan kiezen tussen lid worden van een andere gemeente met goede leer die om de hoek is, of een kerk van "mijn kerkgenootschap" in een dorp 10 km verderop, dan weet ik het wel hoor. Dan ga ik daar voortaan heen. Ik heb nooit mezelf voor mijn leven aan een bepaald kerkverband gebonden, wel aan Christus.JALP schreef:Kijk, mijn probleem is dat ik een meer georganiseerd kerkelijk leven zou willen. Heel simpel zal je misschien zeggen: Dan moet je over gaan naar een 'georganiseerde gemeente'. Maar mijn punt is dat ik vind dat je de kerk waar je in geplaatst bent door je geboorte niet zomaar mag verlaten. De enige reden is als er een leer gebracht wordt die niet meer zuiver is.
Overigens is mijn vriendin ook van een ander kerkverband waar ik lid van ben dus een van ons beiden zal sowieso niet in het kerkverband blijven waarin we gedoopt zijn.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix schreef:Precies, alsof de eigen regels niet gemaakt worden in bestaande kerkverbanden.... en dat wordt men er meestal ook niet op aangesproken. Daarnaast kan ook een synode verkeerde eigen regels bedenken die de plaatselijke kerken vervolgens weer doorvoeren. Dus dat zegt allemaal nog niet zoveel.
JALP schreef:Kijk, mijn probleem is dat ik een meer georganiseerd kerkelijk leven zou willen. Heel simpel zal je misschien zeggen: Dan moet je over gaan naar een 'georganiseerde gemeente'. Maar mijn punt is dat ik vind dat je de kerk waar je in geplaatst bent door je geboorte niet zomaar mag verlaten. De enige reden is als er een leer gebracht wordt die niet meer zuiver is.
Tja, ik ben het daar niet mee eens. Allereerst zijn plaatselijke gemeenten daarvoor te divers, daarnaast lees ik nergens dat God je door middel van geboorte in een bepaald kerkgenootschap plaatst teneinde daar je leven lang te blijven, als de leer zuiver blijft. Kijk, zolang ik in Arnhem woon, en de leer in mijn kerk is zuiver, blijf ik van die kerk lid. Maar als ik nou binnenkort ga verhuizen, in een plaats terecht kom waar geen kerk van mijn kerkverband is, en dan kan kiezen tussen lid worden van een andere gemeente met goede leer die om de hoek is, of een kerk van "mijn kerkgenootschap" in een dorp 10 km verderop, dan weet ik het wel hoor. Dan ga ik daar voortaan heen. Ik heb nooit mezelf voor mijn leven aan een bepaald kerkverband gebonden, wel aan Christus.
Ik snap ook heus wel dat er situaties zijn waarin je naar een ander kerkverband over gaat. Jij noemt er voorbeelden bij. Maar ik vind niet dat je om zomaar dingen over kan gaan.
Dan heeft het meer met de plaatselijke gemeente maken, niet zozeer met het kerkverband
Het ging me er om dat je niet door geboorte vast zit aan een bepaald kerkverband.
Ik weet ook niet of je verplicht bent te blijven als er geen sprake is van verhuizing enzo. Stel, je ouders waren opgegroeid in een evangelische gemeente waar het evangelie wel centraal staat en goed gebracht wordt... zou je dan neit willen overstappen naar een gereformeerde kerk?
Als iemand in eigen kerk zich totaal niet thuisvoelt kan je wel zeggen: Het gaat niet om jou maar om God, de leer is goed dus niet zeuren... maar dan blijft iemand met tegenzin gaan, zich er niet op het gemak voelen etc. Ik durf dan te stellen dat het beter is dat zo iemand van kerkverband wisselt en ergens anders terecht komt waar de leer ook goed is, dan dat hij/zij noodgedwongen in eigen kerk blijft en zich daar niet thuisvoelt. Je kan zeggen, daar gaat het niet om... maar het is wel degelijk van belang.

Ik weet ook niet of je verplicht bent te blijven als er geen sprake is van verhuizing enzo. Stel, je ouders waren opgegroeid in een evangelische gemeente waar het evangelie wel centraal staat en goed gebracht wordt... zou je dan neit willen overstappen naar een gereformeerde kerk?

Als iemand in eigen kerk zich totaal niet thuisvoelt kan je wel zeggen: Het gaat niet om jou maar om God, de leer is goed dus niet zeuren... maar dan blijft iemand met tegenzin gaan, zich er niet op het gemak voelen etc. Ik durf dan te stellen dat het beter is dat zo iemand van kerkverband wisselt en ergens anders terecht komt waar de leer ook goed is, dan dat hij/zij noodgedwongen in eigen kerk blijft en zich daar niet thuisvoelt. Je kan zeggen, daar gaat het niet om... maar het is wel degelijk van belang.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dat is allang praktijk. Zowel ter linker als ter rechterzijde van het kerkelijk spectrum. LInks heet het 'afval' en rechts heet het 'de van onderscheid kunnen maken'.JALP schreef:Ik ben dan (voor mezelf) bang dat je dan iets gaat zoeken wat je zelf leuk vindt. Hoe staat het er: "Zichzelf leraars opgaderen naar hun eigen goeddunken."
Ik hoop dat je me begrijpt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- JolandaOudshoorn
Ik zal nogmaals proberen te duiden wat ik bedoel: in mijn eerste reactie, gisteren, schreef ik al dat het ook binnen een kerkverband gebeurt dat men synodebesluiten negeert, dan wel "op eigen houtje" handelt.
Het verschil is, dat kan gebeuren dat bijvoorbeeld een kerkenraad een beslissing neemt die absoluut verworpen wordt door de gemeente: binnen een kerkverband kan de gemeente dan een beroep doen op classisgemeenten of zelfs synodes om het kerkenraadsbesluit te laten toetsen en eventueel te veranderen en/of ongedaan te krijgen. Een zelfstandige gemeente kent dat niet: in zo'n geval is de gemeente "overgeleverd" aan de handel en wandel van een kerkenraad. (Dit kan ook allemaal andersom natuurlijk).
Ander voorvbeeld: een predikant gaat "in de fout": hij kan dan door een classis worden vermaand, geschorst etc. worden. In een zelfstandige gemeente ontbreekt die instantie: afhankelijk van het gezag (lees ook: macht) dat men heeft kan men als predikant (of kerkenraad) gewoon doen wat men zelf wil.
Concrete voorbeelden zijn wel te vinden, maar het lijkt me niet noodzakelijk om die te gaan noemen.
Het verschil is, dat kan gebeuren dat bijvoorbeeld een kerkenraad een beslissing neemt die absoluut verworpen wordt door de gemeente: binnen een kerkverband kan de gemeente dan een beroep doen op classisgemeenten of zelfs synodes om het kerkenraadsbesluit te laten toetsen en eventueel te veranderen en/of ongedaan te krijgen. Een zelfstandige gemeente kent dat niet: in zo'n geval is de gemeente "overgeleverd" aan de handel en wandel van een kerkenraad. (Dit kan ook allemaal andersom natuurlijk).
Ander voorvbeeld: een predikant gaat "in de fout": hij kan dan door een classis worden vermaand, geschorst etc. worden. In een zelfstandige gemeente ontbreekt die instantie: afhankelijk van het gezag (lees ook: macht) dat men heeft kan men als predikant (of kerkenraad) gewoon doen wat men zelf wil.
Concrete voorbeelden zijn wel te vinden, maar het lijkt me niet noodzakelijk om die te gaan noemen.
Je krijgt dan zeg maar te maken met de bekende 'kerkelijke weg'... :roll:Janneman schreef:Het verschil is, dat kan gebeuren dat bijvoorbeeld een kerkenraad een beslissing neemt die absoluut verworpen wordt door de gemeente: binnen een kerkverband kan de gemeente dan een beroep doen op classisgemeenten of zelfs synodes om het kerkenraadsbesluit te laten toetsen en eventueel te veranderen en/of ongedaan te krijgen.

Ja Freek, dat bedoel ik inderdaad: een zelfstandige gemeente kent die "kerkelijke weg" niet: daar houdt het op bij de predikant en/of kerkenraad. In een Evangelische Gemeente is dat meestal de voorganger, in elk geval de "gezagsdrager(s)".freek schreef:Je krijgt dan zeg maar te maken met de bekende 'kerkelijke weg'... :roll:Janneman schreef:Het verschil is, dat kan gebeuren dat bijvoorbeeld een kerkenraad een beslissing neemt die absoluut verworpen wordt door de gemeente: binnen een kerkverband kan de gemeente dan een beroep doen op classisgemeenten of zelfs synodes om het kerkenraadsbesluit te laten toetsen en eventueel te veranderen en/of ongedaan te krijgen.