Hendrikus schreef:Geka schreef:In ieder geval gaan de activiteiten van de stichting Machpela die ook in dit blad vermeld worden voor mij persoonlijk te ver.
Wat beoogt die stichting dan? Nooit van gehoord. Heeft het iets te maken met de spelonkiesmensen uit Neveldijk?
Het zíjn spelonkiemensen, stuk voor stuk.
Ik heb het blad weleens gelezen, vindt het een beetje hagiografie. Lees liever over het leven en werk van Petrus en Johannes dan van dominee Den Zuchter of oefenaar Ruimstra. Nog liever of het leven en werk van Jezus, trouwens.
Wat heb je er aan om al die anecdotes te lezen? Ik heb het nooit zo zinvol gevonden.
"Ds van Pimmelen ontmoette vaak Jansje Tureluur. Op een keer bracht ze lekkere eitjes voor hem mee. Dat had ze eens gehoord van buurvrouw de Vries, dat de dominee daar zo van hield. Buurvrouw de Vries kon zo heerlijk advocaat maken. Maar hun vorige dominee, dominee Jaspers, kon dat niet waarderen. Hij was geheelonthouder. Maar dominee Jaspers neigde ook naar de Confessionele richting. Gelukiig had hij gauw een beroep naar Friesland aangenomen en konden ze hier weer een olderwetse leraar beroepen. Na vier vergeefse pogingen voelde de jonge kandidaat Van Pimmelen dat hij geroepen was hier voor te gaan. Hij had veel achting onder het oude volk. Hij was nog een verre neef van Gait Boeremans uit Speuld..." enz enz