Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

uitgeworpen schreef:'s-morgens over : Jezus voor Pilatus.
's-middags over: de talenten (jeugdzondag).

's morgens preekbesprkeing met -12
's-middags preekbespreking met +12/broodmaaltijd.

Hé, je bent er weer :!: :!: :!: :D :D
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

Bericht door sweelinck 25 »

Hendrikus schreef:

Het wekte zoveel indruk dat je niet meer weet waarover het ging...


Unionist schreef:

Ir. Van der Graaf zei ooit: Sommige dominees hebben hun preek al af, ze hoeven er alleen nog een tekst bij te zoeken.



Hij (Ds. van Belzen) heeft de tekst aan het begin van de preek genoemd, maar heeft er niet zoveel uitleg over gegeven. Vooral toepassingen, het was ook avondmaal.

Gr. Sw. 25
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

waarom nam hij dan een tekst?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

sweelinck 25 schreef:heeft de tekst aan het begin van de preek genoemd, maar heeft er niet zoveel uitleg over gegeven. Vooral toepassingen, het was ook avondmaal.
Wat paste hij dan toe - als dat niet de tekst was?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Unionist schreef:waarom nam hij dan een tekst?
Er is nog één ding belangerijker dan een evenwichtige prediking (= dat de luisteraar zo niet kan sterven, ellendekennis nodig heeft, Gods volk het anders leert en de toepassing dat je nog eens mag ontdekken dat je het zelf niet kan) en dat is de kerkorde.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Hij (Ds. van Belzen) heeft de tekst aan het begin van de preek genoemd, maar heeft er niet zoveel uitleg over gegeven. Vooral toepassingen, het was ook avondmaal.
Een goede toepassing heeft toch altijd op zn minst zn aanleiding in de tekst. Of staat een dominee zomaar wat te vertellen? Dan nemen we Gods Woord, wat toch veel hoger is dan onze gedachten, toch niet meer serieus?
Kaw schreef:
Unionist schreef:waarom nam hij dan een tekst?
Er is nog één ding belangerijker dan een evenwichtige prediking (= dat de luisteraar zo niet kan sterven, ellendekennis nodig heeft, Gods volk het anders leert en de toepassing dat je nog eens mag ontdekken dat je het zelf niet kan) en dat is de kerkorde.
Nou nou, dit vind ik ook wel te ver gaan hoor. Het komt helaas voor, maar zó te generaliseren lijkt me ook niet realistisch.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:
Kaw schreef:
Unionist schreef:waarom nam hij dan een tekst?
Er is nog één ding belangerijker dan een evenwichtige prediking (= dat de luisteraar zo niet kan sterven, ellendekennis nodig heeft, Gods volk het anders leert en de toepassing dat je nog eens mag ontdekken dat je het zelf niet kan) en dat is de kerkorde.
Nou nou, dit vind ik ook wel te ver gaan hoor. Het komt helaas voor, maar zó te generaliseren lijkt me ook niet realistisch.
De overgang Karsten -> Kaw gaat iets langzamer dan geplanned ;)
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

elbert schreef:'s Ochtends Matth. 26:47-56 met als thema "Lessen over het lijden".
's Avonds Matth. 27:33-38 met als thema "De kleren van de Heere Jezus".

Voor een samenvatting van de inhoud moet je ze zelf maar even beluisteren. :)
ds. van Duijvenbode zou toch vertrekken naar het 'buitenland'?
Maar wie ben ik?
Ballerina

Bericht door Ballerina »

Hebreeen 5:6-10

Deze teksten had ik nog nooit gelezen. Ik vatte het soms niet helemaal maar:

- De dadelijke gehoorzaamheid had de Heere Jezus altijd al, de lijdelijke gehoorzaamheid zag Hij als het ware tegenop. Omdat de toorn Gods er op rustte (alle zonden van de mensen moesten gedragen worden).

- Gehoor vragen aan God, maar GEEF je ook gehoor?

- Het gebed hoeft niet verhoord te worden om van je lijden verlost te worden (gelukkig niet anders had Jezus niet hoeven te lijden na Zijn gebed), maar om verlost te worden van de angst die het lijden met zich mee brengt.

Vers 9 vond ik ook erg mooi: En toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwig heil geworden.

(ds. C. Blenk uit Lienden)
wijkie
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 feb 2006, 14:50

Bericht door wijkie »

ds. van Duijvenbode zou toch vertrekken naar het 'buitenland'?
Nee, dat is ds. Visser die ook in Apeldoorn stond. Hij vertrekt inderdaad naar Zimbabwe
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

wijkie schreef:
ds. van Duijvenbode zou toch vertrekken naar het 'buitenland'?
Nee, dat is ds. Visser die ook in Apeldoorn stond. Hij vertrekt inderdaad naar Zimbabwe
Iets met klok en klepel komt in mijn gedachten op.
Maar wie ben ik?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Psalm 116 en het lijden. Jezus heeft deze Psalm op witte donderdag gezongen.... en dat is heel bizar... Want al die dingen die daar instonden golden niet voor Hem.

Jezus werd niet bevrijd van de angsten van het dodenrijk, niet aan de dood ontrukt, de beker moest Hij wel leegdrinken, zijn boeien werden niet verboken etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MariaW
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2005, 17:55

Bericht door MariaW »

's morgens HC (over het eeuwige leven)

's middags Johannes 17:14,15,17 (belijdenisdienst)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

's morgens Lukas 19: 42 de intocht in Jeruzalem en het feit dat men niet verstond waarom Hij gekomen was. (om vrede te brengen)
's avonds Johannes 18:26 de vraag: Zag ik u niet in de hof met Hem?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Marnix schreef:Psalm 116 en het lijden. Jezus heeft deze Psalm op witte donderdag gezongen.... en dat is heel bizar... Want al die dingen die daar instonden golden niet voor Hem.

Jezus werd niet bevrijd van de angsten van het dodenrijk, niet aan de dood ontrukt, de beker moest Hij wel leegdrinken, zijn boeien werden niet verboken etc.
Interessant. Staat die preek ergens online?

Bij ons 2 preken over de kruiswoorden:

's morgens: Vrouw zie uw zoon, zoon zie uw moeder
's middags: Mij dorst

2 hele mooie preken, vooral die in de middag vond ik erg aansprekend.
Gesloten