Christelijke levensstijl

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tamarinde schreef:Bij kleding denk ik eerder aan kleding voorschriften uit de Bijbel en nu. Bijv. In de bijbel staat dat je geen mannenkleding mag dragen wat wij "refo's" ook niet doen (ligt ook nog eens aan de cultuur want in bijv. Canada dragen de vrouwen ook lange broeken) terwijl er een paar verzen verder in de bijbel staat dat je geen kleding mag dragen van gemengde stoffen. Ik citeer: "wol en linnen tegelijk"
Tja dan kom je dus op een discussie die al vaker is gevoerd.
Oeps :oops: dan ben ik geenrefo, ik draag regelmatig een lange broek....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Petrus

Bericht door Petrus »

Christiaan schreef:
Petrus schreef:
Christiaan schreef:Regelmatig een kerkdienst overslaan terwijl je er wel in de gelegenheid toe bent?
Wat te denken van de omstandigheid dat je innerlijk verscheurd wordt door twijfels??????????? Dat je er helemaal niet mág zitten, bijvoorbeeld???

Het iets wat mijzelf ook zo vaak bezighoudt.........wáár ik heen ga, de ándere kant gaat met kabeltrossen aan me trekken...........
Hé, ik had het niet persoonlijk tegen jou!
Begrijp mij goed.....je wilt wel maar je kunt niet dat is wat anders...
Ik wéét dat je het niet persónónlijk tegen mij had, maar ik sprak even op persoonlijke titel naar eiegn gevoelen..........
jvdg

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:
Tamarinde schreef:Bij kleding denk ik eerder aan kleding voorschriften uit de Bijbel en nu. Bijv. In de bijbel staat dat je geen mannenkleding mag dragen wat wij "refo's" ook niet doen (ligt ook nog eens aan de cultuur want in bijv. Canada dragen de vrouwen ook lange broeken) terwijl er een paar verzen verder in de bijbel staat dat je geen kleding mag dragen van gemengde stoffen. Ik citeer: "wol en linnen tegelijk"
Tja dan kom je dus op een discussie die al vaker is gevoerd.
Oeps :oops: dan ben ik geenrefo, ik draag regelmatig een lange broek....
Jolanda, ik begrijp dat als je naar Canada verhuist je wel weer ineens een refo-lady bent.

Maar met mij, geloof je toch niet werkelijk dat het onderscheid tussen een refo en een niet-refo is gelegen in het dragen van een (dames-) broek?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Petrus schreef:
Christiaan schreef:
Petrus schreef:
Christiaan schreef:Regelmatig een kerkdienst overslaan terwijl je er wel in de gelegenheid toe bent?
Wat te denken van de omstandigheid dat je innerlijk verscheurd wordt door twijfels??????????? Dat je er helemaal niet mág zitten, bijvoorbeeld???

Het iets wat mijzelf ook zo vaak bezighoudt.........wáár ik heen ga, de ándere kant gaat met kabeltrossen aan me trekken...........
Ik wéét dat je het niet persónónlijk tegen mij had, maar ik sprak even op persoonlijke titel naar eiegn gevoelen..........
Ik denk dat iedereen dat wel eens heeft, het moeilijk vinden om naar de kerk gaan. Het is een andere reden dan zomaar een keer overslaan omdat het zaterdag avond iets te laat werd bijv....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Petrus

Bericht door Petrus »

Het niet naar de kerk gaan, puur omdat je mensenvrees hebt....een sociale fobie dus.................hoe gaan we dáár mee om, is het een geldige reden om thuis preken te luisteren voor zo'n persoon?
refo

Bericht door refo »

Petrus schreef:Het niet naar de kerk gaan, puur omdat je mensenvrees hebt....een sociale fobie dus.................hoe gaan we dáár mee om, is het een geldige reden om thuis preken te luisteren voor zo'n persoon?
Zeker.

Met een gebroken been ben je wettig verhinderd.
Met een kronkel in je hoofd (excusez le mot) derhalve ook.
't Is niet zo zichtbaar.
Maar: de mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef: 't Is niet zo zichtbaar.
Die gesteldheid van het hart, dat is de enige en juiste norm.
Gebruik die meetlat!
refo

Bericht door refo »

Ik ken iemand die iets psychisch mankeert. Ik snap ook niet wat het is, maar z'n psycholoog heeft na jaren en jaren uitgedokterd dat hij een defect heeft op het gebied van langdurig zich hechten aan een ander. Geweldig probleem als je getrouwd bent. Je vrouw voelt zich bekocht enz. De persoon in kwestie is heel blij. Want alle problemen herkent hij. Alles valt op z'n plaats. Als terapie moet hij van tijd tot tijd even weg.

En hoe reageren de omstanders? Wat gek? Welke getrouwde man gaat er nou zomaar zes weken uit z'n gezin? Wie doet nou zoiets?

Je kunt beter kanker hebben wat dat betreft. Als je dan zes weken de deur uit moet kijkt niemand scheel. Maar als je 100 kilo weegt en heibel in je hoofd hebt, moet je aan de normen voldoen. Terwijl dat gewoon onmogelijk is. Je kunt evengoed iemand met een lam been bevelen te huppelen. Dat gaat ook niet

Doe wat je (vernatwoorden) kunt, Petrus, de mensen kletsen toch wel.
Petrus

Bericht door Petrus »

refo schreef:
Doe wat je (vernatwoorden) kunt, Petrus, de mensen kletsen toch wel.
Ik had het hier in concreto over mijn allerliefste eega.............................
refo

Bericht door refo »

jvdg schreef:
Gebruik die meetlat!
Pcies. Die meetlat hanteer ik ook in theologische kwesties. De mensen praten en veroordelen. Het komt op de persoonlijke relatie met God aan.
En daarvoor heeft niemand de maat te nemen voor een ander. Om de eenvoudige reden dat niemand die maat weet.

Dat is het hele probleem tussen rekkelijken en preciesen, remonstranten en contraremonstranten, evangelischen en zwaren.
We menen te weten hoe geloof moet zijn. Zo herkennen we elkaar niet. En zo menen we (sommigen) althans dat ze edeler zijn dan anderen.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:
jvdg schreef:
Gebruik die meetlat!
Pcies. Die meetlat hanteer ik ook in theologische kwesties. De mensen praten en veroordelen. Het komt op de persoonlijke relatie met God aan.
En daarvoor heeft niemand de maat te nemen voor een ander. Om de eenvoudige reden dat niemand die maat weet.

Dat is het hele probleem tussen rekkelijken en preciesen, remonstranten en contraremonstranten, evangelischen en zwaren.
We menen te weten hoe geloof moet zijn. Zo herkennen we elkaar niet. En zo menen we (sommigen) althans dat ze edeler zijn dan anderen.
Heerlijk toch dat we het wat dat betreft helemaal eens zijn.
vlinder

Bericht door vlinder »

Met een gebroken been en een paar krukken kun je prima naar de kerk als je wilt. Bij mijn ouders thuis loopt er regelmatig 1 op krukken omdat wij niet echt voorzichtig zijn, maar we moesten altijd mee van mijn ouders. Als kind vond je dat alleen maar stoer...iedereen kijkt dan naar je :mrgreen:
Kislev

Re: Christelijke levenstijl

Bericht door Kislev »

Christiaan schreef:Christelijke levenstijl dat is waar ik het graag eens over wil hebben.
Lekker breed maar te gelijk laten we als start nemen Gods Heilig en onfeilbaar Woord.
Niet alles van onze tijd is daar in te vinden, daardoor ook een stuk ethiek.
Wat kan wel volgens Gods Woord.
Volgens jou? In zaken waar de bijbel niet overspreekt (zoals b.v. popmuziek) Of indirect overspreekt.

Dure auto? Dure schoenen? (150 euro ofzo), Popmuziek? ,
regelmatig een kerkdienst overslaan? Zulke zaken...
Tsja, lastig. Wat dure aankopen betreft. Als je eerlijk aan je geld bent gekomen en je geeft je tienden aan de armen is er niks op tegen om een dure auto te rijden of op goede schoenen te lopen. Bovendien, wat is duur. Als je uitgegroeid bent is 150 euro voor een paar schoenen niet duur. Sterker nog, dan heb je niet veel bijzonders. De goede schoenen beginnen toch wel bij 200 (Bommel, Van Lier), 300, 400 euro (Greve, Magnanni, Crocket & Jones, Santoni etc.)

Wijlen ds. L. Huisman zegt in een preek over de gelijkenis van Lazarus en de rijke man:
En daar was een zeker rijk mens, en was gekleed met purper en zeer fijn lijnwaad, levende allen dag vrolijk en prachtig. Dat staat er van deze man. Nou, daar kunt u op zichzelf verder niks van zeggen. Als iemand rijk is, dat is een zegen van God. En dat zo iemand die rijk is gekleed is met purper, dat mag ook. Iemand mag overeenkomstig zijn stand gekleed gaan. Gekleed met purper en dan onder dat mooie rode purper, dat overkleed, had hij zeer fijn lijnwaad. Nou, wie zou er iets van zeggen hè? Als je goed bij kas zit dan mag je best een dure jas kopen, en dan mag je daaronder best een duur pak of een dure jurk hebben. Waarom niet? Deze man mocht toch gerust een scharlaken rode mantel dragen en daaronder een fijn lijnwaad? Dat mocht toch? Levende allen dag vrolijk en prachtig. Nou goed, als je rijk bent dan brengt dat bepaalde voordelen mee in dit leven. Je kan nou niet zeggen dat als iemand vrolijk en prachtig leeft, dat hij daarom een goddeloos mens is. Gods kinderen hebben ook recht om vrolijk en prachtig te leven. Dus op zichzelf is dát toch niet iets wat de hel waardig maakt? Nee, dat bedoelt de Heere Jezus ook niet. Deze gelijkenis wordt door de communisten – die verder natuurlijk helemaal nooit iets van de bijbel willen weten, nog minder van God die dit Woord ons gegeven heeft – die grijpen dan tegenover ons Christenen naar deze waarheid en dan zeggen ze ‘Kijk maar hè, hier heb je het. Jullie Jezus heeft het zelf gezegd: de rijken gaan naar de hel en de armen gaan naar de hemel. We hebben toch gelijk?’ Nee, dat bedoelt Jezus persé niet! Hij bedoelde in deze gelijkenis niet te zeggen dat alle rijken naar de hel gaan en alle armen naar de hemel. Beslist niet.
Maar wat bedoelt Hij ons dan te zeggen? Wel dit: Hij tekent met een enkele pennenstreek ons een mens – tegenover de Farizeeën en schriftgeleerden – die op en top een kind der wereld was. Want de Heere wil zeggen: deze mens is rijk, hij gaat prachtig gekleed, hij leeft elke dag vrolijk en prachtig, púnt! Daarmee is het uit! Meer is er van deze man níet te zeggen.
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Waar je ook nog een hele discussie van kunt maken is: Wat mocht er in het O.T. niet en in het N.T. wel............... en wat moet je nu letterlijk nemen en wat niet?
Christiaan

Bericht door Christiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
Petrus schreef:
Christiaan schreef:
Petrus schreef: Wat te denken van de omstandigheid dat je innerlijk verscheurd wordt door twijfels??????????? Dat je er helemaal niet mág zitten, bijvoorbeeld???

Ik denk dat iedereen dat wel eens heeft, het moeilijk vinden om naar de kerk gaan. Het is een andere reden dan zomaar een keer overslaan omdat het zaterdag avond iets te laat werd bijv....
Nou ja...ik wil echt geen kerkdienst missen!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Plaats reactie