Geplaatst: 24 jan 2007, 15:14
jvdg en Refo---------------HULDE
Recht en gerechtigheid en barmhartigheid; de juiste Christelijke houding.
Recht en gerechtigheid en barmhartigheid; de juiste Christelijke houding.
Toch vind ik hier wel wat inzetten. En dan niet alleen met betrekking tot predikanten. Laatst van dichtbij meegemaakt die gescheiden is. Ineens mocht hij aan veel dingen niet meer deelnemen (zal niet in details treden, om herkenning te voorkomen) in het kerkelijk leven. Op datzelfde moment hoorde ik iemand over deze persoon praten. Ze zei dingen die niet juist waren. Ofwel: ze roddelde. ( Gij zult geen valse getuigenis geven ) Dit wordt niet als zonde bestempeld, terwijl dit minstens evenveel kapot kan maken, als zonde tegen het 7e gebod.gek genoeg is dit 7e gebod zo'n beetje het enige gebod wat overtreden schijnt te worden door predikanten, waardoor ze worden agfezet.
Lastig dilemma inderdaad. Zeker als het gaat om het zevende gebod blijf je, ook na schuldbelijdenis, toch vaak nog lang "besmet". De vraag is dan natuurlijk of dat een reden mag zijn om iemand uit zijn functie te ontheffen. Wanneer we ons als gemeenteleden realiseren hoe we zelf in elkaar zitten, terwijl we in zekere zin ook pastor zijn van ons gezin (als we dat hebben uiteraard), dan past zeker bescheidenheid.Kaw schreef:Ik weet niet wat ik moet zeggen...
Ik had laatst een discussie met een mede-forummer waarin we het eens waren dat als iemand zich bekeerd van zijn zonde met berouw over zijn daad, we hem moeten vergeven en hem op zijn positie moeten laten zitten.
Aan de andere kant heb je ook een voorbeeldfunctie. Worden politie-agenten ontslagen wanneer ze in de fout gaan of niet?
Welk vertrouwen?David J schreef:.... Maar het vertrouwen van de gemeente is geschonden.
......
Daar ben ik het zeer mee eens.refo schreef:Maar als de predikant schuld bekent en belijdt, staat niets het blijven in zijn ambt in de weg. Dat hij dan niet meer 'acceptabel' zou zijn als predikant zegt meer over de mensen die dat vinden dan over de predikant.
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Waarom zou je je dochter niet naar ds De Pater kunnen sturen?David J schreef:@ refo: Gewoon, het vertrouwen dat je je dochter met een gerust hart naar de dominee kunt sturen voor een pastoraal gesprek. En dat de ds. gewoon zijn tractement krijgt en niet allerlei extraatjes regelt uit de collectezak of daar buitenom. En dat afspraken worden nagekomen.
En daarnaast heeft een dominee hoe dan ook een voorbeeldfunctie. Zijn ambt en zijn persoon zijn niet volledig los te koppelen. Als hij persoonlijk in een (openbare) zonde valt, leidt zijn ambt daaronder. Dat valt gewoon niet te vermijden, hoewel het misschien onwenselijk is.
Alsof voor "lijden" kan worden ingevuld: een lijden doordat mensen zelf zondigen. Zo heeft Paulus dat beslist niet bedoeld.Bert Mulder schreef:Het is natuurlijk bedroevend, en hierbij ook de beste wensen aan broeder de Pater, en mijn hoop voor hem is ook dat hij de nabijheid van zijn Zaligmaker mag gevoelen, en ook bewust mag zijn van de vergeving van al zijn zonden.
En ook dit is hier van de toepassing, vooral ook dat we in de Schrift lezen dat ALLES moet medewerken ten goede voor Zijn volk. En dat is het grote wonder. God kan, en zal, toch de meest verschrikkelijke dingen die wij doen, nog ten goede keren.
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.