Ik luister naar van alles en nog wat. De ene keer gospel, dan weer psalmen en nu zit er bij mij een praise cd in. Ook van klassieke muziek kan ik erg genieten.
Maar tegenwoordig moet ik ook heel veel kinderliedjes aanhoren

Sterk voorbeeld (en prachtige muziek trouwens)!Hendrikus schreef:Ik blijf het een draak van een poll vinden
(...)
Ik had het Magnificat van Rutter in gedachten. Dat stond in de platenzaak in de klassieke bak. Maar er is ook een koor bij. En een orgel - maar of dat nou een populair orgel is of een klassiek orgel, dat kan ik niet horen. Het geheel klinkt soms wel een beetje jazzy. De Lofzang van Maria: dat is Praise! De tekst komt uit het Evangelie van Lucas: the Gospel....
Nee hoor, het lukt echt niet
HELEMAAL mee eens!Hendrikus schreef:Ik blijf het een draak van een poll vinden-Klassieke muziek op één hoop gooien: dat werkt niet. Maak dan onderscheid tussen (voor mijn part) renaissance, barok, Weense klassieken, romantiek en modern [en dat is nog erg grof ingedeeld].draak van een poll schreef:Klassieke muziek
Koormuziek
Orgelmuziek (Klassiek)
Orgelmuziek (Populair)
Jazz
Gospel
Praise
Popmuziek
Anders, namelijk..............
-Maak onderscheid tussen geestelijk en wereldlijk.
-Waarom koormuziek niet onderverdeeld? Stel je de Musicalische Exequien van Schütz op één lijn met "Lichtstad met uw paarlen poorten" door het Urker Mannenkoor?
-Alle jazz op één hoop? De ware jazz-liefhebber ziet je aankomen...
-Gospel, praise en pop liggen soms erg dicht bij elkaar. Waar houdt het één op, waar begint het ander?
-Hetzelfde geldt voor orgelmuziek, waar je wel onderscheid maakt tussen "klassiek" en "populair". Maar waar ligt de grens? Is een opera-achtige sinfonia van Padre Davide da Bergamo of een hoem-pa-pa Sortie van Lefébure-Wely klassiek of populair. En het Ave Maria van Bach-Gounod? En Psalm 25 van Pieter Heykoop?
Ik had het Magnificat van Rutter in gedachten. Dat stond in de platenzaak in de klassieke bak. Maar er is ook een koor bij. En een orgel - maar of dat nou een populair orgel is of een klassiek orgel, dat kan ik niet horen. Het geheel klinkt soms wel een beetje jazzy. De Lofzang van Maria: dat is Praise! De tekst komt uit het Evangelie van Lucas: the Gospel....
Nee hoor, het lukt echt niet
:!: :!: :!:ds. Van der Meij schreef:Kitsch heeft de pretentie kunst te zijn, maar voldoet niet aan de absolute voorwaarde voor kunst: de overdracht van het echte gevoel, de taal van het hart. Zo kan een schilder op bestelling een kind met een traan op zijn doek zetten omdat mensen dat zo ontroerend vinden en omdat het zo goed betaalt. De schilder is dan als ondernemer geslaagd, maar als kunstenaar mislukt. Al lijkt het schilderij net echt. Hij was zelf helemaal niet zo ontroerd toen hij zijn product, zijn traan, vervaardigde. De schilder heeft gelogen. Hij verkoopt slechts emoties.
En daarvoor moet iedereen oppassen. De dominee voorop. Voordat hij het weet, is hij handelaar in emoties geworden. Op het moment dat levend geloof versteent tot een bevindelijke subcultuur, gaat het mis. Net zomin als ongeremde literatuur echt bevrijden kan, heeft een rationele, Schriftgebonden subcultuur het vermogen om te redden uit slaafse banden. Als het christelijk geloof wordt geformaliseerd en geritualiseerd, worden psalmen smartlappen en opwekkingsliederen schlagers. En die zijn absoluut niet te verkopen aan een weldenkende wereld. Alleen maar aan een publiek met een slechte smaak.
Gespeelde emoties van verdriet of vreugde zijn weerzinwekkend. Niet alleen voor Wolkers, maar ook voor mij. En niet alleen omdat zij een echte ontmoeting met ’de wereld’ blokkeren, maar vooral omdat ze de Geest bedroeven. Valse emoties en geritualiseerde godsdienst roepen niet alleen bij de wereld agressie en aversie op, maar ik denk ook bij God Zijn ongenoegen.