Geloof je dat?
- Miscanthus
Onlogisch dat je toch hier reageert. Voor het geval je toch gaat reageren:Adrianus schreef:G. vd Brink. Say no more.
Ach, het is het zoveelste boekje waarbij de blazwasra's applaudiseren, terwijl degenen die mogen vasthouden aan de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid de grote gevaren ervan inzien.
Een discussie over dit boekje op refoforum zal daarom een voorspelbaar verloop kennen. Voorspelbaar qua deelnemers en bijbehorende standpunten.
Dus wie nog een rondje op herhaling wil vindt hier een geschikte aanleiding.
Ik zal er niet bij zijn.
Allen hartelijk gegroet.
Adrianus
1. Wat is er mis met Gert van den Brink?
2. Ik mag vasthouden aan de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid. En ik vind het boekje ook mooi. Blijkbaar kan dat niet samen volgens jou.
3. Heb je het boekje zelf gelezen?
Adrianus schreef:G. vd Brink. Say no more.
Ach, het is het zoveelste boekje waarbij de blazwasra's applaudiseren, terwijl degenen die mogen vasthouden aan de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid de grote gevaren ervan inzien.
Een discussie over dit boekje op refoforum zal daarom een voorspelbaar verloop kennen. Voorspelbaar qua deelnemers en bijbehorende standpunten.
Dus wie nog een rondje op herhaling wil vindt hier een geschikte aanleiding.
Ik zal er niet bij zijn.
Allen hartelijk gegroet.
Adrianus
Wie is hier voorspelbaar zij je....
Ik heb wel het boek 'Ik geloof' uit dezelfde serie gelezen (van Willemien Vogel en Jos van Gent).
Ik heb ook 'Zoektocht' van Arie Maasland gelezen.
Ik heb ook de bespreking in De Saambinder gelezen van 'Geloof je dat?'
Ik denk dat ik dus wel een beetje kan inschatten wat voor soort boekje dit is (net als Adrianus).
Ik denk dat ik dus wel een beetje kan inschatten wat voor soort boekje dit is (net als Adrianus).
Dus?Afgewezen schreef:Ik heb wel het boek 'Ik geloof' uit dezelfde serie gelezen (van Willemien Vogel en Jos van Gent).
Wat 'dus'?Grace schreef:Dus?Afgewezen schreef:Ik heb wel het boek 'Ik geloof' uit dezelfde serie gelezen (van Willemien Vogel en Jos van Gent).
Het boekje bevat 10 hoofdstukken, die als volgt zijn ingedeeld:
De redenen om te geloven, wat moet je geloven, geloofsovergave, toe-eigenen van de beloften, geloof en de verhouding tot God, de beïnvloeding van je geloof in je dagelijkse leven, innerlijke voorwaarden om te geloven, redenen om niet te geloven, geloofsgroei en geloofsstrijd.
Arminianisme ( je eeuwig behoud hangt af van jezelf) kom ik er niet in tegen. Zomaar wat citaten:
"Anderzijds is HIJ Diegene die het hart opent, en Hij bepaalt ook zelf de tijd waarop dat gebeurt"
"Geloven is onmogelijk, zolang de Heilige Geest je er niet toe in staat stelt. Zijn hulp is echt onmisbaar"
Citaten die voor de nodige beroering her en der kunnen zorgen:
"... Hij nodigt via het Evanglie wel alle hoorders tot Zich"
"Nergens in de Bijbel staat dat die ervaring (rechtvaardiging in de vierschaar der consiëntie) nodig is om behouden te worden; en ook niet dat die ervaring nodig is om zeker te weten dat je behouden bent. God wil zelfs niet dat je voor je zekerheid op zo'n ervaring steunt, want daarmee doe je in zekere zin Zijn Woord tekort. (...) Het kan zijn dat God mensen zo'n ervaring geeft, en daar mogen ze dan dankbaar voor zijn"
De auteurs sluiten de inleiding zelf af met de opmerking: "sola fida, sola gratia en sola Scriptura"
Ik heb het vandaag als bemoedigend ervaren om het te lezen. Ik kan jullie melden dat ik het al voor de tweede keer aan het lezen ben. Het leert je weer klein denken van jezelf en groot van Hem, die de Zaligmaker is! Ter lezing aanbevolen!
De redenen om te geloven, wat moet je geloven, geloofsovergave, toe-eigenen van de beloften, geloof en de verhouding tot God, de beïnvloeding van je geloof in je dagelijkse leven, innerlijke voorwaarden om te geloven, redenen om niet te geloven, geloofsgroei en geloofsstrijd.
Arminianisme ( je eeuwig behoud hangt af van jezelf) kom ik er niet in tegen. Zomaar wat citaten:
"Anderzijds is HIJ Diegene die het hart opent, en Hij bepaalt ook zelf de tijd waarop dat gebeurt"
"Geloven is onmogelijk, zolang de Heilige Geest je er niet toe in staat stelt. Zijn hulp is echt onmisbaar"
Citaten die voor de nodige beroering her en der kunnen zorgen:
"Nergens in de Bijbel staat dat die ervaring (rechtvaardiging in de vierschaar der consiëntie) nodig is om behouden te worden; en ook niet dat die ervaring nodig is om zeker te weten dat je behouden bent. God wil zelfs niet dat je voor je zekerheid op zo'n ervaring steunt, want daarmee doe je in zekere zin Zijn Woord tekort. (...) Het kan zijn dat God mensen zo'n ervaring geeft, en daar mogen ze dan dankbaar voor zijn"
De auteurs sluiten de inleiding zelf af met de opmerking: "sola fida, sola gratia en sola Scriptura"
Ik heb het vandaag als bemoedigend ervaren om het te lezen. Ik kan jullie melden dat ik het al voor de tweede keer aan het lezen ben. Het leert je weer klein denken van jezelf en groot van Hem, die de Zaligmaker is! Ter lezing aanbevolen!
Mister schreef:Citaten die voor de nodige beroering her en der kunnen zorgen:
"Nergens in de Bijbel staat dat die ervaring (rechtvaardiging in de vierschaar der consiëntie) nodig is om behouden te worden; en ook niet dat die ervaring nodig is om zeker te weten dat je behouden bent. God wil zelfs niet dat je voor je zekerheid op zo'n ervaring steunt, want daarmee doe je in zekere zin Zijn Woord tekort. (...)
Gelukkig dat dát dan nog mag van de auteurs...Het kan zijn dat God mensen zo'n ervaring geeft, en daar mogen ze dan dankbaar voor zijn"
Wat wil je er nu mee zeggen?Afgewezen schreef:Wat 'dus'?Grace schreef:Dus?Afgewezen schreef:Ik heb wel het boek 'Ik geloof' uit dezelfde serie gelezen (van Willemien Vogel en Jos van Gent).