SGP-burgemeester: Bijwonen mis voor mij geen probleem

Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

olfie schreef:Ik vind dat je als Christen altijd de taak heb iets uit te stralen, des te meer in een functie als burgemeester, en daar hoort mi. niet de optie bij om (op zondag zelfs) de kerk achter je te laten, je principes te laten varen en een mis bij te wonen.
Dat wil zeggen jouw principes laten varen. We vergeten altijd dat onze [mijn] principes niet altijd ook de principes van onze broeders zijn. Vraag eerst wat iemand zijn/haar principes zijn en ga dan veroordelen.
In het kader van je functie kun je daar best een keer verschijnen maar ik heb er nog al wat moeite mee om dit op zondag te doen.
We zijn wel zo tegen zondagsarbeid, maar dit moet dan wel kunnen. Kijk, ik vindt het prachtig dat hij zich overal laat zien, burgemeester is burgemeester van de gemeenschap en niet van een partij, maar de zondag blijft de dag des Heeren.


Hoe zie jij de zondag? Ook daar wordt, ook in de ger.gez. verschillend tegen aan gekeken. Ben ik voor een strenge [sabbaths] zondag houding of kijk ik er wat losser tegen aan. Niet altijd gelijk oordelen!
Werken der noodzakelijk zijn mi. ook niet: Het bijwonen van een zwaar afgekeurde afgoderij. Dan doet het mooie jasje van het verhaal van de pastoor etc. er ook niet meer toe.
Ik ga ook niet naar bijv. een concert van Madonna omdat ze (bij wijze van) een gebed vooraf zou doen. Als je als SGP Gods Woorden en de 3fve onderschrijft, moet je daar ook naar (trachten) te leven.
Appels en peren aan het zoeken geweest, althans m.i. vergelijk je ze nou met elkaar.

Ps. alle quotes zijn van Olfie
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Eppie schreef: Dat wil zeggen jouw principes laten varen. We vergeten altijd dat onze [mijn] principes niet altijd ook de principes van onze broeders zijn. Vraag eerst wat iemand zijn/haar principes zijn en ga dan veroordelen.
Daar heb je gelijk in, je bent zo gauw geneigd te meten aan jezelf.. (snik), maar ik kom daar zo op terug.
Eppie schreef: Hoe zie jij de zondag? Ook daar wordt, ook in de ger.gez. verschillend tegen aan gekeken. Ben ik voor een strenge [sabbaths] zondag houding of kijk ik er wat losser tegen aan. Niet altijd gelijk oordelen!
Het gaat me in dit geval dan niet specifiek over de zondag, al meen ik dat de SGP hier toch wel een standpunt in heeft.
Het gaat alleen al om het feit dat hij zich onttrekt aan de dienst van zijn gemeente, en zich in plaats daarvan begeeft onder een dienst waar hij zelf mee in gestemd heeft dat hij het afkeurt (form.).
En dan ook aangeeft dit vaker te willen doen, ipv, een keer meegaan omwille van zijn job(:S).
Dan verplicht hij zich met de huidige standpunten om ook charismatischen te bezoeken, zich ook in de kroegen en discotheken te laten zien, want dat 'moet' dan ook terwille van zijn baan.
Je snapt mijn punt denk ik wel.
Eppie schreef: Appels en peren aan het zoeken geweest, althans m.i. vergelijk je ze nou met elkaar.
Tis de tijd he :wink:
Ja, het is sterk overtrokken, maar je snapt neem ik aan waar ik heen wil. Hij stemt in met het feit dat hij de RK mis afkeurt, maar draagt in het artikel (heimelijk) toch aan dat het verhaal van de Pastoor wel correct was, en het Onze Vader gebeden werd.

En het aangeven dat hij het zeker vaker bereidt is te gaan doen, geeft toch aan dat hij zich op wat minpunten er zich wel in kan vinden.

En nogmaals geen aanstoot geven aan 'zwakkere broederen' zoals mij :wink:
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Leonius

Bericht door Leonius »

Eppie schreef:
olfie schreef:Ik vind dat je als Christen altijd de taak heb iets uit te stralen, des te meer in een functie als burgemeester, en daar hoort mi. niet de optie bij om (op zondag zelfs) de kerk achter je te laten, je principes te laten varen en een mis bij te wonen.
Dat wil zeggen jouw principes laten varen. We vergeten altijd dat onze [mijn] principes niet altijd ook de principes van onze broeders zijn. Vraag eerst wat iemand zijn/haar principes zijn en ga dan veroordelen.
Nou, je mag van een SGP'er verwachten dat zijn principes te lezen zijn in de drie formulieren van enigheid.... Olfie veroordeelt dan ook niet, maar oordeelt dat de werkwijze van deze burgemeester niet stroken met deze principes.
In het kader van je functie kun je daar best een keer verschijnen maar ik heb er nog al wat moeite mee om dit op zondag te doen.
We zijn wel zo tegen zondagsarbeid, maar dit moet dan wel kunnen. Kijk, ik vindt het prachtig dat hij zich overal laat zien, burgemeester is burgemeester van de gemeenschap en niet van een partij, maar de zondag blijft de dag des Heeren.


Hoe zie jij de zondag? Ook daar wordt, ook in de ger.gez. verschillend tegen aan gekeken. Ben ik voor een strenge [sabbaths] zondag houding of kijk ik er wat losser tegen aan. Niet altijd gelijk oordelen![/quote]
Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met de zondagsarbeid. Ik vraag me alleen af wat zijn grens is. Gaat hij ook naar de afscheidsdienst van een voorganger in een Satanskerk als die er überhaupt zou zijn in Soest? Ik bedoel maar, als je zo principieel wilt vasthouden aan het beginsel 'boven de partijen te staan', dan moet je dan ook niet zeuren.
Werken der noodzakelijk zijn mi. ook niet: Het bijwonen van een zwaar afgekeurde afgoderij. Dan doet het mooie jasje van het verhaal van de pastoor etc. er ook niet meer toe.
Ik ga ook niet naar bijv. een concert van Madonna omdat ze (bij wijze van) een gebed vooraf zou doen. Als je als SGP Gods Woorden en de 3fve onderschrijft, moet je daar ook naar (trachten) te leven.
Appels en peren aan het zoeken geweest, althans m.i. vergelijk je ze nou met elkaar.

Ps. alle quotes zijn van Olfie[/quote]
Of dit appels en peren zijn weet ik niet. Het bijwonen van een Mis heeft in de RKK een zwaardere betekenis dan bij ons het bijwonen van een dienst. Dat is één. Verder bedoelt Olfie dat de burgemeester dan ook niet moeilijk moet doen om een feestelijke opening te verrichten al dan niet op zondag van bijvoorbeeld een popconcert van een Madonna. Met andere woorden: er is geen enkele excuus meer om dit soort dingen niet te doen.

Wat me nog het meest stoort is echter de provocatieve wijze waarop deze man tewerk gaat. Wat wil hij nu eigenlijk?
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

BIj dit alles denk ik dat je eerst moet vragen naar de man z'n principes, want je kunt het uitbreiden naar bv. een Lutherse dienst, het bijwonen van een doopdienst bij baptisten, het bijwonen van een dienst waar ritmisch gezongen wordt of het bijwonen van een dienst in de eigen gemeente waar een predikant voorgaat die jouw niet aanstaat enz. enz. Bovendien vindt ik het vergelijken van een kerkdienst of deze nou RK is of niet, niet te vergelijken is met een optreden van een popmuzikant of een zgn satansdienst. Maar ja mijn mening. Bij dit alles wil ik niet zeggen dat het mijn keus zou zijn als burgemeester.
Ten overvloedde, in mijn burgelijke gemeente hadden wij een SGP burgemeester [zelfs secretaris van het hoofdbestuur] die ook alle kerkdiensten in de burgelijke gemeente bijwoonde. Dat waren alle protestantse diensten, wel van gereformeerd tot GGiN en hij kwam dus zelden in de eigen gemeente. Daar was men het toentertijd al mee oneens.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

we willen weer roomser dan de paus zijn. Calvijn stapte toch ook niet uit de kerk?

Olfie noemt wel een punt (in zijn overigens verder flink aanstootgevende opvattingen :wink: ) De een gelooft wel dat hij alles eten mag en de ander eet moeskruiden. Zo is het ook met het bijwonen van een katholieke dienst. We zullen nog eens raar opkijken als we straks aanzitten aan de bruiloft van het Lam, dat daar ook katholieke broeders zullen zitten, die beschaamd moeten erkennen dat ze op het punt van de mis dwaalden.
Kunnen we nog blij zijn met de geloofsbelijdenis, het Onze Vader en een mooie preek die in onze kerken ook niet zou misstaan?
Waarom altijd dat gefocus op dat ouweltje waar ze een andere betekenis aan geven dan wij? Luther dwaalde ook op dat punt En ik weet eigenlijk nog steeds niet hoe Christus aanwezig is en we gemeenschap hebben door dat brood en die wijn. Door het geloof ja, maar verder?
Door daar te komen laat hij zien: ik zie jullie en ik heb wat met jullie. Dat is toch heel wat anders dan : ik onderschrijf volledig jullie sacramentsleer?
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Miscanthus schreef:we willen weer roomser dan de paus zijn. Calvijn stapte toch ook niet uit de kerk?

Olfie noemt wel een punt (in zijn overigens verder flink aanstootgevende opvattingen :wink: ) De een gelooft wel dat hij alles eten mag en de ander eet moeskruiden. Zo is het ook met het bijwonen van een katholieke dienst. We zullen nog eens raar opkijken als we straks aanzitten aan de bruiloft van het Lam, dat daar ook katholieke broeders zullen zitten, die beschaamd moeten erkennen dat ze op het punt van de mis dwaalden.
Kunnen we nog blij zijn met de geloofsbelijdenis, het Onze Vader en een mooie preek die in onze kerken ook niet zou misstaan?
Waarom altijd dat gefocus op dat ouweltje waar ze een andere betekenis aan geven dan wij? Luther dwaalde ook op dat punt En ik weet eigenlijk nog steeds niet hoe Christus aanwezig is en we gemeenschap hebben door dat brood en die wijn. Door het geloof ja, maar verder?
Door daar te komen laat hij zien: ik zie jullie en ik heb wat met jullie. Dat is toch heel wat anders dan : ik onderschrijf volledig jullie sacramentsleer?
Ik denk dat je als ware christen de mis toch redelijk snel zult ontmaskeren en er uit stappen, ik zal niet oordelen hoor. Maar als christen ga je dan op zijn minst zoeken naar het waarom van het afkeuren van de mis, en daar zijn tal van documenten over te vinden.
Ik vindt dat je nu wel ver afdwaalt, ten eerste off-topic, en ten tweede het goed te keuren omdat het mogelijk zou kunnen zijn dat er werdergeborenen zijn.
En de discussie gaat ook dieper dan alleen dit.
En als het al zo zou zijn, is het zeker goed om als (SGP) burgemeester aan te geven dat men dan daar dwalende is. Hij weet wél beter.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Tsja, een reactie mijnerzijds kan natuurlijk niet uitblijven. Inhoudelijk ga ik maar niet in op standpunten die ik hier lees.
Laten we als forumleden geen haat zaaien bij elkaar.

Toch was ik erg blij en dankbaar dat de hervormde ger. bondsgemeente op onze uitnodiging onze rk huwelijksviering bij te wonen is ingegaan.
De pastoor is hier in zijn preek ook op in gegaan.
Nee, mijn gasten uit de kerk waar ik gedoopt ben gingen niet ter commune. Nog dat wij hun aanwezigheid gebruiken als hun goedkeuring. Wij waren echter in die viering verbonden door Woord en Gebed!

Even iets anders: ik zag in dit topic Madonna ook nog voorbijkomen: als er één kerk zich stoort aan haar aanmatigende optredens is het wel de roomskatholieke kerk.
Tik op google maar eens in: vatican vs madonna
en je kan een paar avonden vooruit! die vergelijking snap ik dus niet.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Je zou je af kunnen vragen of deze beste man ook op zondag bereid is om een belangrijke voetbalwedstrijd bij te wonen, of een McDonalds te openen. Want wát is het verschil, als je zegt je eigen kerk achter je te kunnen laten om je ambt van burgermeester te kunnen vervullen...
limosa

Bericht door limosa »

memento schreef:Je zou je af kunnen vragen of deze beste man ook op zondag bereid is om een belangrijke voetbalwedstrijd bij te wonen, of een McDonalds te openen. Want wát is het verschil, als je zegt je eigen kerk achter je te kunnen laten om je ambt van burgermeester te kunnen vervullen...
Als ik in zijn schoenen zou staan zou ik toch een verschil kunnen maken tussen sport op zondag of kerkgang op zondag. Sport op zondag zou ik niet mee actief willen zijn maar kerkgang wel. En dat het nu een RK is, tja, ik denk dat het verstandig is dat een burgemeester ambtelijk gezien aan alle kerken een keer aandacht geeft. En dat kost hem een paar keer een dienst uit zijn eigen gemeente. Helaas, maar er zijn nog vele andere beroepen die er de oorzaak van zijn dat men af en toe een kerkdienst mist.

Vind jij het niet nuttig dat de burgelijke overheid interesse toont voor de kerken?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

limosa schreef:
memento schreef:Je zou je af kunnen vragen of deze beste man ook op zondag bereid is om een belangrijke voetbalwedstrijd bij te wonen, of een McDonalds te openen. Want wát is het verschil, als je zegt je eigen kerk achter je te kunnen laten om je ambt van burgermeester te kunnen vervullen...
Als ik in zijn schoenen zou staan zou ik toch een verschil kunnen maken tussen sport op zondag of kerkgang op zondag. Sport op zondag zou ik niet mee actief willen zijn maar kerkgang wel. En dat het nu een RK is, tja, ik denk dat het verstandig is dat een burgemeester ambtelijk gezien aan alle kerken een keer aandacht geeft. En dat kost hem een paar keer een dienst uit zijn eigen gemeente. Helaas, maar er zijn nog vele andere beroepen die er de oorzaak van zijn dat men af en toe een kerkdienst mist.

Vind jij het niet nuttig dat de burgelijke overheid interesse toont voor de kerken?
OK, maar wat als het een moskee is? Of een bijeenkomst van de Jehovagetuigen?
limosa

Bericht door limosa »

memento schreef:
limosa schreef:
memento schreef:Je zou je af kunnen vragen of deze beste man ook op zondag bereid is om een belangrijke voetbalwedstrijd bij te wonen, of een McDonalds te openen. Want wát is het verschil, als je zegt je eigen kerk achter je te kunnen laten om je ambt van burgermeester te kunnen vervullen...
Als ik in zijn schoenen zou staan zou ik toch een verschil kunnen maken tussen sport op zondag of kerkgang op zondag. Sport op zondag zou ik niet mee actief willen zijn maar kerkgang wel. En dat het nu een RK is, tja, ik denk dat het verstandig is dat een burgemeester ambtelijk gezien aan alle kerken een keer aandacht geeft. En dat kost hem een paar keer een dienst uit zijn eigen gemeente. Helaas, maar er zijn nog vele andere beroepen die er de oorzaak van zijn dat men af en toe een kerkdienst mist.

Vind jij het niet nuttig dat de burgelijke overheid interesse toont voor de kerken?
OK, maar wat als het een moskee is? Of een bijeenkomst van de Jehovagetuigen?
Die zou ik op z'n minst een keer bezoeken. Een dienst bijwonen zou me te ver gaan. Een moskee omdat het een totaal andere godsdienst is die niet haar wortels heeft in de kerk zoals die ontstaan is na de Hemelvaart. De Johovagetuigen omdat dat een eerder een sekte is dan een kerkverband.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

limosa schreef:
memento schreef:
limosa schreef:
memento schreef:Je zou je af kunnen vragen of deze beste man ook op zondag bereid is om een belangrijke voetbalwedstrijd bij te wonen, of een McDonalds te openen. Want wát is het verschil, als je zegt je eigen kerk achter je te kunnen laten om je ambt van burgermeester te kunnen vervullen...
Als ik in zijn schoenen zou staan zou ik toch een verschil kunnen maken tussen sport op zondag of kerkgang op zondag. Sport op zondag zou ik niet mee actief willen zijn maar kerkgang wel. En dat het nu een RK is, tja, ik denk dat het verstandig is dat een burgemeester ambtelijk gezien aan alle kerken een keer aandacht geeft. En dat kost hem een paar keer een dienst uit zijn eigen gemeente. Helaas, maar er zijn nog vele andere beroepen die er de oorzaak van zijn dat men af en toe een kerkdienst mist.

Vind jij het niet nuttig dat de burgelijke overheid interesse toont voor de kerken?
OK, maar wat als het een moskee is? Of een bijeenkomst van de Jehovagetuigen?
Die zou ik op z'n minst een keer bezoeken. Een dienst bijwonen zou me te ver gaan. Een moskee omdat het een totaal andere godsdienst is die niet haar wortels heeft in de kerk zoals die ontstaan is na de Hemelvaart. De Johovagetuigen omdat dat een eerder een sekte is dan een kerkverband.
mi geldt hier gewoon fout=fout, een beetje fout is ook fout.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
limosa

Bericht door limosa »

olfie schreef:
limosa schreef:
memento schreef:
limosa schreef: Als ik in zijn schoenen zou staan zou ik toch een verschil kunnen maken tussen sport op zondag of kerkgang op zondag. Sport op zondag zou ik niet mee actief willen zijn maar kerkgang wel. En dat het nu een RK is, tja, ik denk dat het verstandig is dat een burgemeester ambtelijk gezien aan alle kerken een keer aandacht geeft. En dat kost hem een paar keer een dienst uit zijn eigen gemeente. Helaas, maar er zijn nog vele andere beroepen die er de oorzaak van zijn dat men af en toe een kerkdienst mist.

Vind jij het niet nuttig dat de burgelijke overheid interesse toont voor de kerken?
OK, maar wat als het een moskee is? Of een bijeenkomst van de Jehovagetuigen?
Die zou ik op z'n minst een keer bezoeken. Een dienst bijwonen zou me te ver gaan. Een moskee omdat het een totaal andere godsdienst is die niet haar wortels heeft in de kerk zoals die ontstaan is na de Hemelvaart. De Johovagetuigen omdat dat een eerder een sekte is dan een kerkverband.
mi geldt hier gewoon fout=fout, een beetje fout is ook fout.
mag hij wel een vrijzinnige protestantse dienst bezoeken?

of misschiem moet ik de vraag anders stellen: welke kerken mag hij wel bezoeken?
Leonius

Bericht door Leonius »

Goed, hoe je hier ook over mag denken, één ding is wel duidelijk: voor burgemeesters gelden dus géén principes, hooguit als mens.

Tja, in dat geval geeft dat een interessante kijk op de koningen in het OT. Vreemd dat de koningen Salomo, Josafat, Joas, Amazia, Azaria en Jotham, die als goede koningen staande boven het volk de afgodsbeelden en de hoogten tolereerden, in dit opzicht afkeurend worden beschreven in Gods Woord. Hoewel.... misschien ook weer niet vreemd voor iemand die als burgemeester geen principes heeft en zich dus ook niet hoeft te houden naar Gods Woord en instellingen. Als mens is dat natuurlijk volstrekt anders....... :roll:
limosa

Bericht door limosa »

Leonius schreef:Goed, hoe je hier ook over mag denken, één ding is wel duidelijk: voor burgemeesters gelden dus géén principes, hooguit als mens.
hier kun je niet mee wegkomen, principes zijn altijd makkelijk aan andere op te leggen als je ongenuanceerd doet, maar kom dan eens met een idee over de mate waarin de burgelijke overheid interresse mag tonen voor de kerken (of vind je dat geheel overbodig?) en hoe moet een burgemeester er dan wel mee omgaan?
Plaats reactie