Geplaatst: 08 jul 2006, 03:16
[
Beste Parsifal,parsifal schreef:Was ik echt niet eerder met reageren op die boeken van Jeremias?
Vincent wordt de eigenaar.parsifal schreef:Mister is er met jou dan te onderhandelen over die twee boeken?
Zodra je ze gelezen hebt ben ik er voor in.Vincent schreef:Vincent wordt de eigenaar.parsifal schreef:Mister is er met jou dan te onderhandelen over die twee boeken?
Onderhandelen sta ik altijd voor open, maar ik moet wel bekennen een groot boekenliefhebber te zijn. :|
Het gaat hier over het verbond dat met Israël is opgericht aan de Sinaï, de oude, 'wettische' bedeling. Díé bedeling was een tussenbedeling, "totdat het Zaad zou gekomen zijn".31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.....
Het verbond met Abraham was niet onvolmaakt en was niet te verbreken! Juist niet, lees Rom. 9:6-8 en Gal. 3:16-19.Dit spreekt over het nieuwe verbond, en dit nieuwe verbond is de vervulling (door Christus) van alle andere verbonden van het OT (wetten, ceremoniële, Abraham en Mozes). Dit nieuwe verbond dat kan niet verbroken zoals we lezen met bijv. het verbond met Abraham en zijn nageslacht.
Ook dit wordt weersproken door Romeinen 9, wat ook weer correspondeert met de goed-reformatorische gedachte van de tweeërlei kinderen des verbonds. Men was ook geen Israëliet in de ware zin des woords als men géén gelovige was.In het OT was men door de natuurlijke geboorte (dus een ieder) een huisgenoot van Abraham, nu in het NT word men alleen door de wedergeboorte een huisgenoot van Christus.
Maar lees ook eens Luk 19:1-10. Als Zacheüs tot bekering gekomen is, zegt de Heere Jezus: “Heden is dezen huize zaligheid geschied.”De twijfels kreeg ik ook bij de zogenaamde huisgezinnendopen waarin beweerd word dat er ook zuigelingen gedoopt zouden worden in Handelingen 10:47-48, 6:31.
- Wie kan nu nog weigeren deze mensen met water te dopen, nu ze net als wij de heilige Geest hebben ontvangen?’
- Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’
In deze verzen komt zo duidelijk naar voren toe, dat men kon zien dat men de Heilige Geest ontving, en dat er de zekerheid is dat al de huisgenoten gered waren. Dit komt alleen maar door het feit dat al de huisgenoten wederomgeboren werden en zich bekeerden.
‘De’ verbondstheologie als zodanig bestaat niet. In ieder geval moet ik tot mijn spijt constateren dat jouw gedachten over het verbond niet kloppen met de gegevens van de Schrift.Ikzelf ben overtuigd van de verbondstheologie.
Ten diepste kan dit verbond dus niet gebroken worden, zie vorige posting. Toch spreekt de Bijbel over verbreken van het verbond.Want men leest keer op keer dat het verbond met Abraham verbroken kon worden, zie Genesis 17:14, Jeremiah 31:32, Deuteronomy 28, 29:19-25.
Door de natuurlijke geboorte was men al in het verbond met Abraham, wat verbroken kon worden.
… en zaad van Abraham! Gal. 3:29In het OT was men door de natuurlijke geboorte (dus een ieder) een huisgenoot van Abraham, nu in het NT word men alleen door de wedergeboorte een huisgenoot van Christus.
Hoe lees jij in deze verzen dat het Nieuwe Verbond verbroken kan worden ?Afgewezen schreef:In vervolg op mijn vorige posting:Toch spreekt de Bijbel over verbreken van het verbond.
Maar dit geldt net zo goed voor het nieuwe verbond: ook wij kunnen als ingeënte takken in de olijfboom weer afgehouwen worden. Lees ook Hebreën 4.
Dit geldt precies zo voor het nieuwe verbond. Zie bijv. 1 Kor. 10.Natuurlijk was men een ware Jood, als het hart besneden was (wedergeboren), maar men was wel automatische door de natuurlijk geboorte in het verbond met Abraham. Men was door de geboorte al een verbondskind, maar het kon wel gebeuren dat men "dit" Abramitische verbond verbrak!
Realiseer je je wel dat de besnijdenis, het teken van het verbond met Abraham, “een zegel der rechtvaardigheid des geloofs” was? Het gaat zowel bij het verbond met Abraham als bij het nieuwe verbond om hetzelfde heil, namelijk de gerechtigheid, door Christus aangebracht.Genesis 17:En wat mannelijk is, de voorhuid hebbende, wiens voorhuids vlees niet zal besneden worden, dezelve ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden; hij heeft Mijn verbond gebroken.
Het gaat hier dus over de structuur van het verbond. Die is in het NT óók niet anders dan in het OT.Er is in het nieuwe testament geen sprake van, dat het Nieuwe verbond (zoals het verbond met Abraham) verbroken kon worden.
Het verbond met Abraham werd met ieder nageslacht gesloten, en men kon dan het verbond ook breken.
Even over de uitdrukking “al de uitverkorenen van zijn zaad”. Jij hebt zeker de vertaling van Van Rongen geraadpleegd; die is niet helemaal correct. Het moet zijn: “al de uitverkorenen als Zijn zaad”. Anders hebben deze woorden ook geen duidelijke betekenis.Een ware Jood (vanuit het verbond van Abraham) waarvan het hart besneden was, die behoorde tot het genadeverbond (Het genadeverbond werd gemaakt met Christus, en in Hem al de uitverkorenen van zijn zaad).
Denk eens aan de kleine kinderen, aan wie het Koninkrijk wordt toegezegd. Als deze bij het opgroeien niet tot geloof komen, verbreken ook zij het (nieuwe) verbond.Als het Nieuwe Verbond wel gesloten zou worden met al het vleselijk nageslacht en een ieder zuigeling zou dit teken (doop) ontvangen, dan beweer je dus dat dit verbond verbroken kan worden?
Ook voor het nieuwe verbond geldt: je kunt tot het verbond behoren (door geboorte, door uitwendige belijdenis, hoe dan ook), terwijl je toch Christus niet waarlijk toebehoort. Waarom zou Paulus de gemeente van Korinthe anders zo ernstig waarschuwen in 1 Kor. 10:1-10? Waarom haalt hij hiervoor uitgerekend het voorbeeld aan van het volk Israël, het ‘vleselijk’ nageslacht van Abraham?Bij het Verbond van Abraham had niet een ieder de wet op zijn hart geschreven en waren niet bij alle de zonde vergeven (alleen de uitverkorenen hadden dit wel), maar bij het Nieuwe Verbond heeft ieder gelovige de wet wel op zijn hart geschreven en zijn/haar zonden vergeven. Er bestaat in het Nieuwe Verbond niet zoiets van, je bent als vleselijk nageslacht in het Nieuwe Verbond, en als je dit niet in geloof ervaart, dan heb je dit verbond verbroken. Het Nieuwe Verbond is volkomen het Genade Verbond.