Bewaar het Pand: Samenwerkihg met HHK?

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:Ik mag de discussie niet voeren, maar intussen heb jij wel even je mening gedropt.
Lijkt me niet eerlijk.
Als de PKN onterecht beschuldigd wordt, is het mijn goed recht deze te verdedigen.
1 opmerking, en je zit bovenop de kast. Je leest mijn posting ook niet goed. Ik geef alleen maar aan dat je dat als volgende opmerking kunt verwachten. Dat weet je zelf óók heel goed! En zo'n discussie eindigt toch in welles-nietes en is niet vruchtbaar.
En dat hoef ik óók niet uit te leggen. En mag ik je attenderen op het feit dat jij met deze discussie begon?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:Ik mag de discussie niet voeren, maar intussen heb jij wel even je mening gedropt.
Lijkt me niet eerlijk.
Als de PKN onterecht beschuldigd wordt, is het mijn goed recht deze te verdedigen.
1 opmerking, en je zit bovenop de kast. Je leest mijn posting ook niet goed. Ik geef alleen maar aan dat je dat als volgende opmerking kunt verwachten. Dat weet je zelf óók heel goed! En zo'n discussie eindigt toch in welles-nietes en is niet vruchtbaar.
En dat hoef ik óók niet uit te leggen. En mag ik je attenderen op het feit dat jij met deze discussie begon?
In feite begon de poster van het artikel van ds. Den Butter met de discussie... :wink:
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:Ik mag de discussie niet voeren, maar intussen heb jij wel even je mening gedropt.
Lijkt me niet eerlijk.
Als de PKN onterecht beschuldigd wordt, is het mijn goed recht deze te verdedigen.
1 opmerking, en je zit bovenop de kast. Je leest mijn posting ook niet goed. Ik geef alleen maar aan dat je dat als volgende opmerking kunt verwachten. Dat weet je zelf óók heel goed! En zo'n discussie eindigt toch in welles-nietes en is niet vruchtbaar.
En dat hoef ik óók niet uit te leggen. En mag ik je attenderen op het feit dat jij met deze discussie begon?
In feite begon de poster van het artikel van ds. Den Butter met de discussie... :wink:
In feite begon Ds. Den Butter :lol:
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:Ik mag de discussie niet voeren, maar intussen heb jij wel even je mening gedropt.
Lijkt me niet eerlijk.
Als de PKN onterecht beschuldigd wordt, is het mijn goed recht deze te verdedigen.
1 opmerking, en je zit bovenop de kast. Je leest mijn posting ook niet goed. Ik geef alleen maar aan dat je dat als volgende opmerking kunt verwachten. Dat weet je zelf óók heel goed! En zo'n discussie eindigt toch in welles-nietes en is niet vruchtbaar.
En dat hoef ik óók niet uit te leggen. En mag ik je attenderen op het feit dat jij met deze discussie begon?
In feite begon de poster van het artikel van ds. Den Butter met de discussie... :wink:
In feite begon Ds. Den Butter :lol:
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Waar ds. Den Butter zich (denk ik) aan stoort, is dat gemeenten heel vergaande samenwerking aan zijn gegaan met GKV's en NGK's terwijl de synode nog niet zover was en dat nu er enige sprake van samenwerking is met de HHK, dat anderen zich daaraan storen.

Mij is overigens altijd geleerd dat kerkelijke eenheid van onderaf komt en niet synodaal. Dus als de NGK en de 3 CGK's van Apeldoorn elkaar vinden en samen een nieuwe gemeente beginnen in een nieuwbouwwijk, dat dat echte kerkelijke eenheid is. En als de CGK van bijvoorbeeld Driebergen of Middelharnis dat niet leuk vindt, zij daar in feite niets over te zeggen hebben. En dat Apeldoorn geen roet in het eten zal gooien als Rotterdam-Kralingen contacten heeft met de GG van Capelle aan de IJssel of de VOGG van Kralingseveer.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

In Werkendam doen de HHK en CGK best veel samen. Ze zitten in één kerk (maar ja dat is meer door de nood gedwongen). Maar ze sluiten ook gezamenlijk het catechisatieseizoen af, organiseren ambtsdragersvergaderingen (op classisniveau dacht ik), en er is (sprake van) een gezamenlijke mannenvereniging (geweest). Dus het zit daar wel snor :D
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Het was echt een interessant artikel om te lezen, niet in het minst omdat ik van harte hoop dat hhk en cgk nog eens samengaan.

En van dat harde samenwerken is zeker op kerkelijk niveau nog niet veel te merken. Anders gezegd: gebeurt er helemaal niets. En daarin geloof ik ds. den Butter op zijn woord, die heeft wel zo zijn connecties bij zijn collega's. En daarom is het ook wel terecht dat hij Middelkoop terecht wijst.

En als kleine toevoeving, het lcj is onafhankelijk, dus niet vanuit de kerk opgezet, en derhalve zijn ze officieel, maar officieus doen ze het wel, geen verantwoording schuldig aan deputaten of synode.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Herman schreef:......

En als kleine toevoeving, het lcj is onafhankelijk, dus niet vanuit de kerk opgezet, en derhalve zijn ze officieel, maar officieus doen ze het wel, geen verantwoording schuldig aan deputaten of synode.
Inderdaad is het LCJ onafhankelijk, omdat de synode van de CGK in het begin ze niet wilde steunen. Later is er gelukkig verandering in gekomen en kregen ze ook een afdracht van de kerken, dankzij de BWP gemeenten die op de synode hun ongenoegen lieten blijken over de situatie. En nu is het LCJ een volwaardige organisatie binnen de CGK met goede contacten met de Jeugdbond van de GG en een samenwerking met de HHK.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik denk dat landelijke samenwerking sowieso erg lastig is. Unionist geeft wel een beetje aan waarom. De CGK verschilt per plaats enorm. In sommige plaatsen is de CGK behoorlijk zwaar en zit daardoor dicht bij de HHK in die gemeente. In andere plaatsen zit de CGK veel dichter bij de vrijgemaakten en nederlands gereformeerden. Er zijn CGK's die echt niet graag met een HHK in zee willen denk ik... maar wel met GKV/NGK willen samenwerken.... en er zijn ook CGK's die niet graag met de GKV en NGK willen samenwerken maar wel met de HHK. Samenwerking is sowieso goed dus dat dat per plaats verschilt is niet erg.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Er zijn CGK's die echt niet graag met een HHK in zee willen denk ik... maar wel met GKV/NGK willen samenwerken....
Ik begreep uit eerdere berichtgeving in de krant (ND) dat de CGK vanuit de synode ook meer aansluiting zoekt met de GKV. Naar ik begreep word in sommige plaatsen aardig nauw samengewerkt met de GKV.

Misschien dat een CGK-er ons hierover meer kan uitleggen?
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

memento schreef:
Er zijn CGK's die echt niet graag met een HHK in zee willen denk ik... maar wel met GKV/NGK willen samenwerken....
Ik begreep uit eerdere berichtgeving in de krant (ND) dat de CGK vanuit de synode ook meer aansluiting zoekt met de GKV. Naar ik begreep word in sommige plaatsen aardig nauw samengewerkt met de GKV.

Misschien dat een CGK-er ons hierover meer kan uitleggen?
Twee websites met informatie over deze samenwerkingen:
http://www.christelijkekerk.nl/
http://www.gereformeerdappel.nl/
Atze
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Er zijn CGK's die echt niet graag met een HHK in zee willen denk ik... maar wel met GKV/NGK willen samenwerken....
Ik begreep uit eerdere berichtgeving in de krant (ND) dat de CGK vanuit de synode ook meer aansluiting zoekt met de GKV. Naar ik begreep word in sommige plaatsen aardig nauw samengewerkt met de GKV.

Misschien dat een CGK-er ons hierover meer kan uitleggen?
Als gkv'er weet ik dat er inderdaad plaatselijk sprake is van een nauwe samenwerking, kanselruil etcetera. Verder werkt de CGK ook samen met de NGK, hier in Arnhem heb je bijvoorbeeld één gemeente die CGK/NGK is, in Zwolle is dat overigens ook het geval. Samenwerking met de GKV is tot nu toe berperkt tot samen op kamp gaan en soos houden.

Dat de samenwerking meer met deze gemeenten wordt gezocht dan met de HHK is wel begrijpelijk, aangezien er een hoop minder Bewaar het Pand-gemeenten zijn dan andere CGK-gemeenten.

Interessant artikel:

http://gereformeerdappel.nl/artikel.asp?show=121
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Auto schreef:
Herman schreef:......

En als kleine toevoeving, het lcj is onafhankelijk, dus niet vanuit de kerk opgezet, en derhalve zijn ze officieel, maar officieus doen ze het wel, geen verantwoording schuldig aan deputaten of synode.
Inderdaad is het LCJ onafhankelijk, omdat de synode van de CGK in het begin ze niet wilde steunen. Later is er gelukkig verandering in gekomen en kregen ze ook een afdracht van de kerken, dankzij de BWP gemeenten die op de synode hun ongenoegen lieten blijken over de situatie. En nu is het LCJ een volwaardige organisatie binnen de CGK met goede contacten met de Jeugdbond van de GG en een samenwerking met de HHK.
Overigens is het LCJ breder dan BWP. Krijg tenminste die indruk (ben nog niet zo lang cgk). EN de ene BWP-er is de andere weer niet hé.

Maar goed, we zijn wel weer lekker bezig zo met hokjesvorming :P
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

In Enkhuizen is er een federatie CGK/GKV, in IJmuiden houden ze ook samen kerk.

Deventer is helemaal uniek: daar houden zowel CGK, GKV als NGK gezamenlijke diensten.

't is een beetje net als de politiek vroeger: je had combinaties SGP/RPF, SGP/GPV, SGP/RPF/GPV en RPF/GPV.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Unionist schreef:In Enkhuizen is er een federatie CGK/GKV, in IJmuiden houden ze ook samen kerk.

Deventer is helemaal uniek: daar houden zowel CGK, GKV als NGK gezamenlijke diensten.

't is een beetje net als de politiek vroeger: je had combinaties SGP/RPF, SGP/GPV, SGP/RPF/GPV en RPF/GPV.
Denk dat samenwerking met de CGK (B.H.P.) en de HHK wel
zou kunnen!!
Maar met de (gewone) CGK zoals b.v. in Amsterdam Noord
gewoon niet zou gaan.
Plaats reactie