uitleg olie van de maagden

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De wijze maagden bezaten het rechtvaardigend geloof in Christus Jezus.

De vrucht van het geloof was helaas niet echt zichtbaar, ook niet bij de wijze maagden. De gelovige sliep! Een waarschuwende les, ook voor ons vandaag.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door nicname
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Volgens mij moet je niet zo focussen op die 'olie'.
Vijf maagden 'bezaten' iets, wat de andere vijf misten. En wat zij bezaten was van zó groot belang, dat zij in mochten gaan in de bruiloft en de andere vijf niet.
Het geloof in Jezus Christus dus....
..en dat is het werk van de Heilige Geest.
Maar de Heilige Geest laat het licht altijd vallen op Jezus Christus, zoals een schijnwerper de Cuneratoren beschijnt. Ik geloof dus niet dat het hier sec om de Heilige Geest gaat.
Ds Huisman vind dat ook niet, trouwens....
Klopt, maar ik kan wel begrijpen dat men de olie en het werk van de Heilige Geest combineert. Zonder het werk van de Heilige Geest is er geen geloof in Jezus Christus.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door nicname
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door nicname
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus Het geloof in Jezus Christus dus....
..en dat is het werk van de Heilige Geest.
Maar de Heilige Geest laat het licht altijd vallen op Jezus Christus, zoals een schijnwerper de Cuneratoren beschijnt. Ik geloof dus niet dat het hier sec om de Heilige Geest gaat.
Ds Huisman vind dat ook niet, trouwens....
Klopt, maar ik kan wel begrijpen dat men de olie en het werk van de Heilige Geest combineert. Zonder het werk van de Heilige Geest is er geen geloof in Jezus Christus.
Op zich is dat waar, maar dat wordt volgens mij niet met deze gelijkenis bedoeld. ik ben benieuwd of er mensen zijn die het anders uitleggen.
nicname

Bericht door nicname »

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
De predikant uit Vlissingen merkte op dat er een generatie opgroeit zonder hoop. Onderzoek wijst uit dat basisschoolleerlingen soms al depressief zijn. „Is er vrees of vrede in jouw hart? Kennis van je zonde en bekering is nodig. Wees bereid! Jezus roept op tot waakzaamheid. De dag van Zijn komst zal niet anders zijn dan andere dagen, net als in de dagen van Noach. In de gelijkenis van de tien maagden misten er vijf de olie van de Heilige Geest. Dwaze maagden kunnen nog wijs worden. Als je Hem leert kennen, krijg je zicht op morgen!”
Het hele artikel vind je hier
Ik vraag me af of Ds Vreugdenhil hier de juiste exegese gebruikt. Hij spreekt hier tot verbonds(dag)kinderen. Is de olie in de gelijkenis inderdaad de Heilige Geest? Kan die olie opraken dan? Hangt de zaligheid dan af van ons wakker blijven?
Wie heeft hier een goede exegese van?

[Aangepast op 6/6/05 door Miscanthus]
De olie raakt niet op, ze hadden GEEN olie.
Ze lopen heel de dag met een lamp rond en als de Bruidegom 's nachts komt realiseren ze zich ineens dat de lamp ook ontstoken moet worden. En dan mist men de Kern, de Olie.

Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ze hadden allemaal olie. Alleen de bruidegom bleef lang weg. Als die op tijd was gekomen had niemand een probleem gehad. Ook hadden ze hun lampen uit kunnen doen zolang de bruidegom er nog niet was, dan hadden ze ze later weer aan kunnen doen.

Zo redenerend ga je echter van de kern weg. Dwaze dames hadden iets nagelaten: olie te kopen voor noodgevallen ipv alleen voor de lamp. Hun lamp was uit en dan kom je er niet in.

Dan kun je natuurlijk zeggen: de olie is de Heilige Geest. Dan was het een kwestie van pech. Die geeft Zichzelf of Hij geeft Zich niet. Dat kun je niet sturen.

Weet je waarom die Bruidegom zo laat was? Hij was olieverkoper. Hij zat op 5 klanten te wachten, die maar niet kwamen. Zodoende was het pas nacht toen Hij naar zijn bruid kon.

Ga dus allemaal snel olie kopen. Het kost niets. En Zijn Geest krijg je er bij.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
De predikant uit Vlissingen merkte op dat er een generatie opgroeit zonder hoop. Onderzoek wijst uit dat basisschoolleerlingen soms al depressief zijn. „Is er vrees of vrede in jouw hart? Kennis van je zonde en bekering is nodig. Wees bereid! Jezus roept op tot waakzaamheid. De dag van Zijn komst zal niet anders zijn dan andere dagen, net als in de dagen van Noach. In de gelijkenis van de tien maagden misten er vijf de olie van de Heilige Geest. Dwaze maagden kunnen nog wijs worden. Als je Hem leert kennen, krijg je zicht op morgen!”
Het hele artikel vind je hier
Ik vraag me af of Ds Vreugdenhil hier de juiste exegese gebruikt. Hij spreekt hier tot verbonds(dag)kinderen. Is de olie in de gelijkenis inderdaad de Heilige Geest? Kan die olie opraken dan? Hangt de zaligheid dan af van ons wakker blijven?
Wie heeft hier een goede exegese van?

[Aangepast op 6/6/05 door Miscanthus]
De olie raakt niet op, ze hadden GEEN olie.
Ze lopen heel de dag met een lamp rond en als de Bruidegom 's nachts komt realiseren ze zich ineens dat de lamp ook ontstoken moet worden. En dan mist men de Kern, de Olie.

Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd....
Is dat zo Pim? Het zou deuitleg misschien makkelijker maken maar ik lees toch in Mattheüs 25:8 En de dwazen zeiden tot de wijzen: Geeft ons van uw olie; want onze lampen gaan uit. Als er staat dat de lampen uit gaan betekend dat toch dat ze tot die tijd wel gebrand hebben? Zoals ik het lees hadden de wijze maagden olie in de lampen én in de vaten en de dwaze alleen in de lampen. Toen het erop aan kwam was de olie in de lamp op, de wijze hadden dan echter nog olie in de vaten waarmee ze hun lamp brandende konden houden.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Die dwaas waren, haar lampen nemende, namen geen olie met zich.

Dus wel een lamp, maar geen olie toch?

Ik ben misschien een beetje simpel, maar ik leg het altijd zo uit dat ze wel lampen hadden, maar toen ze die klaar gingen maken hebben die dwaze maagden geprobeerd ze aan te steken en het lont smeulde een beetje, maar ze realiseerden zich dat ze geen olie hadden.

Maar goed, zoals ik hieronder lees kunnen we ook hier van mening over verschillen, het zij zo. [ja, ik ben een beetje discussie moe]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

we hebben er op OSW eerder over gediscussieerd, toen heeft iemand de uitleg van Kohlbrugge gepost maar die topic kan ik niet meer vinden . . .
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ds Pieters verklaart het zó:

Het onderscheid bestaat volgens de gelijkenis hierin: is er alleen in de lamp (van de uitwendige belijdenis) olie of is er ook in het vat (van de verborgenheid des harten) olie? De olie is de werking van de Heilige Geest, de verbinding aan de hemelse Bruidegom, de gemeenschap aan de goederen van het genadeverbond, het leven van geloof / heiligmaking / toewijding / gehoorzaamheid.
Het doet me ook denken aan de Schat in aarden vaten.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Ds Pieters verklaart het zó:

Het onderscheid bestaat volgens de gelijkenis hierin: is er alleen in de lamp (van de uitwendige belijdenis) olie of is er ook in het vat (van de verborgenheid des harten) olie? De olie is de werking van de Heilige Geest, de verbinding aan de hemelse Bruidegom, de gemeenschap aan de goederen van het genadeverbond, het leven van geloof / heiligmaking / toewijding / gehoorzaamheid.
Het doet me ook denken aan de Schat in aarden vaten.
Kijk, het kan allemaal natuurlijk. Je krijgt dat toch niet sluitend. Volgens mij gaat het om de strekking van de hele gelijkenis (=voorbereid zijn op de komst van de Bruidegom) en moeten we niet eindeloos gaan 'speculeren' over de betekenis van de olie.

[Aangepast op 7/6/05 door Afgewezen]
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik snap deze gelijkenis ook niet voor 100 procent, maar voor mij duidelijk is dat op een gegeven moment niemand meer de bruidegom op dat moment nog verwachtte, want ze lieten zich door slaap overmannen. En toen kwam hij plotseling als een dief in de nacht.
Toen bleken de dwaze maagden er geen rekening meer mee gehouden te hebben dat de bruidegom nog kwam en dat de wijzen nog olie hadden om in de stoet achter Hem aan te lopen.

Ik geloof dat dit gaat over Christenen die "de dag plukken" en geen rekening meer houden met de terugkomst van Christus. De wijze maagden verwachtten Hem ook niet meer zoals dit verwacht mocht worden, maar toch hielden ze nog rekening mee dat Hij zou kunnen komen.

Dit ook in het licht van de gelijkenis die er op volgt.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik denk dat ik me ook voeg bij de postings van Kaw en afgewezen. Het gaat volgens mij ook primair om het bereid/ wakker zijn voor de wederkomst.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik kan me hier bij aansluiten.
Ik denk zeker dat de gelijkenis gaat over hen die maar onbedacht door leven en geen rekening houden met de wederkomst van Christus.
Zij die reserve olie bij zich droegen zijn de mensen die Christus wel verwachten, maar daar ook niet dagelijks mee bezig zijn, maar er toch rekening mee houden dat de Christus komt.
Ik denk dat we vaak net zijn als de discipelen waar van Christus zegt: Kunt ge niet één uur met Mij waken.
Volgens mij zijn we mensen die moe worden van het wachten en dan ongemerkt doorleven en Christus uit het oog op deze wijze uit het oog verliezen.
Filologos

Bericht door Filologos »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Ds Pieters verklaart het zó:

Het onderscheid bestaat volgens de gelijkenis hierin: is er alleen in de lamp (van de uitwendige belijdenis) olie of is er ook in het vat (van de verborgenheid des harten) olie? De olie is de werking van de Heilige Geest, de verbinding aan de hemelse Bruidegom, de gemeenschap aan de goederen van het genadeverbond, het leven van geloof / heiligmaking / toewijding / gehoorzaamheid.
Het doet me ook denken aan de Schat in aarden vaten.
Kijk, het kan allemaal natuurlijk. Je krijgt dat toch niet sluitend. Volgens mij gaat het om de strekking van de hele gelijkenis (=voorbereid zijn op de komst van de Bruidegom) en moeten we niet eindeloos gaan 'speculeren' over de betekenis van de olie.

[Aangepast op 7/6/05 door Afgewezen]
:o:u Inderdaad. De olie betekent 'niets'. Je moet de pointe van de gelijkenis in het oog houden.

Al die pogingen om er maar iets van de h. Geest, of geloof o.i.d. in te leggen vind je wel vaker, maar dat doet men m.i. omdat men de gelijkenis anders te kaal vindt.
Plaats reactie